handdator

Visa fullständig version : Människors värde, mer värda eller ej.


*Flash*
2007-07-20, 11:49
Jag kände att jag behövde skriva av mig lite efter två trådar om djur som farit illa då det alltid brukar uppkomma oenigheter om huruvida människor är mer värda än andra djur eller inte.

Till en början..OM människor är mer värda än djur vad är det då som gör att du/ni anser detta?

Är det våran överlägsna intelligens?
Den som gjort det möjligt för oss att komma på sååå många sätt att förstöra våran planet på?

Är det våran kreativitet som spelar in också?
Att vi lyckas komma på aktiviteter som att hälla bensin på och sätta eld på katter för att undvika tristess?

Våran otroliga förmåga till empati?
Den som gör oss till sådana underbara människor att vi aldrig skulle få för oss att begå handlingar så som misshandel, mord, våldtäckt och rån?

Är medlemmarna i Mensa mer värda än andra med lägre IQ?
Är "vanliga människor" mer värda än exempelvis en person med CP skada eller Downs syndrom?
Är klassens bästa elev mer värd än den med sämst betyg?
Är en läkare som är med i Läkare utan gränser och frivilligt åker iväg till andra länder för lite/ingen (?) ersättning mer värd än en som utför dyra skönhetsoperationer?
Är en hund mer värd en än katt? Än en anka? Och i sådana fall vem avgör det? Går det öht att "rangordna" folkslag, djurarter m.m. i värde?


Ja skriv vad ni tycker och tänker.

Granatgiraffen
2007-07-20, 11:52
Kan du inte börja med att definiera värde i det här fallet. Så kanske diskussionen löser sig själv och du kan radera ditt inlägg?

blekfet2
2007-07-20, 11:56
Själv så anser jag inte människan vara mer värd än djur, snarare tvärtom.

*Flash*
2007-07-20, 11:57
Kan du inte börja med att definiera värde i det här fallet. Så kanske diskussionen löser sig själv och du kan radera ditt inlägg?
Tja jag vet inte riktigt.
Mer värda att få leva helt enkelt kanske?
Att få göra precis som de vill med sina liv även om andra (djur, andra människor?) tar skada.

Andy.da.wohoo
2007-07-20, 11:58
Egentligen så tycker man att alla människor och djur ska vara lika mycket värda men sen när man kollar på vissa människor t ex våldtäcktsmän/kvinnor och mördare så får man ju känslan att dom borde vara mindre värda.
Likaså tänker jag likadant när det gäller djur. Skadedjur som råttor som bara förstör vill man ju också att dom ska vara mindre värda. Men är det rätt att värdera råttor mindre än man värderar en hund? Alla djur och människor har ju samma rätt att leva.
Människor med CP skador har ju samma rätt att leva men folk tycker att eftersom dom är "störda" och dumma i huvudet så borde andra "normala" människor ha ett större värde och få uppleva fler privilegier.

Har många tankar om detta men kommer inte på något bra sätt att formulera dom :S

Palm
2007-07-20, 12:11
Finns inte i min värld att djurs värde skulle kunna likställas med människor. Man är sig själv närmast och allt det där. Blir väldiga problem med gränsdragningar om man ska se djur och människor som lika värda med lika rättigheter (kanske eftersom man inte kan påklistra djur några skyldigheter).

Ser jag två brinnande hus med tusen instängda kossor i det ena och en främmande människa i det andra har människan naturligtvis högst prioritet.

(Därmed inte sagt att jag inte blir förbannad på folk som plågar djur för nöjes skull.)

sissa
2007-07-20, 12:18
Själv så anser jag inte människan vara mer värd än djur, snarare tvärtom.

Så du tycker det vore rimligt att vi människor, som har den största makten av alla varelser på jorden, tog beslutet att just våran egen art ska vi inte sätta i första rummet utan alla andra djur?

Varför är det bra?

Spawn
2007-07-20, 12:23
Det beror på hur man ser det. Visst förstör vi för oss själva vi och bananflugan är de enda som jag hört som tex äter ihjäl oss och krossar sammhället pga våra egna behov. Bananflugan äter mat och förökar sig tills maten är slut då dör den och det lilla samhället ut.

Så för de som tycker att ett djurs liv är mer värt än en människas räddar ni verkligen hästen som håller på att drunkna än människan brevid? om ni vet att ni bara kunde rädda 1 och det skulle gå.

Jag tror att de flesta djurvänner påstår sig tycka att ett djurs liv är mer värt eller lika men de skulle nog handla anourlunda i en pressad situation då kommer nog sanningen fram.

Spawn
2007-07-20, 12:27
Egentligen så tycker man att alla människor och djur ska vara lika mycket värda men sen när man kollar på vissa människor t ex våldtäcktsmän/kvinnor och mördare så får man ju känslan att dom borde vara mindre värda.
Likaså tänker jag likadant när det gäller djur. Skadedjur som råttor som bara förstör vill man ju också att dom ska vara mindre värda. Men är det rätt att värdera råttor mindre än man värderar en hund? Alla djur och människor har ju samma rätt att leva.
Människor med CP skador har ju samma rätt att leva men folk tycker att eftersom dom är "störda" och dumma i huvudet så borde andra "normala" människor ha ett större värde och få uppleva fler privilegier.

Har många tankar om detta men kommer inte på något bra sätt att formulera dom :S

Frågan är vem som är dum i huvudet här. En person med sjukdomen cp är nödvändigtvis inte dum i huvudet som du utrycker det. De kan ha högre intelligens än dig men fördommar som du förmodligen har får dig att tro att en människa som ser ut att inte vara smart inte är de.

Andy.da.wohoo
2007-07-20, 12:34
Frågan är vem som är dum i huvudet här. En person med sjukdomen cp är nödvändigtvis inte dum i huvudet som du utrycker det. De kan ha högre intelligens än dig men fördommar som du förmodligen har får dig att tro att en människa som ser ut att inte vara smart inte är de.

Jag menade inte att jag har dom fördomarna. Jag menade att folk som tycker dom ser konstiga ut tror att dom är dumma i huvudet på grund av det. Människor kan se ut hursomhelst och vara en geni för det. Dom kan även vara helt blåsta.
Ett exempel är att många har fördommar mot sminkade blondiner att dom är bimbos och "dummare" än andra bara för att dom ser bra ut, bystar upp sig osv.

grisbil3n
2007-07-20, 12:34
Jag har mera utbyte med människor, jag är mer beroende av människor.

blekfet2
2007-07-20, 12:46
Så du tycker det vore rimligt att vi människor, som har den största makten av alla varelser på jorden, tog beslutet att just våran egen art ska vi inte sätta i första rummet utan alla andra djur?

Varför är det bra?

SÅ med andra ord är det helt ok att jag som kille är fysiskt starkare än dig och kan då avgöra ditt värde?

Varför skulle människan vara mer värd än ett djur bara för att människan har den största makten?

Palm
2007-07-20, 12:50
SÅ med andra ord är det helt ok att jag som kille är fysiskt starkare än dig och kan då avgöra ditt värde?

Varför skulle människan vara mer värd än ett djur bara för att människan har den största makten?

Hur skulle du själv göra i fallet med kossorna i det brinnande huset? (Ett stort hus.)

babbett
2007-07-20, 12:50
Även fast jag är en djurälskare så anser jag att en människa är mera värd än ett djur..
Om jag tex. skulle komma till en trafikolycka och välja mellan att rädda människa eller djur först så skulle jag välja människa.

sissa
2007-07-20, 12:52
SÅ med andra ord är det helt ok att jag som kille är fysiskt starkare än dig och kan då avgöra ditt värde?

Varför skulle människan vara mer värd än ett djur bara för att människan har den största makten?

Jag tycker det känns rimligt att vi sätter oss själva i första rummet. Varför skulle vi inte göra det? För att vi vill vara snälla och goda människor?
Så goda och snälla att vi är beredda att underkasta oss själva och våra behov för nån annan art? Visst, det går ju, men det är nog ingen linje jag kommer gå på.

Sen är det ingen plättlätt fråga, visst kan fråga sig vad som skiljer oss från djuren ( särskilt djur som liknar oss) Går där en knivskarp gräns osv. Men jag tycker fortfarande att det känns rätt rimligt att vi sätter vår egen art först.

Vinter
2007-07-20, 12:54
Människor är också ett djur, man behöver egentligen bara komma ihåg att för vilket rovdjur som helst är du egentligen bara en saftig köttbit. Kan möjligtvis göra det lättare att skippa moralen.

sissa
2007-07-20, 12:59
Varför skulle människan vara mer värd än ett djur bara för att människan har den största makten?

Det är inget som säger det ( om man nu inte är troende eller liknande och följer nån slags bibel som talar om hur saker förhåller sig) .Det är upp till oss själva hur vi värderar.

Daniel_S
2007-07-20, 13:39
Människan har befolkat hela jordklotet, flugit till månen och skapat internet. Hela denna tillvaro är uppbyggd med och på bekostnad av naturen. Därför känns det lite konstigt att år 2007 fundera om människan är mera värd än djur, fast frågan har några intressanta filosfiska poänger.

Stoltz
2007-07-20, 13:53
Det är inget som säger det ( om man nu inte är troende eller liknande och följer nån slags bibel som talar om hur saker förhåller sig) .Det är upp till oss själva hur vi värderar.

Dock säger inte bibeln eller koranen, etc, att människan är viktigare - Dock att den har makt att sätta sig över djuren. Det kan nog ingen förneka att vi besitter ;) (Beror ju på hur man tolkar "I Guds avbild" också, om man ser det katolskt, zwinglistiskt eller lutherskt)

Det där med människors värde är svårt - Allt handlar om personligt perspektiv. I mina ögon är de som ligger på samma moralnivå jämlikt värda. Dvs, t.ex anser jag att någon som lever ett liv som inte går ut på att utrota ett visst folkslag eller flera för den delen, är mer värd än en viss krigsherre i Tyskland under Andra Världskriget.

Allt handlar för mig om vad man jämför med och hur situationen just då förhåller sig. Det går inte att dra en rak linje.

regus
2007-07-20, 13:58
Ja, jag gillar inte djur allt för mycket. Förutom håriga hundar.

Palm
2007-07-20, 14:07
2004 låg Vägverkets humanvärde på 13 miljoner kronor. Betydligt mer än kg-priset på älgfärs. Egentligen är det väl mer relevant att ställa sig frågan hur mycket man är beredd att själv offra för att rädda livet på en anonym människa, en get eller en fisk.

Muskelbyggaren
2007-07-20, 15:23
Värdet beror helt av den exakta frågeställningen. Ska man värdera människor måste man titta på bestämda egenskaper. Frasen alla människor är lika värda är mycket dum enligt mig, vad den betyder är att alla människor ska behandlas på samma villkor och borde därför också så lyda. Stor skillnad. Klart att alla människor är olika mycket värda, i alla möjliga sammanhang.

Det här med värde är lite lustigt, då det liksom ibland kan kännas självklart att någon är mer värd än någon annan. Men efter blott sekunders eftertanke inser man det orimliga i resonemanget då det alltid blir till en tolkningsfråga.

Palm
2007-07-20, 15:35
Värdet beror helt av den exakta frågeställningen. Ska man värdera människor måste man titta på bestämda egenskaper. Frasen alla människor är lika värda är mycket dum enligt mig, vad den betyder är att alla människor ska behandlas på samma villkor och borde därför också så lyda. Stor skillnad. Klart att alla människor är olika mycket värda, i alla möjliga sammanhang.

Det här med värde är lite lustigt, då det liksom ibland kan kännas självklart att någon är mer värd än någon annan. Men efter blott sekunders eftertanke inser man det orimliga i resonemanget då det alltid blir till en tolkningsfråga.

För diskussionens skull kanske vi kan enas om en anonym människa man inte vet något alls om bakom en dörr? Ganska självklart (hoppas jag) att ens egna barn är mer värda än Jackie Arklöv.

Mago
2007-07-20, 15:46
För diskussionens skull kanske vi kan enas om en anonym människa man inte vet något alls om bakom en dörr? Ganska självklart (hoppas jag) att ens egna barn är mer värda än Jackie Arklöv.

För att han är mörkhyad eller?

regus
2007-07-20, 15:54
För att han är mörkhyad eller?

Eller för han älskar sina barn?

Palm
2007-07-20, 16:03
För att han är mörkhyad eller?

Ja? :confused:

JustinCredible
2007-07-20, 16:08
Människan är väl ett djur precis som alla andra djur. Människan är det mest värdefulla djuret såklart. Om en komet kom och vi var tvugna att utse vilken art som skulle få överleva för planetens bästa så skulle vi inte fylla ett skyddsrum fullt med katter. Om något annat djur med snabel och vingar kom som var smartare och starkare och allmänt bättre än människan så skulle den ta människans plats. Alltså ur en rent jättekosmisk syn på vem som kan.. öh.. utveckla.. jorden. Alltså om en komet kom så skulle snabeldjuren få skyddsrummen och människan ta emot smällen. Däremot är ett människobarn mer värt för en människa än ett snabeldjursbarn och tvärtom. Each to his own, men när kometen kommer får vi helt enkelt acceptera att snabeldjuren är mest lämpade för överlevnad.

HajduMan
2007-07-20, 16:15
Det e nog mer individen som avgör vem som är mer värd en någon annan, vem/vad värdera du mest? finns väll inget facit för vad som är mer värt än något/någon annan....

mangemani
2007-07-20, 16:29
Ska man värdera människor måste man titta på bestämda egenskaper. Frasen alla människor är lika värda är mycket dum enligt mig,

det luktar lika illa från alla männsikor efter toa besöket..

Kabuto
2007-07-20, 16:30
det luktar lika illa från alla männsikor efter toa besöket..

Eh, nej?

mangemani
2007-07-20, 16:31
Eh, nej?

eh,jo

skaparn
2007-07-20, 16:33
Hur många har inte börjat gråta när vargen skjuts till döds i Kevin Costners episka drama Dansar med vargar - efter det att man tämligen oberörd har sett indianer och cowboys ha ihjäl varandra på löpande band?

Således är alltså djur mer värda än människor, och vargen är det mest värda. Vilket även det straff som är påföljden för att ha skjutit en vittnar om.

daggermoon
2007-07-20, 16:34
Det e nog mer individen som avgör vem som är mer värd en någon annan, vem/vad värdera du mest? finns väll inget facit för vad som är mer värt än något/någon annan....
Bra poäng. När man diskuterar värdet av människor vs djur är det väl någon typ av objektivt värde som är intressant. Om jag i ett fiktivt val mellan att rädda en ko eller en människa väljer att rädda människan betyder inte det automatiskt att jag anser att människan objektivt är mer värd, utan snarare att jag har lättare att relatera till människan än till kon. På samma sätt skulle ju de flesta i ett val mellan att rädda en okänd människa och en vän välja att rädda vännen, utan att för den skull anse att ens vänner är mer värda än andra människor ur ett objektivt perspektiv.

Själv tycker jag att värdet av ett djur bör vara jämförbart med värdet av en människa, men att säga om det är större eller mindre känns inte helt relevant.

mangemani
2007-07-20, 16:35
Hur många har inte börjat gråta när vargen skjuts till döds i Kevin Costners episka drama Dansar med vargar - efter det att man tämligen oberörd har sett indianer och cowboys ha ihjäl varandra på löpande band?

Således är alltså djur mer värda än människor, och vargen är det mest värda. Vilket även det straff som är påföljden för att ha skjutit en vittnar om.


gråta är väl att ta i,men nog led man med vargen måste jag nog säga

Racso
2007-07-20, 17:07
Det är alldeles självklart att alla människor inte är lika värda. Någon som påstår det har problem med definitioner eller har svårt att förstå att olika människor har olika kapacitet i en given situation.


Däremot bör alla ha samma rättigheter.

Muskelbyggaren
2007-07-20, 17:17
Det är alldeles självklart att alla människor inte är lika värda. Någon som påstår det har problem med definitioner eller har svårt att förstå att olika människor har olika kapacitet i en given situation.

Däremot bör alla ha samma rättigheter.
Du får nog utveckla ditt resonemang, för jag förstår inte riktigt hur du tänker. Vem är mest värd när den snygga och smarta affärsmannen fått punktering ute på vägen och den korkade och lortiga lantisen kommer till undsättning?

Racso
2007-07-20, 17:22
Du får nog utveckla ditt resonemang, för jag förstår inte riktigt hur du tänker. Vem är mest värd när den snygga och smarta affärsmannen fått punktering ute på vägen och den korkade och lortiga lantisen kommer till undsättning?

Inte en tillämpar händelse...

Men jag skriver om din historia:

Affärsmannen (irrelevant) får problem med bilen, i hans baksäte sitter en bilmekaniker och ett golfproffs. Vem tror du är mest värd i den situationen?

Mescreant
2007-07-20, 17:26
Djuren, djuren är människor, katter är människor, hundar är människor.

Hästar, hästar är människor, apor är människor, kossor är människor.

Och människor ska vara vänner, det finns inga dom bara vi.
Det finns nåt vackert i allting som föds.

Jag äter inte mina vänner för dom är en del av mig - som jag kan leva med och växa med i all evighet.

Tanken, tanken är människor, fåglar är människor, elefanter är människor.

Råttor, råttor är människor, ormar är människor, lammet är människa.

Och lammet ska leka med hajar när freden är mer än ett ord.
Det du äter ska döma din själ.

Så, jag äter inte mina vänner...

Hur kan vi vara fridfulla när vi skapar sån misär - hur kan vi vara kärleksfulla när vi kärleken förtär, låt kärleken vara nu, låt sanningen vara du...

Jag äter inte mina vänner...

Muskelbyggaren
2007-07-20, 17:30
Inte en tillämpar händelse...

Men jag skriver om din historia:

Affärsmannen (irrelevant) får problem med bilen, i hans baksäte sitter en bilmekaniker och ett golfproffs. Vem tror du är mest värd i den situationen?

Bilmekanikern förstås. Var det din poäng? Jag tolkar ditt första inlägg som om du påstår att det finns människor som "totalt sett" är mer värda än andra, är det rätt? Om inte har jag inget att invända emot, annars behöver jag ytterligare förklaring för att förstå varför du tror som du tror.

skaparn
2007-07-20, 17:32
Djuren, djuren är människor, katter är människor, hundar är människor....

Så kan det blir när Refused möter Di Leva. Mycket underhållande text.

ErikWrestlingFreaket
2007-07-20, 17:34
Hur är det med myror, getingar, spindlar osv?
När folk pratar om sådana här ämnen så nämns och så tänks det oftast på sådant som anses vara sött, typ hamstrar, marsvin, hundar, katter osv.

Muskelbyggaren
2007-07-20, 17:37
Hur är det med myror, getingar, spindlar osv?
När folk pratar om sådana här ämnen så nämns och så tänks det oftast på sådant som anses vara sött, typ hamstrar, marsvin, hundar, katter osv.

Eller Marulken:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/Humpback_anglerfish.png/180px-Humpback_anglerfish.png

Den kan väl ändå inte vara lika mycket värd som andra fiskar...

Mescreant
2007-07-20, 17:37
Allt är mer värt än myggor och fästingar.

Några Människor > andra människor > söta apor > fula apor > delfiner > hundar > vargar > katter > rådjur > kaniner > nyckelpigor > tonfisk > humlor > spindlar > getingar > myggor > fästingar.

Så är det, på en höft.

Racso
2007-07-20, 17:37
Bilmekanikern förstås. Var det din poäng? Jag tolkar ditt första inlägg som om du påstår att det finns människor som "totalt sett" är mer värda än andra, är det rätt? Om inte har jag inget att invända emot, annars behöver jag ytterligare förklaring för att förstå varför du tror som du tror.

Ett "totalt värde" är väl i så fall summan av en persons nyttighet i alla kommande situationer, ett ganska meningslöst begrepp... (Eftersom man inte vet vad som skall komma.)

Men i allmänhet så bör en frisk, välutbildad och erfaren person vara mer värd än en sådan som inte är det.

Så vi är nog överrens.

Achryl
2007-07-20, 18:35
Men det går ju att snacka om värde på två sätt. Dels på ett generellt sett, man kan säga att alla är lika värda varesig man är vit eller svart och så vidare. Däremot finns det individuella skillnader. Om vi måste överge jorden och bara 1000 människor får plats på att rymdskepp är det självklart att man bara tar med de friska, intelligenta, framgångsrika och högt uppsatta.

Ett tredje sätt att se på lika värde är som nån annan redan sa, att mäta det från en individs perspektiv. Min familj är mer värd för mig än någon annan familj, till exempel.

Racso
2007-07-20, 19:59
Men det går ju att snacka om värde på två sätt. Dels på ett generellt sett, man kan säga att alla är lika värda varesig man är vit eller svart och så vidare. Däremot finns det individuella skillnader. Om vi måste överge jorden och bara 1000 människor får plats på att rymdskepp är det självklart att man bara tar med de friska, intelligenta, framgångsrika och högt uppsatta.

Ett tredje sätt att se på lika värde är som nån annan redan sa, att mäta det från en individs perspektiv. Min familj är mer värd för mig än någon annan familj, till exempel.

Allt är samma slags värde, det är bara olika situationer som sagt.

Lexidos
2007-07-20, 20:00
Men det går ju att snacka om värde på två sätt. Dels på ett generellt sett, man kan säga att alla är lika värda varesig man är vit eller svart och så vidare. Däremot finns det individuella skillnader. Om vi måste överge jorden och bara 1000 människor får plats på att rymdskepp är det självklart att man bara tar med de friska, intelligenta, framgångsrika och högt uppsatta.

Ett tredje sätt att se på lika värde är som nån annan redan sa, att mäta det från en individs perspektiv. Min familj är mer värd för mig än någon annan familj, till exempel.

så sant.

Och jag räknar min hund till familjen, alltså har han mer värde än valfri okänd människa.