handdator

Visa fullständig version : marinad till kycklingfilé


Linda
2003-04-06, 10:24
Gjorde en alldeles utsökt marinad till kyckling, gav en god smak.

Marinad till kyckling:
2 msk sambal oelek (det ska vara starkt!)
2-3 msk soja
lite curry
lite ingefära
2 stora klyftor vitlök, rivna
lite olivolja

låt kycklingen marinera några timmar, stek sedan i en non-stick panna/teflon.

MUMMA FÖR NÄBBEN:eating:

Pudzianovski
2003-04-06, 13:04
Det blir kvällens måltid!

:cheers:

Pudzianovski
2003-04-06, 17:34
den ser lite tjock ut, ska man ha i mkt olja?

:confused:

Linda
2003-04-06, 17:43
Jag hade i ca 1 msk. Testa med lite mer soja ifall den är för tjock.

Vänskap
2003-04-06, 18:08
Jag tvivlar på marinader.

För att det ska funka måste marinaden på nåt sätt tränga in i köttet - gör den verkligen det? Då borde en köttbit väga mer efter att den legat i marinad - och ha blivit saftigare, i annat fall måste ju marinaden ha trängt ut köttvätska som redan fanns i köttbiten.

Om marinaden bara fastnar på ytan är "marineringstiden" verkningslös, då räcker det att doppa köttbiten i marinaden precis innan stekning.

Men alla proffskockar verkar marinera, så vad vet jag. Bara mina egna små fåtöljfunderingar...

Linda
2003-04-06, 18:10
Tränga in och tränga in. De smakger köttet så att du inte behöver ha någon direkt sås till om man inte vill.

Vänskap
2003-04-06, 18:47
Originally posted by Linda
Tränga in och tränga in. De smakger köttet så att du inte behöver ha någon direkt sås till om man inte vill.


Och hur kommer smakämnena till köttet? Ligger det på ytan räcker det med ett dopp som sagt.

Hehe, tycker det är lite mysko bara.

Lellan
2003-04-06, 18:54
Originally posted by Vänskap



Och hur kommer smakämnena till köttet? Ligger det på ytan räcker det med ett dopp som sagt.

Hehe, tycker det är lite mysko bara.

Fast alltså.. om du tar en bit kycklingfilé tex.. den är ju inte som en bit plast - utan den är ju lite porös? Lite suger den ju åt sig? Brukar lägga marinad i en påse och ju mindre bitar desto mer yta blir det ju som blir täckt av marinaden, det GER ju faktiskt smak.. man kan säkert kolla genom att skära i köttet - då borde man se att ytan sugit upp lite av marinaden. Inte så att hela filén är som en svamp och suger upp allt - men smakämnena tränger ju helt klart in?:MrT:

Janna
2003-04-06, 20:40
Originally posted by Vänskap
Jag tvivlar på marinader.

För att det ska funka måste marinaden på nåt sätt tränga in i köttet - gör den verkligen det? Då borde en köttbit väga mer efter att den legat i marinad - och ha blivit saftigare, i annat fall måste ju marinaden ha trängt ut köttvätska som redan fanns i köttbiten.

Om marinaden bara fastnar på ytan är "marineringstiden" verkningslös, då räcker det att doppa köttbiten i marinaden precis innan stekning.

Men alla proffskockar verkar marinera, så vad vet jag. Bara mina egna små fåtöljfunderingar...

för att marinaden ska gå in i köttet och ge smak igenom krävs det något som tränger genom köttporerna .. så i med litegranna vin eller nån anna sprit så blir kötet fin fint

Lellan
2003-04-06, 21:18
Originally posted by Janna


för att marinaden ska gå in i köttet och ge smak igenom krävs det något som tränger genom köttporerna .. så i med litegranna vin eller nån anna sprit så blir kötet fin fint

Fast det finns väl fler saker än vin? En kompis gör nån marinad med kiwi och jag har för mig att det ska fungera på liknande sätt? Nån som vet?

z_bumbi
2003-04-06, 21:35
Lellan: Något surt funkar för det mesta, just kivi har för övrigt något speciellt ämne som ställer till problem när man garnerar tårtor så det kanske är särskilt lämpat.
Som grund till marinader brukar jag använda:
Kola, apelsinjuice, kaprisspad, citronsaft, äpplejuice, te mm

emmzan
2003-04-06, 21:52
bumbi> har även vagt minne av glögg... :D

ivandrago
2003-04-06, 21:52
en ordentligt marinerad bit tandoorikyckling är ju röd rakt igenom. Så visst funkar marinad, men jag vet inte hur länge man måste marinera för att det ska få sådan effekt.

z_bumbi
2003-04-07, 18:34
emmzan: Glöggen ger bara smak men mörar inte köttet iofs så var det väl mest smaken som var på tapeten här så..

Jo det går att marinera i glögg, kakao+vätska, kaffe mm mm