handdator

Visa fullständig version : vad väger mjölsorterna?


Jacky
2007-07-23, 19:22
Skulle vilja veta vad nedanstående mjölsorter väger per dl om nån vet.
Syr ihop lite bakverk som jag vill räkna på..
* Sojamjöl
* Glutenmjöl
* Vetemjöl
* Fiberberikat mjöl
mfl.
Alt om ni vet kcal/dl
har inge våg vettni,,,

Nån som vet?

Eddie Vedder
2007-07-23, 19:37
Enligt den här sidan (http://www.receptbankenskokbok.se/omvandla.php) var mjölsorterna man kunde välja mellan 60g/dl allihop. Jag gissar att det stämmer ganska bra överens med verkligheten för dom flesta mjölvarianterna faktiskt.:)

Jacky
2007-07-23, 19:52
tack éddie, youare my man! e
Bord sett från bakpro...vilken e mest protin i och sammtidigt rel, nyttig?

Eddie Vedder
2007-07-23, 20:05
Bord sett från bakpro...vilken e mest protin i och sammtidigt rel, nyttig?

Ursäkta men det där fattar jag inte ett dugg av.:confused: Skriv ordentligt tack.

regus
2007-07-23, 20:08
Översätter åt Eddie.
Bortsätt från bakepro, vilken mjölsort är det mest protein i och samtidigt relativt nyttigt?
Edit: Hur kom Bakepro in i bilden? :S. Aja,

Skriv inte på semesterkvällarna btw.

Jacky
2007-07-23, 20:49
Ursäkta men det där fattar jag inte ett dugg av.:confused: Skriv ordentligt tack.

Sorry, trött i fingrarna. Har skruvat i väggar hela dagen....skärpning! promiss!

Tolkia
2007-07-24, 11:01
tack éddie, youare my man! e
Bord sett från bakpro...vilken e mest protin i och sammtidigt rel, nyttig?
Kolla www.slv.se. Mellan de vanliga sädesslagen torde skillnaderna inte vara astronomiska. Mer udda sorter som glutenfritt mjöl (brukar bestå av en massa jox) eller "fiberberikat mjöl" (vilken sorts mjöl; kan ju vara vilket som helst?) måste du kanske checka med tillverkaren. Generellt är fullkorn "nyttigare"/näringsrikare än kärnmjöl.

OBSERVERA att olika mjölsorter har olika bakegenskaper; det går inte att ersätta en mjölsort med en annan rakt av och vänta sig ett bröd som ser likadant ut, men är lite nyttigare/onyttigare. Att t.ex. ersätta vetemjölet i en franskbrödsdeg med grovt rågmjöl ger ett bröd som är extremt kompakt.