Visa fullständig version : Snus, hjälp mig!
Tjena. Har nyligen slutat röka av en anledning: Kortisolet bryter ned musklerna. Cigaretter stör proteinsyntesen (inte sant?)
Som jag trodde är det nästan helt svårt att sluta. Som gammal snusare tänkte jag såhär, om man först går över till att snusa innan man slutar kanske det funkar. Iallafall min fråga lyder det såhär: Innehåller snus samma muskelnedbrytande ämnen (kortisol etc.) som cigaretter gör. Förstår ju att det inte är bra för kroppen, men det bryter kanske i allafall inte ned den.
(Har sökt genom forumet men hittade inget bland snustrådarna)
Tack på förhand // Simon_:E *flex*
King Grub
2007-07-21, 11:42
Det finns inga studier på snusets ev effekt på proteinsyntesen.
Handcuff
2007-07-21, 11:48
Tjena. Har nyligen slutat röka av en anledning: Kortisolet bryter ned musklerna. Cigaretter stör proteinsyntesen (inte sant?)
Som jag trodde är det nästan helt svårt att sluta. Som gammal snusare tänkte jag såhär, om man först går över till att snusa innan man slutar kanske det funkar. Iallafall min fråga lyder det såhär: Innehåller snus samma muskelnedbrytande ämnen (kortisol etc.) som cigaretter gör. Förstår ju att det inte är bra för kroppen, men det bryter kanske i allafall inte ned den.
(Har sökt genom forumet men hittade inget bland snustrådarna)
Tack på förhand // Simon_:E *flex*
Finns bra många fler och bättre anledningar till att sluta röka. Grattis :thumbup:
Skit samma om jag får cancer, kol, äcklig hy, dålig andedräkt, gula tänder och blir allmänt sliten...men jävlar om stör proteinsyntesen och jag bygger 5gram mindre muskler i år!
Tack Grub, inte lika mycket tack Handcuff. Men tack ändå.
Eddie Vedder
2007-07-21, 13:08
Vad menar du med om snus innehåller kortisol?
Nilsjohan
2007-07-21, 13:57
Vad menar du med om snus innehåller kortisol?
Han frågade om snus innehåller samma muskelnedbrytande ämnen (kortisol etc.) som cigaretter gör.
Snus och cigaretter innehåller inte kortisol. Nikotin påverkar en rad hormoner och bland annat ökas frisättningen av fria fettsyror och stresshormonet kortisol.
Holmberg S, Thelin A. Blir man fet av snus? Läkartidningen 2005;102:118-20.
(http://ltarkiv.lakartidningen.se/2005/temp/pda29667.pdf)
Eddie Vedder
2007-07-21, 14:01
Han frågade om snus innehåller samma muskelnedbrytande ämnen (kortisol etc.) som cigaretter gör.
Snus och cigaretter innehåller inte kortisol. Nikotin påverkar en rad hormoner och bland annat ökas frisättningen av fria fettsyror och stresshormonet kortisol.
Holmberg S, Thelin A. Blir man fet av snus? Läkartidningen 2005;102:118-20.
(http://ltarkiv.lakartidningen.se/2005/temp/pda29667.pdf)
Jo det vet jag väl, det var därför jag undrade hur han menade med att snuset i sig innehåller kortisol.
Att snus påverkar kroppens egna utsöndring av kortisol vet jag mycket väl och det är en sak, men definitivt inte samma sak som att det skulle vara ett förekommande ämne i snuset. Därav min undran över vad han menade.
ChrisDEFC
2007-10-26, 17:19
varför byta sigg mot snus när du kan byta sigg mot mat! Ät hela tiden du får sug och träna som en idiot, bulksäsongen är igång!
varför byta sigg mot snus när du kan byta sigg mot mat! Ät hela tiden du får sug och träna som en idiot, bulksäsongen är igång!
Fullt så enkelt är det inte.
ChrisDEFC
2007-10-26, 18:45
jag vet men det hade varit bra om det va det!
Har aldrig själv varit beroende av varken sigg, snus eller alkohol så ta mitt inlägg med en nypa salt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.