Visa fullständig version : Olika typer av kolhydrater..
Insidedoubt
2007-07-24, 15:59
Detta har säkert besvarats flera gånger men jag lyckades inte hitta svar på allt när jag sökte, så jag försöker fatta mig kort så kanske någon kan upplysa mig lite snabbt. Vore mycket tacksam :)
Kolhydrater från pasta, ris, potatis, havregryn.. Det finns ju fullkornspasta och fullkornsris, vilka lär vara bra alternativ då man vill komma åt de långsamma kolhydraterna men hur skiljer sig dessa källor åt. Klarar man sig bra på att ha fullkornspasta som enda källa eller bör man variera (av någon annan anledning än smakvariation)?
Sedan jag började träna ordentligt i januari har jag hållt mig till långsamma kolisar och enbart mörkt bröd, förutom en banan/druvsocker/energidryck(med malto/dextro) för återhämtning direkt efter träning.
Finns det andra tillfällen då man faktiskt borde välja de snabba kolisarna framför de långsamma?
Du menar förutom då man snabbt vill ha energi, antar jag.
=]
/Kim
paddanboy
2007-07-24, 16:07
Snabba kolhydrater kan med fördel tas i samband med träning, låt säga någon timme före och ett intervall av 3 timmar efter träning. Övrigt tid är långsammare att föredra.
Det går bra med en kolhydratsbas. Bara du sköter den övriga kosten med näring och så vidare.
Eddie Vedder
2007-07-24, 16:07
Finns det andra tillfällen då man faktiskt borde välja de snabba kolisarna framför de långsamma?
Eftersom du redan bortsett från att man kan tycka mer om den maten rent smakmässigt så skulle jag väl säga att man bör välja livsmedel med snabba kolhydrater i dom fallen där det livsmedlet är mer näringsrikt än varianten med långsammare kolhydrater.
Men kolhydraternas "snabbhet" i sig är nog en fördel för dom flesta att låta vara långsamma större delen av dagen. Dock är det stor variation mellan olika personers glukostolerans och insulinkänslighet, hur vi mår efter intag av snabba och långsamma kolhydrater. Vissa håller sig lika mätta på vitt bröd som grovt, vitt ris som fullkornsris. Att prata om pasta och pasta är ganska onödigt då det är långsamma i både vit pasta och fullkornspasta.
paddanboy
2007-07-24, 16:10
Att prata om pasta och pasta är ganska onödigt då det är långsamma i både vit pasta och fullkornspasta.
Mja, snabbmakaroner kan väl inte ha samma GI som mer långsamkokande varianter?
Eddie Vedder
2007-07-24, 16:15
Okej men om vi jämför samma sorts pasta, d.v.s. vita snabbmakaroner mot snabbmakaroner av fullkorn och vit spaghetti mot fullkornsspaghetti. Då är inte variationerna så stora.
Men givetvis är det ju skillnad på vita snabbmakaroner och t.ex. proteinberikad spaghetti med 100% fullkorn.:)
Insidedoubt
2007-07-24, 16:18
Ah, okej.
Jag brukar i princip alltid välja fullkornsprodukterna framför de naturliga och när det gäller havregryn blir det oftast fiberberikat. Sedan tittar jag mest efter vilket av dem som ger mest kolhydrater per 100g.
Kom bara att tänka på att jag aldrig tänkt över de snabba kolisarnas funktion. Jag vet att de är bra i direkt samband med träning men då är det väl ofta så att man trycker sig frukt eller något lätt att dricka, inte så ofta ett mål mat med snabba kolisar.
Jag visste dock inte att man hade nytta av snabba kolisar så långt som 3 timmar efter ett träningspass, jag trodde man lyckades tillgodose det behovet med någon banan och vassle direkt efter passet. Fast ja, det beror väl på hur mycket energi man har att ta igen antar jag :)
Tack för informationen iaf, även om jag anade hur det låg till så är det skönt att få det bekräftat :)
Insidedoubt
2007-07-24, 16:21
Okej men om vi jämför samma sorts pasta, d.v.s. vita snabbmakaroner mot snabbmakaroner av fullkorn och vit spaghetti mot fullkornsspaghetti. Då är inte variationerna så stora.
Men givetvis är det ju skillnad på vita snabbmakaroner och t.ex. proteinberikad spaghetti med 100% fullkorn.:)
Angående proteinberikad spaghetti så blev jag väldigt förvånad idag när jag såg på pastaskruvarna jag käkade (Barilla Fusilli Fullkorn) att det var 12,5g protein på 100g (dessutom 67,2g kolhydrater). Fick i mig en burk tonfisk och ett par ägg på det. Pastan var tänkt för kolhydrater, tonfisk och ägg för protein, jag blev förvånad över att jag fick såpass mycket protein från pastan också. En rolig överaskning dock, det var ju god pasta också :)
Eddie Vedder
2007-07-24, 16:23
Jag brukar i princip alltid välja fullkornsprodukterna framför de naturliga och när det gäller havregryn blir det oftast fiberberikat. Sedan tittar jag mest efter vilket av dem som ger mest kolhydrater per 100g.
Vilket väljer du då? Om en fullkornsvariant har mindre kolhydrater anser du detta vara bättre eller sämre då?
Vad gäller fiberberikade havregryn är det för övrigt ingen skillnad på havregrynen i sig (förutom att dom ibland är mindre än orginalet) men däremot har man tillsatt vetekli.
Så fullkornspasta är ju helt enkelt bakat på oraffinerat fullkornsmjöl av oskalade korn, fullkornsris är oskalade riskorn o.s.v. men fiberberikade havregryn är vanliga havregryn plus att man blandat i vetekli i påsen (vetekli är alltså skalet från vetekorn som raffinerats bort) för att höja fiberhalten i innehållet.
Angående proteinberikad spaghetti så blev jag väldigt förvånad idag när jag såg på pastaskruvarna jag käkade (Barilla Fusilli Fullkorn) att det var 12,5g protein på 100g (dessutom 67,2g kolhydrater). Fick i mig en burk tonfisk och ett par ägg på det. Pastan var tänkt för kolhydrater, tonfisk och ägg för protein, jag blev förvånad över att jag fick såpass mycket protein från pastan också. En rolig överaskning dock, det var ju god pasta också :)
Fast det var inte proteinberikad pasta, durumvete är ett proteinrikt vete så pasta ligger ofta runt 13g protein/100 g. Proteinberikad pasta brukar ligga så högt som runt 17g protein.
paddanboy
2007-07-24, 16:27
Skillnaden är dock inte så enorm mellan långsammare och snabbare kolhydrater efter träning, det handlar om återhämtning vilket gör snabbare fördelaktigare.
Banan är en bra frukt att ta efter träning, men jag tvivlar starkt på att äpple, päron och apelsin är så fördelaktiga att ta. Äpple innehåller så vitt jag vet mycket fruktos som inte är speciellt gynsam kolhydrat överhuvudtaget.
Du kan ta med vitt bröd och äta efter träning. En baguett till exempel.
Insidedoubt
2007-07-24, 16:30
Vilket väljer du då? Om en fullkornsvariant har mindre kolhydrater anser du detta vara bättre eller sämre då?
Vad gäller fiberberikade havregryn är det för övrigt ingen skillnad på havregrynen i sig (förutom att dom ibland är mindre än orginalet) men däremot har man tillsatt vetekli.
Så fullkornspasta är ju helt enkelt bakat på oraffinerat fullkornsmjöl av oskalade korn, fullkornsris är oskalade riskorn o.s.v. men fiberberikade havregryn är vanliga havregryn plus att man blandat i vetekli i påsen (vetekli är alltså skalet från vetekorn som raffinerats bort) för att höja fiberhalten i innehållet.
Jag gillar att fullkornspastan har lite bättre tuggmotstånd så jag föredrar nog att äta den också. Brukar hålla mig till Zeta och Barilla 100% fullkorn, kommer inte ihåg vad Zeta ligger på men Barillas ligger på 67,2g kolhydrater på 100g och det känns som en bra deal tycker jag, speciellt iom att de innehåller 12,5g protein också. Jag vet dock inte om detta är vad man får i sig när pastan är kokt?
Så tuggmotståndet + ett kolhydratssnitt som jag tycker verkar schyst har väl gjort att jag hållt mig till den fullkornspasta jag kör.
Havregrynen har jag nog bara kört fiberberikat för att det var det första jag köpte och nu är jag van vid dem liksom, det ger nog inte så stora fördelar alls men fibrer kan väl inte vara något negativt tänkte jag så jag kör vidare på dem.
Fast något väldigt underligt har hänt med min smak sen jag började läsa näringsinnehåll på mat. Jag kan börja dreggla över sånt jag knappt tyckte om förr bara för att det är näringsrikt, couscous t.ex. Men ja, jag gillar mer mat överhuvudtaget så det är bara ett plus! :)
Eddie Vedder
2007-07-24, 16:33
Jag gillar att fullkornspastan har lite bättre tuggmotstånd så jag föredrar nog att äta den också. Brukar hålla mig till Zeta och Barilla 100% fullkorn, kommer inte ihåg vad Zeta ligger på men Barillas ligger på 67,2g kolhydrater på 100g och det känns som en bra deal tycker jag, speciellt iom att de innehåller 12,5g protein också. Jag vet dock inte om detta är vad man får i sig när pastan är kokt?
Vet inte om du såg att jag lade till lite text i inlägget som du citerade, angående proteinmängden i pasten. Jag editerade samma inlägg istället för att skriva ett nytt så kanske missade du det.
Hursomhelst ÄR pasta ganska proteinrikt om det är bakat på durumvete (vilket det nästan alltid är) och kokar du 100 gram pasta får du i dig dom mängderna energi som 100 gram okokt pasta ger, skillnaden är att volymen är betydligt större eftersom det har svällt så av allt vatten.
Handcuff
2007-07-24, 16:34
100g fullkornspasta kokt (alltså om du väger den då den är kokt):
Kolhydrater: 23g
Protein: 4g
Fett: 0.5g
King Grub
2007-07-24, 16:34
"Snabb" i snabbmakaroner syftar på koktiden, inte på kolhydraternas egenskaper.
Vad gäller potatis har pommes frites lägre GI än kokt potatis... men det betyder ju inte per automatik att pommes är nyttigare.
Insidedoubt
2007-07-24, 16:35
Fast det var inte proteinberikad pasta, durumvete är ett proteinrikt vete så pasta ligger ofta runt 13g protein/100 g. Proteinberikad pasta brukar ligga så högt som runt 17g protein.
Oj, det var inte illa, måste kolla in. Pasta ska jag nog vara nogrann med, jag har alltid varit tokig i pasta och har svårt att tröttna, lika bra att se till att man laddat med bra pasta i skafferiet då.
Eddie Vedder
2007-07-24, 16:43
Oj, det var inte illa, måste kolla in.
http://www.axa.se/prc/prc.nsf/www/B945C33413C4E702C125714E002BE240?open&webpage=F7F112AA80D6A733C12570A500438715&acronym=axamain&back=1
Extra vetegluten uppenbarligen, mer protein per 100g och lägre kolhydrathalt. Hur proteinets kvalité är vet jag inte riktigt (troligtvis som spannmålsprotein i almänhet) men det är iaf något jag funderat på att inhandla som komplement till baljväxter när jag äter vegankäk.:thumbup:
Insidedoubt
2007-07-24, 16:47
http://www.axa.se/prc/prc.nsf/www/B945C33413C4E702C125714E002BE240?open&webpage=F7F112AA80D6A733C12570A500438715&acronym=axamain&back=1
Extra vetegluten uppenbarligen, mer protein per 100g och lägre kolhydrathalt. Hur proteinets kvalité är vet jag inte riktigt (troligtvis som spannmålsprotein i almänhet) men det är iaf något jag funderat på att inhandla som komplement till baljväxter när jag äter vegankäk.:thumbup:
Kanon, ska provas. Tack för tipset!
Blir du ännu mer förvånad när måltiden du satt ihop ger dig ett näst intill perfekt aminosyrasammansättning:D
Tonfiskproteinet som du har överskott av kompletteras av både veteproteinet och av äggproteinet:thumbup:
Nu kanske aminosyrorna är ointressanta eftersom de flesta på Kolozzeum äter ett rejält överskott av protein och ändå får mer än tillräckligt av alla aminosyror.
paddanboy
2007-07-24, 17:23
"Snabb" i snabbmakaroner syftar på koktiden, inte på kolhydraternas egenskaper.
Vad gäller potatis har pommes frites lägre GI än kokt potatis... men det betyder ju inte per automatik att pommes är nyttigare.
Jo, inte tror jag snabb (makaroner) = snabba kolhydrater, men jag skulle nog tippa på att vita snabbmakaroner har högt GI, dvs snabba kolhydrater.
Att pomes frites är långsammare än potatis måste väl ha med fettet att göra?
Ingen som vill bli GI-expert som Lauritzsoni sitt nästa liv?:D Blir ju i alla fall rik på att va GI-"EKSPERT".
King Grub
2007-07-24, 17:38
Jo, inte tror jag snabb (makaroner) = snabba kolhydrater, men jag skulle nog tippa på att vita snabbmakaroner har högt GI, dvs snabba kolhydrater.
Spaghetti, white, boiled 5 min" - GI 32-36.
Spaghetti, white, boiled 15 min" - GI 36-38.
Wolever TMS, Jenkins DJA, Kalmusky J, et al. Glycemic response to pasta: effect of surface area, degree of cooking and protein enrichment. Diabetes Care 1986; 9: 401-4.
Wolever TMS, Jenkins DJA, Josse RG, Wong GS, Lee R. The glycemic index: similarity of values derived in insulin-dependent and non-insulin dependent diabetic patients. J Am Coll Nut 1987; 6: 295-305).
Rasmussen O, Winther E, Arnfred J, Hermansen K. Comparison of blood glucose and insulin responses in non-insulin-dependent diabetic patients. Studies with spaghetti and potato taken alone or as part of a meal. Eur J Clin Nutr 1988; 42: 953-61.
d'Emden MC, Marwich TH, Dreghorn J, Howlett VL, Cameron DP. Postprandial glucose and insulin responses to different types of spaghetti and bread. Diabetes Res Clin Pract 1987; 3: 221-6.
King Grub
2007-07-24, 17:42
Att pomes frites är långsammare än potatis måste väl ha med fettet att göra?
Nej.
French fries resulted in a significantly lower glycaemic response (glycaemic index (GI)=77) than boiled potatoes either with or without addition of oil (GI=131 and 111, respectively). No differences were found in subjective satiety response between the products served on carbohydrate equivalence.
Boiled potatoes were more satiating than french fries on an energy-equivalent basis, the effect being most prominent in the early postprandial phase, whereas no difference in satiety could be seen on a carbohydrate-equivalent basis. The lowered GI for french fries, showing a typical prolonged low-GI profile, could not be explained by the fat content per se.
Eur J Clin Nutr. 2007 Feb 28;
paddanboy
2007-07-24, 17:44
Jaha? vad vill du visa med den då? Två olika spaggettityper kokade i 15 minuter?
Det är ju SNABB makaroner vi pratar om, och det är enorm skillnad mellan det och spaggetti! :D...
King Grub
2007-07-24, 17:50
Det är "enorm skillnad" på 5 och 15 minuter också.
Som sagt: "snabb" i snabbmakaroner syftar på koktiden, inte på kolhydraternas egenskaper. Snabbmakaroner ger inte snabba kolhydrater. Möjligen om du kör dom i en mixer och dricker sörjan.
Det är ju inget man ens kan "tro" något om. Bara att kolla upp. Alla GI-studier på pasta från tidigt 80-tal fram till nu visar på samma sak.
Hur proteinets kvalité är vet jag inte riktigt (troligtvis som spannmålsprotein i almänhet) men det är iaf något jag funderat på att inhandla som komplement till baljväxter när jag äter vegankäk.:thumbup:
Axas "proteinpasta" tycker jag själv är väldigt god, äter den ofta. Rekomenderas!
Insidedoubt
2007-07-25, 04:11
Blir du ännu mer förvånad när måltiden du satt ihop ger dig ett näst intill perfekt aminosyrasammansättning:D
Tonfiskproteinet som du har överskott av kompletteras av både veteproteinet och av äggproteinet:thumbup:
Nu kanske aminosyrorna är ointressanta eftersom de flesta på Kolozzeum äter ett rejält överskott av protein och ändå får mer än tillräckligt av alla aminosyror.
Haha, ja det blir jag faktiskt. Har ingen koll på aminosyror direkt, men det låter ju positivt! Ska läsa på lite om det, alltid kul att veta mer om hur kroppen funkar :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.