Visa fullständig version : Kort fråga bara
Skrollovicz
2007-07-23, 21:34
om kostsammansättning. Jag har sett King Grub och L-sami skriva hur man lämpligast bör dela upp energiintaget på kolhydrater, fett och protein. Men det verkar finnas tusen trådar i ämnet och jag har sökt en bra stund nu. *gah!* Hjälp pleeez!
Fett 25-35 E%
Protein 10-20 E%
Kolhydrater 50-60 E%
Är vad SLV brukar rekommendera
Skrollovicz
2007-07-24, 08:59
Fett 25-35 E%
Protein 10-20 E%
Kolhydrater 50-60 E%
Är vad SLV brukar rekommendera
Okej. :)
Men jag tänkt mer på hur mycket man bör få i sig i gram. x gram fett, x gram protein och resten kolhydrat. Nån som vill lösa formeln? ;)
Okej. :)
Men jag tänkt mer på hur mycket man bör få i sig i gram. x gram fett, x gram protein och resten kolhydrat. Nån som vill lösa formeln? ;)
1,5-2 g protein/kg kroppsvikt; 0,5-1 g fett/kg och resten kohydrat.
Eddie Vedder
2007-07-24, 10:04
Kan dessutom tillägga att det inte finns något som "man" ska göra eller ens något man "bör" utan allt är helt enkelt förslag på lämplig fördelning för att må bra och fi i sig tillräckligt.
Fördelningen kan man i stort sett variera i all oändlighet sålänge fett- och proteinintaget är tillräckligt för vad som krävs.
Sir Klabbe
2007-07-24, 10:48
om kostsammansättning. Jag har sett King Grub och L-sami skriva hur man lämpligast bör dela upp energiintaget på kolhydrater, fett och protein. Men det verkar finnas tusen trådar i ämnet och jag har sökt en bra stund nu. *gah!* Hjälp pleeez!
Det beror ju helt på hur du lever, är du maratonlöpare och springer 10 mil om dagen så behöver du ju otroligt mycket mer kolh än fett och protein.
Jag försöker köra på 50% 0% 50%, men det lyckas ju inte eftersom det finns en liten del kolh. i det mesta. Jag råder dig inte att göra som jag, men jag trivs med det och kommer fortsätta tills dess att jag börjar gymma igen.
Eddie Vedder
2007-07-24, 12:27
Det beror ju helt på hur du lever, är du maratonlöpare och springer 10 mil om dagen så behöver du ju otroligt mycket mer kolh än fett och protein.
Vilken marathonlöpare springer 10 mil om dagen? Varför dagligen ge sig ut på den distansen om man tränar inför en distans som inte ens är hälften så lång.
Utöver det är dessutom "normal" tallriksfördelning ypperlig även för en långdistansare, med ett stort energiintag följer automatiskt ett högt kolhydratintag om man har en balanserad tallriksfrödelning.
MissileN
2007-07-24, 12:35
Vilken marathonlöpare springer 10 mil om dagen? Varför dagligen ge sig ut på den distansen om man tränar inför en distans som inte ens är hälften så lång.
Utöver det är dessutom "normal" tallriksfördelning ypperlig även för en långdistansare, med ett stort energiintag följer automatiskt ett högt kolhydratintag om man har en balanserad tallriksfrödelning.
Du tror inte att han bara försökte vara extra tydlig?
Sir Klabbe
2007-07-24, 12:44
"Normal"?
Det vi utvecklats på i tiotusentals år eller det vi utvecklats på i ett par hundra år?
Eddie Vedder
2007-07-24, 13:06
"Normal"?
Det vi utvecklats på i tiotusentals år eller det vi utvecklats på i ett par hundra år?
Jag skall förtydliga:
Med "normal" menar jag ungefär det totalt motsatta mot allting du någonsin nämnt på det här forumet. En kosthållning och inställning till mat som är i motsats till din anser jag vara normalt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.