handdator

Visa fullständig version : Ny cykel


reiko
2007-07-24, 20:08
Nu ska jag köpa en ny cykel, eftersom "Gamla Bettan" har sagt sitt.
Underlaget som cykeln ska användas på är asfalt och huvudsakligen ska den användas för transporter ca 4 mil/vecka.
Nästa år ska den dessutom användas till Vätternrundan med tillhörande träning. Målet är inte att få en bra tid, utan att på ett behagligt sätt ta sig runt. Efter rundan kommer jag att återgå till att använda cykeln som transportmedel.
Helst skulle man väl köpa sig en racercykel, men ekonomin är lite småpressad...

Kan det vara hållbart att genomföra rundan med en cykel från Sportex ur kategorin sport (http://www.sportex.se/ListProducts.aspx?cat=104) för ca 4000 kr?

Tack på förhand!

Handcuff
2007-07-24, 20:16
DOm såg helt okej ut...och prisvärda! :thumbup:

Johan O
2007-07-25, 09:01
Sportex PEAK-cyklar är skit och åter skit. Åk till Sportson eller någon annan vettig cykelhandlare och kolla på Hybrid-cyklar om du bara ska köra asfalt men inte vill ha en racer. Sen skulle jag rekomendera att lägga till ett par tusen för att få något vettigt.

uf_74
2007-07-25, 09:50
Som ovan sa så lägg till ett par tusen (typ 2 000) och köp dig en cykel som håller. Annars kastar du bara pengarna i sjön. Köpte själv en Scott
Sportster P3 och använder den till det du beskrev. Har för mig att den kosta 6000:- på Cykloteket i Stockholm.

fjuntefjun
2007-07-25, 10:03
Cyklar till rimliga priser verkar gå sönder hur man än gör.

Köp en "vanlig" cykel med ganska smala däck.

En kronan med dyra racingdäck kanske skulle vara nåt :P

machine gun
2007-07-25, 11:08
Om du ska cykla Vätternrundan och kommer träna en del på din cykel, så bör du satsa på en racer. Om du sonderar begagnatmarknaden borde du kunna hitta en som inte kostar skjortan. Speciellt nu, när många fattiga "Svensk klassiker" säljer sina cyklar efter årets Vätternrunda. Sen finns det ju relativt billiga racers också. Har ingen direkt koll på vad som är bra och inte, men det måste ju ändå va bättre med en billig racer än en vanlig transportcykel för dina ändamål. Alternativet är ju som sagt en hybrid, men jag tror ändå på att försöka hitta en racer du har råd med. Fråga folket i den här tråden: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89904 De har stenkoll på allt vad cyklar heter.

reiko
2007-07-25, 18:37
Om du ska cykla Vätternrundan och kommer träna en del på din cykel, så bör du satsa på en racer. Om du sonderar begagnatmarknaden borde du kunna hitta en som inte kostar skjortan. Speciellt nu, när många fattiga "Svensk klassiker" säljer sina cyklar efter årets Vätternrunda. Sen finns det ju relativt billiga racers också. Har ingen direkt koll på vad som är bra och inte, men det måste ju ändå va bättre med en billig racer än en vanlig transportcykel för dina ändamål. Alternativet är ju som sagt en hybrid, men jag tror ändå på att försöka hitta en racer du har råd med. Fråga folket i den här tråden: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89904 De har stenkoll på allt vad cyklar heter.

Tack för tipset! Slänger ut frågan där...