handdator

Visa fullständig version : Tips för att orka springa längre?


Insidedoubt
2007-07-23, 04:10
Jag springer 1-2 ggr i veckan nu och springer 8 km varje gång. Varje varv är 2 km. De första 6 km är bekväma, men det sista varvet är ganska tungt.

Jag har för ett par månader sen sprungit 8 km med samma lättja som jag nu springer 6 km, men jag har inte tränat thaiboxning i sommar utan däremot styrketränat än del och lagt på mig ett par kg så det är väl inte konstigt egentligen. Men det känns verkligen som att jag skulle kunna klara milen nu om allt verkligen klickar, dvs jag är utvilad och har ätit ordentligt.

Finns det något jag kan äta eller dricka före löpning som kommer att ge mig en liten knuff? Snackar inte om några mirakelmedel men det känns inte som att det behövs så jättemycket för att jag ska kunna ta mig in på det sista varvet.

Kanske skulle jag orka mer om jag hade mer vätska i mig? Men det känns inte så praktiskt att hälla i sig ett par liter vatten precis innan man drar ut heller.

Min kost består till stor del av fullkornspasta (100% fullkorn) och tonfisk, det är mina vanligaste källor för kolisar och protein. Jag är tokig i både pasta och tonfisk och de råkar ju komplettera varandra bra med kolhydrater och protein. Sallad slarvar jag väl lite med men ska bättra mig. Ett par glas mjölk om dagen blir det väl också.

Några tips på hur jag ser till att vara extra laddad för löpningen? :)
Jag gillar verkligen träningsformen, oerhört avslappnande och "renande".

Annars får jag bara kämpa på, kanske springa en dag till i veckan så kommer milen snart, tycker bara att det känns såpass nära nu, men jag vill kunna springa det utan att bryta ihop pga vätskebrist eller liknande.

LarsK
2007-07-23, 04:40
Du ska kanske ta en titt på Beta-Alanin. I studier har det visat bra resultat vid uthållighetsaktiviteter.
Finns en FAQ eller i allafall lång tråd om det i kosttillskotts-delen här på forumet.

Insidedoubt
2007-07-23, 05:18
Du ska kanske ta en titt på Beta-Alanin. I studier har det visat bra resultat vid uthållighetsaktiviteter.
Finns en FAQ eller i allafall lång tråd om det i kosttillskotts-delen här på forumet.
Tack för tipset, det ska jag kolla in! :)

Eddie Vedder
2007-07-23, 05:19
Att få i sig tillräckligt med vätska är som du säger viktigt, det gör du dock INTE genom att bälja i dig litervis innan du springer. Drick under dagen istället, ett litet glas här och ett litet glas där.

För lite vätska kan helt klart påverka prestationen negativt mot slutet, jag vet själv när jag sprang långt i väldig värme senast. Då gick det fruktansvärt tungt dom 2-3 sista km även om första 14-15 hade gått kanonbra. Det var troligtvis vätskebalansen som blev dålig mot slutet (det kunde jag se på urinen efteråt om inte annat*whistle* ).

Vad gäller mat så är det knappast någon vetenskap, fullkornpasta och tonfisk är en helt okej måltid även om den är för fettsnål såvida du inte tillsätter lite olja/smör i maten eller gör någon sås med tonfisken. Ät inte för fettsnålt, det vinner du inget på.:) Jag äter själv fet fisk nästan varje dag som jag ska springa, troligtvis är det placebo men jag tycker alltid jag presterar bättre om jag ätit fet fisk under dagen då jag ska löpa.

Men som sagt är det inte svårt, ät bara tillräckligt så du har nog med energi. VAD du äter är inte så jätteviktigt utan låt bara sunt förnuft råda, jag tror själv du förstår att saft och kakor inte är en optimal uppladdning men helt vanlig husmkanskost duger gott och väl.:thumbup:

Insidedoubt
2007-07-23, 05:49
Tack för tipsen Eddie Vedder! Det du skriver låter väldigt vettigt.

Tror faktiskt att vätska har en del med saken att göra, jag börjar ofta få ont i huvudet mot slutet av sista varvet och jag känner mig som en urvriden som en vettextrasa efteråt.

Jag har tränat och ätit seriöst sen i januari och svettas bra mycket mer nu än vad jag någonsin gjort i mitt liv, vet inte riktigt varför det är så men jag är i mitt livs form också och tror att min kropp jobbar bra mycket mer än vad den gjort förr.

När det gäller kost så har jag blivit helt förändrad, läsk och godis är inget som jag tänker på eller som överhuvudtaget suktar mig längre. Det känns som att sen jag ändrade mina matvanor har den typen av sötma blivit en "onaturlig smakupplevelse" och inget som intresserar mig längre.

Jag räknar inte kalorier så mycket men jag fokuserar mycket på att vara så "energieffektiv" som möjligt. När jag kastar i mig mat försöker jag se till att det ska gå så mycket näring som möjligt på 100g, det borde vara rätt vettigt men det tankesättet kanske bidrar till att jag inte får i mig nog med fett?

Makrill innehåller väl Omega 3? Och lax är väl också rätt bra? Jag älskar fisk som tur är så det borde jag nog kunna få i mig mer av *drool*

För övrigt så mår jag bättre än någonsin sen jag började träna och det ligger definitivt i mitt intresse att leva hälsosamt och träna, det känns inte alls som någon uppoffring utan snarare som något jag unnar mig. Jag har uppnått resultat som både syns och känns efter att enbart ha gått på sunt förnuft och kunskap från kolozzeum. Jag tycker det är tråkigt att allmänheten verkar förknippa hälsosam kost och träning som en uppoffring när det kan vara ett sånt nöje :)

Tänkte försöka mig på den där milen om några timmar!

Taragon
2007-07-23, 06:48
Ett tips kan vara att försöka klämma in 3 pass i veckan med en vilodag mellan varje. Då ska du se att milen kommer snart! :)

Insidedoubt
2007-07-23, 06:52
Ett tips kan vara att försöka klämma in 3 pass i veckan med en vilodag mellan varje. Då ska du se att milen kommer snart! :)

Jo, det är så jag lyfter för tillfället. Tränar varannan dag helt enkelt. Springer lite sällan för att jag fick så mycket konditionsträning av thaiboxningen i våras men den träningen har legat nere i sommar så jag borde springa mer nu.

Tack, jag hoppas det! :)
Ska försöka ta den idag, det kommer nog inte vara på en bekväm nivå men det vore kul att ha gjort det iaf. Jag trodde varven var på 2.5 km förut så jag trodde ju att jag klarat milen sen visade det sig att de bara ligger på 2 km så nu pressar jag ju efter det där sista varvet. Milen känns som en milstolpe ;)

Eddie Vedder
2007-07-23, 07:09
Jag räknar inte kalorier så mycket men jag fokuserar mycket på att vara så "energieffektiv" som möjligt. När jag kastar i mig mat försöker jag se till att det ska gå så mycket näring som möjligt på 100g, det borde vara rätt vettigt men det tankesättet kanske bidrar till att jag inte får i mig nog med fett?

Makrill innehåller väl Omega 3? Och lax är väl också rätt bra? Jag älskar fisk som tur är så det borde jag nog kunna få i mig mer av *drool*

Fettsnål mat är inte per difintion näringsrik och fet famt långt ifrån näringsfattig. Rapsolja och olivolja är bra fettkällor med bra innehåll av E-vitamin bl.a. smör är en mycket bra fettkälla med högt innehåll av A- och D-vitamin- äggula är rena multivitamintanbletten med bra fettsammansättning även där.

Sedan är ju såklart fet fisk som du själv nämner en alldeles fantastisk källa till suberbra fettsammansättning, bra protein och mycket bra mat i almänhet.

Så lite mer fett i maten, variera dina fettkällor utan att ha "mättat-fett-skräck" och drick lite mer så ska det nog bli kanonbra. :thumbup:

För övrigt så mår jag bättre än någonsin sen jag började träna och det ligger definitivt i mitt intresse att leva hälsosamt och träna, det känns inte alls som någon uppoffring utan snarare som något jag unnar mig. Jag har uppnått resultat som både syns och känns efter att enbart ha gått på sunt förnuft och kunskap från kolozzeum. Jag tycker det är tråkigt att allmänheten verkar förknippa hälsosam kost och träning som en uppoffring när det kan vara ett sånt nöje :)

Tänkte försöka mig på den där milen om några timmar!

Det låter jättekul och positivt, extra kul att du trivs på forumet och tycker det är bra.:) Du är självklart välkommen med mer frågor och funderingar om dom skulle dyka upp!:thumbup:

Noodles
2007-07-23, 07:22
1-2 pass per vecka låter för lite för att du ska utvecklas bra. Öka till 3 pass per vecka så kommer du märka en stor skillnad. Mycket handlar också om psyket. Det är jobbigt att flytta fram gränserna men ibland måste man bara bita ihop. Precis som Eddie säger är vätskeintaget viktigt även om jag inte tror det är den främsta orsaken i ditt fall. Lycka till!

Insidedoubt
2007-07-23, 07:42
1-2 pass per vecka låter för lite för att du ska utvecklas bra. Öka till 3 pass per vecka så kommer du märka en stor skillnad. Mycket handlar också om psyket. Det är jobbigt att flytta fram gränserna men ibland måste man bara bita ihop. Precis som Eddie säger är vätskeintaget viktigt även om jag inte tror det är den främsta orsaken i ditt fall. Lycka till!

Jo, det handlar om att jag inte ökat på hur mycket jag springer efter att terminen med thaiboxning tagit slut. Jag bytte i princip ut thaiboxningen mot styrketräning och behöll löpningen vid sidan om. Ska fortsätta med thaiboxningen i höst och försöka kombinera den med både styrketräning och löpning men jag får ta det som det kommer helt enkelt, just nu ligger fokusen på kost, kondition och styrka, försöka få allt att fungera tillsammans och utvecklas så gott jag kan.

Tack till er hjälpsamma för alla svar. Jag kommer säkert med nya frågor snart då jag planerar att stega upp styrketräningen lite.



Styrketräningen är också väldigt kul för jag har bara haft den som en liten underhållningsträning vid sidan av thaiboxningen och kört hemma med det som finns vilket är en skivstång med vikter på ca 35 kg, och hantlar på 15 kg styck.

Till en början körde jag mest bänkpress, stelbenta marklyft och knäböj/utfall eftersom att vikterna är fästa med insexor och jag tyckte den var lite för tung för curls. Bröst ser jag stor skillnad på idag efter ca 4 månader, fastare och bredare, samtidigt har jag smalare midja. Jag tror jag har gått balansgång senaste halvåret, gått upp lite någon månad, gått ner lite en annan men alltid varit aktiv och ätit näringsrikt.

För kanske 3-4 veckor sen började jag köra curls ändå med ett lite kortare rörelseomfång som jag istället utökat allt eftersom. 3x6 varannan dag körde jag och nu klarar jag hela rörelseomfånget och ser faktiskt redan tydlig skillnad på biccarna. Detta efter att bara ha hobbytränat utan någon direkt rutin utan att kunna gå upp i vikter. Det får mig att undra över vilka framsteg jag skulle kunna få om jag tar tag i det på allvar. Jag tror att mina strikta kostvanor har bidragit till de snabba framstegen och sedan är jag ju inte så lång heller så det går väl snabbare att bli proportionerligt stor men jag är väldigt nöjd och träningssugen. Ska nog starta en träningsjournal så fort jag skaffat ett gymkort :)

Insidedoubt
2007-07-23, 09:20
Kom precis in, klarade milen och mår bra. Inget illamående, ingen värk och andningen är återhämtad. Det verkar med andra ord som att jag klarar av distansen utan att överanstränga mig, behövde bara den där sista motivationen och lite vätska i mig!

Ska försöka ta milen 2 ggr till denna vecka så sitter den snart riktigt bekvämt :)

Noodles
2007-07-23, 10:35
Kom precis in, klarade milen och mår bra. Inget illamående, ingen värk och andningen är återhämtad. Det verkar med andra ord som att jag klarar av distansen utan att överanstränga mig, behövde bara den där sista motivationen och lite vätska i mig!

Ska försöka ta milen 2 ggr till denna vecka så sitter den snart riktigt bekvämt :)

Grattis! Nu springer du snart två mil utan ansträngning. :D

Jax
2007-07-23, 10:44
Sweet!

Men du variera dig gärna lite också. Du behöver inte alltid springa så långt du kan. Springa gärna 6-7 km i snabbare tempo ibland också. Sen skadar det inte att någon gång ibland springa ännu längre än milen. T.ex. 15 km. Spring långsammare än vad du har gjort nu, och när du inte orkar längre så går du fem minuter i hyfsat tempo och fortsätter sen springa. Upprepa tills du är i mål. Du behöver inte slita ihjäl dig, huvudsaken är bara att du håller igång kroppen och håller pulsen på en hyfsad nivå under en längre tid.

Senare tips kanske inte är något du behöver följa om du bara är ute efter en hyfsad kondis och vill kunna springa milen. Om du däremot vill kunna springa ännu längre sträckor så är det en bra idé. Och det är klart att du vill! Någonstans på forumet står det att när man närmar sig marathonsträckor så är man på väg mot den mörka sidan och att det ska undvikas. Ignorera det! Någon förvirrad bumbibjörn som har varit ute och snurrat.

Insidedoubt
2007-07-23, 11:54
Tack för tipset, jo hade tänkt börja med intervallträning men ville köra vanlig jogging ett tag för att känna mig bekväm med min löpstil osv innan jag började springa snabbare. Men det kan ju vara dags nu, jag känner inte att någon del av kroppen får stryk när jag springer och jag är väldigt nöjd med mina skor, känns som att springa på moln.

Egentligen så är ju målet att jag så småningom ska träna upp en bra kondis på nära maxpuls eftersom att jag löper som ett komplement till thaiboxningen och det är i thaiboxningen som den ska komma till användning.

Jag är faktiskt förvånad över att min kondis förbättrats så mycket så snabbt, jag var inte fysiskt aktiv överhuvudtaget innan januari, jag var på krogen varje helg och jag drack mycket cola och åt ute ofta. I januari började jag med thaiboxningen och jag vill alltid göra saker ordentligt så jag slog om hela min livsstil, åt hälsosamt, slutade med alkohol, tobak och socker och började träna 3 dagar i veckan. Gick visserligen ner 6 kg från januari till april också, så då blev det ju lite lättare att röra på sig :)

Innan årsskiftet skulle jag säkert tycka 2 km var jobbigt, men när jag väl började springa hade jag kört thaiboxningen några månader och det hade gjort under för kondisen tydligen. Jag sprang väl milen på 45-50 minuter kanske och andningen återhämtar sig otroligt fort, är knappt andfådd i 20 sekunder känns det som. Det är väl ett tecken på att jag måste börja köra hårdare för att förbättra kondisen, nu förbränner jag nog mer än vad jag utvecklar min kondis kan jag tänka mig.

LadyG
2007-07-23, 12:05
Kom bara ihåg att det finns olika sorters kondition (lokal och central) och att kondition är grenspecifik. Du blir alltså bra på det du gör.

Insidedoubt
2007-07-23, 12:30
Kom bara ihåg att det finns olika sorters kondition (lokal och central) och att kondition är grenspecifik. Du blir alltså bra på det du gör.

Innebär det att aerob träning inte gör någon som helst skillnad på anaerob prestation (dvs över 90% av maxpuls)?

Och kan det vara kontraproduktivt att bara jogga när man vill hålla länge på maxpuls?

Nu blev jag nyfiken. Anledningen till att jag inte sprungit intensivare än är att jag blev tipsad om att inte göra det när jag var grön på att springa iom skaderisken, men nu är jag ganska van vid att springa och vet att jag har en löpteknik som håller samt bra skor.

Jag har visserligen fått anaerob träning också under thaiboxningspassen men det är väl de jag försöker ersätta nu under sommaren så jag får väl börja springa intensivare antar jag :)

Cilia
2007-07-23, 12:43
Kom bara ihåg att det finns olika sorters kondition (lokal och central) och att kondition är grenspecifik. Du blir alltså bra på det du gör.
samtidigt som man måste variera för att utveckla sig.
Jag reagerar på att han hela tiden kör samma runda.
Då är det svårt att utvecklas och bli bättre på den.
Min teori är att du alltid måste orka mer än du ska göra för att kunna förbättra dig

Insidedoubt
2007-07-23, 12:53
samtidigt som man måste variera för att utveckla sig.
Jag reagerar på att han hela tiden kör samma runda.
Då är det svårt att utvecklas och bli bättre på den.
Min teori är att du alltid måste orka mer än du ska göra för att kunna förbättra dig

Ja, och det är därför jag ökat från 6 km, till 8 km och nu till milen. Jag försöker utöka med 2 km varannan vecka, det är ett varv som jag inte tidigare orkat och det är väl ändå förbättring?

Men jag börjar fundera på om jag inte ska öka intensiteten istället för distansen, nu ökar jag nog min förbränning mer än vad jag förbättrar min kondition och som tidigare påpekat träna med intervaller också för att kunna ta ut mig mer.

LadyG
2007-07-23, 13:17
Aerob träning (för t ex långdistanslöpning) kan omvandla Typ II-fibrer till Typ I, vilket innebär att muskeln blir bättre på uthållighetsarbete och sämre på explosivitet.

Hur jag skulle göra (dvs inte nödvändigtvis opti):
Anareob träning som intervaller som i tid är lika långa som en Muay Thai-rond vore bra. Pulsen bör upp högt, helst över 90% varje intervall. För att intervallerna ska ge något bör inte vilan vara längre än den som tillåts mellan ronderna.

Sparring är enligt min erfarenhet mest snabbhet, explosivitet och taktik (håll huvudet kallt och sök tillfället att låta din attack explodera genom motståndarens guard/brist på den samma) och bara till viss del uthållighet. Fast det kan kanske bero på hur man fightas också.

Fundera på vad du vill bli bra på och varför du tränar. Vill du bli bättre på Muay Thai t ex bör du öka vanliga fighteregenskaper som din anaeroba kapacitet, styrka och vighet eller (om du är nöjd som det är) det du känner att du har behova av för att bli en bra fighter.

Insidedoubt
2007-07-23, 13:31
Aerob träning (för t ex långdistanslöpning) kan omvandla Typ II-fibrer till Typ I, vilket innebär att muskeln blir bättre på uthållighetsarbete och sämre på explosivitet.

Hur jag skulle göra (dvs inte nödvändigtvis opti):
Anareob träning som intervaller som i tid är lika långa som en Muay Thai-rond vore bra. Pulsen bör upp högt, helst över 90% varje intervall. För att intervallerna ska ge något bör inte vilan vara längre än den som tillåts mellan ronderna.

Sparring är enligt min erfarenhet mest snabbhet, explosivitet och taktik (håll huvudet kallt och sök tillfället att låta din attack explodera genom motståndarens guard/brist på den samma) och bara till viss del uthållighet. Fast det kan kanske bero på hur man fightas också.

Fundera på vad du vill bli bra på och varför du tränar. Vill du bli bättre på Muay Thai t ex bör du öka vanliga fighteregenskaper som din anaeroba kapacitet, styrka och vighet eller (om du är nöjd som det är) det du känner att du har behova av för att bli en bra fighter.

Låter väldigt vettigt. Jag tränade Karate i 5 år som junior men matcherna jag gick var poängkarate som junior och fysik var verkligen inte en bit som spelade in då, så denna typ av träning är lite ny för mig. Det är ju väldigt enkelt att utvecklas med hjälp av träningarna men man vill ju kunna kompletera hemma så gott det går.

Nu är det fullkontakt som gäller och muay thai är väldigt hetsig, men det är ju också mycket taktiskt som du påpekar (katt och råtta) och explosivitet är av stor vikt.

I princip alla attacker är dock kombinationer i muay thai som utförs så explosivt som möjligt. Det är nog de här små rycken som tar så mycket på krafterna så anaerob träning är nog bra och det låter som en mycket bra idé att basera dem på rondtider.

3 minuter löpning på över 90% av maxpuls med 30 sekunders vila mellan varje löpning, där vilan består av lågintensiv jogging. Ska testa det!

schabo-labo
2007-07-23, 14:37
3 minuter löpning på över 90% av maxpuls med 30 sekunders vila mellan varje löpning, där vilan består av lågintensiv jogging. Ska testa det!
Berätta gärna hur det gick :)

smürfpücko
2007-07-23, 22:12
Huvaligen. Jag som kör på löpband 15km/h i 30sek - 30 sek vila helt stilla -detta i 30min, skulle aldrig palla 3min. Damnit. Jag är nog inte så bra som jag hoppats.
Har löptränat (joggat) i några års tid som komplement till kickboxningen, därför tyckte jag att jag borde byggt upp en starkare kondis/uthållighet, även när det kommer till intervaller.
Orkar du kuta så i 3min, sen vila genom att jogga lätt för att halvminuten senare kuta igen, (och köra på så ett tag) så känner jag mig riktigt lat i jämförelse *cry*

LadyG
2007-07-24, 01:11
Kör ståvila mellan intervallerna (ni joggar ju inte lätt mellan ronderna, eller hur?) och träna kroppen i att återhämta sig snabbt, dvs genom att börja springa relativt hårt i början av intervallen och öka. Matcha in det så att toppfart och högsta puls uppnås runt 10 sekunder innna intervallen är slut (det är ungefär så länge man orkar plåga sig med en puls på över 90% ändå). Dels lär ni kroppen att återhämta sig snabbt, transportera bort slaggprodukter fort och musklerna får högre mjölksyratolerans och dels lär ni känna er kropp bättre.

Ni orkar mer än ni tror, mycket sitter i pannbenet när det gäller intensiva intervaller. Ni kommer att kunna känna era gränser betydligt bättre än ni gör idag, och ni kommer att veta hur det känns att pressa sig när man är trött och det smakar blod i munnen.

Enda nackdelen är att riktigt hårda intervaller med stegrande intensitet kör man inte oftare än en gång i veckan pga skaderisken. (Oftast, eliten kanske gör det men de är elit av en anledning :) )

Insidedoubt
2007-07-24, 06:50
Huvaligen. Jag som kör på löpband 15km/h i 30sek - 30 sek vila helt stilla -detta i 30min, skulle aldrig palla 3min. Damnit. Jag är nog inte så bra som jag hoppats.
Har löptränat (joggat) i några års tid som komplement till kickboxningen, därför tyckte jag att jag borde byggt upp en starkare kondis/uthållighet, även när det kommer till intervaller.
Orkar du kuta så i 3min, sen vila genom att jogga lätt för att halvminuten senare kuta igen, (och köra på så ett tag) så känner jag mig riktigt lat i jämförelse *cry*

Nej, det är säkert ganska orimligt, tvivlar på att jag kommer ligga i närheten av maxpuls efter 30 sek. Men jag får prova först och anpassa träningen efter vad jag klarar (och självklart köra lite hårdare än så för att pressa mig).

Stegrande intensitet lät vettigt, får prova det. Tänkte prova ett pass intervallträning imorrn och köra tills jag är så slut att jag bara vill lägga mig och sova för evigt :)

smürfpücko
2007-07-24, 10:55
Nej, det är säkert ganska orimligt, tvivlar på att jag kommer ligga i närheten av maxpuls efter 30 sek. Men jag får prova först och anpassa träningen efter vad jag klarar (och självklart köra lite hårdare än så för att pressa mig).

Stegrande intensitet lät vettigt, får prova det. Tänkte prova ett pass intervallträning imorrn och köra tills jag är så slut att jag bara vill lägga mig och sova för evigt :)


Låt inte det jag skrev påverka dig på nåt negativt sätt bara, som LadyG skrev så sitter det mesta i huvudet. Bara för att jag inte skulle orka 3 tuffa minuter behöver ju inte betyda att du inte gör det :)

LadyG: Tack för tipset! De ggr jag kör på löpbandet så står jag helt stilla mellan intervallerna, detta skulle jag vilja träna mer på med tanke på vad du skrev om återhämtningen. Lite synd att man inte bör köra oftare än 1gg/v.
Vad är det för kampsport du tränar?

LadyG
2007-07-24, 11:13
Du får ungefär samma effekt av sparring (sparras i ronder som om det var match), fast du kommer ifrån slitaget på leder, senor och knän som löpintervaller kan orsaka. Nackdelen med sparring är att du måste ha någon att sparras emot, helst någon som är snäppet bättre än dig och bara precis så mycket bättre att du känner att du kan ta honom om du kämpar. Men har du en sån polare finns det massor av kul övningar man kan göra (och som ni säkert gör på träningen redan).

Jag tränar ju-jutsu, Solna Ju-jutsu klubb och aspirerar på brunt bälte snart så jag ska köra en hel del intervaller och sparring själv för att toppa formen. Man vill ju vara vass på graderingen :D

Olof
2007-07-24, 13:58
För att få bättre ork i sparring bör man i första hand sparras och skuggboxas i Thailändare brukar lägga upp sin träning att de springer några kilometer varje sex dagar i veckan samt några pass med backträning utöver sin redan vansiningt rigorösa träning med mitts och säck.

Personligen tror jag det är mest föredelaktigt att sparras (i olika former) och skuggboxas för att öka orken i sparringen. Själv är jag ytterst sällan ute och springer (lite intervall- och backträning i perioder) ändå har jag fått kommentarer om att jag har haft bra kondis i sparringen. Därmed säger jag inte att man inte bör gå ut och springa utan snarare att sparring och skuggboxning borde komma i första hand och löppning i andra.

Sparring inom kick-/thaiboxning handlar om till stor del om fotarbete och viloteknink. Detta talar för att man borde fokusera just på liknade moment just för att utveckla uthålligheten.

Vidare bör man också ägna sig åt träna upp magen. Hådare kontakt tär väldigt mycket på orken speciellt om man har svaga magmuskler. Här är medicinbollar väldigt bra.

Insidedoubt
2007-07-24, 14:26
För att få bättre ork i sparring bör man i första hand sparras och skuggboxas i Thailändare brukar lägga upp sin träning att de springer några kilometer varje sex dagar i veckan samt några pass med backträning utöver sin redan vansiningt rigorösa träning med mitts och säck.

Personligen tror jag det är mest föredelaktigt att sparras (i olika former) och skuggboxas för att öka orken i sparringen. Själv är jag ytterst sällan ute och springer (lite intervall- och backträning i perioder) ändå har jag fått kommentarer om att jag har haft bra kondis i sparringen. Därmed säger jag inte att man inte bör gå ut och springa utan snarare att sparring och skuggboxning borde komma i första hand och löppning i andra.

Sparring inom kick-/thaiboxning handlar om till stor del om fotarbete och viloteknink. Detta talar för att man borde fokusera just på liknade moment just för att utveckla uthålligheten.

Vidare bör man också ägna sig åt träna upp magen. Hådare kontakt tär väldigt mycket på orken speciellt om man har svaga magmuskler. Här är medicinbollar väldigt bra.

Ah, okej. Jo, jag har kört en del skuggboxning, lite sandsäck och jag återupplivade just en övning från thaiboxningen som känns effektiv.´

Magen tränar jag väldigt mycket och känner att jag får väldigt bra kontakt i de övningarna så det känns bra. Däremot har jag slarvat lite med nacken i sommar och den kommer ju att behöva stärkas till clinchen. Ryggen kan jag också behöva jobba på.

Men ja, snart är jag tillbaka på klubben och tränar igen, då får jag ju lite handledning igen men man försöker så gott man kan hemma också :)

Tack för tips!

smürfpücko
2007-07-24, 16:39
Du får ungefär samma effekt av sparring (sparras i ronder som om det var match), fast du kommer ifrån slitaget på leder, senor och knän som löpintervaller kan orsaka. Nackdelen med sparring är att du måste ha någon att sparras emot, helst någon som är snäppet bättre än dig och bara precis så mycket bättre att du känner att du kan ta honom om du kämpar. Men har du en sån polare finns det massor av kul övningar man kan göra (och som ni säkert gör på träningen redan).


Ja, att köra mycket sparring om det är det man vill bli bättre på är förstås det bästa. Mitt problem är nog snarare psykiskt - jag blir fort trött i en tävlingsmatch (på bara kanske 2-3 ronder), men kan gå kanske 10 ronder relativt hårt på träning utan att få samma trötthetskänsla. Inget konstigt direkt, har man inte världens bästa tävlingsnerver blir det väl så. Ska försöka ge den mentala träningen större utrymme.
Har du fler tips ang "träning för kampsportare" så är jag idel öra! Lycka till med graderingen.

Olof, tack också för dina tips, det bekräftade vad jag egentligen vet/borde veta.

Insidedoubt, hoppas det är ok att jag lånar din tråd lite ;)

tjabon
2007-07-24, 16:46
Som lady G skrev, intervallträning inehåller en rätt så stor
mental bit. Det är lättare att köra hårt tillsammans. Vill man
köra hårda intervaller själv, utan coach elller draghjälp, så
måste man ha en jäkla motivation och självdisciplin!