handdator

Visa fullständig version : Hur mycket protein klarar kroppen av att ta in under samma tillfalle?

dawgfather
2007-07-24, 14:20
Hej! Undrar hur mkt protein kroppen klarar av att ta in under samma tillfalle. Dricker en proteindryck ett par ganger om dagen och kor da 2 skopor vilket resulterar i 48 gram protein per tillfalle.

Ar dtta for mkt? rent av sloseri? Ar det battre att "bara" ta 24 gram dvs en skopa at gangen? Mkt tacklsam for svar!!!

Ps. Sorry for att jag inte skriver med svenska tecken , men befinner mig laaaaaaaaangt borta fran Sverige...

Ha det gott!

King Grub
2007-07-24, 14:23
Du tar upp hur mycket som helst. Det tar bara längre tid. Utsöndringen av aminosyror i blodet från protein är begränsat till några gram per timme. Ett par gram per timme från vanlig mat, med rå äggvita långsammast på 1-2 grams upptag per timme, upp till kanske 10 gram per timme från snabbt protein som vassleisolat. Äter du mer tar det helt enkelt bara längre tid innan proteinet tagits upp.

Larsson85
2007-07-24, 14:24
Tror det kvittar. Har för mig att kroppen bara kan ta upp ett gram protein per minut, men överskottet lagras i tarmen och tas upp senare.

Edit: Några gram per timme var det visst.

King Grub
2007-07-24, 14:32
Har för mig att kroppen bara kan ta upp ett gram protein per minut

Det är tarmens upptag av glukos du tänker på. :)

Nilsjohan
2007-07-24, 14:41
Ar dtta for mkt? rent av sloseri? Ar det battre att "bara" ta 24 gram dvs en skopa at gangen? Mkt tacklsam for svar!!!
Det beror på hur stor eller liten du är? Vad som menas med "ett par ganger om dagen"? En annan faktor är hur din kost ser ut under resten av dagen.

Jay-Z
2007-07-24, 14:49
Jag dundrar in 100 gram eller nåt åt gången. Orkar inte småäta.

Sir Klabbe
2007-07-24, 15:13
Du tar upp hur mycket som helst. Det tar bara längre tid. Utsöndringen av aminosyror i blodet från protein är begränsat till några gram per timme. Ett par gram per timme från vanlig mat, med rå äggvita långsammast på 1-2 grams upptag per timme, upp till kanske 10 gram per timme från snabbt protein som vassleisolat. Äter du mer tar det helt enkelt bara längre tid innan proteinet tagits upp.

Så låt säga 5 gram per timme, betyder att mina 150g protein kommer vara i min magsäck i 30h?!

paddanboy
2007-07-24, 15:15
Så låt säga 5 gram per timme, betyder att mina 150g protein kommer vara i min magsäck i 30h?!

Mja proteinet kan väl oxidera till energi också?

Sir Klabbe
2007-07-24, 15:22
Mja proteinet kan väl oxidera till energi också?

Jo, men proteinet måste väl ut ur magsäcken innan det oxiderar till energi?

King Grub
2007-07-24, 15:31

Har du ett stuprör från magsäck till ändtarm, då? Maten passerar rätt många meter tarm...

Skrollovicz
2007-07-25, 09:10
När man talar om proteinintag, talar man då alltid om det totala intaget? dvs även protein som inte är fullvärdiga och som kommer från tex kolhydratkällor?

King Grub
2007-07-25, 09:12
Alla rekommendationer och siffror för proteinintag baseras på en blandad kost där huvuddelen av energiintaget kommer från vegetabiliska källor, ja, och alla källor till protein skall räknas in i dagsintaget.

Body Guard
2007-12-15, 03:43

har du några referenser på det King Grub? Det är nämligen så att jag och en vän hade en diskussion om detta idag. Han påstod att kroppen klarade av 25-30 g protein åt gången som max, resten skulle oxidera eller lagras som energi. Vägra lyssna på mig, då han pluggar till läkare och alltid ska ha rätt. Skulle vara kul och sätta honom på plats.

Mvh BG:smash:

King Grub
2007-12-15, 05:19
Vad är "åt gången?" Att tarmens upptag är begränsat till några gram per timme från en blandad kost är ett faktum, lär vilken lärobok i biokemi som helst, men det är också ett faktum att en stor del, en majoritet, av proteinet oxiderar och används som energi. Det finns väl inga motsägelser mellan det och "tas upp"? För du menar väl inte, eller tror väl inte att jag menade, att alla aminosyror och allt protein i kosten blir muskelprotein?

ztiggee
2007-12-15, 11:18
upp till kanske 10 gram per timme från snabbt protein som vassleisolat.

Så då kvittar det hur stor portion man tar efter ett tränings pass? eftersom som man vill få ut proteinet snabbt efter ett pass.

King Grub
2007-12-15, 11:29
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=9405716

http://i8.tinypic.com/6ooowtd.jpg

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.

raikou
2007-12-31, 15:27
Jag satt och diskuterade detta med en kompis igår. Min kompis argumenterade för att det inte var bra att få i sig för mycket protein. Den process där protein görs om till energi är enligt honom mer energikrävande än den skulle vara om källan var från kolhydrater. Därför skulle det tydligen vara mer optimalt att inte ligga på ett för stort överskott och istället ta in kolhydrater för det ändamålet. Jag vet inte om detta stämmer och kunde därför inte argumentera emot.

King Grub
2007-12-31, 15:34
Jo, det stämmer. Är det en bra energikälla man är ute efter, är protein inte det lämpligaste valet, efter det att man tillfredsställt det normala proteinbehovet för proteinomsättningen. Det skadar inte, men har man ett bestämt kaloriintag och behöver bra bränsle, är kolhydrat ett bättre val, när man täckt proteinbehovet.

Ola Wallengren
2008-01-01, 10:13
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=9405716

http://i8.tinypic.com/6ooowtd.jpg

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.

Det här stämmer inte riktigt. Man har fått siffran 8-10g/h bara därför att man inte tagit med högre proteinintag av dessa källor i analysen. Om man inte hade kunnat ta upp mer än så så hade kväve utsöndringen i avföringen ökat markant över ett visst proteinintag (från en viss källa). Visst ökar mängden kväve i avföringen men inte så mycket. Med tanke på att man kan stoppa i sig kanske 400-500g/dygn och att passage tiden i tunntarmen kanske är ca 8-12h så håller inte resonemanget. Man hade inte heller sett en högre aminosyra nivå i blodet om man översteg 10g/h, och så tror jag inte heller att det är. 100g vassle ger högre aminosyra nivåer än 30g skulle jag påstå.

Koloftw
2008-01-01, 13:44
Ola, har du några siffror då, på hur snabbt aminosyror utsöndras?

Alltså äter man 500g/dygn, och max 10g/h kan tas upp. Så står man ju där efter 24h med 260g protein som inte har nånstanns att ta vägen.

Ola Wallengren
2008-01-01, 13:58
Om du menar utsöndras i urinen så finns det en gamal studie från 1973 där man mätte "maximal urea excretion rate" men jag kan inte hitta den i dag, har den bara i pappersform någonstans. Lite fritt från minnet så tror jag att det rörde sig om ca 300-400g/dygn som kan kissas ut. Att skita ut protein som man inte absorberat är naturligtvis inga problem, både snabbt och i rikliga mängder men absorbtionsgraden är ändå ganska hög.

Som ett exempel så åt Martin Kjällström ca 1000g protein på sin senaste diet och det mesta från vassle protein. Om det finns en maximal gräns på 10g/h i absorption så skulla han i så fall skitit ut ca 760g protein/dag och det tror jag inte hände, men jag vet inte säkert eftersom jag inte analyserat hans avföring.
Det finns även exempel på personer som livnärt sig på upp till 8g/kg, vilket blir en hel del.
Jag skulle vilja säga att en övre gräns för absorptionshastighet för olika proteinkällor helt enkelt inte är känd.

Eddie Vedder
2008-01-01, 14:03
Oavsett om man kan mäta absorbtionshastighet och således maximalt upptag per dygn, samt att det är väl känt att kväveutsöndring ökar proportionellt med intaget (och vice versa vid lågt intag) så känns det bara helt orimligt på något sätt.

Att vi skulle kunna gå miste om så mycket energi känns bara rent evolutionsmässigt....ja.... fel.:Virro

Alltidxx
2008-01-01, 14:26
King Grub skriver 1-2g per timme. Det högsta som visas här är 10g/h när det gäller vassleprotein. Och kanske högre om man tokäter (läs 1000g/dag). Är det inte påfrestande för njurar att trycka så mycket protein? "Räcker" det för acceptabel anabolism för att bygga muskler att äta 24g protein per dygn (med upptag på 1g/h)? Då skulle man kunna sluta käka proteinkällor och ändå skjuta över behovet av protein. Och det biologiska värdet skulle säkert vara tillräckligt bra då det går att lappa ihop fullvärdiga protein av alla möjliga konstiga kombinationer av icke kött-fisk-ägg mat.

Xerxex
2008-01-01, 14:35
Det borde det vara troligt att den mängd man kan ta upp under ett dygn borde öka i förhållande till mängden man stoppar i sig, på ett eller annat sätt. Annars som sagt skulle alla nivåer över runt 240 var helt meningslösa oavsett om man vägde 50 kg eller 150 kg.

Koloftw
2008-01-01, 14:35
Om du menar utsöndras i urinen så finns det en gamal studie från 1973 där man mätte "maximal urea excretion rate" men jag kan inte hitta den i dag, har den bara i pappersform någonstans. Lite fritt från minnet så tror jag att det rörde sig om ca 300-400g/dygn som kan kissas ut. Att skita ut protein som man inte absorberat är naturligtvis inga problem, både snabbt och i rikliga mängder men absorbtionsgraden är ändå ganska hög.

Som ett exempel så åt Martin Kjällström ca 1000g protein på sin senaste diet och det mesta från vassle protein. Om det finns en maximal gräns på 10g/h i absorption så skulla han i så fall skitit ut ca 760g protein/dag och det tror jag inte hände, men jag vet inte säkert eftersom jag inte analyserat hans avföring.
Det finns även exempel på personer som livnärt sig på upp till 8g/kg, vilket blir en hel del.
Jag skulle vilja säga att en övre gräns för absorptionshastighet för olika proteinkällor helt enkelt inte är känd. Sjukt! Det är som Eddie sa, helt evolutionsmässigt fel ...

Scratch89
2008-01-01, 14:37
Glömmer ni inte bort steget där protein omvandlas till kolhydrat nu?

Koloftw
2008-01-01, 14:38
Oavsett om proteinet ska omvandlas, så måste det ju absorberas först ... eller?

Eddie Vedder
2008-01-01, 14:39

Glukoneogenes kräver ju att proteinet har absorberats, d.v.s. aminosyrorna måste ju ha "kommit in i kroppen".

Tar det sig aldrig över tarmmembranet och ut i blodet så kan ju ingen form av metabolisering ske what so ever.

Scratch89
2008-01-01, 14:44
Glukoneogenes kräver ju att proteinet har absorberats, d.v.s. aminosyrorna måste ju ha "kommit in i kroppen".

Tar det sig aldrig över tarmmembranet och ut i blodet så kan ju ingen form av metabolisering ske what so ever.

Ja, självklart. Jag blandade ihop äpplen och päron. Tänkte att det togs upp mycket mer protein än vad det gjorde, och att det var omsättningen av protein som var ett par gram i timman. Resten som togs upp (men som inte ingick i proteinsyntesen) oxiderades till glukos. Men ja, nu blev även jag konfunderad. :(
En högproteindiet skulle teoretiskt kunna ge ett stort underskott även om man åt sin dagliga energiförbrukning.

Eddie Vedder
2008-01-01, 14:47
En högproteindiet skulle teoretiskt kunna ge ett stort underskott även om man åt sin dagliga energiförbrukning.

Ja det är det som känns så orimligt tycker jag. Så mycket energi kan vi bara inte gå miste om, och om så vore borde det ju ha varit välkänt för länge sedan som bantningsmirakelmetod.
Högproteindieter är ju inget nytt men det handlar ju främst om mättnad och en viss förhöjd TEF, dock inte någon energiförlust i den här omfattningen.

bollio
2008-01-01, 15:23

Man ska akta sig för rabbit starvation
http://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation

Morty
2008-01-01, 17:02
aka proteinförgiftning

Koloftw
2008-01-01, 21:53
Hi-jackar tråden nu - men frågan hör ju till topic, så jag borde få ställa den här.

Om jag 24.00 käkar 240g vassleprotein, kommer jag då ha aminosyror i omlopp tills nästa 24.00?

Detta är viktigt för mig, tandställningen värker så in åt h**vete och det är jättejobbigt att äta :'(

Morty
2008-01-02, 01:45
Hi-jackar tråden nu - men frågan hör ju till topic, så jag borde få ställa den här.

Om jag 24.00 käkar 240g vassleprotein, kommer jag då ha aminosyror i omlopp tills nästa 24.00?

Detta är viktigt för mig, tandställningen värker så in åt h**vete och det är jättejobbigt att äta :'(

Tänk på oxidationen.

Eddie Vedder
2008-01-02, 07:20
Tänk på oxidationen.

Att aminosyrorna används till olika saker innebär ju inte att de inte finns där.

Sverker
2008-01-02, 07:36
Jag kan ju spekulera lite och leka med tanken...för fakta har jag inte:em:

Vi vet sedan tidigare att maxgränsen för arginin ( i trådar om NO ) är någonstans kring 12 g vid en dos. Över det upplever flertalet försökspersoner obehag i magen när tarmens bakterier ger sig på argininet och bryter ned det till nya, mer eller mindre, giftiga ämnen.

Samma sak BORDE inträffa med ett stort överskott av protein. Magen och tarmarna reagerar ju med att sänka tömningshastigheten för att ge magens enzymer mer tid på sig att utföra sitt arbete. Samtidigt får tarmarnas bakterier längre tid på sig att bryta ned protein till aminosyror och nya ämnen ( histamin kanske:confused: ).

Anders The Peak
2008-01-02, 09:21

Vi vet sedan tidigare att maxgränsen för arginin ( i trådar om NO ) är någonstans kring 12 g vid en dos. Över det upplever flertalet försökspersoner obehag i magen när tarmens bakterier ger sig på argininet och bryter ned det till nya, mer eller mindre, giftiga ämnen.

Samma sak BORDE inträffa med ett stort överskott av protein. Magen och tarmarna reagerar ju med att sänka tömningshastigheten för att ge magens enzymer mer tid på sig att utföra sitt arbete. Samtidigt får tarmarnas bakterier längre tid på sig att bryta ned protein till aminosyror och nya ämnen ( histamin kanske:confused: ).

"Diarré kan uppstå på grund av ett högt innehåll av protein i tjocktarmen vilket i sin tur leder till en förändring i mikrofloran (bakterier) som lever där. Förändringen leder till att proteiner i stället för kolhydrater förjäses"

Koloftw
2008-01-02, 23:29

Hmm, väldigt interessant teori det där.

Bumpar min fråga igen:

Morty
2008-01-03, 00:20

Bumpar min fråga igen:

Jag vågar säga att NEJ, det har du inte. eftersom runt hälften av proteinet blir till glukos så kommer du inte att ha en konstant tillförsel av aminosyror till muskler etc om du äter så. Men pröva att mixa maten, blanda ut med lite mjölk och drick den. Lär väl inte vara direkt opti, inte så jättegott heller men det går lätt ner.

Koloftw
2008-01-03, 00:49
Men hur resonerar du? 10g/h. 240g/10h. Oavsett hur mycket som blir glukos.

Självklart kommer jag att blanda med mjölk - dessutom är kolos vasslepulver gott :eating:

Sverker
2008-01-03, 07:34

Anders The Peak bekräftade ju hypotesen. Skillnaden mellan att det blidas giftiga aminer i tarmen eller ifall otrevliga bakterier växer till i antal i tarmen är ju som att jämföra pest med kolera. Båda alternativen är otrevliga:(

Morty
2008-01-03, 08:27
Men hur resonerar du? 10g/h. 240g/10h. Oavsett hur mycket som blir glukos.

Självklart kommer jag att blanda med mjölk - dessutom är kolos vasslepulver gott :eating:

Rent logiskt så borde det ju funka, ja, men jag tror inte att det kommer att göra det... Du kan ju pröva, men kör hälldre nåt annat än vassle... Det där blir, även om alla annan mat är soppa, väldigt mycket protein.

Koloftw
2008-01-03, 12:32
240g protein är ungefär ~ 3.5g*kgbw.

Det räcker nog om jag tar lite cornflakes på träningsdagar och kör riktig PSMF anda på vilodagarna.

Well, får försöka en vecka och utvärdera - förlorar jag styrka så lägger jag ner.

Alltidxx
2008-01-08, 18:42
Det verkar ju ändå som att 2g/kg kroppsvikt är den generellt rådande rekommendationen för att bygga muskler och t o m deffa på. Om det nu är så att man tar upp minimalt av detta så måste rimligtvis rekommendationen baseras på något annat än att styrketränande skulle kunna ta upp så mycket protein.

Eddie Vedder
2008-01-08, 19:01
Det verkar ju ändå som att 2g/kg kroppsvikt är den generellt rådande rekommendationen för att bygga muskler och t o m deffa på.

Jag särskilt vid deff, då rekommenderas ju det mer eller mindre sm något minimum medans det mer är som ett riktmärke vid bulk.

Men även från mer vetenskapligt håll än byggarnas värld så verkar det generellt som vinden bär åt att proteinbehovet anses lite höfgre än tidigare hos idrottare.

Läser man äldre litteratur än den senaste så ligger det något gram lägre än enligt dom senaste rekommendationerna som King Grub postat.

CoolHandLuke
2008-01-09, 11:29
Anders The Peak bekräftade ju hypotesen. Skillnaden mellan att det blidas giftiga aminer i tarmen eller ifall otrevliga bakterier växer till i antal i tarmen är ju som att jämföra pest med kolera. Båda alternativen är otrevliga:(
Kan inte floran förändras så att man kan ta tillvara på den fermenteringen bättre? En del rovdäggdjur borde väl ha någon sån funktion i alla fall. De äter sällan och stora mängder.

En annan fråga: Hur _fort_ omsätter kroppen protein? Dvs protein från muskler och andra vävnader till energi och åt andra hållet vid ideal tillgänglighet.

Anders The Peak
2008-01-09, 12:25
Kan inte floran förändras så att man kan ta tillvara på den fermenteringen bättre? En del rovdäggdjur borde väl ha någon sån funktion i alla fall. De äter sällan och stora mängder.

En annan fråga: Hur _fort_ omsätter kroppen protein? Dvs protein från muskler och andra vävnader till energi och åt andra hållet vid ideal tillgänglighet.

Om du både tränar regelbundet och använder EsaPro eller något annat tillskott baserat på fria aminosyror så sker omsättningen fort. Utan träning sker det lite långsammare men går betydligt fortare om man använder fria aminosyror typ EsaPro.

Sniggel
2008-01-09, 13:07
Det verkar ju ändå som att 2g/kg kroppsvikt är den generellt rådande rekommendationen för att bygga muskler och t o m deffa på. Om det nu är så att man tar upp minimalt av detta så måste rimligtvis rekommendationen baseras på något annat än att styrketränande skulle kunna ta upp så mycket protein.

Där är signalmekanismer involverade i det hela också. Vissa aminosyror i protein signalerar för att höja proteinsyntesen och då är mer protein bättre än mindre protein, även om bara en liten bråkdel av proteinet man intar blir permanent ny muskelmassa. Det gäller nämligen att få den där bråkdelen att bli så stor som möjligt, varje dag, året runt.