handdator

Visa fullständig version : proteinet i äggula


Bland_band
2007-07-23, 08:57
Är aminosyrorna i enbart äggulan fullvärdiga, eller behövs vitan också för att komplettera upp aminosyrorna i gulan?

d55on
2007-07-23, 22:22
Är aminosyrorna i enbart äggulan fullvärdiga, eller behövs vitan också för att komplettera upp aminosyrorna i gulan?


Proteinet finner du i vitan

Arnesson
2007-07-23, 22:28
Proteinet finner du i vitan

Samt i gulan (?)

apa_ola
2007-07-23, 22:34
Proteinet finner du i vitan

Viktmässigt finns mest protein i gulan.

Exhale_
2007-07-23, 22:41
Pax för att svara på frågan!

Både äggulan och äggvitan innehåller fullvärdigt protein!

thebandit
2007-07-24, 15:40
Viktmässigt finns mest protein i gulan.

Konstigt, jag har alltid hört att det mesta av proteinet i ett ägg finns i gulan.

Eddie Vedder
2007-07-24, 15:45
Konstigt, jag har alltid hört att det mesta av proteinet i ett ägg finns i gulan.

Det gör det också, det var ju det apa_ola skrev. I ett ägg på t.ex. 70 gram kommer det mesta av proteinet rent viktmässigt befinna sig i gulan även om det är mer E% protein i vitan än gulan där det är mer E% fett.

Nilsjohan
2007-07-24, 15:45
Konstigt, jag har alltid hört att det mesta av proteinet i ett ägg finns i gulan.det är ju det apan redan säger

Edit: Puck tvåa

Bland_band
2007-07-24, 19:58
Pax för att svara på frågan!

Både äggulan och äggvitan innehåller fullvärdigt protein!

Så man kan alltså äta enbart gulan men ändå få i sig fullvärdigt protein?

Eddie Vedder
2007-07-24, 20:06
Så man kan alltså äta enbart gulan men ändå få i sig fullvärdigt protein?

Javisst kan du det! Animalier över huvudtaget innehåller fullvärdigt protein.

Rahf
2007-07-24, 20:08
Tycker du inte om vitan? *drool*

thebandit
2007-07-25, 10:33
Det gör det också, det var ju det apa_ola skrev. I ett ägg på t.ex. 70 gram kommer det mesta av proteinet rent viktmässigt befinna sig i gulan även om det är mer E% protein i vitan än gulan där det är mer E% fett.

...eller så kanske jag kan lära mig att läsa innantill. Kunde ha svurit på att det stod: "vitan".

Nåja.

Eddie Vedder
2007-07-25, 13:25
...eller så kanske jag kan lära mig att läsa innantill.

Jo det är ju också ett alternativ förstås.:D

Bland_band
2007-07-25, 19:37
Javisst kan du det! Animalier över huvudtaget innehåller fullvärdigt protein.

Tackar för svar! Vet att alla animalier innehåller fullvärdigt protein, men när det kom till just ägg som innehåller både en vita och en gula så blev jag lite fundersam på om det var ngn skillnad i aminosyresammansättning i enbart vitan eler gulan;)

Bland_band
2007-07-25, 19:38
Tycker du inte om vitan? *drool*
Jag fullkomligt älskar ägg, men tål det inte just nu iaf*cry* , så då ville jag testa bara gulan eftersom vitan i regel är mer allergiframkallande.

Eddie Vedder
2007-07-25, 20:40
Tackar för svar! Vet att alla animalier innehåller fullvärdigt protein, men när det kom till just ägg som innehåller både en vita och en gula så blev jag lite fundersam på om det var ngn skillnad i aminosyresammansättning i enbart vitan eler gulan;)

Om aminoyresammansättningen i gulan och vitan skiljer sig åt vet jag inte, det är ju inte otänkbart. Dock är båda fortfarande fullvärdiga proteiner, alla proteiner har olika sammansättningar oavsett om båda är fullvärdiga.

Skumtomten
2007-07-26, 10:30
Akta dig bara för att äta gulor för ofta för länge. Gör att kolesterolvärderna skjuter i höjden, vilket kanske inte e det bästa man kan tänka sig när man tränar*popcorn*

Eddie Vedder
2007-07-26, 10:33
Akta dig bara för att äta gulor för ofta för länge. Gör att kolesterolvärderna skjuter i höjden, vilket kanske inte e det bästa man kan tänka sig när man tränar*popcorn*

Knappast som att något ägg om dagen "skjuter kolesterolet i höjden". Än mindre farligt är det om man är vältränad och äter en sund kost och därmed förbättrar sina förutsättningar för bra kolesterolvärden.

Hur många ägg är för många tycker du?