handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler - antal reps & sets?


Deceiver85
2007-07-20, 22:57
Jo jag tränar rygg lika mkt som alla andra musklergrupper. Har dock svårt att öka. Kör olika chinsvarianter +tex stångrodd vanligtvis.

1) Träna ryggen mer än övriga muskelgrupper. Ett bra ryggpass för mig hamnar lätt mellan 16-20 set, medan ett bra bicepspass kan hamna mellan 8-10 (aldrig mer än 12set).

2) Pröva marklyft...

vmax500
2007-07-21, 00:19
1) Träna ryggen mer än övriga muskelgrupper. Ett bra ryggpass för mig hamnar lätt mellan 16-20 set, medan ett bra bicepspass kan hamna mellan 8-10 (aldrig mer än 12set).

2) Pröva marklyft...

1. Jasså, så pass många set.

2. jag kör marklyft redan, glömde nämna det.

Rahf
2007-07-21, 02:19
Jo jag tränar rygg lika mkt som alla andra musklergrupper. Har dock svårt att öka. Kör olika chinsvarianter +tex stångrodd vanligtvis.

Kanske komplettera med latsdrag och se till att få riktigt bra kontakt.

Use the shoulder blades boyo! Använd skuldrorna i ryggövningar (exklusive marklyft)

paddanboy
2007-07-22, 09:42
1) Träna ryggen mer än övriga muskelgrupper. Ett bra ryggpass för mig hamnar lätt mellan 16-20 set, medan ett bra bicepspass kan hamna mellan 8-10 (aldrig mer än 12set).

2) Pröva marklyft...

16-20 set? ja det är nog frågan om det är du som behöver träningshjälp snarare...

Jorgen
2007-07-22, 09:46
16-20 set? ja det är nog frågan om det är du som behöver träningshjälp snarare...

:confused: Det är väl inget konstigt med det?

Pez
2007-07-22, 11:01
:confused: Det är väl inget konstigt med det?

Jo. Det låter lite snålt med set tycker jag allt. ;)

Deceiver85
2007-07-22, 11:42
16-20 set? ja det är nog frågan om det är du som behöver träningshjälp snarare...

Jag tycker jag klarar mig...

Action
2007-07-22, 11:53
16-20 set? ja det är nog frågan om det är du som behöver träningshjälp snarare...


Ehh.. jag kör själv 20 set för ryggen, mestadels smala drag, stångrodd, t-bar etc. Kör även då ofta trippeldroppset de flesta av de 20 seten. Tycker jag har rätt hyfsad rygg, ryggen tål mycket!!!

Piranha
2007-07-22, 11:57
Ehh.. jag kör själv 20 set för ryggen, mestadels smala drag, stångrodd, t-bar etc. Kör även då ofta trippeldroppset de flesta av de 20 seten. Tycker jag har rätt hyfsad rygg, ryggen tål mycket!!!

Jag ser inte heller 20 set som speciellt överdriet mycket.

Däremot 12 set som nämndes i tråden, jag ser det som lite (förlite).

paddanboy
2007-07-22, 12:12
Ja det är väl olika träningsfilosofier, det är inte så att jag säger att det INTE fungerar, utan jag menar vad jag tror fungerar och genererar. Jag kan hålla med om att ryggen tål mycket, men å andra sidan så är är inte en matt utbränd känsla något direkt länkat med en gynnsam muskelutveckling.

Själv kör jag runt 7-9 set tungt, och ryggen följer med för det. Att hålla ner tiden man tränar kan vara nog så bra, vilket man vid 20 set med all sannolikhet får tillbringa mer tid i gymlokalen.

Jag tror fortfarande 20 set är enbart utnötning som inte alls behöver vara bättre än färre, det är min åsikt.

Jorgen
2007-07-22, 12:21
Att hålla ner tiden man tränar kan vara nog så bra, vilket man vid 20 set med all sannolikhet får tillbringa mer tid i gymlokalen.

Det är inte nödvändligtvis negativt väl?

Deceiver85
2007-07-22, 12:23
Själv kör jag runt 7-9 set tungt, och ryggen följer med för det. Att hålla ner tiden man tränar kan vara nog så bra, vilket man vid 20 set med all sannolikhet får tillbringa mer tid i gymlokalen.

Mitt senaste rygg & bicepspass (19 set rygg, 8 set biceps) tog 75minuter, inte så farligt.

paddanboy
2007-07-22, 13:12
Det är inte nödvändligtvis negativt väl?

Jag svarar på vad jag kommit att tro på, det är att hålla träningen under 60 minuter, helst mindre, fast det är svårt att klara rent tidsmässigt. Mina pass är i regel på 60 minuter, dessa innefattar alltså att man gör de set/reps man tänkt och tränar, motiverat, utförligt m.m.

Att träna kortare har givetvis andra fördelar som jag är övertygad om går i linje med optimeringen kost/muskelutveckling som generellt förespråkas här på kolozzeum. De flesta här är mycket engagerade i sin träning, somliga jagar minuter och gram, andra inte. Med detta menar jag alltså att träningspassens längd inte kanske har någon betydelse i slutet, men det är diskussionerna kring vad som är bäst som är intressant.

Mitt senaste rygg & bicepspass (19 set rygg, 8 set biceps) tog 75minuter, inte så farligt.

Nej det tycker inte jag heller.

Deceiver85
2007-07-22, 13:23
Nej det tycker inte jag heller.

Så...what's your problem? :)

paddanboy
2007-07-22, 14:16
Så...what's your problem? :)

Antal sets vid ryggträning handlade ju grundfrågan om.

Deceiver85
2007-07-22, 14:54
Antal sets vid ryggträning handlade ju grundfrågan om.

Hur långa blir dina ryggpass och hur många set kör du då? Posta gärna bild också på ryggen..

Torsk_ole
2007-07-22, 14:57
Är inte hela disskutionen med antal set vid ryggträning väldigt off-topic?

paddanboy
2007-07-22, 15:55
Hur långa blir dina ryggpass och hur många set kör du då? Posta gärna bild också på ryggen..

Flyter det så går det under 60 min, jag har redan sagt antal sets, 7-9 ungefär. Skulle det här vara en kukmätartävling skulle jag vinna både det och bäst rygg. Så det så!:D

hultman
2007-07-22, 16:15
Jag tycker jag klarar mig...

Mannen, driver du eller? :laugh:

Deceiver85
2007-07-22, 22:14
Mannen, driver du eller? :laugh:

Nej, hur så?

hultman
2007-07-22, 22:45
Nej, hur så?

Tycker det verkar rätt löjligt att lägga upp en bild på din rygg och säga att din Ryggträning Allt Fungerar Jävligt Bra. Eller vad säger du? :)

Deceiver85
2007-07-22, 23:54
Tycker det verkar rätt löjligt att lägga upp en bild på din rygg och säga att din Ryggträning Allt Fungerar Jävligt Bra. Eller vad säger du? :)

Jag tycker min ryggträning har gett mig dugligt bra resultat (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2161232&postcount=10)

Freddan G
2007-07-23, 00:05
Lite nyfiken på vilken stil NI använder er av för att bygga muskelmassa, hur många tunga set ni kör per muskelgrupp och antalet reps på varje set?
*rolleyes*

Degpekka
2007-07-23, 00:21
träning ska alltid va tungt, oavsett om du kör högreps eller lågreps. Jag siktar på mellan 8-11 reps. Landar jag där och håller på att dö är jag som mest nöjd. Men det är även ok att landa mellan 6-12.
Antal set brukar bli 10-25set, men kan även bli 6-mkt. Beror lite på vilken muskel+massa annat... Men det viktigaste av allt tycker jag är att variera mig så mkt som möjligt. Så gott som varje pass.

mini
2007-07-23, 00:34
Jag kör primärt för styrka och växer bättre än någonsin. Kör från femmor och färre reps oftast, har perioder med högreps (vill säga 8-10, över det är cardio) men koncentrerar träningen på lägre repsantal och tyngre vikt.

nr16
2007-07-23, 00:53
Jag tycker att jag får mest kontakt vid 8+ reps. Men självklart är det skönt med lågreps också...men 3/4 på 8+ och 1/4 på 8- i reps av träningsdosen om du fattar :P

joriice
2007-07-23, 01:20
Jag tycker min ryggträning har gett mig dugligt bra resultat (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2161232&postcount=10)

Dugligt. Om du har märkt av styrkeövningar så är det ju alltid bra, men visuell så ser jag inte SÅ mkt skillnad, annorlunda ljus osv.

no1fitness
2007-07-23, 05:17
Ja det är väl olika träningsfilosofier, det är inte så att jag säger att det INTE fungerar, utan jag menar vad jag tror fungerar och genererar. Jag kan hålla med om att ryggen tål mycket, men å andra sidan så är är inte en matt utbränd känsla något direkt länkat med en gynnsam muskelutveckling.

Själv kör jag runt 7-9 set tungt, och ryggen följer med för det. Att hålla ner tiden man tränar kan vara nog så bra, vilket man vid 20 set med all sannolikhet får tillbringa mer tid i gymlokalen.

Jag tror fortfarande 20 set är enbart utnötning som inte alls behöver vara bättre än färre, det är min åsikt.

Jag är benägen att hålla med. Har aldrig kört ryggen fler än 10 högst 12 set någonsin och jag anser själv att min rygg är hyfsad i alla fall.
Så man "måste" inte nöta ryggen med minst 20 set för att få resultat. :)

Sorry för mer offtopic. Kanske ska lägga upp en ryggbild. ;)

Timme
2007-07-23, 08:57
När det snackas ryggträning så vill jag skita lite på 16-20 set tramset.
Det tränar inte ryggen bättre än 1-3 set ap tunga mark och sedan 3-5 set tunga hantelrodd. Och ja, jag har givetvis fått resultat med den typen av träning. Jag tycker att jag har fått bättre resultat än Deceiver med 20 set ryggträning.

Durre
2007-07-23, 09:06
Varierar jämt mellan 4-18 bara jag blir slut och känner att det, bara man äter så bygger man nog på vilket rep, fast variation är ju alltid bra.

Timme
2007-07-23, 09:07
Jag kör primärt för styrka och växer bättre än någonsin. Kör från femmor och färre reps oftast, har perioder med högreps (vill säga 8-10, över det är cardio) men koncentrerar träningen på lägre repsantal och tyngre vikt.

Eller hur mini! Visst tusan växer man bäst av att träna för styrka?

Ignatius72
2007-07-23, 09:10
Intressant diskussion ang antalet set. MEN, det hade varit kul med lite mer nyanserade inlägg än att "jag har gjort så här och det blev ju bra". Jag känner folk som inte varit i närheten av ett gym men har bredare ryggar än de flesta här. Det säger ju ingenting.

Jorgen
2007-07-23, 09:18
När det snackas ryggträning så vill jag skita lite på 16-20 set tramset.
Det tränar inte ryggen bättre än 1-3 set ap tunga mark och sedan 3-5 set tunga hantelrodd. Och ja, jag har givetvis fått resultat med den typen av träning. Jag tycker att jag har fått bättre resultat än Deceiver med 20 set ryggträning.

Det finns inget "optimalt" eller "ultimat" träningssätt.
Pirre kör 16-20 "tramsset" som du kallar det (du borde nog prova på ett pass med honom) och det verkar funka bra. Själv ligger jag normalt på 12-15 set rygg, det funkar helt ok för min del.

mini
2007-07-23, 09:20
Eller hur mini! Visst tusan växer man bäst av att träna för styrka?

Jag har gjort det iaf, och jag vet andra som säger likadant, så ja, lågreps is the shit! *cupid*

Timme
2007-07-23, 09:21
Jag tycker att jag får mest kontakt vid 8+ reps. Men självklart är det skönt med lågreps också...men 3/4 på 8+ och 1/4 på 8- i reps av träningsdosen om du fattar :P

en starkare muskel är en större muskel. Kontakt är vansinnigt överskattat. Se istället till att öka vikterna/reps varje vecka och bli starkare varje vecka så kommer ökningarna i både styrka och massa.

Jay-Z
2007-07-23, 09:22
Eller hur mini! Visst tusan växer man bäst av att träna för styrka?

Så SL-träning är det som orsakar mest muskelhypertrofi?

Jorgen
2007-07-23, 09:22
Eller hur mini! Visst tusan växer man bäst av att träna för styrka?
I stort sett all gymträning går väl ut på att bli starkare?

Piranha
2007-07-23, 09:23
Det finns inget "optimalt" eller "ultimat" träningssätt.
Pirre kör 16-20 "tramsset" som du kallar det (du borde nog prova på ett pass med honom) och det verkar funka bra. Själv ligger jag normalt på 12-15 set rygg, det funkar helt ok för min del.

Nu tränar Timme antagligen uteslutande stykelyft och jag enbart träning för muskelvolym, det är klart det är en stor skillmad i träningen beroende på vad man vill uppnå för restultat.

Jag har dem 2 sista åren verkligen omreviderat min ryggträning ifrån tunga lyft, mark, skivstångsrodd till en mer utpräglad träning på lättare vikter och verkligen jobba med kontakt och pump.
Omlägget har gett en markant ökning i volym.

Sen är jag en förespråkare på volymträning oavsett muskelgrupp och inte bara rygg.

Den som är nöjd på 8-10 set rygg är välkommen att haka på ett pass, men då på frescati :thumbup:

Timme
2007-07-23, 09:25
Jag har gjort det iaf, och jag vet andra som säger likadant, så ja, lågreps is the shit! *cupid*

Lågreps är verkligen skiten. Det är sååå många (framförallt unga nyböjare) som fastnar i kontakt tramset och nöter igenom sina 8+ reps i ett behagligt tempo (usch och fy) för att känna kontakten (jag spyr)

Skönt att du funnit det som verkligen fungerar mini.

Timme
2007-07-23, 09:25
I stort sett all gymträning går väl ut på att bli starkare?

Japp, det gör det.

Piranha
2007-07-23, 09:27
Och där slog jag ihop systertrådarna.

Jay-Z
2007-07-23, 09:28
Lågreps är verkligen skiten. Det är sååå många (framförallt unga nyböjare) som fastnar i kontakt tramset och nöter igenom sina 8+ reps i ett behagligt tempo (usch och fy) för att känna kontakten (jag spyr)



Så sjukt onyanserat, men om det är det som får din båt att flyta så...;)

Timme
2007-07-23, 09:29
Så SL-träning är det som orsakar mest muskelhypertrofi?

Det största männiksorna bygger sin träning på tunga basövningar (böj, bänk mark) så ja, SL liknande träning orsakar mest hypertrofi. Utan tvekan.

Självklart tränar man inte endast dessa 3 övningar. Massor med roddövningar kompleterar marklyften och fixar en ritkgit grov och bra rygg.

Jorgen
2007-07-23, 09:29
Japp, det gör det.

Och metoderna för att bli starkare och/eller större varier beroende på vilka mål man har med sin träning.
Dom byggare som jag sett/ser träna använder alla den metoden som du förkastar. Jag säger inte att träning för styrka inte bygger volym, jag säger att det inte är det enda och ffa inte det optimala™ sättet att bygga muskelvolym på.

Piranha
2007-07-23, 09:29
Så sjukt onyanserat, men om det är det som får din båt att flyta så...;)

Han är ung, ge det ett par år..

Piranha
2007-07-23, 09:31
Det största männiksorna bygger sin träning på tunga basövningar (böj, bänk mark) så ja, SL liknande träning orsakar mest hypertrofi. Utan tvekan.

Självklart tränar man inte endast dessa 3 övningar. Massor med roddövningar kompleterar marklyften och fixar en ritkgit grov och bra rygg.

Dem starkare möjligtvis, en elitbyggare tränar inte då.

Massor, men inte mer än 10 set?

Timme
2007-07-23, 09:32
Så sjukt onyanserat, men om det är det som får din båt att flyta så...;)

et får min båt att flyta och jag tror attdet får din båt att flyta med :) Om du inte redan nu har böj, bänk och mark som grund i din träning så rekomenderar jag dig att prova. Om du inte redan nu har Ruskigt tunga marklyft som första övning på ryggdagen så tycke rjag att du ska prova.

Vad menar du med onyanserat? Det är sant det jag skrev. Kontakt tramset får mig att må illa. Försök istället trycka/dra så tunga vikter man klarar av inom ett visst repsantal (inget problem med 8 reps) och öka belastningen varje vecka. När det inte går att öka mer så börja om på en lättare vikt eller byt övning.

Timme
2007-07-23, 09:34
Dem starkare möjligtvis, en elitbyggare tränar inte då.

Massor, men inte mer än 10 set?

Jag tycker 10 set är massor :) Men visst, vissa kanske måste ha 20 set rygg. Så länge man klarar av att ge allt i 20 set med roddövningar så kör på!

Ulf A Big
2007-07-23, 09:36
Referensramarna växer med antalet träningsår. Fast Timme har en bra rygg det kan man inte säga emot!

Timme
2007-07-23, 09:37
Och metoderna för att bli starkare och/eller större varier beroende på vilka mål man har med sin träning.
Dom byggare som jag sett/ser träna använder alla den metoden som du förkastar. Jag säger inte att träning för styrka inte bygger volym, jag säger att det inte är det enda och ffa inte det optimala™ sättet att bygga muskelvolym på.

Jag håller faktiskt med. Jag är medveten om att t ex 8 reps oftast bygger bättre än 3 men det är så många som fastnar i kontakt träsket. Kör 8 reps där du tar i allt vad kroppen klarar för att klara av de 8 reps du satsat på. Öka sedan belastningen. De flesta nybörjare (givetvis jag själv) får för sig att det bygger bäst enom att använda lägre vikter än vad man klarar och medvetet förlyttar vikten långsamt för att "känna" musklerna arbeta. För att få kontakten. Det är det som inte fungerar. Man måste utmana kroppen.

Jorgen
2007-07-23, 09:40
Jag håller faktiskt med. Jag är medveten om att t ex 8 reps oftast bygger bättre än 3 men det är så många som fastnar i kontakt träsket. Kör 8 reps där du tar i allt vad kroppen klarar för att klara av de 8 reps du satsat på. Öka sedan belastningen. De flesta nybörjare (givetvis jag själv) får för sig att det bygger bäst enom att använda lägre vikter än vad man klarar och medvetet förlyttar vikten långsamt för att "känna" musklerna arbeta. För att få kontakten. Det är det som inte fungerar. Man måste utmana kroppen.

Förklara gärna varför inte kontakt funkar.
Vilket bygger bäst biceps för mig, om jag kör hantelcurl med 22,5kg och kramar upp vikten med biceps eller om jag dammar på med 27,5kg och svingar upp den?
Och varför.

Timme
2007-07-23, 09:41
Den som är nöjd på 8-10 set rygg är välkommen att haka på ett pass, men då på frescati :thumbup:

Jag skulle gärna haka på och träna ett rygg pass med dig Pirre. Men något säger mig att du inte alls tränar några tramsset :em:

Är det sådan tramsträning som jag beskriver (drar vikten långsammar än vad man är kapabel till utan att tappa kontrollen) så klarar förmodligent även jag 20 set ryggträning.

Piranha
2007-07-23, 09:42
Jag håller faktiskt med. Jag är medveten om att t ex 8 reps oftast bygger bättre än 3 men det är så många som fastnar i kontakt träsket. Kör 8 reps där du tar i allt vad kroppen klarar för att klara av de 8 reps du satsat på. Öka sedan belastningen. De flesta nybörjare (givetvis jag själv) får för sig att det bygger bäst enom att använda lägre vikter än vad man klarar och medvetet förlyttar vikten långsamt för att "känna" musklerna arbeta. För att få kontakten. Det är det som inte fungerar. Man måste utmana kroppen.

Du säger det själv.

Ge det ett par år och vänta tills du stagierar i tillväxt.

Alt har en muskelgrupp som släpar för att en annan muskel gärna tar över, när du är sned osymetrisk och ser ut som en påse nötter i kroppen.

Hur skall du då korrigera problemen du har?

Timme
2007-07-23, 09:42
Förklara gärna varför inte kontakt funkar.
Vilket bygger bäst biceps för mig, om jag kör hantelcurl med 22,5kg och kramar upp vikten med biceps eller om jag dammar på med 27,5kg och svingar upp den?
Och varför.

Vi har nog missuppfattat varann. Jag har nog varit lite otydligt. Givetvis bygger första alternativet bättre (inte sving).

Timme
2007-07-23, 09:44
Du säger det själv.

Ge det ett par år och vänta tills du stagierar i tillväxt.

Alt har en muskelgrupp som släpar för att en annan muskel gärna tar över, när du är sned osymetrisk och ser ut som en påse nötter i kroppen.

Hur skall du då korrigera problemen du har?

Bara jag är hyffsat symmetrisk i styrka så tror jag inte att jag kommer att se ut som en påse nötter i kroppen. Men sedan så är jag lite naiv också :D

Jay-Z
2007-07-23, 09:45
et får min båt att flyta och jag tror attdet får din båt att flyta med :) Om du inte redan nu har böj, bänk och mark som grund i din träning så rekomenderar jag dig att prova. Om du inte redan nu har Ruskigt tunga marklyft som första övning på ryggdagen så tycke rjag att du ska prova.


Jag har inte sagt att tung träning är att förakta. Eller att SL-övningar är att undvika. Tung och korrekt träning - korrekt avseende utförande. Inget jävla slit och släng för sakens skull som gör att du kan lasta tungt. Det funkar inte för mig iaf..vilket leder mig in på nedanstående stycke.



Vad menar du med onyanserat? Det är sant det jag skrev. Kontakt tramset får mig att må illa. Försök istället trycka/dra så tunga vikter man klarar av inom ett visst repsantal (inget problem med 8 reps) och öka belastningen varje vecka.

Onyanserat och osant är inte samma sak. Du kan inte kåpy päjsta vad som funkar för dig på andra människor - avseende övningar, repsantal, periodisering, upplägg osv.

Givetvis finns det en grundstomme, men om det finns specifika problem man vill angripa avseende fysisk utveckling är det inte så lätt som att säga "Tunga mark och en massa jävla roddar så jävla tungt du kan. Och öka vikterna in absurdum".

Försök vad? Du är gärna välkommen ner på gymmet och köra ett pass så får du se hur mycket jag tramsar med min träning.

EDIT: Såg att Timme mest inte gillade långsamma reps. Där håller jag med.

Timme
2007-07-23, 09:48
Vi har nog missuppfattat varann. Jag har nog varit lite otydligt. Givetvis bygger första alternativet bättre (inte sving).

1. Du använder 22.5kg hantel i bicepscurl. Du har överarmen fixerad och förflyttar endast underarmen och du belastar endast biceps genom att försöka förflytta underarmen men allt vad dina biceps klarar av (givetvis utan att tappa det strikta utförandet)

2. Du använder 15kg hantel och använder samma strikta utförande men du förflyttar medvetet vikten långsammare än vad du vet att du klarar av för att du vill "känna" biceps jobba (du känner givetvis biceps jobba i första alternativet).

Givetvis bygger 22.5kg strikt utförande bättre än 15kg strikt utförande.

mini
2007-07-23, 09:48
Fast alternativet till att söka kontakt är inte nödvändigtvis att svinga vikter bortanför sin kapacitet. Det jag tror Timme menar, och det jag inte gillar med hela kontaktsökarträningen är att folk tenderar att sänka vikten tills det inte blir tungt och istället köra på någon slags utmattning. Kontakten bör inte ske på bekostnad av belastningen, så att lära sig träna tungt är en förutsättning för att hitta kontakt.

Tror jag.

Timme
2007-07-23, 09:50
Jag har inte sagt att tung träning är att förakta. Eller att SL-övningar är att undvika. Tung och korrekt träning - korrekt avseende utförande. Inget jävla slit och släng för sakens skull som gör att du kan lasta tungt. Det funkar inte för mig iaf..vilket leder mig in på nedanstående stycke.


Slita och jucka och studsa i bänkpress och försöka svinga och slänga upp vikter är inte bra. Då mår man ej så bra. Jag håller med dig. Jag läser resten av din text när jag kommer hem. Men jag tror att vi börjar förstå varann :)

Piranha
2007-07-23, 09:50
1. Du använder 22.5kg hantel i bicepscurl. Du har överarmen fixerad och förflyttar endast underarmen och du belastar endast biceps genom att försöka förflytta underarmen men allt vad dina biceps klarar av (givetvis utan att tappa det strikta utförandet)

2. Du använder 15kg hantel och använder samma strikta utförande men du förflyttar medvetet vikten långsammare än vad du vet att du klarar av för att du vill "känna" biceps jobba (du känner givetvis biceps jobba i första alternativet).

Givetvis bygger 22.5kg strikt utförande bättre än 15kg strikt utförande.

Men va fan, ändra inte frågan innan du svarar den.

Piranha
2007-07-23, 09:52
Fast alternativet till att söka kontakt är inte nödvändigtvis att svinga vikter bortanför sin kapacitet. Det jag tror Timme menar, och det jag inte gillar med hela kontaktsökarträningen är att folk tenderar att sänka vikten tills det inte blir tungt och istället köra på någon slags utmattning. Kontakten bör inte ske på bekostnad av belastningen, så att lära sig träna tungt är en förutsättning för att hitta kontakt.

Tror jag.

Min muskelutveckling på ryggen säger helt tvärtemot :D

bubbe
2007-07-23, 09:52
Vilda sjöhästar :confused:

Jag tror inte Timme tycker var och en i denna tråden tramstränar, jag tror inte det heller. Har man fått resultat av sin träning så tramstränar man definitivt inte. Jag håller med Timme i det som sagts att kontaktträningen är ett påfund som verkligen inte gör det lättare att bygga upp sin kropp, i det fall man ser dom kontinuerliga 12 repparna köra på halva sin kapacitet i tusen vinklar och så långsamma lyft att det ger mjölksyra över öronen.

Tunga lyft ger nog lättare förståelse för hur man bör förnedra vikterna, även vid lyft på 12 reps med en god teknik.


edit: aha, den där mini är framme igen :thumbup:

Jorgen
2007-07-23, 09:54
1. Du använder 22.5kg hantel i bicepscurl. Du har överarmen fixerad och förflyttar endast underarmen och du belastar endast biceps genom att försöka förflytta underarmen men allt vad dina biceps klarar av (givetvis utan att tappa det strikta utförandet)

2. Du använder 15kg hantel och använder samma strikta utförande men du förflyttar medvetet vikten långsammare än vad du vet att du klarar av för att du vill "känna" biceps jobba (du känner givetvis biceps jobba i första alternativet).

Givetvis bygger 22.5kg strikt utförande bättre än 15kg strikt utförande.
Givetvis gör det det. Men mina 27,5kgscurlar är inte ostrikta i den bemärkelsen att dom inte har ett ok utförande. Men kontakten med biceps är obefintlig och hastigheten högre för att få upp vikten.
Det skall inte gå till överdrift åt något av hållen. Men man skall inte förkasta muskelkontakt när det kommer till volymbygge.

Fast alternativet till att söka kontakt är inte nödvändigtvis att svinga vikter bortanför sin kapacitet. Det jag tror Timme menar, och det jag inte gillar med hela kontaktsökarträningen är att folk tenderar att sänka vikten tills det inte blir tungt och istället köra på någon slags utmattning. Kontakten bör inte ske på bekostnad av belastningen, så att lära sig träna tungt är en förutsättning för att hitta kontakt.

Tror jag.
Det där är något som man lär sig efter x-antal år på gymmet. Om vi nu förutsätter att det är volym som prioriteras.

mini
2007-07-23, 09:55
Min muskelutveckling på ryggen säger helt tvärtemot :D

Då kanske du gör något random hobbytränare inte gör.

mini
2007-07-23, 09:57
Det där är något som man lär sig efter x-antal år på gymmet. Om vi nu förutsätter att det är volym som prioriteras.
Men kanske kan det gå fortare om man först lär sig hur musklerna beter sig vid tung belastning än att smyga igång och träna för mesigt de där åren?

Jorgen
2007-07-23, 10:02
Men kanske kan det gå fortare om man först lär sig hur musklerna beter sig vid tung belastning än att smyga igång och träna för mesigt de där åren?

Jag tror att man måste gå genom alla "faserna". I vilken ordning det bäst bör ske i, tja, ingen aning. Jag håller fortfarande på att leta efter vad som funkar bäst för mig, en vacker dag kanske jag hittar det.
Normalt så har man ingen större behållning av enormt tung träning under det/dom första året/n av sin träningskarriär eftersom man inte har en susning om vad man gör. Just i det skedet så tror jag att kosten spelar större roll än träningen faktiskt.

Piranha
2007-07-23, 10:07
Då kanske du gör något random hobbytränare inte gör.

Kanske, jag räknar inte mina resultat i antal kilon förflyttade ifrån punkt A till B till att börja med.

Deceiver85
2007-07-23, 10:07
Dugligt. Om du har märkt av styrkeövningar så är det ju alltid bra, men visuell så ser jag inte SÅ mkt skillnad, annorlunda ljus osv.

Precis, dugligt. Jag påstår inte att min rygg är så "imponerande" att den kan battla ut alla andras ryggar på forumet, jag säger bara att den har reagerat positivt både styrkemässigt och muskelmässigt på min träning.

Å andra sidan, har jag alltid kört många set för ryggen så jag vet inte hur den skulle kunna ha utvecklats annars. Kanske hade den exploderat och varit dubbelt så bred...eller inte svarat alls, vad vet jag?

Jag tycker att jag har fått bättre resultat än Deceiver med 20 set ryggträning.

Du har bättre rygg också, men vem har sagt att det som fungerar för dig fungerar för mig? (eller tvärtom) Jag misstänker att vi har kört bra annorlunda också. Du tar 3x1x180 i marklyft ganska lätt, mitt personbästa är ynka 1x1x150 (har inte alltid tränat mark på grund av ryggskador).

jwzrd
2007-07-23, 10:20
Så SL-träning är det som orsakar mest muskelhypertrofi?

Det är det effektivaste sättet jag någonsin tränat på. Jag kollar spegeln och siffran på viktstapeln (och hur liten snorkeln ser ut bredvid benen).

tp_88
2007-07-23, 10:42
Just nu tränar jag ungefär 5set/muskelgrupp, varav 1-2 är tunga. Detta körs 2ggr/v. Det är helt nytt för mig att köra igenom kroppen 2ggr/v och kanske delvis därför har jag fått bra resultat hittils imho. När jag däremot körde rygg på egen dag (eller tillsammans med biceps) så blev det säkert runt 20set, även om alla givetvis inte var tunga.

Jag tror inte SL-träning är effektivast för massan, det var det absolut inte på mig iaf.

Torsk_ole
2007-07-23, 12:29
Ett problem när man pratar om vilken "metod" som är mest effektiv är att ingen än så länge tagit hänsyn till att olika personer kanske reagerar olika vid samma träning och upplägg.

Men vad vet jag.

Deceiver85
2007-07-23, 13:48
Ett problem när man pratar om vilken "metod" som är mest effektiv är att ingen än så länge tagit hänsyn till att olika personer kanske reagerar olika vid samma träning och upplägg.

http://djforum.free.fr/smileysmileysmiley/v2/surprises/surprises.smileysmiley.com.54.gif

Timme
2007-07-23, 13:59
Just nu tränar jag ungefär 5set/muskelgrupp, varav 1-2 är tunga. Detta körs 2ggr/v. Det är helt nytt för mig att köra igenom kroppen 2ggr/v och kanske delvis därför har jag fått bra resultat hittils imho. När jag däremot körde rygg på egen dag (eller tillsammans med biceps) så blev det säkert runt 20set, även om alla givetvis inte var tunga.


Jag tränar igenom hela min kropp 2ggr/vecka också.

Jag tror inte SL-träning är effektivast för massan, det var det absolut inte på mig iaf.


Tråkigt nog så kunde du ju inte träna renodlad SL träning eftersom din rygg har sagt ifrån så böj och mark var väl no no?

Timme
2007-07-23, 14:01
Fast alternativet till att söka kontakt är inte nödvändigtvis att svinga vikter bortanför sin kapacitet. Det jag tror Timme menar, och det jag inte gillar med hela kontaktsökarträningen är att folk tenderar att sänka vikten tills det inte blir tungt och istället köra på någon slags utmattning. Kontakten bör inte ske på bekostnad av belastningen, så att lära sig träna tungt är en förutsättning för att hitta kontakt.

Tror jag.

Precis så! Du förklarade det så mycket bättre än jag.

Deceiver85
2007-07-23, 14:02
Timme,

Hur många set rygg kör du, på ett ungefär?

tp_88
2007-07-23, 14:04
Jag tränar igenom hela min kropp 2ggr/vecka också.
Aldrig någorlunda tungt, kan jag inte tänka mig?
Tråkigt nog så kunde du ju inte träna renodlad SL träning eftersom din rygg har sagt ifrån så böj och mark var väl no no?
Well, hur eller hur så kunde jag det med bänken. (Bröst, axlar, triceps)

Innan ryggskadan kunde jag träna en hel del. Jag böjde vikter då som jag inte skulle vara i närheten av idag (som förvisso inte var imponerande på något sätt, men iaf) och ändå har jag rejält mycket bättre ben idag än då.

Timme
2007-07-23, 14:04
Vilda sjöhästar :confused:

Jag tror inte Timme tycker var och en i denna tråden tramstränar, jag tror inte det heller. Har man fått resultat av sin träning så tramstränar man definitivt inte. Jag håller med Timme i det som sagts att kontaktträningen är ett påfund som verkligen inte gör det lättare att bygga upp sin kropp, i det fall man ser dom kontinuerliga 12 repparna köra på halva sin kapacitet i tusen vinklar och så långsamma lyft att det ger mjölksyra över öronen.

Tunga lyft ger nog lättare förståelse för hur man bör förnedra vikterna, även vid lyft på 12 reps med en god teknik.


Du beskrev det mycket bra Bubbe. Och nej, jag tror inte att folk mestränar i denna tråd. Jag tror inte Pirre mestränar heller.

Pirre: Men visst byggde du upp största delen av din muskelmassa med riktigt tyng träning? Det är väl nu på senare år som du börjat med lättare träning?

tp_88
2007-07-23, 14:07
Pirre: Men visst byggde du upp största delen av din muskelmassa med riktigt tyng träning? Det är väl nu på senare år som du börjat med lättare träning?
Vem säger att "byggarträning" inte är tung? I min mening är den tyngre än SL-ditot. Massa teknik- explosiv- och submaximal-träning. För att inte tala om alla progressiva ökningar osv. Bara för att man kör 1-3or så blir det ju inte per automatik tungt.

Timme
2007-07-23, 14:09
Aldrig någorlunda tungt, kan jag inte tänka mig?


Alla gånger är inte tunga.

Bröst, triceps och axlar har ett tungt pass och ett lätt.
Rygg och ben har två tunga pass i veckan.

Tunga böj + Tunga hantelrodd - ger tung benträning och tung ryggträning.

Tunga mark + tunga benpressar - ger tung benträning och tung ryggträning.



Innan ryggskadan kunde jag träna en hel del. Jag böjde vikter då som jag inte skulle vara i närheten av idag (som förvisso inte var imponerande på något sätt, men iaf) och ändå har jag rejält mycket bättre ben idag än då.

Du är ju äldre nu och har ersatt tunga böj men hyffsat tunga benpressar? Benpress bygger nog ben näst intill lika bra som böj. Har man riktgit låna ben så kanske benpress t om bygger bättre.

Timme
2007-07-23, 14:11
Vem säger att "byggarträning" inte är tung? I min mening är den tyngre än SL-ditot. Massa teknik- explosiv- och submaximal-träning. För att inte tala om alla progressiva ökningar osv. Bara för att man kör 1-3or så blir det ju inte per automatik tungt.

Det ja menar med tung träning för pirres del är mängder med tunga böj, bänk och mark. Pirre bänkar ju tex 200+

Kärnan i styrkelyftsträning baseras ändå på aptunga böj, mark och bänk. Jag har ett lätt pass i veckan. Resterande pass är svintunga.

tp_88
2007-07-23, 14:13
Alla gånger är inte tunga.

Bröst, triceps och axlar har ett tungt pass och ett lätt.
Rygg och ben har två tunga pass i veckan.

Tunga böj + Tunga hantelrodd - ger tung benträning och tung ryggträning.

Tunga mark + tunga benpressar - ger tung benträning och tung ryggträning.
När jag pratar om "tungt", så är det väldigt nära fail. Jag trodde inte du tränade så tungt så frekvent, om du gör det så tar jag tillbaks det och ber om ursäkt.
Du är ju äldre nu och har ersatt tunga böj men hyffsat tunga benpressar? Benpress bygger nog ben näst intill lika bra som böj. Har man riktgit låna ben så kanske benpress t om bygger bättre.
Men samtidigt pratar du om "en starkare muskel är en större muskel". Det går inte riktigt ihop när jag tappat så mkt i böj, eller? Visst gör jag endel benpress ganska tungt, (i förhållande till min kapacitet, vikterna är inte stora men det beror till viss del på tung benpress och utförandet) det har du rätt i.

Timme
2007-07-23, 14:14
Timme,

Hur många set rygg kör du, på ett ungefär?

4-6 set. I stort sätt aldrig fler set. Dock så är alla de set mycket nära maxtunga. Jag ser oftast stjärnor efter varje set marklyft (oh vad hårdkår jag är :P)

Nu så har jag delat upp ryggträningen så jag tränar ryggen 2ggr/Vecka.

1-3 set tunga mark första dagen. 3 dagar senare blir det 3-5 tunga hantelrodd/sittande rodd

Timme
2007-07-23, 14:18
När jag pratar om "tungt", så är det väldigt nära fail. Jag trodde inte du tränade så tungt så frekvent, om du gör det så tar jag tillbaks det och ber om ursäkt.


Det blir ganska frekvent med träning nära fail för min del. Även för David och marcus. Trots att vi är nära fail så försöker vi höja vikterna med 2.5kg till nästa vecka. Var det så tungt att man misstänker att man inte klarar höjningen så gör vi höjningen till nästa vecka ändå men gör 2 reps istället för 3. Veckan efter den så gör vi 3 reps på samma vikt och vi har gått framåt.


Men samtidigt pratar du om "en starkare muskel är en större muskel". Det går inte riktigt ihop när jag tappat så mkt i böj, eller? Visst gör jag endel benpress ganska tungt, (i förhållande till min kapacitet, vikterna är inte stora men det beror till viss del på tung benpress och utförandet) det har du rätt i.

Att du har tappat i böj beror (tror jag) framförallt pga 2 orsaker.

1. Det var länge sedan du böjde tungt och man "glömmer" utförandet. Kroppen är inte van vid rörelsen och nervsystemet är inte tränat för just böj.

2. Ryggskadan hindrar dig från att böja tungt.

Jag tror faktiskt att dina lår är starkare nu än innan men de är bara vad jag tror.

Deceiver85
2007-07-23, 14:19
4-6 set. I stort sätt aldrig fler set. Dock så är alla de set mycket nära maxtunga. Jag ser oftast stjärnor efter varje set marklyft (oh vad hårdkår jag är :P)

Nu så har jag delat upp ryggträningen så jag tränar ryggen 2ggr/Vecka.

1-3 set tunga mark första dagen. 3 dagar senare blir det 3-5 tunga hantelrodd/sittande rodd

Det låter intressant, minst sagt, för en annan som alltid kört minst 12 set rygg sen start (2,5 år sen). Det låter på tok för lite för min del, men det har uppenbarligen funkat för dig så grattis :thumbup:

Kör du övriga muskelgrupper lika mycket/lite?

tp_88
2007-07-23, 14:25
Det blir ganska frekvent med träning nära fail för min del. Även för David och marcus. Trots att vi är nära fail så försöker vi höja vikterna med 2.5kg till nästa vecka. Var det så tungt att man misstänker att man inte klarar höjningen så gör vi höjningen till nästa vecka ändå men gör 2 reps istället för 3. Veckan efter den så gör vi 3 reps på samma vikt och vi har gått framåt.
Vi kommer inte komma nån vart iaf, du har din träningsfilosofi och jag min. Vi kommer aldrig kunna bevisa något. Men måste ändå fråga om du tränar mer än det du skriver i journalen? För annars ser det ut som en hel del sub-maximala pass i min mening. 4 senaste passen i journalen:

"Speedbänk minband 4x3x50, Plyo pushups 3x3, Lite armar." - lätt

Ett tungt pass hos Nitro, massa bänk med bra vikter - tungt

"Marklyft tränade jag igår. 3x1x180 med dräkt." - lätt (detta misstänker jag är det tunga passet!?)

"Teknikträning i bänkpress med stopp idag. 7x1x87.5" - lätt (samma här)

Piranha
2007-07-23, 14:27
Det är minst sagt lustigt det här för det snackas endast om tre övningar, böj, mark, bänk.

Glöm inte bort i sammanhanget att det är så apmycket mer som skall tränas, och alla muskelgrupper likvärdigt hårt.

Dessutom som byggare kan jag/man inte satsa på att göra bra resultat i vissa övningar utan får prioritera det man är dålig på.

Bänk ock mark hittar man sällan på mitt schema, jag undrar hur mycket krut en lyftare lägger på baksida axlar och vader tex.

Timme
2007-07-23, 14:52
Vi kommer inte komma nån vart iaf, du har din träningsfilosofi och jag min. Vi kommer aldrig kunna bevisa något. Men måste ändå fråga om du tränar mer än det du skriver i journalen? För annars ser det ut som en hel del sub-maximala pass i min mening. 4 senaste passen i journalen:

"Speedbänk minband 4x3x50, Plyo pushups 3x3, Lite armar." - lätt

Ett tungt pass hos Nitro, massa bänk med bra vikter - tungt

"Marklyft tränade jag igår. 3x1x180 med dräkt." - lätt (detta misstänker jag är det tunga passet!?)

"Teknikträning i bänkpress med stopp idag. 7x1x87.5" - lätt (samma här)

Det har du rätt i. Vi kan inte överbevis varandra.

Det blir lite annorlunda när tävlingen närmar sig. Då är det toppning och jag tränar inte på samma sätt. 3x1x180 var lätt ja. Men förra veckan drog jag 3x1x190 vilket inte var lika lätt. Imorgon ska jag dra 2-4x200 vilket blir tyngre och sedan bär det av till max vikter. Efter tävling börjar det om med tung träning igen.

Tenikpasset i bänk behövdes då jag var osäker på vilken greppbredd jag skulle ha i bänken.

Timme
2007-07-23, 14:59
Det är minst sagt lustigt det här för det snackas endast om tre övningar, böj, mark, bänk.

Glöm inte bort i sammanhanget att det är så apmycket mer som skall tränas, och alla muskelgrupper likvärdigt hårt.

Dessutom som byggare kan jag/man inte satsa på att göra bra resultat i vissa övningar utan får prioritera det man är dålig på.

Bänk ock mark hittar man sällan på mitt schema, jag undrar hur mycket krut en lyftare lägger på baksida axlar och vader tex.


Givetvis krävs det komplement övningar.

Baksia axlar får en hel del pisk i face pulls http://www.weightliftingdiscussion.com/facepull.html

och i roddövningar. Vaderna växer, tror det eller ej, av tunga knäböj, utlåsningar, utgångar och marklyft.

Rock'nRoll
2007-07-23, 16:40
En sak jag undrar Timme är hur du kan vara så extremt övertygad om att SL träning är så överlägsen all annan träning för muskeltillväxt? Du är väl inte direkt gammal och jätteerfaren än?

Intrycket jag får är att du egentligen vill vara byggare och försöker intala dig att SL träningen du pysslar med är det mest effektiva för det. :)

tp_88
2007-07-23, 16:43
Jag säger detsamma. Om "SL-träning" (vad det nu är...) skulle vara överlägset tror jag inte att byggare är dummare än att dom hade tränat så.

Rambo
2007-07-23, 18:32
Nån som kan förklara för en som är ny inom träning:D
Vad som menas tex att jag kör 20 set rygg är det alla set totalt eller???
För det låter väldigt lite tycker jag men va vet jag;)

Piranha
2007-07-23, 19:38
Nån som kan förklara för en som är ny inom träning:D
Vad som menas tex att jag kör 20 set rygg är det alla set totalt eller???
För det låter väldigt lite tycker jag men va vet jag;)

Mja 20 arbets set, det inkluderar inte uppvärmning etc.

Rambo
2007-07-23, 19:40
Mja 20 arbets set, det inkluderar inte uppvärmning etc.

Ok

Rock'nRoll
2007-07-23, 21:35
Jag säger detsamma. Om "SL-träning" (vad det nu är...) skulle vara överlägset tror jag inte att byggare är dummare än att dom hade tränat så.

Det borde vara ett ganska bra argument :)

På gymet jag tränar på finns det tex några styrkelyftargubbar som är väldigt starka. vad jag har sett så sätter dom väl i alla fall 300 i böj, uppemot 200 i bänk osv. Om vi kollar på tex Piranhas gamla jornal så ligger han på ungefär samma vikter, till och med lägre men han är ändå dubbelt så stor.

mystic[-_-]
2007-07-23, 21:47
En sak jag undrar Timme är hur du kan vara så extremt övertygad om att SL träning är så överlägsen all annan träning för muskeltillväxt? Du är väl inte direkt gammal och jätteerfaren än?

Intrycket jag får är att du egentligen vill vara byggare och försöker intala dig att SL träningen du pysslar med är det mest effektiva för det. :)

Oj en till som trodde det :)

shadowfire
2007-07-25, 18:39
Kul tråd.

Så många inlägg från erfarna kroppsbyggare och SL-fanatiker och inte ett enda inlägg som benämner variation.

Så vad sägs om att det mest optimala för volymökning är just en kombination av lite högre reps (a'la pirre) och lite lägre reps på blytung belastning (a'la jwrzd)?

Bara kul o se er veteraner gibbas om vad som är bäst :)

Rock'nRoll
2007-07-25, 19:21
Kul tråd.

Så många inlägg från erfarna kroppsbyggare och SL-fanatiker och inte ett enda inlägg som benämner variation.

Så vad sägs om att det mest optimala för volymökning är just en kombination av lite högre reps (a'la pirre) och lite lägre reps på blytung belastning (a'la jwrzd)?

Bara kul o se er veteraner gibbas om vad som är bäst :)

Visst är det så. Det dom flesta diskuterar är Timmes bergfasta åsikt att SL träning alltid är totalt överlägsen alla andra former av träning för att bygga massa.

internethjälten
2007-07-25, 19:24
När jag låg på 6-8 reps och arbetade i muskelns hela rörelse
hände inte ett skit. När jag började träna som Coleman så kom
också volymen.