handdator

Visa fullständig version : Smärta "mellan" brösten i dips


Emil_Larsson
2007-07-24, 09:13
Sökt på forumet men har bara hittat om axelsmärta och smärta i nyckelbenet.

Iaf, har börjat köra dips nu, en ny övning från några träningspass tidigare. Jag är inte riktigt säker på om jag gör rätt, eftersom jag dom senaste passen börjat få lite ont mellan bröstena, typ i fästet där. Tänk er emellan Pectoralis Major, typ vid mittfältet av brösten.

http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html

Det ska ju liksom inte göra ont, på det sättet, igår gjorde det ont i bröstet när jag hostade. Det är nästan helt över idag och har gått över till träningsvärk istället.

Så här ser det ut iallafall.

Ska jag luta mer och gå mindre djupt/ mer djupt, vad tycker ni, vad är felet?

dhrzQPcvbfk

King Grub
2007-07-24, 09:33
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81865&highlight=br%F6stbenet

Bönne
2007-07-24, 09:35
Djupet är OK, dock borde du kanske sträcka ut lite mer i toppen.

Att det stäcker i början är kanske inte så konstigt, då dips stretchar brösten ganska mycket förhållandevis till bänk- och hantelpress. Fast inget jag vet säkert.

Emil_Larsson
2007-07-24, 09:37
Tack för länken.

Grejen är att smärtan börjar försvinna drastiskt nu, bör jag ändå kontakt läkare som det nämns i den länken du skickade?

Emil_Larsson
2007-07-24, 09:43
Aha, sorry om jag lade den i fel kategori.

Chris
2007-07-24, 10:14
Kan inte hjälpa dig med din fråga, men däremot två saker du bör tänka på när du kör dips:

Håll emot mer i negativa fasen, du ramlar ju nästan ner! Samt sträck armarna fullt ut i toppläget.

Emil_Larsson
2007-07-24, 10:17
Kan inte hjälpa dig med din fråga, men däremot två saker du bör tänka på när du kör dips:

Håll emot mer i negativa fasen, du ramlar ju nästan ner! Samt sträck armarna fullt ut i toppläget.

Ok thx for the tips.

Föresten, du tror inte det förklarar smärtan? att jag inte håller emot? det blir för hård belastning på bröstet. Man måste ju dämpa fallet.

Chris
2007-07-24, 11:56
Ingen aning, prova byt teknik och se om det hjälper. Dips ska man köra "långsamt" och kontrollerat, sakta ner sen explosivt upp. (och med sakta menar jag inte slow-motion-sakta utan bara att du håller emot och jobbar på vägen ner också)

Popeye
2007-07-24, 13:25
Har haft liknande problem och bästa gissningen hittills är överbelastning.
Man har ju en del brosk som hjälper till att hålla ihop bröstkorgen...

Xtreme-G
2007-07-24, 13:48
Ok thx for the tips.

Föresten, du tror inte det förklarar smärtan? att jag inte håller emot? det blir för hård belastning på bröstet. Man måste ju dämpa fallet.

Precis det som var min gissning när jag såg filmen. (OBS gissning)

Emil_Larsson
2007-07-24, 15:27
Precis det som var min gissning när jag såg filmen. (OBS gissning)

Då var det problemet ur världen, då får vi se nästa dips pass om jag får mindre ont/inte ont alls, om jag håller emot med armarna mer.

Tack för era bidrag *cupid*