handdator

Visa fullständig version : Äta innan löpningen på morgonen


mommy
2007-07-22, 19:36
Tänkte ta en löprunda på morgonen imorgon. Jag har inte tid att vänta på ett en frukost ska smältas innan jag ger mig iväg, men utan att äta nåt brukar jag inte ha så mycket ork.

Kan ni ge mig tips vad jag kan äta ca 30 minuter innan jag springer 5 km så att jag orkar men inte får håll? Eller kan det funka att ta två koffeintabletter istället (jag dricker aldrig kaffe så jag blir rätt speedad av 200 g koffein).

mommy
2007-07-22, 19:42
... (jag dricker aldrig kaffe så jag blir rätt speedad av 200 g koffein).

200 mg ska det förstås stå. ;)

Eddie Vedder
2007-07-22, 19:47
Vore jag du skulle jag äta lite extra ikväll så att jag inte vaknar hungrig imorgon, drcika en kopp kaffe och sedan springa.

Du är ju en van löpare så 5km är ingen fara om du nu inte är dödshungrig så det påverkar negativt på det sättet.:)

Men annars är det lugnt rent energimässigt om du äter en lite större måltid nu ikväll.:thumbup:

mommy
2007-07-22, 20:01
Jag brukar vara rätt hungrig vid 4-5 på morgonen (då brukar jag vara uppe med min son en stund), men det brukar ha gått över vid 6-7 då jag kliver upp på riktigt.

Få äta lite extra ikväll då, ta nån koffeintablett imorgon (kaffe är äckligt *spy* ;) ) och prova springa. Brukar alltid ha väntat till efter frukost, men nu har jag inte tid med det. Det värsta som kan hända är ju bara att jag inte orkar och får gå en bit. Men det ska nog vara lugnt egentligen, jag är ju - som du säger - rätt van. :)

King Grub
2007-07-22, 20:06
Det är det du ätit dagen innan eller till och med närmast efter föregående träningspass som används som bränsle. För blodsockret kan du ta en halv banan eller ett glas juice/mjölk när du vaknar, om du vill (men inget måste).

Jax
2007-07-22, 20:07
Jag har samma problem och har provat lite olika saker varav enbart två har fungerat tillfredställande:
- Ät ordentligt med frukost innan. Jag springer hellre nyäten än utan att ha ätit alls.
- Träna på kvällen istället

Cilia
2007-07-22, 21:14
Jag äter aldrig innan jag springer på morgonen och det funkar bra.
Jag har dessutom flera gånger sprungit mer än dubbla den sträckan du ska springa.

Gör ett försök.
Min teori är att det bara blir jobbigare i magen om du kastar i dig ngt innan och kroppen hinner inte ta upp det ändå.

Drick lite istället

Liten Men Fet
2007-07-22, 21:21
Jag äter aldrig innan jag springer på morgonen och det funkar bra.
Jag har dessutom flera gånger sprungit mer än dubbla den sträckan du ska springa.

Gör ett försök.
Min teori är att det bara blir jobbigare i magen om du kastar i dig ngt innan och kroppen hinner inte ta upp det ändå.

Drick lite istället

Jag tror också på den teorin, det finns inte en chans att man hinner ta upp energin av det man stoppar i sig på morgonen om man ska springa precis efter. Så jag skulle köra på tom mage, och om man blir illamående av det så kan man ju stoppa i sig en banan å en kopp te så man inte har en helt tom mage.
Att äta en riktigt stor frukost innan man ska springa måste vara fördärvligt för välbefinnandet.

mommy
2007-07-22, 21:59
Jag äter aldrig innan jag springer på morgonen och det funkar bra.
Jag har dessutom flera gånger sprungit mer än dubbla den sträckan du ska springa.

Gör ett försök.
Min teori är att det bara blir jobbigare i magen om du kastar i dig ngt innan och kroppen hinner inte ta upp det ändå.

Drick lite istället

Ja, jag ska göra ett försök utan att äta nåt, bara dricka lite. Har tränat efter frukost förut, men då måste jag vänta minst 1,5-2 timmar. 10 km skulle jag nog inte klara, såna sträckor tar jag på kvällen, men 5 km borde inte vara nåt problem :)

Eddie Vedder
2007-07-22, 21:59
Värt ett försök som sagt, skriv gärna imorgon hur löpningen kändes.:)

mommy
2007-07-22, 22:02
Värt ett försök som sagt, skriv gärna imorgon hur löpningen kändes.:)

Will do. :)

Eddie Vedder
2007-07-23, 14:52
Will do. :)

Sprungit klart än eller blev det en längre "morgonrunda" än planerat?:D

smürfpücko
2007-07-23, 15:27
Jag äter aldrig innan jag springer på morgonen och det funkar bra.
Jag har dessutom flera gånger sprungit mer än dubbla den sträckan du ska springa.


Samma här. En vanesak skulle jag säga.


Ja mommy, nu får du berätta hur det gick.

mommy
2007-07-23, 18:00
Sprungit klart än eller blev det en längre "morgonrunda" än planerat?:D

Hehe, det blev ingen runda imorse eftersom jag bara fick 3-4 timmars sömn inatt och inte var i form för nån runda. :Virro Men det blir en imorgon på morgonen istället (hoppas på bättre sömn inatt), I'll keep you posted! :cool:

mommy
2007-07-24, 07:51
Sådärja, fick sova 22:00-6:30 (sovmorgon!) så imorse kände jag mig i form att ta en runda. :) Vädret var då tråkigt (lite regn, men varmt i alla fall), men sånt bryr jag mig inte om. ;)

Utvärdering:

På två glas vatten och två koffeintabletter gav jag mig iväg. Jag tog mig igenom rundan (5 km) utan större problem, vilket väl var målet för dagen. Jag kände mig inte lika stark som när jag springer på kvällen (vilket jag uteslutande gjort de senaste månaderna), och rundan tog väl säkert 30 minuter. Men eftersom jag jobbar eftermiddagar och kvällar numera så kommer det bara bli turer före frukost och, som nån skrev, så vänjer man sig. :)

Jag blev lite hungrig i perioder och var lite darrig när jag kom hem, men efter havregrynsgröt känner jag mig riktigt pigg och jag älskar att ha gjort bort träningen på morgonen, man får en sån skön känsla resten av dagen. :) Plus att man kan slöa när man kommer hem efter en slitig arbetsdag. ;)

Cilia
2007-07-24, 09:47
Se där, det gick ju bra.
Jag kan känna mig lite svag av koffeintabletterna på ngt sätt innan dom kickar in och ger en boost.

Du vänjer dig vid känslan och snart kommer du inte känna dig svag.

Sen när man är inne så tycker jag att man blir piggare under dagen när man kört ett morgonpass