handdator

Visa fullständig version : King Grub!


aron
2003-04-06, 20:54
Och ni andra som käkar godis efter träningen, vilka är för och nackdelarna med det? Jag ÄLSKAR godis, men det känns på något sätt fel att trycka i sig det efter jag tränat.

Vilket sorts godis är bäst? Vinegum? Är choklad bra?

Tack på förhand

z_bumbi
2003-04-06, 21:09
Fördelarna: Det är gott.
Man får antagligen mindre sug efter godis då man vet att man ju i alla fall ska äta det efter träningen så då kan det vänta tills dess.

Nackdelar: Svårt att nöja sig med den lilla mängd som går åt :)
Efter vissa pass så kan det vara svårt att få i sig något som man måste tugga.
Folk kollar konstigt när man sitter och stretchar med en påse godis framför sig.

Jag personligen har aldrig ersatt alla gainers med protein och godis utan sparat det till ätardag/helg eller vid andra tillfällen då jag varit sugen på godis.

shirunai
2003-04-06, 21:17
frågan är hur mycket ska man äta av tex vinegums, gäller det samma där 1kg/kroppsvikt av kolhydrater då nästan godiset består av socker.

så tex om deklration står 80g kolhydrater per 100g då ska jag äta 100gram vinegums för att få 1kg/kroppsvikt då jag ungefär väger 80kg ? (nu är dessa siffror på ett ungefär)

Pez
2003-04-06, 21:33
Originally posted by shirunai
frågan är hur mycket ska man äta av tex vinegums, gäller det samma där 1kg/kroppsvikt av kolhydrater då nästan godiset består av socker.

så tex om deklration står 80g kolhydrater per 100g då ska jag äta 100gram vinegums för att få 1kg/kroppsvikt då jag ungefär väger 80kg ? (nu är dessa siffror på ett ungefär)

Japp.

/pez

Wilson
2003-04-06, 23:07
godis är gött som fan ju... brukar ta lite efter träningen ibland när man e trött på dextropur ;)

blandgodis tex slår ju de mesta

Lellan
2003-04-06, 23:15
Det är fettfritt godis som gelegodis och skumgodis som lämpar sig efter träning, så på din fråga om choklad passar då blir det tyvärr nej..

Sverker
2003-04-07, 07:42
Du får inte med några extra näringsämnen i kalorierna från godis som du skulle fått från riskakor eller bananer. Fast jag får inte heller många vitaminer från min O´boy heller:D

Andra nackdelen är ju att godis kladdar igen tänderna och kräver fler tandläkarbesök:(

Kimo
2003-04-07, 09:29
Gelégodis har ju dessutom ett högre GI än choklad, synd bara att choklad är så mycket godare. :rolleyes:

Lellan
2003-04-07, 10:00
Originally posted by Kimo
Gelégodis har ju dessutom ett högre GI än choklad, synd bara att choklad är så mycket godare. :rolleyes:

Det är väl just därför som man äter gelegodis/skumgodis efter träning? :) Choklad är ju mest mättat fett och socker (särskilt om man äter ljus el vit), men som sagt - riktigt GOTT!

Tur att det finns chokladprottepulver! :thumbup: :eating:

(va många vi va som heter King Grub förresten.. vi får väl kalla oss för hans lärljungar eller nåt.. :D )

King Grub
2003-04-07, 10:27
Vassle + godis efter passet = :hbang:

Fungerar perfekt! Inte lika snabbt som maltodextrin, iofs, men fullt tillräckligt. Det finns inte mer näring i druvsocker och dextropur än i smågodis, och varför inte ta tillfället att äta något gott när det nu är lämpligt en gång om dagen?

Herkulez
2003-04-07, 10:41
godis efter passet :eek:

King Grub
2003-04-07, 10:43
Originally posted by Herkulez
godis efter passet :eek:

Vad är det som är så konstigt? Lösgodis=rent socker. Dextropur, som så många använder, = rent socker. Olika sockerarter, men båda är helt utan näring. Men godis är femtioelva gånger godare.

aron
2003-04-07, 14:22
Okej :) Tack för alla svar, haha =) De blir kanske att ladda upp med flera kilospåsar från ÖB hehe

supremo
2003-04-22, 06:21
Mao äter ni godis flera gånger i veckan även under deff?

Sverker
2003-04-22, 06:43
Efter träningen gäller ju att fylla på med energi oavsett det är deff eller bulk.
Energi man äter efter träningen hamnar ju i de muskler som precis arbetat och insulinkänsligheten är hög så det är låg risk att det blir fett runt midjan ( höfterna ) av dessa kalorier.

Kan säkert ge självkänslan en kick att under en tuff diet få trycka i sig en påse skumbananer.


Själv dricker jag drinken med O´boy även under deff.

supremo
2003-04-22, 09:17
Okej, låter fint det.
Har aldrig tänkt på det själv, men det är ju självklart att det är samma sak som exempelvis dextropur.

O'boy alltså..va många gram trycker du i dig då egentligen ?

Megatuttarna
2003-04-22, 09:31
Det e oerhört viktigt att dra i sig så fettfritt godis som möjligt efter träningen eftersom det annars motverkar insuling utsöndringen!

supremo
2003-04-22, 09:34
Jo, det har jag förstått.
Därför som alla som kör godis efter träning oftast äter skumgodis...

Grahn
2003-04-22, 09:35
Nog för att fett efter träningen är dummt men det beror inte på att det skulle motverka insulinutsöndringen utan snarare på att det motverkar glykogeninlagringen, bland annat genom att sänka GI på kolhydraterna.

Så vitt jag vet iaf...

Castro
2003-04-22, 15:55
Är det verkligen så viktigt med snabba kollisar som alla säger? Har det jättestor inverkan eller? Själv kör jag bara vassle efter träningen, men det kanske är dumt. Kan man verkligen dra i sig en massa godis efter träningen med gott samvete?

King Grub
2003-04-22, 15:57
Visst har det stor betydelse. Dels påbörjar du glykogeninlagringen och därmed återhämtningen, och dels så du slipper (eller åtminstone minskar risken) offra aminosyror från vasslet för att få upp insulinnivåerna.

Grahn
2003-04-22, 15:59
Det beror på vad du tycker är viktigt. Vassle efter träning kommer att ta dig ur katabolt stadie genom att det stimulerar insulinet aldelens utmärkt enskilt.
Snabba kolhydrater lagras in i musklerna som energi tills nästa ansträngning, om du tycker det är viktigt eller inte är upp till dig.

spinkoo
2003-04-22, 16:24
King Grub> Här kommer en helt sanslös teori...:D

Godis görs ju utan vanligt socker, dvs är det helften molekyler fruktos och helften glukos. GI blir då ett mellanting (90) utav ca 140 & 40...

Har jag rätt när jag säger att fruktoset hamnar enbart i levern, och INTE i musklerna, och att fruktoset som inte får plats i levern omvandlas till fett. Särskilt med de insulin nivåerna man har då...

Själv äter jag godis efter träningen så jag bryr mig inte nämnvärt, bara kul att spåna lite. Dessutom ska man nångång käka godis är ju efter träningen 100 ggr bättre än vanligt. Själv brukar jag dra 3-400 gram efter varje träning, dubbla gainers och massa vittbröd. Jag har ätarda efter varje pass kan man säga, tur man har bra förbränning :thefinger


Grahn> Kroppen vill ju ha fulla lager energi innan det börjar bygga muskeln. Den kommer prioritera att fylla med energi innan protein går till nåt viktigt, alltså är det lite slöseri med protte att inte ta kolisar? Dyrt sätt att ladda..? :)

Grahn
2003-04-22, 16:25
Fruktos suger....

King Grub
2003-04-22, 16:35
[QUOTE]Originally posted by spinkoo
King Grub> Här kommer en helt sanslös teori...:D

Godis görs ju utan vanligt socker, dvs är det helften molekyler fruktos och helften glukos. GI blir då ett mellanting (90) utav ca 140 & 40...

Har jag rätt när jag säger att fruktoset hamnar enbart i levern, och INTE i musklerna, och att fruktoset som inte får plats i levern omvandlas till fett. Särskilt med de insulin nivåerna man har då...

Stämmer, men gelégodis har ett GI på 114. Och för att nå sådana mängder fruktos att levern är "full", ja då får du verkligen äta mer kolhydrater än de "rekommenderade" 1 gram per kilo kroppsvikt. :)

spinkoo
2003-04-22, 16:40
Av det högre GI:t antar jag att det är mindre fruktos i gelegodis än i vanligt socker :confused:

Själv äter jag ju långt över 1g /kg. Fruktosen är ju rätt snabb in i levern fast väl där bryts ner långsamt. Hur mycket kan levern hålla då, 60-70 gram fast det är bara en gissning långt från några sanningar.

Fruktos kan ju annars fylla en rätt ok funktion efter träning i bra mängder då levern borde vara tom efter träning tycker man (man ska ju jobba lite :D ) Snor levern eller musklerna kolisar först...:confused:

Nåja, fruktos suger :love: eller hur gran :D Är det av ovanstående anledning man blir så extra tjock av just stösocker och liknande. För man blir ju en tjockis om man sitter still och drar 3-400 gram godis som dagen hehe ....