handdator

Visa fullständig version : Hur blir det bäst bild (dator till TV)


PowPow
2007-07-24, 17:01
Om jag ska koppla en dator till en tv, vilken sorts sladd ska jag då använda?

På datorn har jag s-video (9-pins), DVI (används till min primära skärm, och TV:n har ändå ingen DVI-ingång) samt såndär vanlig skärmutgång. Är det det som kallas VGA måntro?

Ingångarna på TV:n kan ses här (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=168416).

Nu i början så ska jag bara ha en kort sladd, men senare kommer jag behöva en längre (10-15 meter). Om det nu spelar in.

Tacksam för hjälp..

MasterChief
2007-07-24, 17:09
Lätt VGA.

PowPow
2007-07-24, 17:13
Tack för det, Chief (och tossefar [och polaren <nu hinner jag inte editera längre tror jag>]).


Sen är frågan om det kanske är värt att använda VGA till min datorskäm, och använda DVI-utgången till TV:n. I så fall får det ju bli DVI -> HDMI. Tänker jag i rätt banor, tycker ni?

Ganska dyrt att köpa så lång DVI->HDMI-kabel, så självklart får jag ju testa det först.

tossefar
2007-07-24, 17:13
Ja, vga är bättre än s-video.
edit: Nästan alla grafikkort har dubbla DVI numera, är du säker på att du inte har det?

polaren
2007-07-24, 17:14
VGA är långt mycket bättre än S-Video, så du har inte så mycket att fundera över!

tntballe
2007-07-24, 18:11
tänk på att över 5 meter så kan det bli störningar(brus) med dvi

PowPow
2007-07-24, 18:32
Ja, vga är bättre än s-video.
edit: Nästan alla grafikkort har dubbla DVI numera, är du säker på att du inte har det?

bombsäker. 1 vga, 1 dvi och 1 s-video (9pol).
det är ett ganska gammalt kort (geforce 6800GT)

tänk på att över 5 meter så kan det bli störningar(brus) med dvi

Men inte med VGA eller HDMI?

k4l_2007
2007-07-24, 19:14
Du kan använda dvi och vga (helst dvi pga bättre bild kvalitet) men kom bara ihåg att ifall du kollar på film, så måste du även koppla ljudet (om du inte använder bärbar dator där ljudet kan spelas upp direkt från den om den står nära tvn)

tntballe
2007-07-24, 19:38
Men inte med VGA eller HDMI?
Om det skulle ha varit hdmi-hdmi så skulle den kanske klarat 10meter.
Sen skiljer det på kabelkvalite, ska du köpa lång kabel så finns det här http://www.lindy.com/uk/catalog/14/04/02/index.php
Dom har billiga kablar som ska klara längre sträckor.
Finns bra kablar att köpa här i Sverige oxå, men oftast mycket dyrare.

sen finns det dvi repeater, så kan du dra kabeln ett varv runt lägenheten om du vill.
http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=3008

Vga blir sämre ju längre den är, men 10meter är inga problem.

Skillnaden mellan vga o dvi är att det är lite mer tryck i färgerna med dvi.

hahavaffan
2007-07-24, 19:46
en kom bara ihåg att ifall du kollar på film, så måste du även koppla ljudet (om du inte använder bärbar dator där ljudet kan spelas upp direkt från den om den står nära tvn)Det måste han ju vilken väg han än väljer med bilden. Och vem tusan vill använda en bärbar dators högtalare när man ser en film på tvn?

PowPow
2007-07-24, 20:28
Om det skulle ha varit hdmi-hdmi så skulle den kanske klarat 10meter.
Sen skiljer det på kabelkvalite, ska du köpa lång kabel så finns det här http://www.lindy.com/uk/catalog/14/04/02/index.php
Dom har billiga kablar som ska klara längre sträckor.
Finns bra kablar att köpa här i Sverige oxå, men oftast mycket dyrare.

sen finns det dvi repeater, så kan du dra kabeln ett varv runt lägenheten om du vill.
http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=3008

Vga blir sämre ju längre den är, men 10meter är inga problem.

Skillnaden mellan vga o dvi är att det är lite mer tryck i färgerna med dvi.

tack så mycket för svaret.
Jag är inte helt säker på vilka längder det handlar om än (då jag inte vet var jag ska bo än). Men när det bär av så kanske jag återkommer till denna tråd för närmare konsultation :)

Du kan använda dvi och vga (helst dvi pga bättre bild kvalitet) men kom bara ihåg att ifall du kollar på film, så måste du även koppla ljudet (om du inte använder bärbar dator där ljudet kan spelas upp direkt från den om den står nära tvn)

Ja, självklart är min dator kopplad till min förstärkare. :)
Det handlar inte bara om film. Min dator ska få fungera som både vanlig arbetsPC med skärm och mediacenter kopplad till TV och förstärkare i vardagsrum.

shut teh face
2007-07-24, 21:54
Jag har kört s-video ett bra tag och tycker det funkar bra men då har jag ju ändå bara en 32" wide...

Att tänka på (såg att du hade nvidia) är att det är jobbigt att få det rätt med bild. Deras drivrutier för sådant har alltid varit kasst. Ati har det däremot alltid funkat bra med..

KniveN
2007-07-24, 22:12
Jag har kört s-video ett bra tag och tycker det funkar bra men då har jag ju ändå bara en 32" wide...

Att tänka på (såg att du hade nvidia) är att det är jobbigt att få det rätt med bild. Deras drivrutier för sådant har alltid varit kasst. Ati har det däremot alltid funkat bra med..

Ska tydligen vara lättare att få pixelmappat med Nvidia.



DVI- HDMI blir nog bäst men VGA borde duga.

PowPow
2007-07-24, 22:13
Ska tydligen vara lättare att få pixelmappat med Nvidia.



DVI- HDMI blir nog bäst men VGA borde duga.

Fast TV:n stödjer int pixelmapping ändå.

Tack för svaret. DVI-HDMI är ju betydligt dyrare också /=

Granatgiraffen
2007-07-24, 22:40
Jag har haft lite olika erfarenhet med dvi-kablar från HTPC. Vissa har klarat 10m+ utan störningar alls och på vissa har jag sett störningar under 10m. Det är som sagt inte rekommenderat över 5m, men om du har tillgång till att testa en längre kabel så gör det. Om det fungerar så fungerar det.

Eller egentligen är det nog knappt besväret, skillnaden kommer att bli rätt marginell mellan vga och dvi för en normal människa. Beror på hur bildkåt du är.

KniveN
2007-07-25, 03:18
Fast TV:n stödjer int pixelmapping ändå.

Tack för svaret. DVI-HDMI är ju betydligt dyrare också /=


Får du datorn att skicka 1366x768 så blir det pixelmappat.

PowPow
2007-07-25, 11:48
Får du datorn att skicka 1366x768 så blir det pixelmappat.

AH ok. Då får vi hoppas att grafikkortet klarar av det ju.

grisbil3n
2007-07-25, 14:09
PC-->Samsung gillar inte DVI dock, så kör på VGA. Funkar finfint.

hasse36
2007-07-25, 14:53
Får du datorn att skicka 1366x768 så blir det pixelmappat.Den aktuella TV:n måste stödja pixelmappning för att det skall bli pixelmappning. Sannolikheten att godtyckligt valda TV-apparater och grafikkort skall ge pixelmappning är låg.

David86
2007-07-25, 15:18
tänk på att över 5 meter så kan det bli störningar(brus) med dvi
Brus på en digital överföring?

PowPow
2007-07-25, 15:37
PC-->Samsung gillar inte DVI dock, så kör på VGA. Funkar finfint.

Finns inte ens någon DVI-ingång. Tanken var i så fall DVI->HDMI. Men det är kanske samma sak.

PowPow
2007-07-25, 15:38
Den aktuella TV:n måste stödja pixelmappning för att det skall bli pixelmappning. Sannolikheten att godtyckligt valda TV-apparater och grafikkort skall ge pixelmappning är låg.

Jag har inte riktigt förstått det där med pixelmapping faktiskt :em:

Blir det bättre bild, eller är det bara det faktum att exakt hela skärmen används utan att förvränga bilden? Eller är jag ute och cyklar?

grisbil3n
2007-07-25, 15:39
Finns inte ens någon DVI-ingång. Tanken var i så fall DVI->HDMI. Men det är kanske samma sak.

Går tydligen att köra DVI via HDMI ingången men det ska tydligen skita sig som sagt.

PowPow
2007-07-25, 15:41
Går tydligen att köra DVI via HDMI ingången men det ska tydligen skita sig som sagt.

Ja, det var så jag menade. Skit vill vi inte ha, så vga blir väl bra (nu rimmar jag)

David86
2007-07-25, 15:46
Går tydligen att köra DVI via HDMI ingången men det ska tydligen skita sig som sagt.
Beror på grafikkort och tv, men om man får det funka brukar det vara något att föredra.

På min TV går det tex inte få 1080p via VGA ingången, men funkar utmärkt via HDMI ingången.

En pixelmappad bild är skarpare och innehåller med detaljer (om nu källmaterialet också är pixelmappat, kör du nån dvd rulle så spelar det ingen större roll då den redan är uppskallad). Om bildens pixlar inte passar in i skärmens pixlar blir dem förvrängda, och i värsta fall försvinner dem.

grisbil3n
2007-07-25, 15:59
Ja, det var så jag menade. Skit vill vi inte ha, så vga blir väl bra (nu rimmar jag)

Har fortfarande ett problem dock, jag får inte ljud ur min jävla tv när den e kopplad till pc. Testa du :(

Beror på grafikkort och tv, men om man får det funka brukar det vara något att föredra.

På min TV går det tex inte få 1080p via VGA ingången, men funkar utmärkt via HDMI ingången.

En pixelmappad bild är skarpare och innehåller med detaljer (om nu källmaterialet också är pixelmappat, kör du nån dvd rulle så spelar det ingen större roll då den redan är uppskallad). Om bildens pixlar inte passar in i skärmens pixlar blir dem förvrängda, och i värsta fall försvinner dem.

Jo, men pow har väl en Samsung om jag inte fattat fel.

Fettecke
2007-07-25, 16:28
PC-->Samsung gillar inte DVI dock, så kör på VGA. Funkar finfint.

dvi(dator) -> vga(tv) alltså?

PowPow
2007-07-25, 16:36
dvi(dator) -> vga(tv) alltså?

vga (dator) -> vga (tv). Så måste han väl ändå mena? Så menar jag iaf.

PowPow
2007-07-25, 16:37
Har fortfarande ett problem dock, jag får inte ljud ur min jävla tv när den e kopplad till pc. Testa du :(


Testa sätta dig närmare datorn.

Om inte det funkar: lyrics.com & undertexter.se.

Fettecke
2007-07-25, 16:39
vga (dator) -> vga (tv). Så måste han väl ändå mena? Så menar jag iaf.

nu menar jag allmänt när folk pratar vga ;D
kanske va dumt att quota honom, jag har samma jävla probs på min plasma iaf... bilden blir dum i huvudet så jag tänkte prova vga jag med... orka ha en decimeter konverterare bakom grafikkortet när man kan köpa sladd som det är vga på ena änden bara... eller tänker jag med tummen?

tntballe
2007-07-25, 16:41
Brus på en digital överföring?

Det ser ut som brus, oftast(eller kanske bara) i det svarta på bilden. Signalen är för klen.

grisbil3n
2007-07-25, 16:42
dvi(dator) -> vga(tv) alltså?

Ja haha, det var för övrigt du som välgledde mig över msn när jag skulle köpa kabel hehe.

tntballe
2007-07-25, 16:44
Finns inte ens någon DVI-ingång. Tanken var i så fall DVI->HDMI. Men det är kanske samma sak.

http://www.idg.se/2.1085/1.81828

Vi frågade tre tillverkare av lcd-skärmar för tv om deras apparater kan ta in nativeupplösningen via hdmi-ingången.
Andreas Bratt, Samsung: Ingen av våra tv-apparater klarar det.

Fettecke
2007-07-25, 16:45
Ja haha, det var för övrigt du som välgledde mig över msn när jag skulle köpa kabel hehe.

schyyyysh haha :D

ville bara vara säker att folk pratade som jag trodde ;D

David86
2007-07-25, 22:15
http://www.idg.se/2.1085/1.81828

Per-Martin Öhman, Sony: Ingen av våra tv-apparater klarar det.
Jag kör 100% native (1920x1080) på min Sony KDL-40W2000 (40" LCD) genom en DVI-HDMI kabel från min laptop med ett ATi grafikkort. Så man ska nog inte lita på dem där för mycket.

Litecore
2007-07-25, 22:34
Det ser ut som brus, oftast(eller kanske bara) i det svarta på bilden. Signalen är för klen.
aah, det har jag märkt av lite själv när jag kollar på HD-material från datorn på min plasma..
använder en 10-meters VGA-VGA från Clicktronic och det funkar hur bra som helst om
man nu bortser från vissa nyanser av mörka färger som man ser rätt tydligt i vissa scener.

tanken är att min nuvarande burk ska bli ren HTPC nån gång i höst/vinter och de kablar
jag använder i dagsläget måste bytas ut till kortare.. men blir det egentligen nån skillnad
om jag köper den DVI-VGA och kopplar den till DVIporten på grafikkortet istället? :)

tntballe
2007-07-25, 22:43
aah, det har jag märkt av lite själv när jag kollar på HD-material från datorn på min plasma..
använder en 10-meters VGA-VGA från Clicktronic och det funkar hur bra som helst om
man nu bortser från vissa nyanser av mörka färger som man ser rätt tydligt i vissa scener.

tanken är att min nuvarande burk ska bli ren HTPC nån gång i höst/vinter och de kablar
jag använder i dagsläget måste bytas ut till kortare.. men blir det egentligen nån skillnad
om jag köper den DVI-VGA och kopplar den till DVIporten på grafikkortet istället? :)

Fast då är det andra störningar, dom jag menade är bara med dvi(kanske hdmi).

Tror det är bättre att ha vga-vga. Om man kan ska man alltid använda samma gränssnitt.