handdator

Visa fullständig version : inför skidåkning?


trek
2007-07-25, 14:01
Hade planerat att åka vasaloppet nu i vinter, men då det var över tio år sedan jag stod på ett par skidor så skulle jag vilja ha lite tips om vad jag kan träna på innan snön kommer och jag kan köpa mig ett par riktiga skidor.

Så kan man träna? Jag försöker att få så mycket "vardagsmotion" som möjligt cyklar till jobbet, affären eller vart man nu ska. Men känner att det behövs nåt mer än så.
Borde jag försöka att styrketräna fram till snön kommer eller ska jag satsa på att köra nåt mer konditionskrävande typ spinning, bodypump eller nåt liknande?
Mina förutsättningar är att jag är 25år, 173cm samt 62-64kg beroende på dagsformen, så jag är ju inte sådär jättegrov.

Crille666
2007-07-25, 14:25
Hejsan Du kommer att behöva mycket styrka och en väldig uthållighet i armar pga all stakning som kommar vid vasaloppet. Så styrketräning är väldigt bra. Simning är också väldigt bra eftersom du då får både kondition och uthålighet i armar och ben. Om du vill eller kan så skulle jag rekomendera dej till att skaffa ett par rullskidor så du får inte staktekniken och resten av tekniken med. Och du kommer också få mycket uthållighet i armar. Eftersom vintrarna är som dom är i sverige så är det nästan ett måste att skaffa ett par rullskidor. Du kommer även behöva en bra kondition så all konditionsträning är väldigt bra löpning , cykling börja med att träna regelbundet ett par gånger i veckan blandat med löpning styrketräning och rullskidor om du kan. Desto mer långa rullskidspass du åker desto bättre. Annars kan du bara hoppas på en bra vinter och du får chans att åka mycket skidor. Lycka till.

Så om jag vore du skulle jag lagt upp det nånting så här.
Löpning 1-2 gånger i veckan.
Styrketräning 1-2 gånger i veckan helkroppspass.
Rullskidor alt Simning 1 gång. För att få inte uthålligheten i armar och ben.

fjuntefjun
2007-07-25, 14:34
Ska du träna på gym så kör många reps, träna upp mjölksyra tåligheten.

Jag har säkert ingen bra åkteknik men jag brukar bli trött i ryggen om jag åker fort. Benen brukar klara sig bra, men somsagt är jag kass på längdåkning.

trek
2007-07-25, 14:53
Simning var ju en ide som jag inte tänkt på faktiskt, ska nog ta och testa det.
Tyvärr så blir det lite svårt med löpning då jag har provat lite men då jag får ont i ett knä efter en liten stund så funkar inte det. Hur skulle det vara om man skaffade ett par stavar till inlines och tränar med dom istället för ett par rullskidor? Blir väl mer som skate iofs men kanske funkar ändå?
Sen borde man sikta in sig på långa pass cykling, simning eller lite kortare och intensivare? (med långa menar jag 2+ tim)
Om man nu ska köra på gym vad kan vara lämpligt reps antal? runt 12-15?

fjuntefjun
2007-07-25, 16:13
Allt där du använder stavar borde vara bra.
Simning är bra skit, det aktiverar muskler man inte trodde fanns :P

Jag skulle nog satsa på ännu fler reps, men det beror på ens fysik. Du får testa och avgöra själv.