handdator

Visa fullständig version : Proteins BV


Herr Nilsson
2003-04-06, 20:46
Många näringsfysiologer och kosttillskottstillverkare brukar tala om att proteiner har olika biologiska värden. T.ex. har vassle det högsta värdet jag sett. Som jag förstått det kretsar detta värdet kring upptagningsförmåga och "verkningsgrad".

Jag undrar därför om någon kan ge mig en mer utförlig förklaring. Begreppet kvävefraktioner har jag framförallt svårt att placera.

Slutligen borde väl BV inte ha någon verkan på en kost baserad på flera olika proteinkällor, då de gemensamt borde höja BV?

Herkulez
2003-04-07, 06:39
det där med BV är nånting som många glömmer, det är speciellt viktigt på natten, ifall du nu inte kliver upp på natten och äter så ska man aldrig ta snabba proteiner ex vassle, fort in och fort ut.

Peter
2003-04-07, 14:24
BV är mycket riktigt ett mått på proteinkvalite. Det är däremot lite gammalt och används inte så mycket längre. Det finns flera andra mått på hur bra olika proteiner är, exempelvis "chemical score", protein efficiency ratio (PER), Net Protein Utilization (NPU), protein digestibility corrected amino acid score (PDCAAS). Som jag fattat det är PDCAAS det som används mest numera.

Ibland sägs det att BV 100 är max (eftersom det skulle ange hur stor del av intagna kvävet som används till uppbyggnad) och ibland att det är ett indexvärde som satts upp för hela ägg och att exempelvis vassle ligger lite över 100. Ibland ser man BV-värden på upp över 150 vilket verkar väldigt skumt.

Olika proteinkällor kompletterar mycket riktigt varandra och gör BV (och andra mått på proteinkvaliten) mindre intressant. En anledning till att olika källor kompletterar varandra är att det ofta är olika aminosyror som det finns ont om i olika proteinkällor.

Herkulez: BV är väl inget mått på proteinets snabbhet?

Herkulez
2003-04-07, 15:05
nä jag vet att det är biologiskt värde, tänkte bara passa på att skriva lite om snabbheten, lite klumpigt skrivet kanske

Castro
2004-10-11, 13:42
Jag har på senare tid börjat blanda alla möjliga proteinkällor för att nå ett så högt Biologiskt värde som möjligt. Idag t.ex. blandade jag makrill, nötkött, räkor, kräftor och fullkornspasta. Finns det något sätt att räkna ut BV för en måltid på? Ger det egentligen något att göra såhär (nu snackar vi "optimalitet"?). Finns det några grundregler man kan följa som att t.ex. att bönor bör blandas med nötkött osv? Tacksam för svar.

King Grub
2004-10-11, 13:57
Finns det några grundregler man kan följa som att t.ex. att bönor bör blandas med nötkött osv? Tacksam för svar.

Titta i Livsmedelverkets tabeller över aminosyror så ser du fördelningen i olika livsmedel. Sedan får du komplettera upp livsmedel som ligger lågt på en viss aminosyra med livsmedel som har mer av just den.

Koskit
2004-10-11, 13:57
Har inte vassle BV på 104?

King Grub
2004-10-11, 14:00
En klassiker:

http://www.jbc.org/cgi/reprint/58/3/873.pdf

Castro
2004-10-11, 14:08
Titta i Livsmedelverkets tabeller över aminosyror så ser du fördelningen i olika livsmedel. Sedan får du komplettera upp livsmedel som ligger lågt på en viss aminosyra med livsmedel som har mer av just den.

Okej, tack! Men hur vet man hur mycket som är lite och hur mycket som är mycket? Vissa aminosyror behöver man väl större kvantiteter av?

King Grub
2004-10-11, 14:10
Kolla hur aminosyrefördelningen hos t ex ägg (BV 100 ser) ut.

Castro
2004-10-11, 14:20
Kolla hur aminosyrefördelningen hos t ex ägg (BV 100 ser) ut.

Okej. Är det aminorysorna, ILE, LEU, LYS, MET, CYS, PHE, TYR, THR som är de essentiella? Såg nu att vetegroddar innehöll överlägset mest CYS (750) och det verkar vara något som är väldigt lågt bland ägg och kött (260-300). Är det bra då att väga upp detta eller är det 260 (äggets CYS-värde) som är "optimalt"?

Edit: Sorry om jag är jobbig, men jag är bara nyfiken. :)

Sverker
2004-10-11, 14:58
Vad du främst skall titta på är aminosyrorna lysin ( lys ) och methionin ( met ) och cystein ( cys ). Methionin och cystein innehåller svavel och kan räknas ihop som en aminosyra.

Ägg är balanserat med ett litet överskott av methionin+cystein. Det är nog lämpligt att du väljer den som referens.

Mjölk har kraftigt överskott av lysin men brist på methionin+cystein.

Vete är precis tvärt om med överskott av methionin+cystein men kraftigt underskott på lysin.

Får du ihop balansen med de tre aminosyrorna har du fixat 99 % av proteinet. Däerefter kommer aminosyrorna treonin, fenylalanin, valin och tryptofan för den sista procenten men det är extrem överkurs.

Castro
2004-10-11, 21:46
Vad du främst skall titta på är aminosyrorna lysin ( lys ) och methionin ( met ) och cystein ( cys ). Methionin och cystein innehåller svavel och kan räknas ihop som en aminosyra.

Ägg är balanserat med ett litet överskott av methionin+cystein. Det är nog lämpligt att du väljer den som referens.

Mjölk har kraftigt överskott av lysin men brist på methionin+cystein.

Vete är precis tvärt om med överskott av methionin+cystein men kraftigt underskott på lysin.

Får du ihop balansen med de tre aminosyrorna har du fixat 99 % av proteinet. Däerefter kommer aminosyrorna treonin, fenylalanin, valin och tryptofan för den sista procenten men det är extrem överkurs.

Tack Sverker! :bow:

aliquis
2004-10-11, 21:58
Och vad gäller BV så är väl ägg 100 för att man när man bestämde BV matade möss med olika livsmedel och såg vad som hände, ägg gav bäst tillväxt och fick därför värde 100. På senare tid har man dock funnit ännu bättre livsmedel. Men som sagt, blandar man maten är det rätt lugnt ändå.

Sedan behöver ju inte det som generellt är mest lämpat för människor vara mest lämpat för muskeltillväxt, musklerna byggs väl till större delen upp av ett fåtal aminosyror?

Sverker
2004-10-12, 07:27
Sedan behöver ju inte det som generellt är mest lämpat för människor vara mest lämpat för muskeltillväxt, musklerna byggs väl till större delen upp av ett fåtal aminosyror?

Har faktiskt inte tillgång till aminosyrasammansättningen på human muskel :D

Men det går att spekulera !
Muskler består ju dels av olösliga muskelprotein, aktin, myosin, kollagen etc och det är så grundläggande protein så det skiljer inte mycket mellan olika arter som mäniska, gris, nöt etc.
Den andra delen är ju lösliga protein som eg. är olika enzymer. De skiljer heller inte mycket.
Kött innehåller alla aminosyror !
Det skulle alltså i detta läge gå att enbart äta kött för en optimal aminosyra sammansättning ! ?

Nu är det inte så. Du behöver mer grenade aminosyror eftersom de förbränns som energi i musklerna. desto mer du tränar desto mer leucin, isoleucin och valin behöver du.
Aminosyror är inte bara till protein utan även till att bygga andra molekyler. Kreatin i muskeln byggs ju upp av arginin, methionin och glycin. Glutationet behöver svavel från cystein, taurin byggs av cystein osv.