handdator

Visa fullständig version : DN: "Smal läsk kan göra dig tjock"


Solsken
2007-07-24, 19:44
Spontan reaktion?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=673864

Någon som har en forskningsrapport?

Emil_Larsson
2007-07-24, 19:54
Off:

En sak är sann iallafall och det är att man kan få fruktansvärda gaser av light läsk (kanske gäller original dricka med)

Sitter här nu vid datorn och får lust att skrika i magsmärtor, blä.

King Grub
2007-07-24, 20:07
Någon som har en forskningsrapport?

Soft Drink Consumption and Risk of Developing Cardiometabolic Risk Factors and the Metabolic Syndrome in Middle-Aged Adults in the Community. Circulation 2007: July 23, 2007, 10.1161/CIRCULATIONAHA.107.689935. (http://circ.ahajournals.org/cgi/reprint/CIRCULATIONAHA.107.689935v1.pdf)

King Grub
2007-07-24, 20:21
Det här är ingen studie som direkt undersöker någon slags fysiologisk effekt av läsk (och lightläsk) på fettinlagring eller fettförbränning.

Det är en insamling av data på personer, där man sett, att personer som dricker mycket läsk (inklusive lightläsk) oftare lider av metabolt syndrom och övervikt. Sambandet spekuleras bara i, allt från ekonomiska faktorer till inflammatorisk påverkan.

Sir Klabbe
2007-07-24, 20:25
Det här är ingen studie som direkt undersöker någon slags fysiologisk effekt av läsk (och lightläsk) på fettinlagring eller fettförbränning.

Det är en insamling av data på personer, där man sett, att personer som dricker mycket läsk (inklusive lightläsk) oftare lider av metabolt syndrom och övervikt. Sambandet spekuleras bara i, allt från ekonomiska faktorer till inflammatorisk påverkan.

Dricker du någonsin lightläsk?

Solsken
2007-07-24, 20:31
Personligen dricker jag en hel del sukralos-sötad läsk (cola). Än så länge är iaf mina kolesterolvärden etc bra ;) . Men så håller jag i övrigt en rätt balanserad och sund kost, och mitt ev av lightläsken skapade sötbegär mättas inte med andra sockerprodukter...

Eddie Vedder
2007-07-24, 20:33
Sitter och läser just nu, det är väl bara angivna kost- och dryckesvanor som personer fått skriva ner själva under lång period såsom jag uppfattar det?

Sedan utifrån det har man dragit slutsatser om deras påstådda vanor och deras fysiska status?

I såna fall säger den ju inte särskilt mycket även om man försöker exkludera faktorer såsom olika kostfaktorer och övervikt t.ex. Folk har ju en förmåga att felrapportera sina hälsovanor väldigt. Sedan tycker jag DN:s rubrik är ganska larvig, det är ju inte fråga om att man blir tjockare utan bara att folk som drack mycket lightläsk led av metabola syndromet i liknande utsträckning som de som drack vanlig läsk.

King Grub
2007-07-24, 20:34
Sitter och läser just nu, det är väl bara angivna kost- och dryckesvanor som personer fått skriva ner själva under lång period såsom jag uppfattar det?

Sedan utifrån det har man dragit slutsatser om deras påstådda vanor och deras fysiska status?

Ja, det är ingen studie över fysiologiska effekter, som sagt, bara självrapporterade vanor, där man sett att läskdrickare oftare har utvecklat metabolt syndrom och övervikt än icke-läskdrickare. Sambanden och anledningarna är spekulationer. Kalorisambandet mellan sockerläsken är givetvis inte helt oklart...

Insidedoubt
2007-07-25, 09:06
Såg denna tråd ögonblicket efter jag postat en egen, ledsen för det. Ska gräva mig in i denna istället, verkar vara en väldigt underlig studie iaf.

Eddie Vedder
2007-07-25, 09:38
Såg denna tråd ögonblicket efter jag postat en egen, ledsen för det. Ska gräva mig in i denna istället, verkar vara en väldigt underlig studie iaf.

Först och främst behöver du inte ursäkta dig för att du missade den här tråden, det är lätt fixat vettu.:thumbup:

Vad gäller studien tycker jag inte att den är underlig i sig egentligen, det finns en hypotes om att läskdrickande har en stor påverkan på utvecklingen av metabola syndromet. Utifrån vad folk påstått sig ätit och druckit under en längre tid så har hypotesen stärkts och dessutom visade det sig att det såg likadant ut för folk som även drack lightläsk.

Så mer än så är det ju inte, det underliga ligger ju som vanligt i medias vinkling. Man frossar i nyhetsvärdet av att kunna skriva att faktiskt "även lightläsk gör dig fet", även om just den delen mest känns som en bisak i själva rapporten. Det är ju främst andra hälsoaspekter än viktuppgång som det skrivs om där.

Lite besviken och förvånad att det faktiskt är DN som snedvrider nyheten såhär och inte någon av kvällstidningarna. Aftonbladet skrev ju faktiskt nästan DN:s artikel rakt av så för en gångs skull kan man inte direkt kasta skit på Aftonbladet.:D

absolutemagic
2007-07-25, 10:25
Så mer än så är det ju inte, det underliga ligger ju som vanligt i medias vinkling. Man frossar i nyhetsvärdet av att kunna skriva att faktiskt "även lightläsk gör dig fet", även om just den delen mest känns som en bisak i själva rapporten. Det är ju främst andra hälsoaspekter än viktuppgång som det skrivs om där.


Precis. Studien angående viktuppgång oroar mig inte det minsta då jag inte har några problem alls med vikten. Därenmot låter det med diabetes och blodtryck tiktigt oroande... :(

Jag dricker ca 1 liter pEPSI mAX i veckan. Men får väl sluta med det nu....

Vill ju inte få diabetes och dö i förtid av någon hjärt och kärlsjukdom.

King Grub
2007-07-25, 10:37
Jag dricker ca 1 liter pEPSI mAX i veckan. Men får väl sluta med det nu....

Vill ju inte få diabetes och dö i förtid av någon hjärt och kärlsjukdom.

Studien visar inte att lightläsk ger hjärt- och kärlsjukdom (eller diabetes eller övervikt). Det står bara att man ser, att läskdrickare oftare lider av dessa problem. Det kan vara helt andra mekanismer bakom själva åkomman, bara att läskdrickandet är den gemensamma nämnaren för personerna. I artikeln nämns överhuvudtaget inte t ex sötningsmedel som möjlig faktor, utan man tar upp båda sociala och ekonomiska faktorer som möjliga orsaker, dvs personer med dom eller dom ekonomiska förutsättningarna har den eller den livsstilen, osv.

Pellefant
2007-07-25, 12:00
Kan det vara så enkelt att då folk går till kylskåpet för att ta läsk(oavsett sort) samtidigt tar med sig något annat att äta, som de inte ätit annars?

Tolkia
2007-07-25, 14:05
Jag funderar över t.ex. deltagarnas historia. Oftast dricker man ju lightläsk av viktrelaterade skäl, och frågan är hur dessa skäl ser ut mer i detalj? Det finns ju många överviktiga som övergår till lightläsk när de försöker gå ner i vikt, t.ex. Vips har övervikten och risken för t.ex. diabetes ökat i lightläskdrickargruppen.

Sdan undrar jag som Pellefant över sambandet mellan lightläsken och övriga matvanor. I och för sig har de korrigerat i studien, men korrektioner för matvanor är överhört vanskligt eftersom det är en faktor som rymmer så mycket.

demode
2007-07-25, 14:45
Jag dricker ca 1 liter pEPSI mAX i veckan. Men får väl sluta med det nu....

Vill ju inte få diabetes och dö i förtid av någon hjärt och kärlsjukdom.

Dey är helt ofarligt att dricka 1 liter i veckan vill jag påstå. Det är en halv burk om dagen! Jag dricker 2liter varannan dag nästan.*flex*

Eddie Vedder
2007-07-25, 14:53
Att dricka jättemycket aspartamsötad läsk är troligtvis inte helt hälsosamt, även om omfattningen som krävs för att man ska få cancer av enbart aspartamintag troligtvis är enorma under jättelång tid, dock är det inget som nämns här.

Lightläsk är ingen hälsodryck utan kan säkert ha negativa fysiologiska bieffekter på sikt, vem vet säkert? Det har ju dock varit sant länge och det här gör knappast mig mer eller mindre "orolig" över det. Då tycker jag den italienska studien på möss för ett tag sedan var lite mer oroande, det var ju ändå inte jättemycket mer än ADI (i förhållande till råttornas storlek alltså, d.v.s. inte ADI för människor på små råttor;)) som dom utsattes för och det visade ju sig ganska carcinogent, dessutom extra farligt om man fått i sig mycket enda sen barnsben.

Morris
2007-07-25, 15:06
Intressant, dricker själv en hel del light läsk. Visst stod det väl i studien att det inte spelar någon roll om man dricker light eller vanligt, det har jag dock väldigt svårt att tro.. någonting måste väl allt socker i den vanliga läsken göra?

King Grub
2007-07-25, 15:08
Intressant, dricker själv en hel del light läsk. Visst stod det väl i studien att det inte spelar någon roll om man dricker light eller vanligt, det har jag dock väldigt svårt att tro.. någonting måste väl allt socker i den vanliga läsken göra?

ARGH! Det ÄR ingen studie som undersöker fysiologiska mekanismer och påverkan av läsk!!!

dessbee
2007-07-25, 15:10
Tror effekterna av sötningmedel handlar mest om en aptitstimulerande effekt.
Charlotte Erlanson-Albertsson har visat att testpersoner äter mer om de använder sötningsmedel.

Resultaten är egentligen ingen överaskning eftersom fetman inte har minskat sedan sötningsmedel blev tillgängliga... snarare tvärtom.

Eddie Vedder
2007-07-25, 15:12
Intressant, dricker själv en hel del light läsk. Visst stod det väl i studien att det inte spelar någon roll om man dricker light eller vanligt, det har jag dock väldigt svårt att tro.. någonting måste väl allt socker i den vanliga läsken göra?

Man observerade samma hälsostatus hos "lightdrickare" som man observerade hos de som drack vanlig läsk oftare.

Inget mer än så, det kan ha många orsaker. Om du delar upp 20 överviktiga personer varav 10 dricker light och 10 dricker vanlig sockerläsk så innebär inte det att du blir lika fet av lightläsk, bara att alla 20 personer på något sätt blivit feta.

King Grub
2007-07-25, 15:14
Tror effekterna av sötningmedel handlar mest om en aptitstimulerande effekt.
Charlotte Erlanson-Albertsson har visat att testpersoner äter mer om de använder sötningsmedel.

Resultaten är egentligen ingen överaskning eftersom fetman inte har minskat sedan sötningsmedel blev tillgängliga... snarare tvärtom.

Sötningsmedel nämns inte ens som eventuell anledning. Studierna på möjlig aptitstimulerande effekt av sötningsmedel i dryck är högst tveksamma och bristfälliga. Erlanson-Albertson har inte publicerat något om saken. Hennes artiklar är oftast pajaserier, och hon hävdar ofta rena felaktigheter.

Eddie Vedder
2007-07-25, 15:16
Tror effekterna av sötningmedel handlar mest om en aptitstimulerande effekt.
Charlotte Erlanson-Albertsson har visat att testpersoner äter mer om de använder sötningsmedel.

No offence men ag ryggar tillbaka rent spontant så fort hennes namn nämns.:D Kan inte uttala mig om hennes kompetens och signifikansen i hennes forskning men som person verkar hon inte helt normal så jag har svårt att ta henne på allvar tyvärr.

dessbee
2007-07-25, 15:24
No offence men ag ryggar tillbaka rent spontant så fort hennes namn nämns.:D Kan inte uttala mig om hennes kompetens och signifikansen i hennes forskning men som person verkar hon inte helt normal så jag har svårt att ta henne på allvar tyvärr.

Vetom att hon inte är särskilt populär i många läger :D ...men helt bakom flötet tror jag inte hon är :D

dessbee
2007-07-25, 15:25
Hennes artiklar är oftast pajaserier, och hon hävdar ofta rena felaktigheter.

Vilka felaktigheter då? :naughty: :D

Eddie Vedder
2007-07-25, 15:27
Vetom att hon inte är särskilt populär i många läger :D ...men helt bakom flötet tror jag inte hon är :D

Vet bara att hon skrivit några populärvetenskapliga fjantböcker och att hon är en narcissist av Guds nåde. Den typen av person som använder sin professorstitel för att få bli kändis typ.

Beskåda hennes hemsida och förfasas.:D

http://www.erlanson-albertsson.se/

King Grub
2007-07-25, 15:29
Vilka felaktigheter då? :naughty: :D

Aspartam frisätter insulin är väl det man först kommer att tänka på. Det trots att motsatsen visats gång på gång på gång. En enstaka studie visade på blodsockerpåverkan, men det resultatet har inte kunnat upprepas. E-A är som vanligt extremt selektiv med sina källor.

dessbee
2007-07-25, 15:39
Vet bara att hon skrivit några populärvetenskapliga fjantböcker och att hon är en narcissist av Guds nåde. Den typen av person som använder sin professorstitel för att få bli kändis typ.

Beskåda hennes hemsida och förfasas.:D

http://www.erlanson-albertsson.se/

Håller med att hon ger ett självbelåtet intryck, men narcissism är en mycket utbredd åkomma nuförtiden :D

dessbee
2007-07-25, 16:05
Aspartam frisätter insulin är väl det man först kommer att tänka på. Det trots att motsatsen visats gång på gång på gång. En enstaka studie visade på blodsockerpåverkan, men det resultatet har inte kunnat upprepas. E-A är som vanligt extremt selektiv med sina källor.

Helt perfekt blir hon nog aldrig :D

Anonym112
2007-07-25, 16:39
Man observerade samma hälsostatus hos "lightdrickare" som man observerade hos de som drack vanlig läsk oftare.

Inget mer än så, det kan ha många orsaker. Om du delar upp 20 överviktiga personer varav 10 dricker light och 10 dricker vanlig sockerläsk så innebär inte det att du blir lika fet av lightläsk, bara att alla 20 personer på något sätt blivit feta.

Ja precis, man får ha i tanke att lightläsken inte innehåller kalorier, vilket betyder att dom 10 tjockisar med lightläsken blev hungrigare därav. och åt mer av annan mat. Sen kommer såklart något ljushuvud till forskare och ska säga att "lightläsk gör dig lika tjock som vanlig läsk!". :smash:

OM dom äter exakt likadana måltider, (vilket dom nu inte kan ha gjort) uppmätt exakt i antal gram; men dom ena dricker 2 liter vanlig läsk--dom andra 2 liter lightläsk-- Jaa.. då finns det inte en chans att dom skulle bli lika feta. Helt ologiskt med tanke på att dom som drack den vanliga läsken ligger 1000 kcal över dom med lightläskens kaloriintag.

Gädda
2007-07-25, 17:40
Tror bara folk som dricker mycket läsk, light eller vanlig, generellt sett har dålig koll på kosten och dåliga kostvanor och därför generellt sett är fetare. Är man kostmedveten dricker man nog inte mycket läsk alls samtidigt som man är bättre på att hålla vikten.

Solsken
2007-07-25, 17:41
Tror bara folk som dricker mycket läsk, light eller vanlig, generellt sett har dålig koll på kosten och dåliga kostvanor och därför generellt sett är fetare. Är man kostmedveten dricker man nog inte mycket läsk alls samtidigt som man är bättre på att hålla vikten.

Kan inte hålla med där. Väldigt många kostmedvetna dricker ju light istället för vanllig sockersötad läsk, just eftersom de är måna om vad de (bla energimässigt) stoppar i sig.

Gädda
2007-07-25, 17:53
Ja men många överviktiga dricker lightläsk för att gå ner, det var väl så jag menade. Uttryckte mig fel. Medveten behöver ju inte betyda normalviktig/smal...

King Grub
2008-06-07, 20:56
We have examined the relationship between artificially sweetened beverage (ASB) consumption and long-term weight gain in the San Antonio Heart Study. From 1979 to 1988, height, weight, and ASB consumption were measured among 5,158 adult residents of San Antonio, Texas. Seven to eight years later, 3,682 participants (74% of survivors) were re-examined. Outcome measures were incidence of overweight/obesity (OW/OB(inc)) and obesity (OB(inc)) (BMI >/= 25 and >/= 30 kg/m(2), respectively), and BMI change by follow-up (DeltaBMI, kg/m(2)). A significant positive dose-response relationship emerged between baseline ASB consumption and all outcome measures, adjusted for baseline BMI and demographic/behavioral characteristics. Consuming >21 ASBs/week (vs. none) was associated with almost-doubled risk of OW/OB (odds ratio (OR) = 1.93, P = 0.007) among 1,250 baseline normal-weight (NW) individuals, and doubled risk of obesity (OR = 2.03, P = 0.0005) among 2,571 individuals with baseline BMIs <30 kg/m(2). Compared with nonusers (+1.01 kg/m(2)), DeltaBMIs were significantly higher for ASB quartiles 2-4: +1.46 (P = 0.003), +1.50 (P = 0.002), and +1.78 kg/m(2) (P < 0.0001), respectively. Overall, adjusted DeltaBMIs were 47% greater among artificial sweetner (AS) users than nonusers (+1.48 kg/m(2) vs. +1.01 kg/m(2), respectively, P < 0.0001). In separate analyses-stratified by gender; ethnicity; baseline weight category, dieting, or diabetes status; or exercise-change category-DeltaBMIs were consistently greater among AS users. These differences, though not significant among exercise increasers, or those with baseline diabetes or BMI >30 kg/m(2) (P = 0.069), were significant in all 13 remaining strata. These findings raise the question whether AS use might be fueling-rather than fighting-our escalating obesity epidemic.Obesity (2008) doi:10.1038/oby.2008.284.

Obesity (Silver Spring). 2008 Jun 5. Fueling the Obesity Epidemic? Artificially Sweetened Beverage Use and Long-term Weight Gain.

Emil_Larsson
2008-06-07, 21:04
Förstod inte men betydde det att man ökade i vikt av light läsk? bäst att varna brorsan om så är fallet.

Eddie Vedder
2008-06-07, 21:07
Förstod inte men betydde det att man ökade i vikt av light läsk?

Nej det betyder det inte, precis som studien som tråden från början handlar om inte heller gör.

Det handlar om samband mellan konsumtion av lightläsk och kroppssammansättning bara, många människor som dricker mycket lightläsk tenderar bli tjocka dom också.

Emil_Larsson
2008-06-07, 21:10
Nej det betyder det inte, precis som studien som tråden från början handlar om inte heller gör.

Det handlar om samband mellan konsumtion av lightläsk och kroppssammansättning bara, många människor som dricker mycket lightläsk tenderar bli tjocka dom också.

Aha okay.

Scratch89
2008-06-07, 22:32
Jag tror helt enkelt att det var byggare som i början av studien blev undersökta under sommaren, och i slutet blev undersökta under bulken. Jag säger det till mig själv iallafall. :D


EDIT: För att vara seriös, så har jag en studie som visar det motsatta, iofs. Den har väl några år på nacken, men det säger ju inte att den har fel för det.

Tolkia
2008-06-07, 22:37
Resultatet lär inte vara helt oberoende av försökspersonsurvalet. Tolkningen måste ju bli därefter.

Doktorn
2008-06-08, 19:35
Att dricka jättemycket aspartamsötad läsk är troligtvis inte helt hälsosamt, även om omfattningen som krävs för att man ska få cancer av enbart aspartamintag troligtvis är enorma under jättelång tid, dock är det inget som nämns här.

Lightläsk är ingen hälsodryck utan kan säkert ha negativa fysiologiska bieffekter på sikt, vem vet säkert? Det har ju dock varit sant länge och det här gör knappast mig mer eller mindre "orolig" över det. Då tycker jag den italienska studien på möss för ett tag sedan var lite mer oroande, det var ju ändå inte jättemycket mer än ADI (i förhållande till råttornas storlek alltså, d.v.s. inte ADI för människor på små råttor;)) som dom utsattes för och det visade ju sig ganska carcinogent, dessutom extra farligt om man fått i sig mycket enda sen barnsben.

Vad menar du med i förhållande till råttornas storlek? ADI är ju satt till per kroppsvikt, så spelar kön, art, hårfärg ingen roll.
Det var en jättedos vad jag minns jämfört med ADI (oavsett råtta/människa)

King Grub
2008-06-08, 20:32
Vad menar du med i förhållande till råttornas storlek? ADI är ju satt till per kroppsvikt, så spelar kön, art, hårfärg ingen roll.
Det var en jättedos vad jag minns jämfört med ADI (oavsett råtta/människa)

Nej, det var 20 mg per kilo kroppsvikt.

The results of this mega-experiment indicate that APM is a multipotential carcinogenic agent, even at a daily dose of 20 mg/kg body weight, much less than the current acceptable daily intake.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=64079&highlight=aspartam

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=100700&highlight=aspartam

Scratch89
2008-06-08, 20:40
Man kan ju även tillägga att dagens ADI ligger på dubbla testdosen; 40 mg/kg kroppsvikt/dag.

JFO
2008-06-08, 21:49
Det finns kanske förklaringar i/till hur man påverkas av att ständigt dricka något sötat med sötningsmedel.

Different effects of sweet taste were found in habitual high and low consumers of artificially-sweetened beverages. Low consumers of artificially-sweetened beverages demonstrated an increase in appetite in response to sweet taste, whereas high consumers did not.

The lack of response to sweet taste in high consumers of artificially-sweetened beverages can be explained as a result of the repeated experience of sweetness without energy by these consumers. This lack of response suggests an adaptation to sweet taste as a result of the habitual dietary pattern of these consumers.

Physiol Behav. 2007 Oct 22;92(3):479-86. Epub 2007 Apr 27

Effects in low consumers of sweetness without energy demonstrate close association between taste and energy, whereas effects in high consumers suggest a dissociation between taste and energy in these consumers.

The long-term experience of sweetness without energy influences appetite for sweet and savoury tastes.

J Hum Nutr Diet. 2004 Oct;17(5):425-34

Eddie Vedder
2008-06-08, 21:57
Vad menar du med i förhållande till råttornas storlek? ADI är ju satt till per kroppsvikt, så spelar kön, art, hårfärg ingen roll.
Det var en jättedos vad jag minns jämfört med ADI (oavsett råtta/människa)

Jag vet inte om du är seriös nu men se King Grubs svar i alla fall. Det jag menar är givetvis att dosen var i förhållandet till just RÅTTORNAS vikt och inte en dos till råttor enligt mänsklig kroppsvikt. Förstår du hur jag menar?

Vi pratar alltså inte om jättesdoser vilket vi hade gjort om man gett en "människodos" till en råtta.

Trance
2008-06-08, 22:02
Vad menar du med i förhållande till råttornas storlek? ADI är ju satt till per kroppsvikt, så spelar kön, art, hårfärg ingen roll.
Det var en jättedos vad jag minns jämfört med ADI (oavsett råtta/människa)

Studierna från italien hade även lägre doser, men det verkar som studierna hade ganska många felaktigheter i sig om man ser på kritiken. Problem med infektioner och fel typer av cancer bland annat.

Om man tittar på de manliga råttor som fick 20 mg/kg så utvecklades 34.7 tumörer per 100 råttor. Men om man tittar på de som inte fick något alls så utvecklades 39.3 tumörer per 100 råttor.

Honråttorna fick mer dosrelaterat (förutom högsta dosen) men samtidigt så är en hel del av cancern de får sådan som är specifik för råttor.

Det krävs bättre studier för att man skall påvisa en cancerkoppling.

Andreas Guiance
2008-06-08, 23:27
Jag funderar över t.ex. deltagarnas historia. Oftast dricker man ju lightläsk av viktrelaterade skäl, och frågan är hur dessa skäl ser ut mer i detalj? Det finns ju många överviktiga som övergår till lightläsk när de försöker gå ner i vikt, t.ex. Vips har övervikten och risken för t.ex. diabetes ökat i lightläskdrickargruppen.

Sdan undrar jag som Pellefant över sambandet mellan lightläsken och övriga matvanor. I och för sig har de korrigerat i studien, men korrektioner för matvanor är överhört vanskligt eftersom det är en faktor som rymmer så mycket.

Jag är också inne på det spåret. Gör man urvalet lite snyggt kan man säkert komma fram till att det finns ett större samband mellan konsumtion av lightläsk och övervikt än sockerläsk och övervikt.

Kollar jag i min bekantskapskrets dricker uteslutande folk med viktbekymmer lightläsk – övriga dricker sockerläsk (jag utesluter nu tjejer där praktiskt taget alla dricker lightläsk).

Doktorn
2008-06-09, 09:42
Jag vet inte om du är seriös nu men se King Grubs svar i alla fall. Det jag menar är givetvis att dosen var i förhållandet till just RÅTTORNAS vikt och inte en dos till råttor enligt mänsklig kroppsvikt. Förstår du hur jag menar?

Vi pratar alltså inte om jättesdoser vilket vi hade gjort om man gett en "människodos" till en råtta.

Oki missförstod dig helt trodde du menade något med att ADI skulle bli annorlunda hos råttor eller något ;-)

Men om jag inte minns fel så ligger det väl i definitionen av ordet dos at det är i förhållande till kroppsvikten på offret så man behöver aldrig tänka på om det är människo/rått/whatever mängder som blir tillsatta.

Men hade glömt att det var så "låga" doser de gav faktiskt, kom ihåg det som större. Men om studien visade att aspartame var kancerogent kan väl diskuteras om jag inte minns fel (andra faktorer?), var bra länge sedan jag läste artikeln.

King Grub
2008-06-09, 09:54
Man upprepade även resultaten i en andra studie.

http://www.ehponline.org/members/2007/10271/10271.pdf

EFSA m fl bortförklarade resultaten av den första studien, men andra myndigheter anser att bortförklaringen av studieresultaten baseras på felaktiga slutsatser.

The European Food Safety Authority (EFSA) released a 2006 report questioning the relationship of aspartame exposure with increased incidence of lymphomas/leukemias in a European Ramazzini Foundation (ERF) rat study. The EFSA report suggested that the lymphoma/leukemia findings were most likely explained by infection in the rat colony. The ERF has also conducted the only available long-term oral study of methyl tertiary-butyl ether (MTBE). Thus, using the EFSA report as support, some have now raised questions about the human relevance of MTBE-associated hemolymphoreticular tumors reported by the ERF in female rats as well as whether their incidence was elevated above background levels. In this report, we discuss the hypothesized mode of action (MOA) of infection-induced lymphoma and its relevance to MTBE-associated lymphomas. We address the relationship of rat strain and study duration to lymphoma susceptibility and review evidence of low background rates of this tumor in control animals at the ERF, similar survival rates for female rats at the ERF and National Toxicology Program (NTP), and chemical- and gender-specificity of tumor induction for this type of tumor in studies at the ERF. We find that the background incidence of hemolymphoreticular tumors in female rats in the MTBE study is consistent with contemporaneous studies at the ERF and that there is an exposure-related effect, which is unlikely to be due to infections. We examine more recent tumor classification schemes for lymphomas, which support the combination of lymphoblastic leukemias and lymphomas reported by Belpoggi et al. ([1995] Toxicol Ind Health 11:119-149; [1998] Eur J Oncol 3:201-206).

Environ Mol Mutagen. 2007 Dec 19. Evaluation of evidence for infection as a mode of action for induction of rat lymphoma. Caldwell JC, Jinot J, Devoney D, Gift JS. National Center for Environmental Assessment, U.S. Environmental Protection Agency, Washington, DC.

King Grub
2008-06-09, 10:07
Som motvikt till trådtitels, visas här att sambandet mellan sockersötade drycker och övervikt är nära noll.

Rates of overweight and obesity have increased. Consumption of sugar-sweetened beverages (SBs) may play a role.

The purpose of this meta-analysis was to determine whether the results of original research with the use of longitudinal and randomized controlled trials (RCTs) support the hypothesis that SB consumption is associated with weight gain among children and adolescents.

The MEDLINE database was used to retrieve all original studies of SBs and weight gain involving children and adolescents. Twelve (10 longitudinal and 2 RCT) studies were reviewed. Eight of the longitudinal studies and both RCT studies were incorporated into a quantitative meta-analysis. Forest plots and overall estimates and CIs for the association of the difference ({Delta}) in SB consumption with {Delta}body mass index (BMI; in kg/m2) were produced. Funnel plots were examined as a diagnostic test for publication bias. Databases of unpublished scientific studies were searched. Sensitivity tests were conducted to examine the robustness of the meta-analysis results.

The overall estimate of the association was a 0.004 (95% CI: –0.006, 0.014) change in BMI during the time period defined by the study for each serving per day change in SB consumption with the fixed-effects model and 0.017 (95% CI: –0.009, 0.044) with the random-effects model. The funnel plot is consistent with publication bias against studies that do not report statistically significant findings. The sensitivity tests suggest that the results are robust to alternative assumptions and new studies.

The quantitative meta-analysis and qualitative review found that the association between SB consumption and BMI was near zero, based on the current body of scientific evidence.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/6/1662

Doktorn
2008-06-09, 10:55
Man upprepade även resultaten i en andra studie.

http://www.ehponline.org/members/2007/10271/10271.pdf

EFSA m fl bortförklarade resultaten av den första studien, men andra myndigheter anser att bortförklaringen av studieresultaten baseras på felaktiga slutsatser.



Environ Mol Mutagen. 2007 Dec 19. Evaluation of evidence for infection as a mode of action for induction of rat lymphoma. Caldwell JC, Jinot J, Devoney D, Gift JS. National Center for Environmental Assessment, U.S. Environmental Protection Agency, Washington, DC.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/117869061/PDFSTART

Vad är det för myndigheter som ifrågasatt EFSAs rapport? FDA kom väl med samma konklusion och sen har jag inte hrt om något annat än myndigheter som har samma linje som EFSAs och FDAs.
Personligen så har EFSA många förtroendepoäng hos mig (dock ej uteslutet att de kan göra fel).

Normalt när resultat ska reproduceras låter man ju oftast andra reproducera och ofta i ett annat labb. Eller bjuder in kritiker och blir eniga om ett nytt förbättrat försöksprotokoll etc. Här är det som jag ser det samma grupp, samma ställe. Lite tråkigt/oturligt.

King Grub
2008-06-09, 10:56
Vad är det för myndigheter som ifrågasatt EFSAs rapport?

National Center for Environmental Assessment. U.S. Environmental Protection Agency.

Doktorn
2008-06-09, 11:18
National Center for Environmental Assessment. U.S. Environmental Protection Agency.

Menar du artikeln i posten ovan? Det är ju bara några personliga tolkningar från några som jobbar där, det är ju inte myndighetens hållning i ämnet. de har väl inte blivit utsett av myndigheten att skriva reviewen? Det är väl tidskriften som bett dem att skriva artikeln.

Bara för att en läkare från en avdelning publicerar en artikel om att t ex en behandling är bättre än en annan betyder det inte att det är sjukhusets hållning eller att det är guideline på sjukhuset.

JFO
2008-06-09, 13:28
Om det istället skall vara socker i läsken, kontra lightläsk blir förhållandet svårt att avgöra. Det totala energiintaget ökar, men det är inte alltid det leder till fetma eller andra sjukdomar(bland barn).

Overall, 6.9% of children who were nonconsumers of sugar-sweetened beverages between meals between the ages of 2.5 to 4.5 years were overweight at 4.5 years, compared to 15.4% of regular consumers (four to six times or more per week) at ages 2.5 years, 3.5 years, and 4.5 years. According to multivariate analysis, sugar-sweetened beverage consumption between meals more than doubles the odds of being overweight when other important factors are considered in multivariate analysis.

J Am Diet Assoc. 2007 Jun;107(6):924-34; discussion 934-5

Recently, 100% fruit juice and sweetened fruit drinks have received considerable attention as potential sources of high-energy beverages that could be related to the prevalence of obesity among young children. Our aim was to evaluate the beverage intake among preschool children who participated in the National Health and Nutrition Examination Survey 1999-2002 and investigate associations between types and amounts of beverages consumed and weight status in preschool-aged children.

Twenty-four percent of the children were overweight or at risk for overweight (BMI > or = 85%), and 10.7% were overweight (BMI > or = 95%).

Increased beverage consumption was associated with an increase in the total energy intake of the children but not with their BMI.

Pediatrics. 2006 Oct;118(4):e1010-8

Per-capita daily caloric contribution from sugar-sweetened beverages and 100% fruit juice increased from 242 kcal/day (1 kcal = 4.2 kJ) in 1988-1994 to 270 kcal/day in 1999-2004; sugar-sweetened beverage intake increased from 204 to 224 kcal/day and 100% fruit juice increased from 38 to 48 kcal/day. The largest increases occurred among children aged 6 to 11 years ( approximately 20% increase).

Children and adolescents today derive 10% to 15% of total calories from sugar-sweetened beverages and 100% fruit juice. Our analysis indicates increasing consumption in all ages. Schools are a limited source for sugar-sweetened beverages, suggesting that initiatives to restrict sugar-sweetened beverage sales in schools may have an only marginal impact on overall consumption. Pediatricians' awareness of these trends is critical for helping children and parents target suboptimal dietary patterns that may contribute to excess calories and obesity.

Pediatrics. 2008 Jun;121(6):e1604-14


We assessed whether sugar-sweetened beverage (SSB) consumption increases fatness in British children.

In this cohort of British children there was no evidence of an association between SSB consumption at age 5 or 7 y and fatness at age 9 y. The positive relation between consumption of low-energy beverages and fatness at 9 y, which was explained by overweight status at 5 and 7 y, suggests that heavier children may consume low-energy beverages as part of an ineffective weight-control program.
Nutrition. 2007 Jul-Aug;23(7-8):557-63

mangs
2008-06-11, 13:52
Jag vet inte vad man skall tro när olka rapporter kommer fram till olika saker.

Jag tycker Tolkia har en poäng i sitt inlägg.

Min egna erfarenhet säger mig att tar jag ett eller några glas aspartam-sötad dryck så brukar jag bli mer hungrig eller sötsugen. I mångt och mycket tror jag också att övervikten handlar om en viss livsstil och det är ingen slump att övervikten blev större när light-produkterna introducerades. Dock tror jag inte det är light-produkternas fel utan det faktum att folk plötsligt dricker mer läsk överlag då det ju ger 0 kcal in. Dessutom kan man ju då tillåtas äta mer onyttigheter och det är oftast personer som ligger i denna gruppen som ofta blir överviktiga. Ni vet mentaliteten "nu har jag varit duktig och kan unna mig X o Y."

Stora delar av västvärlden stoppar i sig mycket skit och försöker kompensera detta genom att äta light-produkter. Det funkar inte så bra om inte grunden är bra. På samma sätt som att kosttillskott gör väldigt lite nytta om man inte sköter kosten från början.

Folk är lata och letar genvägar samt ursäkter för att inte bryta sina destruktiva vanor.

PiNG.
2008-06-11, 14:03
Jag vet inte vad man skall tro när olka rapporter kommer fram till olika saker.

Jag tycker Tolkia har en poäng i sitt inlägg.

Min egna erfarenhet säger mig att tar jag ett eller några glas aspartam-sötad dryck så brukar jag bli mer hungrig eller sötsugen. I mångt och mycket tror jag också att övervikten handlar om en viss livsstil och det är ingen slump att övervikten blev större när light-produkterna introducerades. Dock tror jag inte det är light-produkternas fel utan det faktum att folk plötsligt dricker mer läsk överlag då det ju ger 0 kcal in. Dessutom kan man ju då tillåtas äta mer onyttigheter och det är oftast personer som ligger i denna gruppen som ofta blir överviktiga. Ni vet mentaliteten "nu har jag varit duktig och kan unna mig X o Y."

Stora delar av västvärlden stoppar i sig mycket skit och försöker kompensera detta genom att äta light-produkter. Det funkar inte så bra om inte grunden är bra. På samma sätt som att kosttillskott gör väldigt lite nytta om man inte sköter kosten från början.

Folk är lata och letar genvägar samt ursäkter för att inte bryta sina destruktiva vanor.

Bra formulerat...precis i mina tankebanor.

skaparn
2008-06-12, 12:25
Jag vet inte vad man skall tro när olka rapporter kommer fram till olika saker.

Jag tycker Tolkia har en poäng i sitt inlägg.

Min egna erfarenhet säger mig att tar jag ett eller några glas aspartam-sötad dryck så brukar jag bli mer hungrig eller sötsugen. I mångt och mycket tror jag också att övervikten handlar om en viss livsstil och det är ingen slump att övervikten blev större när light-produkterna introducerades. Dock tror jag inte det är light-produkternas fel utan det faktum att folk plötsligt dricker mer läsk överlag då det ju ger 0 kcal in. Dessutom kan man ju då tillåtas äta mer onyttigheter och det är oftast personer som ligger i denna gruppen som ofta blir överviktiga. Ni vet mentaliteten "nu har jag varit duktig och kan unna mig X o Y."

Stora delar av västvärlden stoppar i sig mycket skit och försöker kompensera detta genom att äta light-produkter. Det funkar inte så bra om inte grunden är bra. På samma sätt som att kosttillskott gör väldigt lite nytta om man inte sköter kosten från början.

Folk är lata och letar genvägar samt ursäkter för att inte bryta sina destruktiva vanor.

Sambandet du talar om mellan lightläskintroduktionen (när?) och övervikt gissar jag, utan att ha en aning, handlar mer om samvariation än kausalitet. Lightläsk breder väl ut sig snarare som ett svar på övervikt, och sedan ser det kanske ut som att den orsakar den eftersom övervikten knappast går ner bara för att folk kryddar sin livsstil med lightläsk.

Däremot ska man inte förringa värdet av kalorifria produkter och att det nog i framtiden kommer vara ett ännu större inslag i vår kost än det är idag. Med en dagskonsumtion på 2000 kcal går det rätt fort att hamna på plussidan av detta streck om man vill "unna sig något gott"(TM), och kan vi ta fram säkra(!) produkter som möjliggör detta ökar vi mångas livskvalitet. Jag vet då att jag skulle bli mycket lyckligare om jag varje eftermiddag kunda äta tre Snicker bar och toppa med några kexchoklad utan att gå upp i vikt eller nehöva utesluta något annat ur min kost.

Scratch89
2008-06-12, 21:02
skaparn, om vi har tur så kommer snart neotamsötade produkter. Då jäklar. Vad jag har förstått så är det så pass sött (typ, trettio gånger sötare än aspartam) och verkar ge en fin konsistens, vilket innebär (återigen, om jag förstått det rätt) att man kan göra kalorifritt lösgodis och liknande. Yummie!

skaparn
2008-06-12, 21:04
skaparn, om vi har tur så kommer snart neotamsötade produkter. Då jäklar. Vad jag har förstått så är det så pass sött (typ, trettio gånger sötare än aspartam) och verkar ge en fin konsistens, vilket innebär (återigen, om jag förstått det rätt) att man kan göra kalorifritt lösgodis och liknande. Yummie!

Så gör vi delicatobollar och kladdkaka sötade med detta, och med det nya välsmakande fettfria fettet. Då ser du en som ska äta gott till eftermiddagsfikat. Jävlart varje dag känn du.

Scratch89
2008-06-12, 21:05
Så gör vi delicatobollar och kladdkaka sötade med detta, och med det nya välsmakande fettfria fettet. Då ser du en som ska äta gott till eftermiddagsfikat. Jävlart varje dag känn du.

Ska du "unna" (TM) dig? :D

auToeXeC
2008-06-13, 05:17
Som jag dricker alltid 1.5L cola Zero eller pepsi Max på jobbet.. Fungerar bra och har aldrig något sötsug måste jag säga.

Scratch89
2008-06-13, 07:36
Som jag dricker alltid 1.5L cola Zero eller pepsi Max på jobbet.. Fungerar bra och har aldrig något sötsug måste jag säga.

Är det därför du dricker 1,5 liter läsk om dagen?

mangs
2008-06-13, 10:47
Sambandet du talar om mellan lightläskintroduktionen (när?) och övervikt gissar jag, utan att ha en aning, handlar mer om samvariation än kausalitet. Lightläsk breder väl ut sig snarare som ett svar på övervikt, och sedan ser det kanske ut som att den orsakar den eftersom övervikten knappast går ner bara för att folk kryddar sin livsstil med lightläsk.


Tja, vilket kom först, hönan eller ägget? Visst introducerade light-läsk som en följd på att efterfrågan fanns för att få dricka gott utan att inta fler kcals. Dock har ju fetman ökat i takt med att antalet light-produkter introducerats på marknadnen medan det i de delar av världen där det ännu bara finns "vanlig" sockersötad mat inte finns lika mycket övervikt.

Den stor anledningen tror jag är att folk unnar sig mer när det är kcal-fritt. Precis som du skrev så vill vi kunna unna oss goda saker och om det är kcal-fritt så är det ju fritt fram. Är det fullt med äckligt socker i så begränsar vi oss till att bara lyxa till det ibland vilket gör att vårt sug för denna typen av mat minskar.

I de länder deär det inte finns light-produkter är jag övertygad om att godis och kakor överlag äts mer sällan än i bästvärlden. De äter mer "riktig" mat och mår bättre. Bara kolla runt i Sverige idag hur lätttillgänglig dålig mat är jämfört med bra mat. Vad är det som säljs på mackar och 24/7-butiker? Vilken mat går snabbast att få tag i om du skall ut på lunch? Vår livsstil samt tillgången och priset på dålig mat i kombination med "unna sig" mentaliteten är den stora boven i dramat samt att folk överlag är lata och inte orkar röra på sig förstås men det är en annan diskussion.

skaparn
2008-06-13, 10:56
I de länder deär det inte finns light-produkter är jag övertygad om att godis och kakor överlag äts mer sällan än i bästvärlden.

Att orsakssambanden är flera och rätt svåra att bena ut är nog klart. Därför gillar jag sådana här diskussioner där man vrider och vänder på problemet.

Men du, var felskrivningen avsiktlig? B sitter visserligen rätt nära V. Humor i vilket fall.

mangs
2008-06-13, 11:37
:D

Typo men det blev ju rätt kul.

Som du sade så finns det nog inte en orsak till problemet utan många faktorer påverkar. Är dock ganska övertygad att om inte light-produkter existerat över huvud taget så hade vi haft mindre övervikt i världen. När jag säger mindre menar jag mindre andel personer som är överviktiga. Det hade fortfarande funnits "valar" men färre per capita.


En annan faktor som är oerhört viktig att inte glömma är att ens egna referenser försändras beroende på hur omvärlden ser ut. är alla i ens närhet feta tycker man själv att man är smal om man bara har bilringar runt magen, medan en kille med synligt fyrpack är tjockisen i gänget när resten av gänget är lägerfånge-smala.

I dagens samhälle får "normalviktiga" icke tränande folk med rätt mycket fett och liten muskelmassa höra från sin omgivning att "Du kan visst unna dig att äta lite extra gott, du som är så smal". Det han egentligen skulle fått höra är att din muskel/fett ratio är åt helvete och du borde röra på dig mer, för all del, stoppa i dig chokladbollen men din fladdrande mage och gäddhäng borde vi göra något åt.

Idag är det helt ok att man som 30-åring har en rejäl buk och då anses man vara "normal".

auToeXeC
2008-06-13, 14:48
Är det därför du dricker 1,5 liter läsk om dagen?

Nej, jag dricker det för att just nu är det inte så varmt att vatten är gott på jobbet. Så allternativen än inte många.. :) iaf om jag nu ska få i mig något som smakar bra.

Eddie Vedder
2008-06-13, 17:44
Nej, jag dricker det för att just nu är det inte så varmt att vatten är gott på jobbet. Så allternativen än inte många.. :) iaf om jag nu ska få i mig något som smakar bra.

Vad, om inte sötman, är det du tycker är godare än vatten? Klart man väljer läsk och saft för att det är sött och gott. Och att man väljer light före socker är ju heller inget konstigt om man inte vill få i sig extra socker och energi.

Det är som om en del skäms över att ha ett sötsug. Sött ÄR gott, riktigt fet mat likaså.*drool*


Sedan en liten annan sak angående det här som mangs nämner om efterfrågan på lighprodukter. Det bör nämnas att det först togs fram i syfte att diabetiker skulle kunna äta och dricka sött och inte främst som ett kalorisnålare alternativ. Det samt tandhälsan. Kanske en onödig petitess i sammanhanget men hursomhelst var inte just kalorier och vikt den främsta anledningen till sötningsmedlens intåg utan ett alternativ för diabetiker och ett bättre val för tänderna som sagt.

auToeXeC
2008-06-13, 21:36
Vad, om inte sötman, är det du tycker är godare än vatten? Klart man väljer läsk och saft för att det är sött och gott. Och att man väljer light före socker är ju heller inget konstigt om man inte vill få i sig extra socker och energi.

Det är som om en del skäms över att ha ett sötsug. Sött ÄR gott, riktigt fet mat likaså.*drool*


Sedan en liten annan sak angående det här som mangs nämner om efterfrågan på lighprodukter. Det bör nämnas att det först togs fram i syfte att diabetiker skulle kunna äta och dricka sött och inte främst som ett kalorisnålare alternativ. Det samt tandhälsan. Kanske en onödig petitess i sammanhanget men hursomhelst var inte just kalorier och vikt den främsta anledningen till sötningsmedlens intåg utan ett alternativ för diabetiker och ett bättre val för tänderna som sagt.

Nej du har så rätt i det du säger, självklart så väljer jag light-produkter för att hålla kcal nere och ändån känna sötmans goda känsla. Men det jag menade var mer att jag inte går och känner mer sug efter jag fåt i mig sötningsmedel från Tex pepsi Max. För så som jag förstår det hela så har överviktiga problem att styra sötsuget om dom dricker tex Pepsi max osv?

Eddie Vedder
2008-06-14, 03:42
För så som jag förstår det hela så har överviktiga problem att styra sötsuget om dom dricker tex Pepsi max osv?

Ingen aning. Studierna i tråden nämner inget om just DET som orsak i alla fall. Bara att sambanden melan konsumtion och övervikt är tydliga.

Andra studier (jag har läst på råtta men det kan sannolikt ha undersökts även på människa) tyder ju dock på ökad aptit av sötningsmedel. Om det diskuteras i diskussionen i dessa studier vet jag inte, har inte läst fullängdaren själv. Har du?

Ch4rles
2008-06-14, 19:02
Att det finns ett samband mellan övervikt och lightprodukter tycker jag inte är konstigt, men de är ju knappast orsaken. VLCD-produkter har antagligen mycket hög korrelation med fetma, men det betyder ju inte att man blir fet av en VLC-diet.

Ascent
2008-06-14, 22:45
Tycker det känns lite som det jag fick lära mig på en statistikkurs en gång i tiden på högskolan. Under tidigt 1900-tal var det någon studie som såg sambandet mellan antalet radiostationer och mängden psykfall i England. Slutsatsen var att människor blev psykiskt sjuka av radiovågor. Självfallet är inte detta sant, men det är lätt att bli förvillad av statistik (eller luras med densamma).

Det går säkert att dra paralleller mellan antalet olyckor med folk som fastnar med håret i en pelarborr och som äter proteinpulver om man vill, utan att "studien" för den sakens skull är relevant.

Kort sagt, det krävs en vettig studie kring light-produkter...

auToeXeC
2008-06-16, 20:31
Men måste fråga nu n'r jag efter denna helgen haft fått i mig på tok för mycket sötningsmedel kan ge upphov till svullen mage? har på senaste tiden börjat lida av svullen mage och undrar om sötningsmedlet kan vara en av bovarna?