handdator

Visa fullständig version : Fan Fan Fan!!!!


Purren
2007-07-20, 15:37
Jag har senaste året jobbat på en livsmedelsbutik där jag bor och avskyr det verkligen då det är helt omotiverade människor som jobbar där och då ska jag inte ens börja prata om ledningen. Så jag började leta vidare

Idag var jag på en gruppintervju med 6 andra personer och två chefer som skulle hålla i det hela, för en tjänst som jag verkligen ville ha. Hela företaget verkar vara skönare; ordentliga chefer, ordentlig personal, en tydlig hierarki, bra möjligheter att jobba sig upp och schysst arbetsmiljö. Lite nervöst och så men intervjun i sig gick över förväntan.

Dom ringer mig nu och säger att dom tyckte att jag var jättetrevlig och att de verkligen vill anställa mig men att det inte går på grund av att jag jobbar i en livsmedelsbutik och att jag har en uppsägningstid på en månad, och tjänsterna måste tillsättas nu. Men dom sparar mitt cv, för de vill verkligen att jag ska börja jobba hos de.

ARGHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!
:furious: :furious: :furious:

Mago
2007-07-20, 15:38
Jag tror helt klart att de bara sa så för att inte göra dig ledsen.

King Grub
2007-07-20, 15:39
Vad skulle hända, om man bara helt sonika slutade ändå, trots uppsägningstiden, och började på ett annat ställe?

Purren
2007-07-20, 15:41
Jag tror helt klart att de bara sa så för att inte göra dig ledsen.

Det är mycket möjligt.

Fast å andra sidan tyckte jag det gick bra för mig jämfört med dom andra nissarna.

Purren
2007-07-20, 15:43
Vad skulle hända, om man bara helt sonika slutade ändå, trots uppsägningstiden, och började på ett annat ställe?

Vettefan. Jag har för mig att det enda företaget kan göra är att hålla inne din senaste lön, men jag vet inte säkert.

Purren
2007-07-20, 15:45
Jag tror helt klart att de bara sa så för att inte göra dig ledsen.

Och chefen jag pratade med verkade verkligen som en "no bullshit" typ av person.

Yes
2007-07-20, 15:45
Uppsägningstid är väl ändå något man måste räkna med när man ska anställa någon? Hur ser kravspecen ut annars liksom? Ung, välutbildad, minst 10 års erfarenhet av liknande jobb och arbetslös?

Ironwoman
2007-07-20, 15:47
Dessutom ta ut det av semestern/flex eller så om du har någon kvar.

Purren
2007-07-20, 15:48
Uppsägningstid är väl ändå något man måste räkna med när man ska anställa någon? Hur ser kravspecen ut annars liksom? Ung, välutbildad, minst 10 års erfarenhet av liknande jobb och arbetslös?

Det är inte ett högt uppsatt jobb. Inga förkrav, dock det bästa av sin sort enligt mig.

Krille 87
2007-07-20, 15:55
Det är inte ett högt uppsatt jobb. Inga förkrav, dock det bästa av sin sort enligt mig.


Vad var det för jobb då?!

Allan
2007-07-20, 16:38
På de flesta företag brukar man kunna komma överens om huruvida uppsägningstiden ska hanteras. Alltså, har du snackat med din nuvarande arebtsgivare och kollat om det verkligen är omöjligt att du slutar tidigare????

chidde
2007-07-21, 02:18
om det är ett så pass seriöst företag som du menar, och om de nu så gärna vill anställa dig så tycker jag att de finna sig i att du har en uppsägningstid. duktig personal är aldrig ledig, kom ihåg att du ska gå in med inställningen att det är du som har en tjänst arbetsgivaren vill köpa och det sker på dina villkor

fast som Krille 87 sa, det beror lite på vad det är för jobb
är det ett jobb som inte kräver nån vidare stjärna för att klara det så kanske det är lättare för dem att anställa den som ansågs vara "näst" bäst i den här intervjun

christian
2007-07-21, 02:33
Hur mkt semester har du kvar? Ta ut det och säg upp dig samtidigt.

MasterChief
2007-07-21, 06:57
Vad skulle hända, om man bara helt sonika slutade ändå, trots uppsägningstiden, och började på ett annat ställe?

Om jag var hans eventuellt nya chef skulle jag ändra min åsikt om honom ganska rejält om han bröt avtalet med sin förra arbetsgivare.

Cilia
2007-07-21, 09:33
en månad är ju ingenting när man ska tillsätta personal

kan du inte fråga chefen i livsmedelsbutiken om du får sluta på stört?
Eller bjuda till och säga att du under uppsägningsmånden jobbar men mindre.
tar alla helger och så mycket kvällar du orkar för att göra det lättare för dom?

det brukar alltid gå
jag skulle aldrig vilja stoppa någons karriär

Empe
2007-07-21, 09:56
Om jag var hans eventuellt nya chef skulle jag ändra min åsikt om honom ganska rejält om han bröt avtalet med sin förra arbetsgivare.

Nja, det visar ju bara att han hellre vill ha det jobbet den nya arbetsgivaren erbjuder.

Yes
2007-07-21, 09:58
Det är inte ett högt uppsatt jobb. Inga förkrav, dock det bästa av sin sort enligt mig.
Förstod det, jag försökte bara göra mig lite lustig över företags ibland något orealistiska krav.

Nja, det visar ju bara att han hellre vill ha det jobbet den nya arbetsgivaren erbjuder.
Det visar också att han inte har någon respekt för det avtal han ingått.

MasterChief
2007-07-21, 10:04
Nja, det visar ju bara att han hellre vill ha det jobbet den nya arbetsgivaren erbjuder.

Vilken signal ger det nya arbetsgivaren? Vad händer om trådskaparen hittar ett ännu ballare jobb? Då kan inte nya arbetsgivaren vara säker på att han får tid att hitta en ersättare eftersom grabben "bara sticker". Funkar inte bra i arbetslivet. Det kanske du kommer upptäcka en dag.

Garnax
2007-07-21, 11:48
Vad skulle hända, om man bara helt sonika slutade ändå, trots uppsägningstiden, och började på ett annat ställe?

Så vitt jag vet har dom bara rätt att hålla inne allt över din minimumlön annars kan dom inte göra så mycket. Dom får inte hålla inne lön eller semesterpengar.

Allan
2007-07-21, 18:56
Så vitt jag vet har dom bara rätt att hålla inne allt över din minimumlön annars kan dom inte göra så mycket. Dom får inte hålla inne lön eller semesterpengar.


Först kallas till förhandling i ärendet. Därefter får Arbetsgivaren ta ärendet till arbetsdomstolen, eller skiljenämnd (beroende på avtalssituation), för att reda ut eventuell skuldfråga, och kostnader i samband med det. Det är jävligt ovanligt att det händer. De kan inte heller utan vidare hålla innestående lön inne; allt detta måste lösas formellt - det är inget en förbannad arbetsgivare kan göra som han vill med.
Däremot är MasterChiefs synpunkt riktig - det är bland det sämsta man kan ta med sig att överge en tidigare arbetsgivare

MasterChief
2007-07-21, 19:08
Däremot är MasterChiefs synpunkt riktig - det är bland det sämsta man kan ta med sig att överge en tidigare arbetsgivare

För att spinna vidare på detta kan jag berätta en sann liten saga från mitt egna liv. När jag sökte till mitt nuvarande arbete så var det en konsult som hade hand om den initiala rekryteringen. Han gick minutiöst igenom hela min arbetskarriär. Från den dag jag började arbeta och framåt. Han godkände inga luckor överhuvudtaget. Sen ringde han runt och verifierade allt. Han förväntade sig referenser från alla mina tidigare arbetsgivare. Allt grävdes upp. Skulle en sådan händelse att jag brutit ett avtal dykt upp hade det varit "tack och hej" direkt. Kan vara bra att tänka på (nu pratar jag inte om trådskaparens framtid utan i största allmänhet).

Cilia
2007-07-21, 19:31
Det var en duktig rekryterare, kan meddela att alla inte gör så fast det eg är det man betalar dom för. Cred till honom

petah
2007-07-21, 19:37
Jag har senaste året jobbat på en livsmedelsbutik där jag bor och avskyr det verkligen då det är helt omotiverade människor som jobbar där och då ska jag inte ens börja prata om ledningen. Så jag började leta vidare

Idag var jag på en gruppintervju med 6 andra personer och två chefer som skulle hålla i det hela, för en tjänst som jag verkligen ville ha. Hela företaget verkar vara skönare; ordentliga chefer, ordentlig personal, en tydlig hierarki, bra möjligheter att jobba sig upp och schysst arbetsmiljö. Lite nervöst och så men intervjun i sig gick över förväntan.

Dom ringer mig nu och säger att dom tyckte att jag var jättetrevlig och att de verkligen vill anställa mig men att det inte går på grund av att jag jobbar i en livsmedelsbutik och att jag har en uppsägningstid på en månad, och tjänsterna måste tillsättas nu. Men dom sparar mitt cv, för de vill verkligen att jag ska börja jobba hos de.

ARGHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!
:furious: :furious: :furious:


Sluta på ditt jobb närfan du vill, men använd inte ditt betyg från den arbetsgivaren på nästa jobbintervju. *whistle*

Uppsägningstid är bara något man bör följa, inte alls olagligt eller liknande att bara sluta.

petah
2007-07-21, 19:41
Sluta på ditt jobb närfan du vill, men använd inte ditt betyg från den arbetsgivaren på nästa jobbintervju. *whistle*

Uppsägningstid är bara något man bör följa, inte alls olagligt eller liknande att bara sluta.


Att bara sticka är ju dock inget jag rekommenderar, men om det var en situation så att du MÅSTE sluta på stört och inte får, så är det bara att gå ut igenom dörrn.

Purren
2007-08-06, 23:39
Uppdatering:

Dom ringde idag och ville ha mig igen. Jag börjar på måndag nästa vecka, inga mer intervjuer eller något, bara komma in och arbeta. Yay me. :)

KlopFer
2007-08-06, 23:41
Uppdatering:

Dom ringde idag och ville ha mig igen. Jag börjar på måndag nästa vecka, inga mer intervjuer eller något, bara komma in och arbeta. Yay me. :)

Vad är det för jobb?

Cilia
2007-08-07, 10:08
Uppdatering:

Dom ringde idag och ville ha mig igen. Jag börjar på måndag nästa vecka, inga mer intervjuer eller något, bara komma in och arbeta. Yay me. :)

Grattis, jag skulle också anställa dig.
Du kommer göra bra ifrån dig

tano
2007-08-07, 10:25
Grattis, men varför är det så hemligt vad det är för ett jobb?
Man blir ju nyfiken...