Visa fullständig version : Vanlig dryck med mer protein
Vad skulle krävas för att det skulle framställas en vanlig produkt, t.ex. en mejeriprodukt, som innehåller mycket protein och lite kolhydrater?
Skulle en sån framställningsprocess vara svår? Skulle priset behöva bli skyhögt? Eller vad är anledningen till att det inte finns sånt, är det att mejerierna inte anser att det finns nån efterfrågan?
Tänk att kunna gå på Willys och köpa en liter proteinmjölk, typ 10 g protein, 1 g kolhydrat och 0,1 g fett för 8 kr :´)
Därför att vanlig mjölk har en helt ok sammansättning.
Därför att processen förmodligen blir dyr, efterfrågan är liten om inte minimal och blir inte större med högt slutpris på produkten.
Därför att konkurrensen mot andra proteinvaror (tillskott framför allt) är relativt stor och kundkretsen är relativt liten i jämförelse. Såvida man inte exporterar internationellt.
Laktosen har en svagt söt smak. Mjölk smakar lite sött just pga laktosen.
Att ta bort laktosen genom en enkel ultrafiltrering skulle ge ett proteinkoncentrat med annan/tveksam smak. Knappast troligt att någon normal konsument skulle köpa den produkten. På samma gång skulle du också förlora många vitaminer och mineraler.
Varför inte köpa ett vanligt vasslekoncentrat och blanda i mjölken ?
Vad är det för fel på ost ?
Eddie Vedder
2007-07-22, 13:21
Den "bästa" drycken om du vill ha högre proteinhalt i förhållande till annat är nog sojamjölk, det proteinet är dock av något lägre kvalité än kasein och vassle samt betydligt dyrare.
Yoghurt har ju lite högre proteinhalt än mjölk, tror Valios låglaktosyoghurt (som visserligen är lite dyrare men iaf inte hutlöst dyr) har 5g protein/100g, 5.5gkolhydrat/100g (varav 1g laktos) och 0.2g fett/100g. Jag har det ganska färskt i minnet då jag kom innanför dörren för tio sekunder sen och precis varit affärn där jag läste just den innehållsförteckningen. Så helt fel ute är jag nog inte.:D
Den "bästa" drycken om du vill ha högre proteinhalt i förhållande till annat är nog sojamjölk, det proteinet är dock av något lägre kvalité än kasein och vassle samt betydligt dyrare.
Yoghurt har ju lite högre proteinhalt än mjölk, tror Valios låglaktosyoghurt (som visserligen är lite dyrare men iaf inte hutlöst dyr) har 5g protein/100g, 5.5gkolhydrat/100g (varav 1g laktos) och 0.2g fett/100g. Jag har det ganska färskt i minnet då jag kom innanför dörren för tio sekunder sen och precis varit affärn där jag läste just den innehållsförteckningen. Så helt fel ute är jag nog inte.:D
Jag köper denna laktosfria yoghurt från valio(finns endast i 500g förpacknin, ca 16:- dyr tycker jag) Men på förpackningen min står det iaf endast 3.8g protein, även om det är bra det. Är det nån annan du sett kanske som inte jag sett? Har varit ut på valios hemsida för o se om jag missat nån produkt men kunde inte hitta någon annan(laktoslåg/laktosfri naturell) yoghurt.
I vilket fall som helst är den jättegod, men lite väl krämig/tjock så jag brukar blanda i lite vatten.
Tjing!:)
Eddie Vedder
2007-07-22, 18:18
Den här produkten talar jag om:
http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=132
4.5g protein/100g så helt fel ute var jag ju åtmonstone inte.;) Väldigt god är den dessutom.:thumbup:
machine gun
2007-07-22, 19:51
4.5g protein/100g så helt fel ute var jag ju åtmonstone inte.;) Väldigt god är den dessutom.:thumbup:
Det är väl vanlig yoghurt, ingen speciell låglaktosvariant? Visserligen innehåller yoghurt mindre laktos än mjölk och filmjölk, men vad jag förstått ingår väl den där yoghurten i Valios vanliga sortiment och inte i låglaktossortimentet?
EDIT: Detta är den laktosfria: http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=131
Eddie Vedder
2007-07-22, 19:54
Det är väl vanlig yoghurt, ingen speciell låglaktosvariant?
Jo det är en låglaktosvariant (inte laktosfri men det sa jag aldrig heller), mindre än 1g laktos på 5.5g kolhydrater är ju lägre än standard iaf. Klicka på länken och klicka sedan på "Näringsvärde" nere i högra hörnet så kan du läsa.
Ok den åt jag förut, så den är alltså laktoslåg också oki:)
Kanske skulle byta tillbaka för den är ju billigare :)
bustz0rz
2007-07-23, 13:14
Måste låna tråden lite;
Finns det någon produkt som innehåller 100g protein? Kanske är en dum fråga, men men. :)
Handcuff
2007-07-23, 13:31
Måste låna tråden lite;
Finns det någon produkt som innehåller 100g protein? Kanske är en dum fråga, men men. :)
Menar du 100g protein / 100g dvs 100% Protein? För annars så innehåller i princip allt 100g protein..bara mängden är rätt:D
bustz0rz
2007-07-23, 13:42
Menar du 100g protein / 100g dvs 100% Protein? För annars så innehåller i princip allt 100g protein..bara mängden är rätt:D
Ja, självklart menar jag så.
Nitrometan
2007-07-23, 16:59
Ja, självklart menar jag så.
Vissa proteinpulver kommer rätt nära.
Men varför vill du ha en 100%-ig proteinprodukt?
Det finns ju massor med saker som är gott och innehåller en hel del protein.
bustz0rz
2007-07-23, 18:24
Men varför vill du ha en 100%-ig proteinprodukt?
Det finns ju massor med saker som är gott och innehåller en hel del protein.
Jaså? De flesta jag har sett har runt 25 g/100g.
Undrar bara varför det inte finns. Vet att kroppen itne kan ta upp hur mycket protein som helst på samma tillfälle, men ändå.
Undrar bara varför det inte finns. Vet att kroppen itne kan ta upp hur mycket protein som helst på samma tillfälle, men ändå.
äh, nog klarar den hushåll 100 gram protein från ett o samma tillfälla i alla fall.
flenders
2007-07-23, 19:03
Filen jag åt precis har 5,3g protein/100g och 6,4g kolhydrat/100g. Med 0,4% fett så tycker jag det är väldigt schysst. Lite sylt och knäckemackor i det så har man sig ett fint mellanmål. :)
Eddie Vedder
2007-07-23, 19:04
Filen jag åt precis har 5,3g protein/100g och 6,4g kolhydrat/100g. Med 0,4% fett så tycker jag det är väldigt schysst. Lite sylt och knäckemackor i det så har man sig ett fint mellanmål. :)
Men snälla nån människa, du måste väl skriva vilken fil du äter om den har så bra näringsvärde!*gah!* :D
håller med föregående talare! :) *hehe*
100 % går inte att nå inom rimliga gränser. Det kostar för mycket pengar att torka bort de sista 6 - 7 procentenheterna fukt. Produkten blir inte heller bättre av det.
Sedan måste vi ha en råvara som enbart är protein. Något sådant finns inte eftersom det alltid finns mineraler bundet till proteinet.
Små, små, små mängder fett och kolhydrat får vi också acceptera.
machine gun
2007-07-23, 21:23
Jo det är en låglaktosvariant (inte laktosfri men det sa jag aldrig heller), mindre än 1g laktos på 5.5g kolhydrater är ju lägre än standard iaf. Klicka på länken och klicka sedan på "Näringsvärde" nere i högra hörnet så kan du läsa.
Yoghurt med tillsatta mjölksyrebakterier brukar ju ha ett lägre laktosinnehåll eftersom mjölksyrebakterierna käkar upp laktosen. Såg nu att all yoghurt från Valio är laktosreducerad, konstigt att de inte skriver ut "låglaktos" på framsidan eller så bara, då skulle ju fler köpa produkten.
http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=24&location=77&familyid=47
Menade du ovanstående citat om proteinpulver? De flesta är nog ca 70-80 gr protein / 100 gr pulver, däremot kan det ibland vara lite förvirrande då det står utskrivet portionsstorlekar och där kan nog ca 25 gram protein/portion vara rimligt. Kan det vara det du har sett?
bustz0rz
2007-07-24, 01:04
Menade du ovanstående citat om proteinpulver? De flesta är nog ca 70-80 gr protein / 100 gr pulver, däremot kan det ibland vara lite förvirrande då det står utskrivet portionsstorlekar och där kan nog ca 25 gram protein/portion vara rimligt. Kan det vara det du har sett?
Haha ja, fick hjärnstopp. *screwy*
Detta är den laktosfria: http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=131
På den sidan hittade jag denna keso-variant från Valio som har 16% protein, till skillnad från Arlas som har runt 11%.
http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=505
Är det någon som vet vilka affärer / kedjor som säljer Valios produkter?
Eddie Vedder
2007-07-24, 10:01
Är det någon som vet vilka affärer / kedjor som säljer Valios produkter?
Alla typ. Jag har nog knappt besökt en enda livsmedelsaffär utan Valios produkter.
I en hyfsat välsorterad livsmedelsbutik är det snarare regel än undantag att det finns olika produkter från Valio bland mejeriprodukterna.
Just keson kanske inte alltid finns men mjölk och yoghurt finns överallt.:thumbup:
Just keson kanske inte alltid finns men mjölk och yoghurt finns överallt.:thumbup:
Jag har kikat lite tidigare efter just keson, men inte hittat den. Dock är det ju möjligt att de andra mejeriprodukterna är vanligare. Men frågan kvarstår, var finns Valios keso? :)
nossralj
2007-07-24, 12:05
Jag har kikat lite tidigare efter just keson, men inte hittat den. Dock är det ju möjligt att de andra mejeriprodukterna är vanligare. Men frågan kvarstår, var finns Valios keso? :)
Valios keso finns på ICA Kvantum där jag bor och även på två-tre andra ICA Kvantum jag sett :) Testa där!
Eddie Vedder
2007-07-24, 12:17
Valios keso finns på ICA Kvantum där jag bor och även på två-tre andra ICA Kvantum jag sett :) Testa där!
Samma här, har sett i varenda ICA-affär och även på COOP och Willys. Finns det i lilla Degerfors lär du hitta det i Sthlm Rhino.:D
Finns det i lilla Degerfors lär du hitta det i Sthlm Rhino.:D
Det låter ju inte otroligt.. :) Jag får ge mig ut på ICA-jakt! Handlar annars mest på Vi(vo), de har bäst butiker runt där jag bor tycker jag.
Tack för svaren!
machine gun
2007-07-25, 15:36
På den sidan hittade jag denna keso-variant från Valio som har 16% protein, till skillnad från Arlas som har runt 11%.
Den är dock sjukt äcklig, har nån läskig bismak *spy*
Kanske funkar om man blandar den med nåt iofs...
Den är dock sjukt äcklig, har nån läskig bismak *spy*
Jag hittade Valio Keso på mitt första försök (för övrigt på ICA under västermalmsgallerian) och köpte några paket. Jag tyckte den smakade lite torrare än "vanlig" keso, dvs Arlas, men i övrigt var det inget jättefel på den. Lite annorlunda konsistens också, samt lite dyrare.
Stenberg
2007-07-26, 06:55
Finns ju Alpro Sojadryck utan tillsatt socker och salt med 3,7 g protein , 0,1 g kolhydrat och 2,2 g fett per 100 g. Synd bara att den smakar *spy* .
Verkar svårt att hitta mjölkalternativ med vettig proteinhalt annars tycker jag...
Eddie Vedder
2007-07-26, 07:32
Finns ju Alpro Sojadryck utan tillsatt socker och salt med 3,7 g protein , 0,1 g kolhydrat och 2,2 g fett per 100 g. Synd bara att den smakar *spy* .
Verkar svårt att hitta mjölkalternativ med vettig proteinhalt annars tycker jag...
För det första har sojadryck redan nämnts, för det andra är sojaprotein av lägre kvalité än mjölkprotein och för det tredje är proteinhalten högre lite högre i yoghurt och nästan exakt lika mycket i mjölk och fil. Den stora skillnaden är i såna fall kolhydrathalten som är betydligt högre i mjölkprodukterna.
Minimjölk är ju alldeles utmärkt och billigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.