handdator

Visa fullständig version : Vågen rör sig uppåt?!


Saikyou
2007-07-22, 03:42
Har bott hemma hos en polare nu i en vecka och fortsatt min deff men resultaten är allt annat än bra >.< Aja, skriver ner vad jag har ätit och mina startutsikter, förstår verkligen inte hur jag kunnat gå upp i vikt.

Söndag 15/07-07
Ålder: 18
Kön: Man
Längd: 187cm
Vikt: 94kg
Midjemått: 83cm ovanför naveln
Energiförbrukning/dygn(h/b): 3042

All mat över 6 dagar(sämre koll med tider osv nu när jag bott här än vad jag brukar ha):

Måndag:
Polarkraft(80g) extrem med makrill i tomatsås
Kvarg 250g
Tonsfisk(konserv, vatten)150g, pasta 100g(kokt), grönsaker, 10g olivolja

Tisdag:
Havregryn 1DL, Sylt(180kcal/100g) ~30g, kanel
Kvarg 250g m frysta hallon~50g
Torskfilé 200g, kvarg 100g, potatis 150g, grönsaker, 10g olivolja

Onsdag:
Havregryn 1DL, kanel, äpple 100g
Måltidsersättare ~150kcal
Kycklingfilé 250g, råris 200g(kokt), sås gjord på 125g kvarg, vatten och kryddor, grönsaker
Makrill i tomatsås 90g
Cashewnötter 100g

Torsdag:
Havregryn 1DL, massa kakao
Kvarg 250g
Torskfilé 200g, kvarg 100g, potatis 150g, grönsaker, 10g olivolja

Fredag:
Knäckebröd wasa sport x2, äggvitor x2
50g kyckling, 50g fullkornspasta, grönsaker
Fläskfilé 250g, kvarg 100g, råris 200g(kokt), grönsaker
Popcorn (halv påse, vet inte hur många g :/)

Lördag:
Laxkotlett ~200g, potatis~250g, kvarg ~50g
Fruktsallad ~½banan, ½nektarin, ~7-8 vindruvor, ~40-50g ananas, ~50g äpple, ~50g päron, halv passionsfrukt, 1 plommon
Havregryn 1 och ½DL, kakao ~2 tsk, kvarg ~75g (rekommenderas ej :P)

Även ca 500g keso fördelat över veckan

Grönsaker: Paprika, tomat, gurka, gräslök, isbergssallad
"Tillskott": Kalcium, grönt te, omega-3, massa kaffe/koffeintabletter, massa cayenne/piri piri på maten, snus :Virro Knappast perfekt koll på maten men det är väldigt nära det jag har skrivit upp, speciellt kött/fisk/kyckling och potatis/råris/pasta som är helt rätt.

Totalt träning(kommer inte ihåg vilka dagar det var på):
~5h promenad i bra tempo på rätt tung terräng(åker, skog, berg, högt gräs)
~2h lätt tennis
~4h lite hårdare tennis
30min joggning

Mått nytagna:
Vikt: 96kg
Midjemått samma ställe som förra gången: 89cm >.<

Min polare har följt exakt samma diet fast med någon timme mer promenad och ingen tennis, gått ner 3kg denna veckan fastän han är 11cm kortare och 4 år äldre.

Känns som nånting inte stämmer, har kört med lite mindre mat innan och fått iallafall mätbara resultat men nu går det bara åt skogen >.< Legat på 1000-1300kcal per dag många veckor innan med min enligt harris/benedict beräknade energiförbrukning på +3000kcal (aktivitetsfaktor 1.4) och mest legat stilla på vikten. Ska försöka nu med endast måltidsersättningar i ca en månad eftersom det verkar som jag inte kan gå ner genom att riktig mat, nyttig eller ej >.< Verkar som mat har någon negativ verkning på mig så får hoppas att jag går ner genom att skippa äta "riktig" mat men kan inte hjälpa att undra vad som är fel *gah!*

Vägningen har skett med ungefär lika mycket mat i magen vid samma tidpunkter etc så viktökningen stämmer med tyvärr *mini*

Iallafall, tackar för alla svar, kan inte hjälpa att tro att det måste vara något som är fel med mig :/

Guddi
2007-07-22, 08:54
Man kan ha olika hormonsrubbningar som gör att man får sänkt ämnesomsättning. En läkare kan kolla upp det till dig. Om man har legat på ett större kaloriunderskott under längre tid så kommer kroppen och att sänka ämnesomsättningen för att motverka viktnedgången.

I övrigt så måste du förstå att du inte är något undantag för fysikens lagar. Äter du mindre än vad din kropp behöver så kommer du att gå ner i vikt, fast eller flytande föda spelar ingen som helst roll. Om du verkligen äter så få kalorier som du påstår och inte går ner i något i vikt över några veckor så beror det på att din kropp inte gör av med mer energi. Om du inte går ner när du äter 1000-1300kcal så borde du söka hjälp av sjukvården.

Saikyou
2007-07-22, 17:19
Man kan ha olika hormonsrubbningar som gör att man får sänkt ämnesomsättning. En läkare kan kolla upp det till dig. Om man har legat på ett större kaloriunderskott under längre tid så kommer kroppen och att sänka ämnesomsättningen för att motverka viktnedgången.

I övrigt så måste du förstå att du inte är något undantag för fysikens lagar. Äter du mindre än vad din kropp behöver så kommer du att gå ner i vikt, fast eller flytande föda spelar ingen som helst roll. Om du verkligen äter så få kalorier som du påstår och inte går ner i något i vikt över några veckor så beror det på att din kropp inte gör av med mer energi. Om du inte går ner när du äter 1000-1300kcal så borde du söka hjälp av sjukvården.

Det har jag tänkt på väldigt mycket, låg på 500kcal/dygn i nästan 4 månader och allt gick bra, men efter jag började med riktig mat igen med lite större kcal/dygn så gick det åt pipan igen :/ Jo, får nog ta och åka till sjukvården eller något för det där är vad jag har ätit och gått upp i vikt *screwy*

Rahf
2007-07-22, 18:33
500kcal/dygn i 4 månader? Jag ställer mig lite tveksam till att du ens lever med den siffran. Och även om det inte stämmer så har du legat lågt på ditt totala intag och alltså förmodligen sänkt din basalmetabolism en sjuhejdans massa.

Du har problem, sök vård.

Eddie Vedder
2007-07-22, 18:39
Saikyou, går du upp i vikt i förhållande till utgångsvikten eller i förhållande till din period av din extrema självsvält?

För att gå från extremt underskott (ja, att i stort sett inte äta någonting såsom du gjort) till "bara" ett superlågt kcalintag kommer ju troligtvis generera en viss viktuppgång även om du fortfarande ligger på energiunderskott.
Jag menar, att överhuvudtaget börja äta igen kommer ju innebära att du har lite mat i systemet (magsäck och tarmar), kanske åtminstone lite glykogeninlagring och därtill glykogenbunden vätska. Om än i små smp mängder fortfarande (det är ju fortfarande ett jättelågt matintag) så kommer det ju troligtvis innebära att din kropp innehåller lite mer vikt, d.v.s. inte att du ökar i vikt såsom ökad fettvikt utan som sagt, du kanske har lite mat och energi i systemet nu när du ändå inte totalt svälter dig längre.

Saikyou
2007-07-22, 18:59
Saikyou, går du upp i vikt i förhållande till utgångsvikten eller i förhållande till din period av din extrema självsvält?

För att gå från extremt underskott (ja, att i stort sett inte äta någonting såsom du gjort) till "bara" ett superlågt kcalintag kommer ju troligtvis generera en viss viktuppgång även om du fortfarande ligger på energiunderskott.
Jag menar, att överhuvudtaget börja äta igen kommer ju innebära att du har lite mat i systemet (magsäck och tarmar), kanske åtminstone lite glykogeninlagring och därtill glykogenbunden vätska. Om än i små smp mängder fortfarande (det är ju fortfarande ett jättelågt matintag) så kommer det ju troligtvis innebära att din kropp innehåller lite mer vikt, d.v.s. inte att du ökar i vikt såsom ökad fettvikt utan som sagt, du kanske har lite mat och energi i systemet nu när du ändå inte totalt svälter dig längre.

3.5mån = måltidsersättare, 140kg->105kg
1mån = normal mat(1500kcal), stilla vikt
2.5 mån = ~1000kcal, 105->94
½ mån = normal mat, stilla vikt
Denna veckan nu = maten jag skrivit upp, 94->96kg

Började runt jul på 140kg.

Saikyou
2007-07-22, 19:01
500kcal/dygn i 4 månader? Jag ställer mig lite tveksam till att du ens lever med den siffran. Och även om det inte stämmer så har du legat lågt på ditt totala intag och alltså förmodligen sänkt din basalmetabolism en sjuhejdans massa.

Du har problem, sök vård.

Exakt vad är mitt problem? Av vilken anledning borde jag söka vård? Dom där 500kcal kom inte ifrån två mackor om dagen utan 5-6 naturdiet måltidsersättare om dagen, miljontals före mig hade nog varit döda isåfall.

Är ju lite över 4 månader sen jag slutade min 500kcal/dygn diet, borde inte metabolismen återställts då?

Rahf
2007-07-22, 19:12
Exakt vad är mitt problem? Av vilken anledning borde jag söka vård? Dom där 500kcal kom inte ifrån två mackor om dagen utan 5-6 naturdiet måltidsersättare om dagen, miljontals före mig hade nog varit döda isåfall.

Är ju lite över 4 månader sen jag slutade min 500kcal/dygn diet, borde inte metabolismen återställts då?

Ditt problem är att du påstår att du inte går ner i vikt trots att kaloriintaget är väldigt litet.

Eddie Vedder
2007-07-22, 19:18
3.5mån = måltidsersättare, 140kg->105kg
1mån = normal mat(1500kcal), stilla vikt
2.5 mån = ~1000kcal, 105->94
½ mån = normal mat, stilla vikt
Denna veckan nu = maten jag skrivit upp, 94->96kg

Började runt jul på 140kg.

Jag förstår inte vad du vill säga med svaret riktigt. Tror du jag har en poäng med mitt resonemang eller ej? Massa siffror på din kurva svarar ju på frågan om du ökat sedan din ständiga viktnedgång från jul. det var ju vad jag frågade först men vad tror du om min teori angående den lilla uppgången på sistone?

Saikyou
2007-07-22, 20:10
Jag förstår inte vad du vill säga med svaret riktigt. Tror du jag har en poäng med mitt resonemang eller ej? Massa siffror på din kurva svarar ju på frågan om du ökat sedan din ständiga viktnedgång från jul. det var ju vad jag frågade först men vad tror du om min teori angående den lilla uppgången på sistone?

Vägningen har skett med ungefär lika mycket mat i magen vid samma tidpunkter etc så viktökningen stämmer med tyvärr *mini*


Tyvärr så är inte så fallet, har rätt bra koll på det :/ Vägningen skedde dessutom när jag åt mer mat första gången och mindre andra gången. Dvs någorlunda mindre mat i magen än första vägningen på 94kg.

Är ett mysterium för mig också, min polare har ätit identiskt mat med mig och gått ner 3kg medans jag gått upp 2kg. Klarar iallafall inte komma på vad det kan vara, rahfs svar om metabolismen låter dock trovärdigt.

Rahf
2007-07-22, 23:42
Gå och kolla upp det iallafall, på det här viset blir inga barn gjorda och du kommer fortsätta att sväva i ovisshet.

Saikyou
2007-07-23, 22:58
Gå och kolla upp det iallafall, på det här viset blir inga barn gjorda och du kommer fortsätta att sväva i ovisshet.

Har gjort det idag på en läkarstation, fick ett jävla EKG som dom sa var okej även om jag hade hög puls och sen skickade dom hem mig >.< Närmaste riktiga sjukhus är 3 mil härifrån med..

Guddi
2007-07-24, 06:08
Har gjort det idag på en läkarstation, fick ett jävla EKG som dom sa var okej även om jag hade hög puls och sen skickade dom hem mig >.< Närmaste riktiga sjukhus är 3 mil härifrån med..Gå till en dietist, gör precis som han/hon säger i några veckor. Om inte det fungerar så kommer du att bli tagen på störra allvar nästa gång du besöker läkare.