Visa fullständig version : Vad är vassle?
Hej jag läste lite att endel av er äter runt 30g vassle vad är detta?
Sen undrar jag även vad som är ultimat att äta är de fisk,kyckling,pasta som gäller?
King Grub
2007-07-25, 07:01
Vassle är ett av mjölkproteinerna. Det andra är kasein. 20% av proteinet i mjölk är vassle, resten kasein.
Andra frågan kan man inte ge någon allmänt gällande svar på.
Vassle är ett av mjölkproteinerna. Det andra är kasein. 20% av proteinet i mjölk är vassle, resten kasein.
Andra frågan kan man inte ge någon allmänt gällande svar på.
Okey tack för snabbt svar vad gör kasein
King Grub
2007-07-25, 07:07
Vad det gör? Det är ett protein. Protein används i proteinomsättningen, dvs muskeluppbyggnads- och muskelnedbrytningsprocesserna. Protein fyller en mängd andra funktioner i kroppen också, men det brukar vara dom muskulära som är av intresse på forumet.
Vad det gör? Det är ett protein. Protein används i proteinomsättningen, dvs muskeluppbyggnads- och muskelnedbrytningsprocesserna. Protein fyller en mängd andra funktioner i kroppen också, men det brukar vara dom muskulära som är av intresse på forumet.
Okey. Jag funderar även på att köpa nytt kostillskott/gainer vad är det man ska ha efter träningne för bästa resultat har du några råd?
Eddie Vedder
2007-07-25, 07:41
Okey. Jag funderar även på att köpa nytt kostillskott/gainer vad är det man ska ha efter träningne för bästa resultat har du några råd?
Har du redan proteinpulver hemma kan du köpa dextropur i en vanlig livsmedelsaffär eller maltodextrin här i koloshoppen (det heter Fast Carbs) och blanda ihop.
Har du inte proteinpulver är ett rent vassleprotein (t. ex. http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=173) eller en mix av vassle och kasein (såsom t.ex. http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=28) bra produkter.
Sedan vad du menar med "resultat" vet jag inte riktigt men jag gissar på att du syftar till muskeltillväxt och för att få märkbara resultat i muskeltillväxt spelar en gainer mycket mycket liten roll i det stora hela. Du kommer alltså inte bäxa bara för att du dricker gainer, även om namnet gärna vill skvalra om det;). Men visst kan det vara bra efter träning för att påskynda återhämtningen litegrann och dessutom öka på dagens kcalintag utöver kosten.:thumbup:
Har du redan proteinpulver hemma kan du köpa dextropur i en vanlig livsmedelsaffär eller maltodextrin här i koloshoppen (det heter Fast Carbs) och blanda ihop.
Har du inte proteinpulver är ett rent vassleprotein (t. ex. http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=173) eller en mix av vassle och kasein (såsom t.ex. http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=28) bra produkter.
Sedan vad du menar med "resultat" vet jag inte riktigt men jag gissar på att du syftar till muskeltillväxt och för att få märkbara resultat i muskeltillväxt spelar en gainer mycket mycket liten roll i det stora hela. Du kommer alltså inte bäxa bara för att du dricker gainer, även om namnet gärna vill skvalra om det;). Men visst kan det vara bra efter träning för att påskynda återhämtningen litegrann och dessutom öka på dagens kcalintag utöver kosten.:thumbup:
en mix av vassle och kasein är det bästa för muskeltillväxt?
King Grub
2007-07-25, 08:18
Av mjölkproteinerna är det möjligt, ja. Men det finns ju många proteinkällor; fisk, fågel, ägg, kött, osv - alla är fullvärdiga och kan användas till muskeluppbyggnad. Ät någorlunda varierat, så behöver du inte tänka på att kombinera källor.
blev taggad på denna
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=28
King skulle du rekomendera den?
King Grub
2007-07-25, 08:26
Det är en bra produkt, som både ger vasslets anabola effekt och kaseinets antikatabola.
vad menar du med anabola effekt
King Grub
2007-07-25, 08:28
Vassle är anabolt, kasein antikatabolt. Vassle stimulerar nybildningen av muskelprotein, kasein minskar muskelnedbrytningen.
Är det så bra som de låter då? Testat sj?
King Grub
2007-07-25, 08:36
Det är mjölkprotein. Från vanlig mjölk. Inget annorlunda mot att få samma mängd vassle och kasein från mjölk. Du kommer inte att märka någon skillnad i "effekt" av X gram protein från proteinpulver jämfört med X gram protein från mat. Proteinpulver är en proteinkälla som vilken som helst, inte något med speciella egenskaper eller något som gör att du växer snabbare jämfört med om du fått samma mängd protein från vanlig mat.
Det är mjölkprotein. Från vanlig mjölk. Inget annorlunda mot att få samma mängd vassle och kasein från mjölk. Du kommer inte att märka någon skillnad i "effekt" av X gram protein från proteinpulver jämfört med X gram protein från mat. Proteinpulver är en proteinkälla som vilken som helst, inte något med speciella egenskaper eller något som gör att du växer snabbare jämfört med om du fått samma mängd protein från vanlig mat.
Men de proteinet kombinerat med samma kost som jag tar idag borde ju öka proteinintaget och därmed öka muskeluppbyggnaden?
King Grub
2007-07-25, 08:44
Beror ju på om du får tillräckligt med protein i dag. Täcker du ditt proteinbehov i dag, växer du inte mer av att lägga till ännu mer protein. Det oxiderar i sådana fall bara till energi eller lagras som kroppsfett. Får du i dag för lite protein och lägger till mer protein, ja, då förbättras förutsättningarna för muskeltillväxt. Men återigen är det sak samma om du lägger till protein från mat eller från pulver - du växer inte bättre eller mer av pulveralternativet.
okey. Jag hoppas inte du blir förbannad av mitt frågande.
Säg ifrån bara i så fall.
Gainer är de inte så att de har förmågan att binda vätska till musklerna på så vis ser de större ut?
Eddie Vedder
2007-07-25, 08:50
Men de proteinet kombinerat med samma kost som jag tar idag borde ju öka proteinintaget och därmed öka muskeluppbyggnaden?
Mer protein ger inte per automatik mer muskler, i såna fall skulle man ju bara behöva trycka i sig proteindrinkar hela dagen och känna hur musklerna växer.;)
Visst kommer det innebära ett högre proteinintag totalt sett men i muskelproteinsyntesen är det främst redan intracellulära aminosyror som bryts ned pch återanvänds igen. Proteinet du äter används främst som energikälla och syntesen gäller inte enkom muskelvävnad utan hela människokroppen är uppbyggd av proteiner.
Dessutom är behovet av dietärt protein för styrketränande personer väldigt överskattat och upphaussat, du klarar dig gott och väl på det du får i dig genom kosten. Däremed inte sagt att en gainer är onödig då den ger högkvalitativt protein och snabba kolhydrater vid en tidpunkt då kroppen effektivt kan tillgodogöra sig detta. Proteinet är för proteinsyntesen dock får man inte tro att 30g vassle kommer innebära 30 gram muskler. Kolhydraterna är för snabb återhämtning och återinlagring av glykogen.:thumbup:
Okey då tror jag att jag fått lite insikt i vad man ska ha. Så jag fortsätter nog med mina gainers. Just nu kör jag sharpy gainer rekomenderas något annat?
Eddie Vedder
2007-07-25, 08:54
Okey då tror jag att jag fått lite insikt i vad man ska ha. Så jag fortsätter nog med mina gainers. Just nu kör jag sharpy gainer rekomenderas något annat?
Jag tipsade ju om exempel på bra gainers du kan blanda ihop i ett tidigare inlägg.
Här:
Är lite snål men finns det ingen blandning av allt eller är det den där
Fairing - Complete Protein III?
Eddie Vedder
2007-07-25, 08:59
Är lite snål men finns det ingen blandning av allt eller är det den där
Fairing - Complete Protein III?
Jag förstår inte vad du menar, en gainer är protein och snabba kolhydrater.
Att köpa en färdigblandad gainer är alltid dyrare per portion än att köpa ett billigt proteinpulver och blanda ihop med kolhydrater. Då har du dessutom friheten att själv dosera hur mycket protein och hur mycket kolhydrater du vill att din gainer skall bestå av.
Men då kör jag på min sharpy gainer fuel
Eddie Vedder
2007-07-25, 09:06
Men då kör jag på min sharpy gainer fuel
Om du redan har det hemma är det klart du kan göra det, dock låter det som en dyrare variant av något som ger exakt samma effekt och går att få betydligt billigare.
Men när den gainern är slut rekomenderar jag att du köper kolhydrater och protein för sig som du blandar själv. Både bättre och billigare.
Om du redan har det hemma är det klart du kan göra det, dock låter det som en dyrare variant av något som ger exakt samma effekt och går att få betydligt billigare.
Men när den gainern är slut rekomenderar jag att du köper kolhydrater och protein för sig som du blandar själv. Både bättre och billigare.
Alltså de e pulverform 5kg för 339kr lr ngt men den e snart slut så tänkte höra runt lite vad som är att föredra :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.