Visa fullständig version : Hur mycket förstör jag min frulle?
Hej jag bara undrade lite över min dagliga frulle som består av Gröt någon macka och ett glas ljuce. Det är så här att jag har hört att mickrar man mat tex min gröt så skall maten bli mindre näringsrik hur mycket försämrar mickron min start på dagen?
Tack på förhand!
Larsson85
2007-07-24, 12:43
Tror jag inte på, däremot mat som är gjord för att nukas brukar kanske vara lite sämre.
King Grub
2007-07-24, 12:58
jag har hört att mickrar man mat tex min gröt så skall maten bli mindre näringsrik
Nä. Knappast havregryn. Grönsaker som broccoli däremot förlorar mikronutrienter jämfört med andra tillagningsformer.
Ok tack king men kan passa på att fråga en till sak. Hur lång tid tar det för tex energin av 1 normalportion gröt 3dl havre med mjölk att passera och bli energi som kan användas vid träning?
King Grub
2007-07-24, 13:26
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96452&highlight=status
Om jag äter en portion gröt innan läggdags bidrar det något till min återhämtning?
Eddie Vedder
2007-07-24, 14:04
Om jag äter en portion gröt innan läggdags bidrar det något till min återhämtning?
All energi du får i dig bidrar.
All energi du får i dig bidrar.
okey tack men läggs inte mycket av de man äter innan sängdags som fett?
Eddie Vedder
2007-07-24, 15:04
okey tack men läggs inte mycket av de man äter innan sängdags som fett?
Jo det mesta du äter lagras in, det gör det dock oavsett tidpunkt. Det du äter förbrukas också, något som pågår städnigt även det.
Kroppen gör inte en utvärdering när du somnar där den räknar in dagens kaloribalans och lagrar in överskottet som fett utan ditt energiintag kontra dina energiutgifter under en längre period avgör hur din viktbalans kommer se ut.
Att du äter klockan 22:00 gör ingen skillnad jämfört med 18:00 i det långa loppet, förutsatt att din kaloribalans är densamma.:)
Jo det mesta du äter lagras in, det gör det dock oavsett tidpunkt. Det du äter förbrukas också, något som pågår städnigt även det.
Kroppen gör inte en utvärdering när du somnar där den räknar in dagens kaloribalans och lagrar in överskottet som fett utan ditt energiintag kontra dina energiutgifter under en längre period avgör hur din viktbalans kommer se ut.
Att du äter klockan 22:00 gör ingen skillnad jämfört med 18:00 i det långa loppet, förutsatt att din kaloribalans är densamma.:)
Okey..alltså jag tycker att jag har klena händer och nacke samt fötter typ underhudsfett hur fixar jag lite mer sådant utan att bygga fett runt magen för ska få fram 8-packet igen
Eddie Vedder
2007-07-24, 15:16
Okey..alltså jag tycker att jag har klena händer och nacke samt fötter typ underhudsfett hur fixar jag lite mer sådant utan att bygga fett runt magen för ska få fram 8-packet igen
Du ställer den klassiska frågan som så ofta får förklaras, nämligen "hur bygger jag muskler här utan att lägga på mig fett där" eller alternativt "hur bränner jag fett här utan att förlora muskler där".
Tyvärr är det inte så enkelt, den bittra sanningen är att underskott innebär fettförlust och en viss muskelförlust och överskott innebär en viss ökning av fett samt ökning av fettfri massa.
Man får som vanligt völja vilket man vill satsa på och utöver det kan du inte själv styra vad och vart den tydligaste utvecklinegn skall ske. Trist men sant.:(
Trist för mig då. Kan passa på att fråga för du verkar som en liten mr google.
Jag tar Sharpy gainer efter mina gympass är det de ultimate för muskeluppbyggnad? Jag vill bara bli stor snabbt :)
Eddie Vedder
2007-07-24, 15:43
Trist för mig då. Kan passa på att fråga för du verkar som en liten mr google.
Jag tar Sharpy gainer efter mina gympass är det de ultimate för muskeluppbyggnad? Jag vill bara bli stor snabbt :)
Nej det är inte optimalt för muskeluppbyggnad. Det är snabb energi efter ett träningspass som snabt tillför kroppens muskler nytt glykogen, aminosyror och hämmar den akuta muskelnedbrytningen.
Dessutom bidrar den till ditt totala kcaintag under dagen, huruvida dina muskler växer bra beror på hur du sköter träningen, om du äter tillräckligt mycket mat, hur pass "bra " mat du äter (att vara överdrivet "supernyttig" är onödigt men att leva på kakor, öl och pommes frites kommer givetvis ge dig negativa hälsoeffekter och obefintliga träningsresultat;) ) om du vilar bra m.m.
"Det optimala upplägget" existerar inte och särskilt inte "den optimala gainern", men visst kan en gainer fylla sin funktion för träningen.:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.