handdator

Visa fullständig version : Uppladdningsfas av kreatin. Varför?


_Ekman_
2007-07-22, 01:15
Varför har vissa kreatinsorter en 5-6 dagars uppladdnigsfas och andra inte?

blekfet2
2007-07-22, 07:35
SKippa laddningen samt uppehållet och kör på så det knakar.

Sniggel
2007-07-22, 08:40
För att det tar lite tid att "maxa" kreatinnivåerna. Har man ingen uppladdning tar det längre tid att nå "max", har man uppladdning, kommer man dit snabbare.

blekfet2
2007-07-22, 08:48
För att det tar lite tid att "maxa" kreatinnivåerna. Har man ingen uppladdning tar det längre tid att nå "max", har man uppladdning, kommer man dit snabbare.

Istället så skippar man att köra i halvfart och kör maxdosering rakt igenom :MrT:

_Ekman_
2007-07-22, 09:07
Istället så skippar man att köra i halvfart och kör maxdosering rakt igenom :MrT:

Men maxdoseringen skiljer sig sällan ifrån uppladdningen o "dos" dvs uppladdning: en och enhalv tesked 4 ggr om dagen i 5 dagar. och sen en och en halv tesked om dagen??

blekfet2
2007-07-22, 09:36
Men maxdoseringen skiljer sig sällan ifrån uppladdningen o "dos" dvs uppladdning: en och enhalv tesked 4 ggr om dagen i 5 dagar. och sen en och en halv tesked om dagen??


Jag skulle helt slippa att köra en halv tesked om dagen och istället lilla på 1.5*4 daligen till burken var slut. Så har jag gjort då de gånger jag köra andra kreatiner än tablett (akre bla bla vad dom nu heter) och då endast fått ut något effekt utav kreatinet.

Sniggel
2007-07-23, 11:41
Istället så skippar man att köra i halvfart och kör maxdosering rakt igenom :MrT:

Hur menar du nu?
5g/dag brukar rekommenderas för att minst bibehålla höga kreatinnivåer. har man redan maxat kreatinnivåerna genom att köra uppladdning på säg 15g om dagen i X dagar, varför fortsätta med 15g/dag om det bara behövs 3-5g/dag och resten går till spillo?

Nitrometan
2007-07-23, 17:04
Istället så skippar man att köra i halvfart och kör maxdosering rakt igenom :MrT:
Vad är maxdosering?

Hela burken på en gång?

Den dosering då kroppen inte kan ta upp mer per tillfälle?

Jag såg en intressant undersökning då de uppmätte högre kreatinnivåer i musklerna med flera (5-7 st) mindre doser per dag (2-3 g per dos) än med en dos med samma mängd kreatin.

blekfet2
2007-07-23, 17:49
Nu med det jag skrev så tipsade jag honom på det sätt som jag själv (samt ett tiotal kompisar) reagerat, då vi ökat doserna kreatin och kör på den fart som burkar (monohydrat, Creatine Citrus) ofta föreslår och istället ligger på säg 15g dagen uspritt vid 3-5 tillfällen under dagen då man sätter i sig sörjan, skippar att ta uppehåll efter några veckor och istället kör några månader med konstant mängd dagligen.