handdator

Visa fullständig version : Råa ägg


Wikner89
2007-07-21, 09:32
Sökte men hittade inget så länka om det finns

Av alla trådar och böcker jag har läst så har det gått fram att kroppen inte tar upp allt protein av råa ägg och jag försökte förklara det för några polare men de sade att de hört från någon att om man blandade de råa äggen med mjölk så skulle man ta upp allt protein men jag tycker inte att det låter rätt.
Någon som vet om det de säger stämmer och om någon har en länk så att jag kan läsa lite mer.

Sverker
2007-07-21, 09:44
Det råa ägget blir inte mindre farlig för att du blandar det med mjölk.

Det finns altid risk att bli matförgiftad av råa ägg så den anledningen räcker långt.

Wikner89
2007-07-21, 14:13
Men det jag undrar är alltså om man tar upp proteinet från ägget bättre om det blandas med mjölk

Sverker
2007-07-21, 15:02
Kombinationen mjölk och råa ägg är säkert INTE undersökt.

Anledningen till att äggproteinet inte absorberas är ju att det fortfarande är intakt, dvs inte denaturerat. Äggproteinet är ju fortfarande intakt efter du blandat det med mjölken så jag kan nog på goda grunder påstå att du tar upp mjölkproteinet men bara 50 % av äggproteinet som är visat i tidigare trådar.

Musselbank
2007-07-21, 15:59
Det råa ägget blir inte mindre farlig för att du blandar det med mjölk.

Det finns altid risk att bli matförgiftad av råa ägg så den anledningen räcker långt.

Den risken är dock låg i Sverige. Tillagning är heller ingen garanti.

Doris
2007-07-21, 16:26
mums råa ägg

Nitrometan
2007-07-21, 19:35
Den risken är dock låg i Sverige. Tillagning är heller ingen garanti.
Tja, hettar du upp ägget så dödar du av bakterier och de flesta virus. Så det är bättre än att inte göra det. Men klart det är ingen 100%-ig garanti.

Dessutom finns det en hel del billiga danska och tyska ägg i Sverige nu. Där har omkring 25% av besättningarna salmonella.

Musselbank
2007-07-21, 19:53
Tja, hettar du upp ägget så dödar du av bakterier och de flesta virus. Så det är bättre än att inte göra det. Men klart det är ingen 100%-ig garanti.

Dessutom finns det en hel del billiga danska och tyska ägg i Sverige nu. Där har omkring 25% av besättningarna salmonella.

Aha, det kände jag inte till, normalt går inte importägg direkt till konsument har jag hört. Visst, du har rätt, tillagning minskar riskerna, men svenskvärpta ägg har otroligt sällan salmonella, och när de har det sitter smittan av någon anledning oftast utanpå skalet, så handhavandet kan spela större roll än värmebehandlingen. Campylobakter känner jag inte till så bra, kan jag erkänna.

Sammantaget tycker jag inte att riskerna motiverar att man avråder från råa ägg.

Dock, i samband med den här tråden googlade jag lite, jag har tydligen luckor i kunskapen om tillskjutande ledprobelm efter infektion, så jag får väl läsa på :thumbup:

Rahf
2007-07-21, 20:11
Våga vägra råa ägg.

Våga äta tillagade ägg!

Musselbank
2007-07-21, 20:46
Våga vägra råa ägg.

Våga äta tillagade ägg!

Ja, det finns bara en anledning att äta dem råa... sockerkakssmet *cupid* *cupid* *cupid*
:em:

Nitrometan
2007-07-21, 20:51
Våga vägra råa ägg.

Våga äta tillagade ägg!
Hårdkokt ägg i shakern + en rejäl stavmixer *drool*

Krävs lite andra ingredienser också för att göra en bra prottedrink men det är en bra början.

Rahf
2007-07-21, 23:06
Nitrometan får en proper blender som gör jobbet MYCKET bättre än en stavmixer.

Musselbank får en gosig kram och en stulen sockerkakssmet.

Musselbank
2007-07-21, 23:19
http://img39.picoodle.com/img/img39/9/7/21/f_fchikaspinkm_4818d5f.gif (http://www.picoodle.com/view.php?srv=img39&img=/9/7/21/f_fchikaspinkm_4818d5f.gif)

Nitrometan
2007-07-22, 16:07
Nitrometan får en proper blender som gör jobbet MYCKET bättre än en stavmixer.
Weee. Tack!

En Blendtec?

Nitrometan
2007-07-22, 16:09
Blendtec Total Blender Black.

http://www.blendtec.com/ProductImages/medium_TB-621-BHM_1.jpg

Kolla in "Will it blend"-filmerna på You Tube. :thumbup:

Cilia
2007-07-22, 21:20
Ja, det finns bara en anledning att äta dem råa... sockerkakssmet *cupid* *cupid* *cupid*
:em:
precis, underbart exempel
vad sugen jag blir