handdator

Visa fullständig version : Hur öka muskelmassan på 13-åring??

MotherM
2007-07-24, 10:49
En svår och omöjlig fråga här kanske..

Har en son som är 13 och är väldigt smal/tunn, har ännu inte kommit i puberteten. Han tränar fotboll ca 3 ggr i veckan och äter bra (både kolhydrater o protein etc). Har hört att styrketräning inte är lämpligt under ca 16 års ålder. Just köpt kosttillskott som också innehåller selén o k-vitamin, hörde att det kunde vara bra. Vill inte testa några alternativa/osäkra tillskott egentligen. Han är så tunn så att tränaren frågat om han äter ordentligt...

Någon som har några tips?

Humanist
2007-07-24, 10:57
Att sansad och korrekt träning som bygger på glädje för fysisk aktivitet skulle vara skadligt för barn under 16 tror jag är en myt? Tvärtom tror jag träning vid denna tidpunkt och framöver (framförallt under pubertet) kan ge mycket positiva effekter. Enda problemet är väl isåfall att se till att intaget av näring speglar behovet, vilket kan vara svårt nog för aktiva och växande barn.

Fast skulle jag ha en 13-åring som började bevista gym skulle jag nog som förälder försöka vara närvarande. I vissa fall slår ju unga människors gymmande över till fanatism och annan galenskap.

Exhale_
2007-07-24, 11:00
Vad är problemet? Låt han vara den han är. Vill han bli större måste han äta mer energi än vad han gör av med. Vanlig husmanskost funkar så bra så.

Tolkia
2007-07-24, 11:46
I den åldern skulle jag inte bekymra mig för att han är tunn så länge han är frisk och pigg, och äter som han skall. Normalvariationen är enorm bland barn/ungdomar i växten. Att jaga in honom på något gym för att han skall bli större tycker jag verkar onödigt; låt honom träna fotboll om han tycker att det är roligt, växande ungdomar behöver inte specialtränas för att utvecklas normalt, utan det räcker med "normal" fysisk aktivitet. Min lillebror såg f.ö. ut som en spaghetti till arton års ålder eller så; nu är han en fullt normalbyggd man.

MotherM
2007-07-24, 15:11
Det är nog bara för honom att äta ännu mer mat... Hade ingen allvarlig tanke på att ta honom till gymet dock... man får väl inse att alla utvecklas olika fort helt enkelt... (tålamod...) Egentligen är jag inte direkt oroad, men han själv börjar lida eftersom de flesta andra i laget ser ut att vara 3 år äldre... inte så kul i fotbollens hårda värld.. ;)