handdator

Visa fullständig version : 100 gram protein mot 100 gram kolhydrat


Skrollovicz
2007-07-21, 12:18
Jag har läst här att kcal från protein respektive kolhydrat ger olika mycket energi i slutändan. Innebär det att jag kommer gå upp i vikt om jag ersätter 100 gram protein med samma mängd kolhydrat. För proteinet gav ju mindre energi än kolhydrat (enligt någon studie som postats här).

Tabbe
2007-07-21, 13:52
Farlat om jag snor traden men den fick mig att tanka pa en fraga, Gor det nagon praktiskt skillnad om overskottet kommer fran Protein eller Kolhydrater angaende muskeluppbyggnad.

Vi sager att Protein behovet ar uppnat over dagen redan.

Eddie Vedder
2007-07-21, 13:58
Jag har läst här att kcal från protein respektive kolhydrat ger olika mycket energi i slutändan. Innebär det att jag kommer gå upp i vikt om jag ersätter 100 gram protein med samma mängd kolhydrat. För proteinet gav ju mindre energi än kolhydrat (enligt någon studie som postats här).

Det där är ju lite av en defitinitonsfråga. Om vi säger att man får i sig 100kcal från båda, ja då är det ju 100kcal och således samma viktpåverkan.

Men om vi pratar om t.ex. exakt 100gram protein för sig och exakt 100gram kolhydrat för sig på varsin tallrik skulle troligtvis tallriken med protein i slutändan ge lite färre kcal p.g.a. av en viss ökad TEF (Thermic Effect of Food). TEF är ju redan borträknad då 1g protein från början är 5.2kcal men sedan man räknat bort TEF återsåt 4 kcal, d.v.s. lika mycket som kolhydrater efter att TEF räknats bort där också.

Men jag vet precis vilken tråd du syftar på och i den visade ju King Grub upp en tabell som visade att 1g protein i slutändan gav 3.2kcal eller vad det var.

Skrollovicz
2007-07-21, 15:39
Det där är ju lite av en defitinitonsfråga. Om vi säger att man får i sig 100kcal från båda, ja då är det ju 100kcal och således samma viktpåverkan.

Men om vi pratar om t.ex. exakt 100gram protein för sig och exakt 100gram kolhydrat för sig på varsin tallrik skulle troligtvis tallriken med protein i slutändan ge lite färre kcal p.g.a. av en viss ökad TEF (Thermic Effect of Food). TEF är ju redan borträknad då 1g protein från början är 5.2kcal men sedan man räknat bort TEF återsåt 4 kcal, d.v.s. lika mycket som kolhydrater efter att TEF räknats bort där också.

Men jag vet precis vilken tråd du syftar på och i den visade ju King Grub upp en tabell som visade att 1g protein i slutändan gav 3.2kcal eller vad det var.
Tack för ett jättebra svar. *cupid* :thumbup:

Tuniz
2007-07-21, 16:16
Väldigt intresant Eddie :)

Då har man lärt sig något nytt ^^

Englund
2007-07-21, 17:19
Viktuppgången kommer inte alls bli likadan. Av proteinet kommer större del muskler att lagras än av kolhydraterna. Muskler kostar således mer energi att bilda än fett. Fördelningen mellan muskler och fett av viktuppgången och själva viktuppgången kommer att se olika ut av x kcal kolhydrat och x gram protein.

Iofs, det är omöjligt att svara på. Om man redan har fått i sig en adekvat mängd protein redan så tillför ju inte proteinet något ytterligare. Men om man inte har fått i sig någon mat alls på ett bra tag (ett dygn?) så bör första stycket i detta inlägg stämma.

Englund
2007-07-21, 17:44
Muskler kostar således mer energi att bilda än fett. Fördelningen mellan muskler och fett av viktuppgången och själva viktuppgången kommer att se olika ut av x kcal kolhydrat och x gram protein.
Givetvis ska det stå "kcal" och inte "gram"!