handdator

Visa fullständig version : Traningsmat i Australien?


rajtzing
2007-07-20, 03:38
Ar det nagon har som har erfarenhet av traningsmat i Australien? pluggar och jobbar for narvarande i Brisbane och letar vettig mat som en galning i landet dar alla lever pa chips, pommes frites och lask.. visst, kyckling finns (bara farsk, vilket ar dyrt), tonfisk finns (runt 12 kr for 185g dock) osv.. men kvarg verkar omojligt att fa tag pa, dom har ingen aning om vad "quark" ar nar man fragar. En sak som faktiskt verkar bra ar fullkornspasta med okad proteinmangd, typ 20-25g/100g tror jag.. men annars bara skit. Sa nagon som har nagra tips? Nan som har varit har down under och forsokt halla igang med traningen?

Exhale_
2007-07-20, 04:10
Men dem måste väl för guds skull ha livsmedelsbutiker i Australien också? Det gäller bara att leta lite så hittar du nog någon supermarket.

blekfet2
2007-07-20, 06:44
men hoho :D

Eddie Vedder
2007-07-20, 08:28
Får jag fråga dig vad "träningsmat" betyder? Att vara inskränkt på kvarg, kyckling och tonfisk är totalt värdelöst. Har ni inget ris, ingen potatis, inga grönsaker, inget kött eller fisk alls?

Det måste väl gå att slänga ihop en portion makaroner och köttbullar även i Australien?

Varken kvarg eller tonfisk är på något sätt nån sorts mirakelmat där kroppen känner att "Oj, den här maten var minsann tråkig och proteinrik! Om någon tvingar i sig det här rakt ur burken måste jag ju bygga på mig ordentligt!". Nu var jag kanske lite överdrivet provokativ och menade absolut inget illa, det jag försöker säga är bara att ordet "träningsmat" egentligen inte existerar bortsett från om man kanske är elitidrottare.

Är man dessutom elitidrottare (eller motionär som tränar på samma nivå) är tonfisk och kvarg ingen supermat då heller.:D

Ät helt vanlig mat bara, basen bör vara oraffinerat, gärna inte för mycket halvfabrikat, inte så mycket socker, ät i tillräckliga mängder rent energimässigt utifrån dina mål (bygga/banta/ligga i balans men orka träningen o.s.v.) så ska det nog lösa sig.

Good luck mate!:thumbup:

Rahf
2007-07-20, 08:54
Kvarg = Cheese curd eller variant av det ordet. När du har hittat keson (cottage cheese) i butiken så kommer du att hitta det där.

Den enda egentliga skillnaden mellan Australien och Sverige som spelar roll är att de inte har specifika svenska livsmedel så som hårdbröd, köttbullar etc. Se till att köpa från Woolworths egna eller Coles homebrand så får du ett bra pris.

Sluta gnäll och leta lite nu, vill man ha bra mat så får man lägga ut lite extra.

Cilia
2007-07-20, 09:37
Fördelen med Aussie tycker jag är att dom har i stort sett samma mat som vi har. Jag har aldrig haft problem att handla där. Kan t o m hitta "bra" bröd om man letar lite.

En annan fördel är att dom har massor av färska grönsaker och frukt som är billigt hela tiden och med bra kvalitet och smak.


Sen håller jag med dig om att väldigt många äter onyttigt men jag har uppfattat det som om det är lite som två "läger" antingen är man väldigt onyttig eller så är man nyttig och motionerar mycket och är aktiv. Det som slår en där är att det är så mycket utomhusaktiviteter och det är så enkelt att utföra dom.

Sen finns det naturligtvis dom som bara är "vanliga".


Leta på helt enkelt, det ska inte vara några problem

torregen
2007-07-20, 09:46
fråga en vältränad snubbe där kanske han vet ett bra stället?

Kimball
2007-07-20, 12:54
Australien är så jävla sämst på mejeriprodukter dock. Skulle inte förvåna mig om de inte har ngn keso/kvarg-variant alls. Kolla bara på deras kor, anorektiker allesammans! Tyckte fett synd om dem när jag var där nere. Och yoghurt var inte speciellt billigt det heller. Men som sagt, snöa inte in endast på proteinrika livsmedel, krävs ju inte mer än ~1,3-15g protein / kg kroppsvikt, och det tordes inte vara nåt problem att komma upp i med normal kost.

Barca
2007-07-20, 14:05
Det finns Keso (Cottage cheese) i varenda livsmedelsaffär i Australien, du bör inte ha några problem med att hitta det :)

rajtzing
2007-07-20, 14:21
meeeeen, inte sa jag menade ju :) sjalvklart finns det supermarkets med kycklling, potatis, gronsaker och allt det dar, och jag kan redan hela grejen med vad som ska atas. grejen ar att australien inte alls har samma syn pa nutrition som vi har i sverige, livsmedel som anses "vanliga" i sverige finns kanske t ex bara i valsorterade halsokostbutiker. t ex sa har jag bara hittat en supermarket som saljer rena linfron som inte ar uppblandat med massa skit.. osv osv osv.. och haka inte upp er pa "traningsmat", jag menar vettigt kak som inte innehaller pommes frites och ar proppat med socker.

Ang quark/curd sa finns det inte vid kesot i de affarer jag varit, dom har ingen aning om vad jag snackar om.. men tipsa garna om nan vet var.

Det jag undrade var om nagon som varit har nere har varit i samma situation och har hittat nagon speciel favorit.. och tro mig, jag har letat :)

Rahf
2007-07-20, 18:21
Jag gick inte under av att tillgången till kvarg stryptes en aning. Det finns andra alternativ. Keso finns det gott av så använd det istället då.

Din ton är som en fjortonårings. De har i princip samma saker som vi har, däremot har de mer onyttiga saker än vad vi har och de tar mycket synlig hyllplats. Med synlig menar jag alltså att de placerar de onyttiga produkterna främst och synligast.

Jag lämnar tråden så för det finns inte mer att säga.

Cilia
2007-07-20, 19:15
Jag håller med Ralf.
Sen förstår jag inte att man åker till andra sidan jordklotet och blir uppörd över att man inte kan köpa samma mat som i Sverige.
Då bör man inte lämna gränsen.

rajtzing
2007-07-20, 23:58
men vad ar felet? jag blir inte upprord och jag haller inte pa att ga under. det ENDA jag undrade var om nagon som varit har har nagra tips pa vettig mat ur australiensisk synvinkel. Som tidigare skrivits sa gommer de nyttigheterna ganska val, darfor undrade jag om de som hittat nagot spec kan tipsa om nagot bra, det ar det enda. Tack for mig.

Rahf
2007-07-21, 02:23
men vad ar felet? jag blir inte upprord och jag haller inte pa att ga under. det ENDA jag undrade var om nagon som varit har har nagra tips pa vettig mat ur australiensisk synvinkel. Som tidigare skrivits sa gommer de nyttigheterna ganska val, darfor undrade jag om de som hittat nagot spec kan tipsa om nagot bra, det ar det enda. Tack for mig.

Vanlig redig mat för fasen! De har samma tillgång till råvaror som vi. Mejeriprodukterna är det absolut inget fel på och köttet har ungefärligen samma pris där som här. Vill man äta gott och bra får man lägga ut en extra slant, så är det.

MrBoris
2007-07-21, 06:50
jag håller med, har varit i Australien jag med o pluggat. Och det var till o med där jag ökade som mest i styrka under hela min 4åriga gymkarriär :) cottage cheese kan du ersätta med kvargen.
Köttfärssås o spaghetti åt jag väldigt ofta. Även annat fint kött finns att köpa, och som någon nämnde har de ju massor av bra bröd/grönsaker. Allt var bra där, det enda jag saknade var den svenska mjölken.

MVH