handdator

Visa fullständig version : Är det dags att börja träna?


swanstah
2007-07-25, 12:21
Hej allihop.

Jag har nyligen skaffat gymkort igen (var fem år sen jag tränade sist). Nu har jag lite funderingar på hur jag ska göra.

Mitt mål med tränandet är inte att bli en stor muskelknutte, utan jag vill bara hålla mig i form och ha en bra kroppshållning och har muskler som syns, om ni förstår vad jag menar.

Ålder: 19
Längd: 179cm
Vikt: 79kg

Nu till min fråga, ska jag bara stormbanta ner mig i vikt nu till ungefär runt 72kg och därefter börja styrketräna eller ska jag börja kombinera min diet med styrketräning? Som sagt så har jag inget mot att väga 75kg om det skulle vara så att det är muskler, men just nu så är inte de fallet.

Jag tar gärna emot tips och idéer vad ni lite mer erfarna gubbs tycker om detta. Tipsa gärna om bra och enkel mat, motions-varianter och om jag nu ska träna isf vad för träning jag ska köra. :)

Sverker
2007-07-25, 12:26
Ta en sak i taget. Du var knappt 15 år när du senast var på ett gym.
Sätt igång och börja träna. Vips säger det så har du den styrkan du hade när du var 15 år. Därefter kommer du att öka bra i muskler. Muskler behöver du för att bära upp din ram.

Ge dig själv ett halvår för att komma igång med träningen. Därefter kan du fundera vad du vill göra.

swanstah
2007-07-26, 11:25
Jovisst, det var ett tag sen. Mina muskler är kanske inte i topp-trimm men jag har hållt igång med lite crunches och armhävningar till och från igenom åren. Så jag är inte helt "slapp" i nuläget.

Men jag får väl börja träna igen då och se vart det för mig. :) Jag är som sagt ute efter att få bort fettet på min överkropp runt bröst- och magområdet. Någon som har lite tips om hur man kan äta för att minska i fett samtidigt som man får tillräckligt med energi för att bygga och omvandla fettet till muskler?

Eddie Vedder
2007-07-26, 11:31
Men jag får väl börja träna igen då och se vart det för mig. :) Jag är som sagt ute efter att få bort fettet på min överkropp runt bröst- och magområdet. Någon som har lite tips om hur man kan äta för att minska i fett samtidigt som man får tillräckligt med energi för att bygga och omvandla fettet till muskler?

Det går inte att göra märkbara ökningar i muskelmassa och samtidigt åstadkomma märkbara förluster av kroppsfett. Tyvärr...:(

Du kan heller aldrig "omvandla muskler till fett", muskelvävnad är en sak och fettvävnad är en annan. En fettcell kan aldrig magiskt förvandlas till en muskelcell.

Rex
2007-07-26, 11:55
Tycker att du ska börja bygga först.. sedan deffa ner till 75kg eller nåt. Om du vill ha "beach body"..

swanstah
2007-07-26, 13:17
Jag har tänkt lite på upplägget. Hur blir det om man varvar styrketräning (2-3 ggr/vecka) med motionsträning (2-3 ggr/vecka)? Några förslag? Skulle inte detta underlätta fettminskningen och även få mina muskler i bättre trim?

Eddie Vedder
2007-07-26, 13:21
Skulle inte detta underlätta fettminskningen och även få mina muskler i bättre trim?

Nej inte direkt. Visst kan det bidra till snyggare kropp, absolut. Fortfarande kommer du dock inte öka i muskelmassa och minska i fettprocent samtidigt, vilket upplägg du väljer kvittar.

Konditionsträning är bra för hälsan, det förbrukar oftast mer energi än styrketräning vid lika långa pass. Så för att kunna förbruka mer energi och således enklare åstadkomma ett kaloriunderskott är det också bra såklart, faktum kvarstår att du inte bygger muskler på kaloriunderskott.

Vill du bygga får du ligga på överskott, då kommer ditt kroppsfett öka även om du tränar mycket.

swanstah
2007-07-26, 19:51
Då gör jag så att jag börjar styrketräna nu och bygger upp mina muskler till önskad storlek, sen deffar jag bort fettet för att få dem att synas mer, vilket är mitt mål med träningen. Som Rex uttryckte sig, en "beach body". ;)