handdator

Visa fullständig version : Viktminskning med kaloriöverskott


ikmor
2007-07-25, 05:25
Alltså, jag fattar inte.
Ibland när jag har "förätit" mig på någonting kan jag (trots att det inte KAN väga så mycket) gå upp 4 kilo i ett svep.

Igår åt jag mat som lätt innehöll kalorier för en hel dag så som jag äter nu under min deff.
Jag är till och med uppe nu en timma tidigare för att jag har så mycket energi. Jag är mätt från det fortfarande, 7 timmar efter.
MEN, jag väger inte mer...Jag väger MINDRE än igår?!
Det är till och med så att mina magmuskler syns mer idag än igår.
Hur fan går det till?! o.O
Jag fattar inte! Hur kan det vara så? Detta med kroppen är så himla skumt. Helt obegripligt.
Jag kommer säkert gå upp i vikt sen när jag äter en helt vanlig portion gröt eller nåt. ¬¬
Ingenting skulle förvåna mig nu.

Skulle någon kunna förklara?

Supertacksam för svar!
/Kim

Eddie Vedder
2007-07-25, 07:33
Kroppen går inte attse som en maskin där viktuppgång/viktnedgång är från dygn till dygn, kroppen kan spela dig många spratt från dag till dag. Har du ätit extremt mycket mat i ett svep ligger det i magsäcken och tarsystemet länge länge och måste verkligen inte hinna göra dig fetare direkt.

Det finns många konstiga saker med det där med biktbalansen.;)

-Den här tråden diskuterade exakt samma sak:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97933

Rahf
2007-07-25, 09:48
Det här är också anledningen till att folk halkar ner i ätstörningsträsket. De ser att vågen har gått upp nåt kilo efter avslutad bantning och börjar direkt att äta mindre igen.

Efter bantning kommer man gå upp nåt kilo när man börjar äta normalt igen.

ikmor
2007-07-25, 12:46
Så ja, nu har jag gått upp lite litegrann jämför med igår.
Men sådana sjuka resultat jag fick på Gymmet idag. Extremfylld med energi rev jag av passet som ingenting, plus en massa extraövningar, plus 80 minuters joggande (brände enligt maskinen 800kcal där, alltid en bidragande faktor). Haha. Underbart. =]
Tack för svaren grabbar. Ni är goa. =P

/Kim

Rahf
2007-07-25, 20:08
Så ja, nu har jag gått upp lite litegrann jämför med igår.
Men sådana sjuka resultat jag fick på Gymmet idag. Extremfylld med energi rev jag av passet som ingenting, plus en massa extraövningar, plus 80 minuters joggande (brände enligt maskinen 800kcal där, alltid en bidragande faktor). Haha. Underbart. =]
Tack för svaren grabbar. Ni är goa. =P

/Kim

YAY! Grattis till bra pass! Det är alltid störtskönt när man har energi så det räcker och blir över.

Sniggel
2007-07-25, 20:44
Så ja, nu har jag gått upp lite litegrann jämför med igår.
Men sådana sjuka resultat jag fick på Gymmet idag. Extremfylld med energi rev jag av passet som ingenting, plus en massa extraövningar, plus 80 minuters joggande (brände enligt maskinen 800kcal där, alltid en bidragande faktor). Haha. Underbart. =]
Tack för svaren grabbar. Ni är goa. =P

/Kim

Ytterligare ett exempel på att kroppen är bra på att justera för att behålla vikten. Du åt mycket och fick mycket energi över -> kroppen gör av med energi effektivare (vilket dessutom gör att du presterar bättre)

ikmor
2007-07-26, 08:45
Ja, det är grymt skönt hur kroppen fungerar, om än den beter sig på ett vis som ibland är LITE svårt att förutse. ^^

Idag är det träningsvärk i vader, underarmar, biceps, nacke, axlar och hela jäkla ryggen som gäller. Haha!

Rahf
2007-07-26, 21:24
Yay! Låter lite som jag det! :D

Nu har du lärt dig någe nytt på köpet! Kan det bli bättre?

ikmor
2007-07-26, 22:47
Hehe, nej verkligen inte.
Jag antar att det inte finns en bättre plats än här för det gamla rimmet:
"Mer mat ger resultat"
=P

/Kim