handdator

Visa fullständig version : Gainer/ whey


D_angelo
2007-07-22, 14:22
Har hört att man ska ta whey innan träning å Gainer efterträning ..

eller ska man göra tvärtom??

Btw har fått SJUUUKA bristningar.. så ja börjar nästan undra va de är jag käkar :S folk har frågat mig om jag går på aa ni vet vad... nu snackar vi inte små bristningar.. utan riktiga jävlar :(.. Kan man inte göra nått åt de?

King Grub
2007-07-22, 14:27
1. Det är inte fel med kolhydrat vid något av tillfällena. Efter är viktigare för återhämtningen (även om det inte har någon direkt påverkan på muskeltillväxten). Har du ätit kolhydratik mat inom rimlig tid före passet räcker det antagligen.

2. Nej, det kan man inte. Dom bleknar med tiden. Det enda man kan göra för att inte få fler är tyvärr att sluta växa (om man nu bryr sig så mycket). Dom som redan finns går inte att avlägsna med mindre än kirurgi.

D_angelo
2007-07-22, 14:41
1. Det är inte fel med kolhydrat vid något av tillfällena. Efter är viktigare för återhämtningen (även om det inte har någon direkt påverkan på muskeltillväxten). Har du ätit kolhydratik mat inom rimlig tid före passet räcker det antagligen.

2. Nej, det kan man inte. Dom bleknar med tiden. Det enda man kan göra för att inte få fler är tyvärr att sluta växa (om man nu bryr sig så mycket). Dom som redan finns går inte att avlägsna med mindre än kirurgi.



Det var de jag trodde*cry* tänker inte sluta växa iallafall *grr* då får dom vara kvar

Klein
2007-07-22, 14:42
Dra ner på kolhydratsintaget (framför allt snabba kolhydrater som finns i tex Gainers) om du vill minska chansen att fler bristningar skall uppstå. Glukos korsreagerar med proteiner i kroppens vävnader och bildar så kallade "Advanced Glycation End products". Proteinet i kollagen är särskilt utsatt för dessa reaktioner. Strukturerna (AGE) som bildas är stela och brister vid uttänjning. Olyckligtvis är de också permanenta då de väl har uppstått. Man kan alltså växa snabbt utan att få bristningar om man sköter kosten rätt från första början.

King Grub
2007-07-22, 14:45
Man kan alltså växa snabbt utan att få bristningar om man sköter kosten rätt från första början.

Det handlar till överväldigande stor del om gener, inte kost.

D_angelo
2007-07-22, 14:47
Dra ner på kolhydratsintaget (framför allt snabba kolhydrater som finns i tex Gainers) om du vill minska chansen att fler bristningar skall uppstå. Glukos korsreagerar med proteiner i kroppens vävnader och bildar så kallade "Advanced Glycation End products". Proteinet i kollagen är särskilt utsatt för dessa reaktioner. Strukturerna (AGE) som bildas är stela och brister vid uttänjning. Olyckligtvis är de också permanenta då de väl har uppstått. Man kan alltså växa snabbt utan att få bristningar om man sköter kosten rätt från första början.



Men en del säger ju att man bara kan öka 1.5 kg muskler/ år så de betyder att jag har gått upp 1.5 kg muskler å 15 kg Fett på 1 år alltså:/ enligt vissa..

King Grub
2007-07-22, 14:53
Men en del säger ju att man bara kan öka 1.5 kg muskler/ år så de betyder att jag har gått upp 1.5 kg muskler å 15 kg Fett på 1 år alltså:/ enligt vissa..

Vad viktökningen består av påverkar inte om du får bristningar eller inte.

Off topic, så har du ökat 16.5 kilo på ett år, är största delen fett, om du inte befinner dig i pubertetens tillväxtfas.

Sverker
2007-07-22, 14:55
AEG är främst ett problem för diabetiker typ I och typ II. Förhöjda blodsockernivåer gör att glykosileringen tar fart. Fortare än vad kroppen hinner reparera.
http://clinical.diabetesjournals.org/cgi/content/full/21/4/186

Att ta kolhydraterna som D_angelo i sammband med träningen ger inte alls de höga blodsockervärden som krävs för glykosileringen.

D_angelo
2007-07-22, 14:59
Vad viktökningen består av påverkar inte om du får bristningar eller inte.

Off topic, så har du ökat 16.5 kilo på ett år, är största delen fett, om du inte befinner dig i pubertetens tillväxtfas.



Nja när jag var 16-17 tävlade jag taekwondo på elit nivå.. å höll min vikt på 55-59 kg å var 178 cm ..sen när jag slutade med det så började jag på gym å tränade på.. å tog gainer whey kreatin Osv.. Min kropp kanske inte hann växa Pga att jag inte åt tillräckligt innan ...

Klein
2007-07-22, 16:31
Det handlar till överväldigande stor del om gener, inte kost.

Man kan ju dock inte veta om man har anlag för bristningar innan det är för sent så förefaller vettigt att minimera riskfaktorer. Jag är fullkomligt övertygad om att ingen människa skulle få bristningar om den höll sig till en rovdjurskost.

loverius
2007-07-22, 16:35
jag har gått upp 10 kg rena muskler på ett år

ligne
2007-07-22, 16:46
jag har gått upp 10 kg rena muskler på ett år


*slap*


edit: var det med hjälp av muscletech vapor då?

Klein
2007-07-22, 16:47
AEG är främst ett problem för diabetiker typ I och typ II. Förhöjda blodsockernivåer gör att glykosileringen tar fart. Fortare än vad kroppen hinner reparera.
http://clinical.diabetesjournals.org/cgi/content/full/21/4/186

Att ta kolhydraterna som D_angelo i sammband med träningen ger inte alls de höga blodsockervärden som krävs för glykosileringen.

Kroppen kan inte reparera vissa AGE strukturer så vitt jag förstått det (det forskas mycket kring artificiella AGE breakers). Det synes mig ytterst rimligt att AGE i kombination med uttänjning är orsaken till bristningar.

King Grub
2007-07-22, 17:02
jag har gått upp 10 kg rena muskler på ett år

*rolleyes*

Jag är fullkomligt övertygad om att ingen människa skulle få bristningar om den höll sig till en rovdjurskost.

*rolleyes*

Johan_P
2007-07-22, 17:07
Man kan ju dock inte veta om man har anlag för bristningar innan det är för sent så förefaller vettigt att minimera riskfaktorer. Jag är fullkomligt övertygad om att ingen människa skulle få bristningar om den höll sig till en rovdjurskost.

Har du funderat över varför tjejor ofta får bristningar över bröst, bak och höfter? Jag kan säga att... det beror inte på att de äter mer kolhydrater än oss killar i varje fall... *slap*

Klein
2007-07-22, 17:09
Har du funderat över varför tjejor ofta får bristningar över bröst, bak och höfter? Jag kan säga att... det beror inte på att de äter mer kolhydrater än oss killar i varje fall... *slap*

Givetvis för att det försvagade kollagenet är särskilt utsatt för uttänjning vid dessa områden.

grenade
2007-08-17, 02:14
1. Det är inte fel med kolhydrat vid något av tillfällena. Efter är viktigare för återhämtningen (även om det inte har någon direkt påverkan på muskeltillväxten). Har du ätit kolhydratik mat inom rimlig tid före passet räcker det antagligen.

2. Nej, det kan man inte. Dom bleknar med tiden. Det enda man kan göra för att inte få fler är tyvärr att sluta växa (om man nu bryr sig så mycket). Dom som redan finns går inte att avlägsna med mindre än kirurgi.

Har det kommit nya studier eller har det alltid varit såhär?
Jag hade för mig att protein och snabba kolhydrater (gainers) i samband med träning hade en positivt för muskeltillväxten?

Så skillnaden om man tex tar whey-80 eller en gainer efter träning är återhämtningen man får av kolhydraterna i gainern, och att man får mer i sig mer energi av en gainer vilket leder till enklare viktuppgång?

Kung Bruno
2007-08-17, 02:28
Har det kommit nya studier eller har det alltid varit såhär?
Jag hade för mig att protein och snabba kolhydrater (gainers) i samband med träning hade en positivt för muskeltillväxten?

Så skillnaden om man tex tar whey-80 eller en gainer efter träning är återhämtningen man får av kolhydraterna i gainern, och att man får mer i sig mer energi av en gainer vilket leder till enklare viktuppgång?

Nya studier.

Det hade vi alla.

Ja. Du bör däremot äta ett kolhydratrikt mål inom närmsta timmar efter träning, pga glykogeninlagring.

Whistler
2007-08-17, 02:28
Har det kommit nya studier eller har det alltid varit såhär?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97499

grenade
2007-08-17, 03:21
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97499

Tack för länken!

Frågan är huruvida man ska följa det här. Kanske kommer nya studier om nån månad som ändrar allt igen.

Whistler
2007-08-17, 12:32
Studien i sig ändrar naturligtvis inget. En studie visar fakta under bestämda förutsättningar.

grenade
2007-08-17, 15:40
Studien i sig ändrar naturligtvis inget. En studie visar fakta under bestämda förutsättningar.

Självklart, men det ändrar mina inköp iallafall. Inte längesen trodde man detta



En gammal hederlig regel som King Grub sagt fem miljoner gånger:

"Kolhydrater och protein tillsammans är alltid bättre än var och en för sig."

King Grub
2007-08-17, 15:41
Det är det också. Det finns fler faktorer än proteinsyntesen att ta hänsyn till.

Kung Bruno
2007-08-17, 16:39
Men Grubben, om kolhydrat används främst som bränsle vid hårt arbete; varför ska då en person som har ett stillasittande/lätt stående jobb (ex. kontorsarbete, sjuksköterska) äta kolhydrat? Är det inte mycket smartare att öka proteinet och fettet istället om man nu aldrig utövar tungt arbete?

Och ett styrketräningspass, lär ju inte bränna mer än 400 kcal ~ 100g kolhydrat, räcker det isåfall med 100g kolhydrat per dag för glykogeninlagring hos en styrketränande men i övrigt stillasittande/stående person?

Knabb
2007-08-17, 16:44
Vad viktökningen består av påverkar inte om du får bristningar eller inte.

Off topic, så har du ökat 16.5 kilo på ett år, är största delen fett, om du inte befinner dig i pubertetens tillväxtfas.

Enligt den där McDonalds killen det brukar refereras till på den här sidan är det rimligt att gå upp 8 kilo fett fri massa första året man tränar.

Kung Bruno
2007-08-17, 16:49
100 days of overfeeding grejen som Grub postade visade att fettfri massa ökade med 2.7kg och fettmassa med 5.4.

Det är alltså 25%/75%. UTAN styrketräning.

2.7kg på 100 dagar, tänk dig då en nybörjande styrketränare på 350 dagar, med maximal kosthållning.

Jag kan nästan ingenting om träning, men 8 kilo fettfri massa första året låter mycket troligt i mina öron.

King Grub
2007-08-17, 17:07
räcker det isåfall med 100g kolhydrat per dag för glykogeninlagring hos en styrketränande men i övrigt stillasittande/stående person?

Träning är inte det enda som förbrukar energi och kolhydrat. Bara dom inre organen drar kanske 1000 kcal per dygn även om du tillbringar det dygnet i sängen.

Det finns inget bättre tillfälle för att säkerställa effektiv återhämtning än närmaste tiden efter träning.

"Maximal kosthållning", är det vad man kallar att äta sig fet nuförtiden?

Rahf
2007-08-17, 17:17
100 days of overfeeding grejen som Grub postade visade att fettfri massa ökade med 2.7kg och fettmassa med 5.4.

Det är alltså 25%/75%. UTAN styrketräning.

2.7kg på 100 dagar, tänk dig då en nybörjande styrketränare på 350 dagar, med maximal kosthållning.

Jag kan nästan ingenting om träning, men 8 kilo fettfri massa första året låter mycket troligt i mina öron.

Fettfri massa betyder inte nödvändigtvis bara muskler. Faktum är att förmodligen är muskler en liten del av det.

Din sista paragraf är en paradox för mig ;) du kan nästan inget men tycker ändå något låter troligt?

Kung Bruno
2007-08-17, 18:06
Träning är inte det enda som förbrukar energi och kolhydrat. Bara dom inre organen drar kanske 1000 kcal per dygn även om du tillbringar det dygnet i sängen. Jovisst, men allt det där om att i vila så förbrukar man mest fett?

Det finns inget bättre tillfälle för att säkerställa effektiv återhämtning än närmaste tiden efter träning. Okej.

"Maximal kosthållning", är det vad man kallar att äta sig fet nuförtiden Går det att på ett normalt vis bygga upp en muskelmassa utan att bli "fet"?

Kung Bruno
2007-08-17, 18:06
Din sista paragraf är en paradox för mig ;) du kan nästan inget men tycker ändå något låter troligt?

Japp :). Inte behövar man heta Grub, Sverker eller Eddie för att tycka saker?

Rahf
2007-08-17, 19:30
Japp :). Inte behövar man heta Grub, Sverker eller Eddie för att tycka saker?

Det påstod jag aldrig heller. Däremot motsäger du dig själv lite grann när du säger att du knappt har någon kunskap alls men tycker att en viss prestation låter rimlig.

Ditt svar på detta inlägg blir den sista respons vi ger i denna tråden angående vårat ämne för det börjar flyta för mycket off-topic.

Kung Bruno
2007-08-17, 19:59
Ditt svar på detta inlägg blir den sista respons vi ger i denna tråden angående vårat ämne för det börjar flyta för mycket off-topic.

Givetvis.