handdator

Visa fullständig version : Bra övning för axelskador! Har hjälpt många!


demode
2007-07-21, 08:21
Jag har äntligen hittat en övning som verkligen gör gott för axlarna. Jag kände nyttan redan efter första gången jag provade övningen.

Du tar en sopkvast eller valfri pinne med stor längd (jag började med mitt fiskespö). Håll pinnen framför dig med ett brett grepp och raka armar. Lyft i en mjuk rörelse pinnen ovan huvudet - hela tiden med raka armar - och sedan nerför ryggen - håll armarna raka hela vägen - sedan drar du tillbaka över huvudet och fram.

Allt detta görs i ett lugnt tempo och med raka armar. Klarar du omöjligt att hålla raka armar så ta ett bredare grepp. Finns det inte en chans oavsett hur brett du håller så får du ta det så långt det går så borde du märka att du klarar längre och längre med tiden.

Nedan en video på utförandet:
http://66.241.223.243/champs/video/Exercise21.asf (öppnas som url i windows media player)

Gör detta dagligen under några veckor, skippa det dock på axel och bröstdagar, starta med 20 reps och arbeta dig så småningom upp till 50.

Här är länken till källan och folk som har fått lyckade resultat:
http://www.intensemuscle.com/showthread.php?t=6997&page=1&pp=25

demode
2007-07-21, 08:27
Det är en sorts stretchövning som hjälper blodcirkulationen i området och ser till att du får en härlig känsla av fräschhet i axlarna. Det är en hel del som gått med årslånga skador som provat detta i några veckor och sedan har kunnat lyfta ordentligt igen för första gången på väldigt länge. För mig har det tagit bort en daglig smärta i axlarna den blir gradvis mindre och mindre känns knappt något numer.

xOr
2007-07-21, 13:35
Det där ska testas, har en axelskada som gör att hela axelpartiet hänger på mig och muskulaturen är konstig. Får hoppas att detta ökar läkningen lite.

torregen
2007-07-21, 13:59
mycket bra övning, brukar alltid köa den innan passen jämsmed att jag tränar rotatorcuffarna innan passen.

du kan även testa att gå runt sidan.

Cerwinbob
2007-07-24, 18:35
Har testat ävningen nu och den verkar vara mycket bra. Bara en fråga hur menar du med:
"Gör detta dagligen under några veckor, skippa det dock på axel och bröstdagar, starta med 20 reps och arbeta dig så småningom upp till 50."

Menar du ett set 20-50 rep per dag eller ska man göra fler. Har kört 3 set 20 reps än så länge.

demode
2007-07-24, 19:02
du kan dela upp det om du vill men jag kör ett set på morgonen/innan läggdags eller innan träning. Jag tror att huvudsaken är att man gör övningen.

Cerwinbob
2007-07-24, 19:10
Ok, kände nämligen en viss träningsverk sen gårdagens pass då jag nog körde 3 eller 4 set. Så ett set om dagen räcker alltså?

demode
2007-07-25, 14:47
Ok, kände nämligen en viss träningsverk sen gårdagens pass då jag nog körde 3 eller 4 set. Så ett set om dagen räcker alltså?

Yeap! *flex*

andeN.
2007-07-26, 15:48
Testa det där och det kändes riktigt behagligt efteråt, inte haft en sådan avslappnad känsla i axlarna på länge.
Men idag känner jag en obehagskänsla i axlarna, det lixom ilar till ibland, är säkert bara någon form av träningsvärk som går över.

Tack för tipset! :thumbup:

demode
2007-07-26, 16:15
Jag kunde idag köra ett axelpass för första gången på länge utan problem säkert tack vare 2 veckors vila från axelpass och denna övningen. Så jäkla glad att jag hittade den. *cupid*

DarcyGrahn
2007-07-26, 16:32
Konstigt nog blir det värre för mig när jag "snurrar" stången runt hela vägen. Det känns bättre att hålla smalare så det känns som att det stretchar ut främre axlarna och bröstet. Sedan tkr jag att lätta hantellyft åt sidan och lite övningar för rotator-cuffarna hjälper mig mkt när jag har ont. Brukar gå över fort då.

demode
2007-07-26, 16:55
Jag glömde en viktig detalj, cruxet med övningen är att ta så smalt grepp som du verkligen kan utan att bända armarna och fortsätta arbeta sig inåt allt eftersom. :smash:

demode
2007-07-26, 17:00
Läs amerikanarens post istället, han förklarar mer utförligt. :thumbup:

kraftsport
2007-07-26, 17:13
Hmm, är det så bra övning ifall man redan har en inflamation i axeln? Då kanske man förvärrar det genom att klämma åt i vissa lägen.

demode
2007-07-26, 17:35
Hmm, är det så bra övning ifall man redan har en inflamation i axeln? Då kanske man förvärrar det genom att klämma åt i vissa lägen.

Det är något jag inte vågar svara på det får du ta med en naprapat men enligt många som prövat övningen i det amerikanska forumet påstår att det funkar mot vissa typer av inflammationer också på grund av att man får ökad omsättning friskt blod och syre i de musklerna.

demode
2007-07-26, 17:39
Känner du att du får ont av övningen tycker jag inte att du ska göra den förrän du har pratat med ett proffs.

Sundqvist
2010-02-05, 12:27
Någon som har kvar klippet?

lul
2010-02-08, 22:49
Någon som har kvar klippet?

Haha, tänkte precis fråga samma sak.

Martin Löwgren
2010-02-09, 00:03
Någon som har kvar klippet?

Nej och tur är väl det. Vill man aktivt tänja ut sin ledkapsel och påfresta leden och dess ligament i dess absoluta ytterlägen är det dock en perfekt övning men vem vill göra det frivilligt?

lul
2010-02-09, 08:12
Nej och tur är väl det. Vill man aktivt tänja ut sin ledkapsel och påfresta leden och dess ligament i dess absoluta ytterlägen är det dock en perfekt övning men vem vill göra det frivilligt?

Okej, synd. Men vad kan man göra för övningar då?

Martin Löwgren
2010-02-09, 11:32
Okej, synd. Men vad kan man göra för övningar då?

Sök på optimal skulderuppvärmning på forumet.

lul
2010-02-09, 18:50
Sök på optimal skulderuppvärmning på forumet.

Tack fan! Blir att köra den nu direkt med gummibandet hemma :)

Gald
2011-11-12, 04:16
E lite nyfiken, jag har haft axel skada länge nu i vänster axel fått diagnosen irritation i AC-LEDEN någon kunnig som vet om denna övning är bra för mig då? Den verkar ha fått positiv feedback osv men blir lite orolig när Martin Löwgren skrev sådär han är ju trotsallt naprapat.

Någon som kan ge mig ett säkert svar om den är bra att köra för mig som har irritation i ac leden? Eller skulle det bara göra det värre.

Tack.