handdator

Visa fullständig version : En som lyckats fint!


Jackie Dee
2007-07-25, 00:21
Vet inte om denna vart uppe, sökte men hittade inget.

http://youtube.com/watch?v=mAcwcqOPcHM

Där kan man snacka om en lyckad deff.

Whistler
2007-07-25, 00:25
Snöggt.

Johan_P
2007-07-25, 01:11
Magrutorna blev otroligt definierade, imponerande :thumbup:

Doris
2007-07-25, 01:36
inspirerande :)

Humanist
2007-07-25, 10:37
Vet inte om denna vart uppe, sökte men hittade inget.

http://youtube.com/watch?v=mAcwcqOPcHM

Där kan man snacka om en lyckad deff.

Härligt litet klipp faktiskt!

Många gånger läser man om folk som tycks vara allmänt nergångna både fysiskt och mentalt. Fall där träningen inte endast tycks "kicka" igång kroppen utan även psyket. Läser man lite runt på forum tycks det också vara något av en allmänt accepterad "huskur" mot lätt "depression" (inom cituationstecken då depression är en medicinsk term). Det råder liksom någon sorts vedertagen konsensus bland allmänheten kring förbättrad fysisk status och ett bättre psykiskt mående.

Min fråga är om det finns några kliniska studier som belagt ett samband mellan dessa två? Att motion kan stimulera nybildning av celler i hjärnan har jag för mig är belagt, men jag tänkte mer ett samband mellan träning och psykisk hälsa? (vitt begrepp, jag vet men ändå...)

Morris
2007-07-25, 11:08
grymmt

Eddie Vedder
2007-07-25, 14:14
jag tänkte mer ett samband mellan träning och psykisk hälsa? (vitt begrepp, jag vet men ändå...)

En ganska ny studie från Karolinska Institutet, vet inte om det är vad du syftar på riktigt men hursomhelst såg man antidepressiv verkan på möss som fick springa mycket.

Jag som löpare kan helt klart identifiera mig med dom där mössen.:D Jag mår fruktansvärt psykiskt dåligt när jag inte kan springa som jag vill och har jag fått mig ett risktigt bra pass kan nog ingen antidepressiv medicin matcha den fantastiska känslan.*cupid*

On antidepressant effects of running and SSRI: Focus on hippocampus and striatal dopamine pathways.

http://diss.kib.ki.se/2007/978-91-7357-246-0/thesis.pdf

Jackie Dee
2007-07-25, 14:56
Jo det märks väl helt klart om man är utan all träning nån vecka att man mår skit. Både fysiskt och psykist.

Musselbank
2007-07-25, 15:18
Eddie & Jackie, iofs, om man tränar regelbundet och sen blir utan, och mår dåligt av det, är det ju inte riktigt samma sak som att träning är bra för humöret. Man mår rätt dåligt av att vara utan nikotin också, om man är inbiten missbrukare ;-)

Men motion är säkert välgörande.

Att börja träna är väl också väldigt ofta att ta tag i sitt liv, vilket ju är positivt i sig.

Eddie Vedder
2007-07-25, 15:21
Eddie & Jackie, iofs, om man tränar regelbundet och sen blir utan, och mår dåligt av det, är det ju inte riktigt samma sak som att träning är bra för humöret.

Jag postade en pdf-fil, ifrågasätt den och inte mig. Där var fysisk aktivitets effekt på humöret att likna med antidepressiva mediciner.

Så inte är det mina ord, blame Karolinska Institutet om du inte tror vad som står.:D

Musselbank
2007-07-25, 15:38
Jag postade en pdf-fil, ifrågasätt den och inte mig. Där var fysisk aktivitets effekt på humöret att likna med antidepressiva mediciner.

Så inte är det mina ord, blame Karolinska Institutet om du inte tror vad som står.:D

Nå, jag klagade inte på KI eller slutsatsen att träning kan vara antidepressiv, utan på era till synes stödjande observationer som lika gärna kunde tillskrivas abstinensbesvär!

Cilia
2007-07-25, 20:57
Jo det märks väl helt klart om man är utan all träning nån vecka att man mår skit. Både fysiskt och psykist.
Jag var utan träning i 3 dagar i våras och höll på att dö av trötthet.
Tappade nästan all ork, jobbig känsla.


Bra jobbat men hade han så där många som hjälpte honom som han skrev om?
Han skrev först att han var pank. Han måste haft mycket pengar för att vara pank.

Sen hade jag gärna sett mer axlar och lats på honom och ben.
Men det kanske kommer i steg 2

Super_Johan
2007-07-25, 21:01
tycker han tappade rätt mycket fett från bild 1 till bild 2, resten gick ju sakta men säkert

Humanist
2007-07-26, 09:50
En ganska ny studie från Karolinska Institutet, vet inte om det är vad du syftar på riktigt men hursomhelst såg man antidepressiv verkan på möss som fick springa mycket.

Jag som löpare kan helt klart identifiera mig med dom där mössen.:D Jag mår fruktansvärt psykiskt dåligt när jag inte kan springa som jag vill och har jag fått mig ett risktigt bra pass kan nog ingen antidepressiv medicin matcha den fantastiska känslan.*cupid*

On antidepressant effects of running and SSRI: Focus on hippocampus and striatal dopamine pathways.

http://diss.kib.ki.se/2007/978-91-7357-246-0/thesis.pdf

Stort tack! Mycket intressant. Visserligen kan jag som lekman endast med möda ta till mig abstractet, men väldigt intressant läsning.

Att man som aktiv idrottare upplever abstinensbesvär vid oförmåga att idrotta är inget nytt. Vill minnas att det är allmänt vedertaget att det finns rent neurobiologiska förklaringar till varför så sker. Hjärnans belöningssystem innehåller såvitt jag vet endast en begränsad mängd neuronala "vägar", som triggas av en mängd olika aktiviteter. Från alkoholintag till löpning. Därav en s.k. kindling-effekt.

Hursomhelst, tack för länken!