Visa fullständig version : ska ut på fetaste marchen
piraten99
2007-07-23, 20:45
jag ska ut på 1.5 dags militärmarch.
och då behöver man fett med energi när man bara går med fett tung rygge på ryggen!
jag undrar om ni har nå bra förslag på mat som går att ta med sig?
1. är olja bra att ha med sig att strö på maten?
2.frystorkat?
3. vad för müsli? nå energirik!
4. grillkorv? hur länge räcker en förpackning feta grillkorvar i ryggan?
5. nötter?
har ni nå mer förslag på feta grejer man kan köpa och stoppa i kaggen som inte väger mkt men innehållet fett mkt energi!?
Fixa en fet påse nötter samt någon form av snabb energi ifall det behövs (Kex-choklad! YAY!) and you're all set.
1.5 dag är väl ingen fet marsch?
Viktor_Balck
2007-07-23, 21:11
1.5 dag är väl ingen fet marsch?
Beror väl på vem du frågar.
Whistler
2007-07-23, 22:24
Jägarsnus (beprövad klassiker):
russin
nötter (jordnötter och cashew)
mandlar
solrosfrön
chokladkaka
Krossa alltihop och lägg i en plastpåse som du har i bröstfickan, småät hela tiden. Akta dig för att låta chokladen bli så varm att den smälter dock.
Arnold Armstrong
2007-07-24, 12:32
Okej!
Jag men Piraten det blir väl typ marsch i 36 timmar? Alltså kommer dina välfyllda ben vara som pinnar dagen efter?
Har ni tips på övningar? Det komme rbli e n stenhård marsch!
Whistler
2007-07-24, 13:09
Enda och bästa sättet att träna inför en marsch är att ...marscha.
Två-tre mil åt gången, en till tre gånger i veckan beroende på hur tungt det känns.
Jag får dock intrycket av att marschen är ganska snart, och då är det bara att läsa på om hur man tejpar fötterna och så ordentligt. Tejpning skall ske INNAN man går ut på marsch!
För övrigt så är stretching starkt underskattat när man marschar. Får du chans att vila under marschen så kan det hjälpa mycket att stretcha ut benens olika muskler tio minuter istället för att bara lägga sig ner som en hösäck och sen vara stel när man ska köra igång.
piraten99
2007-07-24, 17:19
jag gjorde i söndags en promenad på 2,5 timme i t-shirt, shorts och sandaler.
det jag lärde mig av det var att inte använda sandaler.
sen hade jag ingen tungpackning heller så det var en peace of cake att genomföra.
vad rekommenderar ni för skor? jag hade tänk vanliga joggingskor. vi hade tänkt plöja rakt genom skogen för det mesta med packning på ryggen.
Nilsjohan
2007-07-24, 17:26
gå i de skorna (om det nu är en militärmarch så blir det kängor) som du skall ha på marchen
piraten99
2007-07-24, 17:47
ja, det är en militärmarch. jag har inga kängor
Handcuff
2007-07-24, 17:51
ja, det är en militärmarch. jag har inga kängor
Du ska alltså leka att du är militär? För annars så marscherar man i kängor....
Hardrocker
2007-07-24, 18:13
Mitt tips är att du går i kängor. Mindre risk att du vrickar fötterna eller blir blöt om dem. Ha på två par strumpor. Kan låta knäppt när det är sommar och varmt men det fungerar bra mot skoskav. Men tejpa utsatta områden om du har lätt för att få skavsår eller om det är nya kängor. Själv så brukar jag klara mig utan att tejpa.
Om du blir blöt om fötterna så byt strumpor asap för annars kommer skoskavet som ett brev på posten.
Du ska alltså leka att du är militär? För annars så marscherar man i kängor....
militärsandaler ftw!!!
Jag tror annars också starktpå att skaffa ordentliga kängor och dom bör gås in innan. Har du inga skor eller kängor du har gått i mycket och långt så kommer du nog få problem.
Då har du snarare fetaste skavsåren att se fram emot.
Eddie Vedder
2007-07-24, 19:14
1. är olja bra att ha med sig att strö på maten?
2.frystorkat?
3. vad för müsli? nå energirik!
4. grillkorv? hur länge räcker en förpackning feta grillkorvar i ryggan?
5. nötter?
Allt detta är energirikt och helt okej mat (grillkorv är väl inte direkt "supernyttigt" men det är knappast något du alltid måste eftersträva och dessutom ett måste om det skall grillas i skogen:thumbup: ) dock bör du vara noga med EN sak....
...en VIKTIG sak! Ät mat som du vet att din mage klarar av!
Att börja äta asmycket mer fett än vanligt utan att du är van vid det kan innebära rejäla.......eh.......tråkigheter.*whistle*
Så även om du vill ha mat som är energirikt och inte tar för mycket plats i packningen så bör du vara noga med att äta sådana saker som du är van vid och vet att din mage klarar av. Du skall gå långt och länge, en fungerande mage är en förutsättning för att det skall kunna genomföras på ett bra sätt.:)
Tänk på att "smärta är kärlek" när fötterna börjar svida och när det börjar göra ont i benen och i hela kroppen.
Crille666
2007-07-24, 19:36
Tänk på att "smärta är kärlek" när fötterna börjar svida och när det börjar göra ont i benen och i hela kroppen.
Haha blir lite svårt att tänka så när man vet hur långt man har kvar och hur ont det kommer göra lite senare. Men har man tur så börjar man så småningom tappa känslen.
Haha blir lite svårt att tänka så när man vet hur långt man har kvar och hur ont det kommer göra lite senare. Men har man tur så börjar man så småningom tappa känslen.
Har man dålig inställning så ojar man sig över att det är långt kvar. Är man taggad så tänker man att det är pisslätt.
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen...
:whipped:
Som många nämnt så vill man vara väl förberedd så gäller att att få många mil i benen och marschträna. Vi marsherade en hel del men då det ställdes till det yttersta va det många som fick marschfrakturer, otrevliga blåsor/skavsår osv.. men det är bara att bita ihop, det blir man kärv av :)... tejpa fungerar för vissa, annars så är det bra att fila bort förhårdnader och smörja in med salva o byt strumpor ofta, högläge mot något träd... en sak till: njut =)
Jag gjorde hemvärnets soldatprov i Norrbotten nu i Juni. Det var 3mil marsch med 10kg packning, Drygt 25kg för dem vuxna. Och enligt min egna "erfarenhet" så var det knappt jobbigt vet ju inte hur "fett" tung packning du ska ha. Och jag har ALDRIG nånsin gått så långt. Det jag fick lära mig var iallafall att ha minst 3 par strumpor (vi hade ju kängor, du ska ju tydligen larva dig med gympadojer), Och det är inte så jobbigt som du tror. Vi fick 1x kexchoklad, 1x dextrosol och 2x den där chokladen, kommer ej ihåg namnet men den var fan inte god. Så din "militärmarsch" låter mer som om ni ska ut och grilla i skogen.
Jag gjorde hemvärnets soldatprov i Norrbotten nu i Juni. Det var 3mil marsch med 10kg packning, Drygt 25kg för dem vuxna. Och enligt min egna "erfarenhet" så var det knappt jobbigt vet ju inte hur "fett" tung packning du ska ha. Och jag har ALDRIG nånsin gått så långt. Det jag fick lära mig var iallafall att ha minst 3 par strumpor (vi hade ju kängor, du ska ju tydligen larva dig med gympadojer), Och det är inte så jobbigt som du tror. Vi fick 1x kexchoklad, 1x dextrosol och 2x den där chokladen, kommer ej ihåg namnet men den var fan inte god. Så din "militärmarsch" låter mer som om ni ska ut och grilla i skogen.
Sedan beror allt på tempo, terräng, väder, fysiska förhållanden och packning. Det är antagligen grymt jobbigt att genomföra örnmarchen där du går i kuperad terräng 70km på under 24 timmar med en packning på 70kg. Eller det kanske låter som att dom är ute på picknick;)
piraten99
2007-08-01, 09:04
sammanfattning av marschen.
vi började gå 14:00. vi gick upplandsleden i enköping.
packning: 18 kilo.
matchvikt: 87 kilo. massor med fett på de kilona!
totalt: 105 kilo.
vi gick i totalt 7 timmar (inräknat med matbreak och vattenpauser) sen ringde vi ens morsa och sa att hon fick skjutsa oss resten. det är hardcore.
sammanfattning av marschen.
vi började gå 14:00. vi gick upplandsleden i enköping.
packning: 18 kilo.
matchvikt: 87 kilo. massor med fett på de kilona!
totalt: 105 kilo.
vi gick i totalt 7 timmar (inräknat med matbreak och vattenpauser) sen ringde vi ens morsa och sa att hon fick skjutsa oss resten. det är hardcore.
:smash: :smash:
Whistler
2007-08-01, 13:35
Bra, nu är ni uppvärmda. Då tar ni och gör samma sak fyra gånger till över helgen.
Nomis2000
2007-08-02, 17:40
Hehe, vi gjorde hårdare saker när vi var ute och lekte friluftsliv med klassen i våras! ;)
"Vi hårdigar vi kör bil dit vi ska, precis som raggara från tväråbäck!"
Annars gäller det gamla goda "skynda långsamt" även för marschträning.
Arnold Armstrong
2007-08-04, 15:54
Tappade du ngt i vikt Piraten? Eller är du kvar på dina 90 kattfötter?Nästa gång tar jag Touren själv planerar en cykel resa på 100 mil! Jag kör tills jag inte orkar mera! Kommer ta in på hotell på natten för att få mina kalkylerade 8 timmar! Sen kommer jag ha en ryggsäck med proviant och reservdelar till hojen!
Så nu har jag börjat planera inför tour de cykla ändå dit du orkar 2007. Garanterat dopningsfritt!
Pff..å jag som trodde det var fråga om nån barrettmarsch eller liknande :(
piraten99
2007-08-09, 10:19
jag har bannad en marsch!
jag bannade iväg igår och kom hem några timmar senare!
Whistler
2007-08-09, 12:02
Lay off the lådvin! :thumbup:
Arnold Armstrong
2007-08-12, 09:21
barettmarsch?
Barba-Tjock
2007-08-12, 20:12
Tror knappast att käket har någon direkt inverkan på en sån kort marsch. Jag och polarn brukar gå två mil till mcdonalds, käka och sedan gå hem igen. Tar ca åtta timmar och det tar lite på pannbenet att kånka på 15-20 kg filtar, morgonrockar och annat skit man slänger ner för tyngdens skull ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.