handdator

Visa fullständig version : morgonpromenader


Linda
2003-04-06, 09:02
Jag har en fundering kring morgonpromenader!?! Jag har sedan årsskiftet gått morgonpromenader på 90 min innan frukost.
I min mage har det skvalpat 2 koppar kaffe med minimjölk, 2 koffeintabletter, 1 msk linfröolja. På senare tid har jag även dratt i mig en proteindrink innan promenaden för att spara på musklerna (som jag sliter järnet för att få dit) men min fundering rör sig just kring proteinet.

Hur mycket protein bör jag ta innan promenaden. Jag har läst allt ifrån 10-40g, för mig verkar det som ganska stor skillnad. 10g kan man få i sig genom 2,5 dl minimjölk nämligen.
:bpump:

Herkulez
2003-04-06, 09:22
Originally posted by Linda
10g kan man få i sig genom 2,5 dl minimjölk nämligen.
:bpump:

men då får du ju i dig kolhydrater oxå som är insulinhöjande

Linda
2003-04-06, 09:57
Är det bättre att skippa kaffet med mjölken och enbart knapra koffeintabletter eller är lite mjölk så pass försumbart att det är OK?

Proteinet då, är det inte insulinhöjande över huvudtaget?

spinkoo
2003-04-06, 10:17
2 koppar kaffe OCH 2 koffeinpiller låter rätt mycket. I min värld är det inte nyttigt.

Proteinet ökar massa hormoner som är bra för fettförbränningen. Även insulin, men det är bara att hoppas att man får tillbaka det med det andra. Ingen vet, men eftersom så många äter protein innan och lyckas kan det ju inte vara farligt.

2,5 dl mjölk är däremot lite halvskumt, inte för att det lär göra nåt egentligen men det är för mycket kolisar. Mjölk höjer ju öven insulinet som bara den. I kaffet lär det vara försumbart.

Gå inte ihäl dig nu :thumbup:

Moral of the story: Spelar inte så stor roll...:em:

Veggie
2003-04-06, 10:22
Jag tycker att protein bör tas innan om man går länge, uppemot 90 min. Går man som jag 45-60 min så föredrar jag enbart kaffe innan, men skippa mjölken...

Linda
2003-04-06, 10:32
spinkoo: Att jag dricker två(små) koppar kaffe +2 koffein tabletter är för att jag hittade en artiket på internet att om man tog 0,8mg koffein per kroppskilo och dag kan man tydligen öka sin termogena effekt och bränna upp till 2,5 kilo rent fett på 8 veckor. Alltså håller jag på med ett försok med detta. Det återstår att se om det lyckas, dosen må vara lite hög på morgonen då den motsvarar ca 320mg av mina 550mg men magen tål det.
Annars dricker jag varken kaffe (endast i sociala kretsar, typ när mormor bjuder) eller äter koffeintabletter. Kaffe smakar urk eller så har jag inte blivit vuxen.

Herkulez
2003-04-06, 10:36
det är ingen fara att ta två koffein tabletter och två koppar kaffe, fortsätt med det

Grahn
2003-04-06, 10:45
Man känner om det är för mycket, känns inte direkt trevligt.

spinkoo
2003-04-06, 10:57
Originally posted by Linda
spinkoo: Att jag dricker två(små) koppar kaffe +2 koffein tabletter är för att jag hittade en artiket på internet att om man tog 0,8mg koffein per kroppskilo och dag kan man tydligen öka sin termogena effekt och bränna upp till 2,5 kilo rent fett på 8 veckor. Alltså håller jag på med ett försok med detta. Det återstår att se om det lyckas, dosen må vara lite hög på morgonen då den motsvarar ca 320mg av mina 550mg men magen tål det.
Annars dricker jag varken kaffe (endast i sociala kretsar, typ när mormor bjuder) eller äter koffeintabletter. Kaffe smakar urk eller så har jag inte blivit vuxen.

Skojigt test :)

Men jag råkar leva kvar i min insnöade välrd där en kopp kaffe är 200 mg koffein. 3 dl muggar har vi, stark kaffe. Jaja, 60 per kopp då är det ju annurlunda...

Och kaffe är gott ;)

Linda
2003-04-06, 16:49
Jag har läst att en kopp kaffe på ca 1,5 dl innehåller mellan 55-75 mg koffein beroende på vilken rostning bönan har.

Viveqa
2003-04-06, 19:15
Ät efter promenaden, då lagras det in i de tomma muskelcellerna och inte i fettcellerna, före är det onödigt att inta något annat än vatten och e. koffein.

Lellan
2003-04-06, 20:16
Originally posted by Heroinegirl
Ät efter promenaden, då lagras det in i de tomma muskelcellerna och inte i fettcellerna, före är det onödigt att inta något annat än vatten och e. koffein.

Jag tar vatten, oftast koffe och lite glutamin.. det borde väl va bra? Har det gått lång tid sedan senaste målet blanar jag i lite hi whey i glutaminglaset vilket väl borde va ok eftersom jag ofta går runt 1 ½ mil? :confused:

King Grub
2003-04-06, 20:18
Originally posted by Lellan


Jag tar vatten, oftast koffe och lite glutamin.. det borde väl va bra? Har det gått lång tid sedan senaste målet blanar jag i lite hi whey i glutaminglaset vilket väl borde va ok eftersom jag ofta går runt 1 ½ mil? :confused:

Det gör garanterat ingen skada. Bättre att vara på den säkra sidan, kanske. :)

leiap
2003-04-07, 20:34
Jag tycker att det är bäst med bara koffein o vatten innan.

Vasslet är så snabbt att insulinet höjs i blodet och det kommer att motverka det glukagon som vanligen är responsen på långsammare proteinkällor. Långsamma proteiner innan är inte heller nån idé tycker jag.

Vassle efteråt om man känner att man måste. Men själv tar jag det bara efter aktiviteter som HIIT (intervaller) och styrketräning. Då man varit och nosat på anaerob energibildning alltså. Promenader är så aeroba att det inte behövs, tycker jag personligen.

spas
2003-04-07, 21:31
Jag slänger i mig en halv liter vatten och 2 råa äggvitor inna promenaden, är det bra?

Action
2003-04-07, 21:40
Originally posted by Lellan


Jag tar vatten, oftast koffe och lite glutamin.. det borde väl va bra? Har det gått lång tid sedan senaste målet blanar jag i lite hi whey i glutaminglaset vilket väl borde va ok eftersom jag ofta går runt 1 ½ mil? :confused:

2 timmars promenader varje morgon?!?!

Lellan
2003-04-07, 22:19
Originally posted by Action


2 timmars promenader varje morgon?!?!

Oftast 90 minuter, varierar från 11-15 km. Men jag har gått mycket i flera år, sällan under 3 mil/dag i färdsträckor. Har ingen cykel, bil el busskort och jobbar få timmar.

Förr gick jag ÄNNU mer, men så har jag vader som.. hm. Jag nöjer mig med att säga att de är xl.. :MrT:

Action
2003-04-07, 22:23
Originally posted by Lellan


Oftast 90 minuter, varierar från 11-15 km. Men jag har gått mycket i flera år, sällan under 3 mil/dag i färdsträckor. Har ingen cykel, bil el busskort och jobbar få timmar.

Förr gick jag ÄNNU mer, men så har jag vader som.. hm. Jag nöjer mig med att säga att de är xl.. :MrT:

Om du hinner 15km på 90 minuter så e du en jävel på o gå och borde ju fundera på o tävla i gång istället :D

Lellan
2003-04-07, 23:12
Originally posted by Action


Om du hinner 15km på 90 minuter så e du en jävel på o gå och borde ju fundera på o tävla i gång istället :D

90 minuter är kortare sträckan, som förlängs vid fint väder och lust! Såhär vinterdags har det inte varit aktuellt.. :) Har mätt med sytråd och karta precis häromdagen så det borde stämma!

Och självklart är jag en jävel på att gå..:hbang: (har raggat upp en kille genom att han blev impad över mitt promenixande förbi hans jobb varje dag.. de du! *asg*)

Action
2003-04-08, 06:57
Originally posted by Lellan


90 minuter är kortare sträckan, som förlängs vid fint väder och lust! Såhär vinterdags har det inte varit aktuellt.. :) Har mätt med sytråd och karta precis häromdagen så det borde stämma!

Och självklart är jag en jävel på att gå..:hbang: (har raggat upp en kille genom att han blev impad över mitt promenixande förbi hans jobb varje dag.. de du! *asg*)

Hehe.. tänkte väl.. 11km på 90minuter har jag heller inga problem med.. Kan nog tom hinna med 12km om jag har en riktigt bra dag. Ska precis ut på en rejäl runda... Få bort det sista lilla fettet jag har kvar på magen...:D