handdator

Visa fullständig version : Tillaga i stekpåse


Ronja
2007-07-23, 14:51
Hej är det någon som har använt stekpåse och vet om det blir bra?
Är det det bästa sättet att tillaga mat med för att behålla vitaminer och mineraler mm?
Skyddas omega 3 fetterna bättre i stekpåse än vid vanlig kokning och stekning?
Vore tacksam för svar, gärna utförliga.
*tjing**popcorn*

ikmor
2007-07-23, 21:13
Ingen aning faktiskt, borde det inet stå som reklam på pås-förpackningen eller något? Reklam är ju direkta motsatsen till objektiv, men det kanske ändå är något att bygga vidare på, hehe.

Ring företagen och kolla vetja. ^^

/Kim

Ps. Din tråd fick mig att längta efter dansk julastek ;P Ds.

Eddie Vedder
2007-07-24, 06:00
No offence Ronja men du verkar ganska besatt av omega-3! SÅ farligt är det inte att tillaga fisk så varenda liten omega-3 fettsyra kommer oxidera och innebära en invasion av fria radikaler i kroppen på dig.

Du verkar älska fet fisk så är det utan att oroa dig över det optimala tillagningssättet.:)

nossralj
2007-07-24, 11:46
Hej är det någon som har använt stekpåse och vet om det blir bra?
Är det det bästa sättet att tillaga mat med för att behålla vitaminer och mineraler mm?
Skyddas omega 3 fetterna bättre i stekpåse än vid vanlig kokning och stekning?
Vore tacksam för svar, gärna utförliga.
*tjing**popcorn*

Jag använder stekpåse till det mesta av min matlagning och kan bara säga positiva saker om det :)

Provotic
2007-07-24, 16:38
Jag använder alltid stekpåse, främst för att köttet blir VÄLDIGT mycket mörare ;), men bara om du marinerar det ett tag innan, annars blir det tork som öken.

Omega3 besatt O.o?

Handcuff
2007-07-24, 16:40
Hej är det någon som har använt stekpåse och vet om det blir bra?
Är det det bästa sättet att tillaga mat med för att behålla vitaminer och mineraler mm?
Skyddas omega 3 fetterna bättre i stekpåse än vid vanlig kokning och stekning?
Vore tacksam för svar, gärna utförliga.
*tjing**popcorn*

Omega 3 fetish? :confused:

Ronja
2007-07-29, 21:28
No offence Ronja men du verkar ganska besatt av omega-3! SÅ farligt är det inte att tillaga fisk så varenda liten omega-3 fettsyra kommer oxidera och innebära en invasion av fria radikaler i kroppen på dig.

Du verkar älska fet fisk så är det utan att oroa dig över det optimala tillagningssättet.:)

Tar inte illa upp :) haha ...har bara kommit in i en period då jag läst mkt om omega 3 och det har då kommit upp massa frågor i huvudet på mig, men nu har jag nog studerat klart på den biten*haha* får väl se vad jag intresserar mig för härnäst.
JO jag ÄLSKAR FISK, äter nog alldeles för mkt av det t.o.m. :)

Ronja
2007-07-29, 21:29
ska ej fråga mer om omega 3!*skrattar*

Klein
2007-07-29, 21:46
Du kan ju också strunta i att tillaga det om du vill ha fettet oförstört. Vips så var problemet ur världen.

Sverker
2007-07-30, 06:17
Rå fisk är inte säkert m a p parasiter:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10440&epslanguage=SV
Det gäller alltså att frysa in fisken i 14 dagar för att vara säker.





Tillagning av fisk är snällt mot fettsyrorna. Tiden är kort och temperaturen låg så fettsyrorna hinner inte angripas.