handdator

Visa fullständig version : "Kramp vid bad inom en timme efter mat"?

Rhino
2007-07-22, 13:10
En sak som alltid kördes när jag var liten var ju detta att man riskerade att få kramp om man badade inom en timme efter att ha ätit något. Jag utgår numera att det bara var en myt, men finns några belägg / teoretiska möjligheter för att sådant skulle kunna hända? Skulle det kunna ske något speciellt just när man badar / simmar som orsakar "kramp", som inte händer om man springer omkring på land. (Där är ju kramp relativt ovanligt även efter mat..) :)

(Lägger detta i Kost och Näring, pga av kostens eventuella påverkan på en badande individ.)

King Grub
2007-07-22, 13:13
http://www.snopes.com/oldwives/hourwait.asp

Nilsjohan
2007-07-22, 13:19
Har ni inte sett hur det är utomlands. Svenskarna sitter på stranden i en timme, medan resten av jordens befolkning badar.

Musselbank
2007-07-22, 13:38
Skillnaden är att värme leds bort från kroppen mer effektivt, om det är kallt i vattnet, och förstås att eventuell kramp el. chock skulle kunna få värre konsekvenser.

Jag har för mig att det i stort sett är vederlagt, men ändå känns det som om intensiv lek i kallt vatten direkt efter stadig måltid är lite onödigt. Det kan vara så att jag bara är programmerad från barndomen, men helt ologiskt eller gripet ur luften låter det faktiskt inte.

Racso
2007-07-22, 13:58
Snarare så att nyätna, lata och semestrande föräldrar inte har någon större lust att vara badvakt direkt efter maten...

Emil_Larsson
2007-07-22, 16:10
Jag får aldrig kramp om jag badar direkt efter jag ätit *screwy*

En gång åt jag en kebabrulle och 10 minuter senare i vattnet och det gick fint, badade i timmar.

d55on
2007-07-23, 22:23
En sak som alltid kördes när jag var liten var ju detta att man riskerade att få kramp om man badade inom en timme efter att ha ätit något. Jag utgår numera att det bara var en myt, men finns några belägg / teoretiska möjligheter för att sådant skulle kunna hända? Skulle det kunna ske något speciellt just när man badar / simmar som orsakar "kramp", som inte händer om man springer omkring på land. (Där är ju kramp relativt ovanligt även efter mat..) :)

(Lägger detta i Kost och Näring, pga av kostens eventuella påverkan på en badande individ.)

Racso has it!

Rhino
2007-07-24, 08:05
Har ni inte sett hur det är utomlands. Svenskarna sitter på stranden i en timme, medan resten av jordens befolkning badar.

Jag har faktiskt inte tänkt på det, men det kanske stämmer. Enligt länken som King Grub postade så var det dock en spridd myt även utomlands.

Snarare så att nyätna, lata och semestrande föräldrar inte har någon större lust att vara badvakt direkt efter maten...

Möjligen är detta den rimligaste förklaringen till det hela.. ;)

Cilia
2007-07-24, 09:07
mitt ex som är från storbritanien fick höra samma sak under sin uppväxt så jag vet inte hur utspritt det är.

Jag tror det är föräldrarnas knep för att få lite vila och inte behöva hålla koll på barn i vattnet.

Nilsjohan
2007-07-24, 09:34
Troligen så har ni rätt. För längesedan var det någon ståuppare som drev med detta fenomen på Norrabrunn, jag tror att det var då jag snappade upp teorin om att svenskarna sitter på stranden.