handdator

Visa fullständig version : stärka immunförsvaret!


Animalistic
2007-07-25, 13:01
vad för produkter/frukter osv.. (även kostillskott) stärker immunförsvaret?
det är under deffen jag behöver hålla extra koll på immunförsvaret då jag under tidigare deff-försök blivit sjuk 1-2 veckor in på deffen.

alla konkreta svar uppskattas hjärtligt! *cupid*

Eddie Vedder
2007-07-25, 13:57
Att snabbt fylla på med energi efter träning, "fönstret" efter hård ansträngning är ett par timmar då du är mottaglig för mycket infektioner. Så snabb påfyllning via exempelvis en gainer direkt efter och senare en kolhydratrik måltid med protein och relativt lite fett och fibrer ger bra påfyllning och bra förutsättningar för kroppen att återhämta sig och således även bli mer motståndskraftig mot infektioner.


Utöver det så kan det ju vara lämpligt att få i sig mycket antioxidanter, undvika att ha för nära kontakt med andra sjuka människor och inte supa en massa t.ex. Det senare är ju dessutom ett tillfälle då smittspridning av förkylningar kan vara vanligt, dricka ur samma glas, röka samma cigarett, gå lättklädd i kylan trots att det inte känns kallt, hångel o.s.v.;)

dessbee
2007-07-27, 12:12
Minska mer på fettet än på kolhydraterna, eftersom kolhydrater stimulerar immunförsvaret och sänker kortisolnivån.

Jackie Dee
2007-07-27, 12:18
Brukade ofta vara förkyld osv, sen började jag käka ALA och omega 3 sen dess har jag varit frisk som en nötkärna. Så det funkade väldigt bra på mig.

sailaways
2007-07-29, 17:33
fetter är det mest välgörande för kroppen. olivolja, palmolja, kokosmjölk. mandelsmör, hasselnötssmör. u name it.

larre
2007-07-29, 17:43
Jag brukade vara sjuk rätt ofta och har varit det mer eller mindre hela mitt liv. Förkyld med ca 1 mån mellanrum. När jag började ta ala och glutamin så klarade jag mig ett halvår så jag vet inte men det verkar som om dom tillskotten hjälpte mig.

Animalistic
2007-07-29, 17:44
Jag brukade vara sjuk rätt ofta och har varit det mer eller mindre hela mitt liv. Förkyld med ca 1 mån mellanrum. När jag började ta ala och glutamin så klarade jag mig ett halvår så jag vet inte men det verkar som om dom tillskotten hjälpte mig.

Okej..

jo men under deff så försvinner ju fett och man tar inte in lika mycket så kanske något sånt skulle rädda dagarna. förkylning är fanimej bland de värsta som kan hända.. *grr*

larre
2007-07-29, 17:54
Sen ska det givetvis tilläggas att jag i min tidigare del av livet som nörd inte direkt var noga med att käka grönsaker eller att äta i huvertaget :)

Endura
2007-07-29, 19:05
Att snabbt fylla på med energi efter träning, "fönstret" efter hård ansträngning är ett par timmar då du är mottaglig för mycket infektioner. Så snabb påfyllning via exempelvis en gainer direkt efter och senare en kolhydratrik måltid med protein och relativt lite fett och fibrer ger bra påfyllning och bra förutsättningar för kroppen att återhämta sig och således även bli mer motståndskraftig mot infektioner.


Tror nog att Eddie främst menade lite fett just direkt efter träningen, då man behöver fylla på med snabb energi och fett snarare sinkar hastigheten på upptaget av näringen (samma som GI-babblet bygger på).
Annars är ju fett något av det viktigaste "kosttillskottet" :thumbup:

Eddie Vedder
2007-07-29, 19:10
Tror nog att Eddie främst menade lite fett just direkt efter träningen, då man behöver fylla på med snabb energi och fett snarare sinkar hastigheten på upptaget av näringen (samma som GI-babblet bygger på).
Annars är ju fett något av det viktigaste "kosttillskottet" :thumbup:

Ja precis, det var så jag menade. Direkt efter träning är det viktigt att snabbt fylla på glykogendepåerna och fett som saktar ner magsäckstömningen saktar således ner den återinlagrungen något.

SJÄLVKLART ska man inte utesluta fett ur kosten, absolut inte. Inte heller måltiden efter träning bör vara fettfri men att låta makrofördelningen vara mer "snedfördelad" mellan fett och kolhydrater samt att låta kolhydraterna ha ett något högre GI är inte fel i återinlagringssynpunkt.

Tack Endura för förtydligandet.:thumbup:

Degpekka
2007-07-30, 03:04
hade jag vatt dig hade jag kört på 5g glutamin 4 gånger dagligen.
Japp, jag vet att många säger att det är verkningslöst, men jag lyssnar inte på dom just nu. :)