handdator

Visa fullständig version : vilket är bäst?


Del_Piero
2007-07-19, 23:59
Ska nu inleda en bulk på 2 månader för att sedan köra deff 1 månad och köra såhär "året runt" för att på samma sätt bygga muskler men samtidigt inte se ut som en köttbulle *spy*

Nu vill man ju såklart göra bulken så effektiv som möjligt och undrar nu vilket typ av schema man ska köra. jag tränar minst4 ggr i veckan iaf.

det står mellan helkroppspass, halvkroppspass, 4 split.

Slartibartfast
2007-07-20, 00:08
Vill bara påpeka att ditt bulk/deffshema antagligen kommer att ge dig ungefär noll och intet i muskelmassa.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=94110

Whistler
2007-07-20, 02:39
Helkroppspass är mitt förslag. Har så många fördelar i mina ögon.

Tror liksom Slarti att du inte kommer tjäna så mycket på ditt deff/bulk-schema. Hur mycket över- respektive underskott hade du tänkt dig?

LarsK
2007-07-20, 04:15
Bulk är bara en dålig ursäkt för att trycka i sig en massa skit. Ät normalt istället, kommer bli bättre resultat.

JohnRick
2007-07-20, 09:27
Jag har i en tidigare post undrat över om ABCDE-dieten är ngt att ha, och blir då en avart av det som trådskaparen undrar över - kortare bulk/deff-perioder.
Jag avskriver nog den teorin fullständigt, eftersom den inte har följts upp med gedigna studier eller fått genomslag i byggarvärlden. Hade det fungerat hade vi hört om'et m a o. Sedan kan man ju undra hur stort överskottet ska ligga på under "bulk"-perioden för att ration fett:fettfri massa ska bli bäst. Ät mer, men ät inte förbannat mkt mer, tror jag blir bäst. Och gör det konsekvent, kontrollerat och ligg i på gymmet....eller f'låt...styrketräningslokalen.

Handcuff
2007-07-20, 14:10
Bulk är bara en dålig ursäkt för att trycka i sig en massa skit. Ät normalt istället, kommer bli bättre resultat.

Beror väl på hur man tolkar innebörden? För mig betyder bulk helt enkelt kalori+ ..i mitt fall + 500kcal/dygn.

Klenis
2007-07-20, 19:24
Pierre förfan, du har gjort 3 trådar med samma frågor i.

Del_Piero
2007-07-20, 20:15
Personangrepp

Vill bara påpeka att ditt bulk/deffshema antagligen kommer att ge dig ungefär noll och intet i muskelmassa.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=94110

Men slarti de spelar väl ingen roll om man delar upp bulken/deffen i mindre delar bara de blir "samma mängd" som en tex 8 månaders bulk / 4 månaders deff? eller?:O

underskott/överskottet lär väl bli 500kcal+/- under dessa perioder om man kör bulk 2mån/1mån deff "året runt"

Yes
2007-07-20, 20:24
Problemet, skulle jag gissa, är att det blir svårt att få några bestående ökningar på bara 2 månaders bulk. Du hinner kanske öka litegrann men det försvinner antagligen direkt när du sen deffar för att du, så att säga, inte hunnit "befästa" ökningarna.


Det är i varje fall så jag tror ett sådant upplägg skulle funka på mig.

Del_Piero
2007-07-20, 20:33
men sedan är ju deffen bara 1 månad och man förlorar 2 kg (500kcal-) ?

GymTT
2007-07-20, 20:46
Lyssna på slarti.
Vem har blivit grov av jojjobantning?

Antar att du vill bli större.

Del_Piero
2007-07-20, 20:53
Lyssna på slarti.
Vem har blivit grov av jojjobantning?

Antar att du vill bli större.

vad menas med grov enligt er?

jag snackar brad pitt/ schenkenberg grov , inte coleman

samsam
2007-07-20, 21:00
Schenkenberg kan väl kallas en aning "grov" iallafall överkroppen.

Deceiver85
2007-07-20, 23:00
vad menas med grov enligt er?

jag snackar brad pitt/ schenkenberg grov , inte coleman

Brad Pitt / Schenkenberg är inte nämnvärt grova.

Bulk 2 månader och deff 1 månad kommer inte ge dig några resultat alls, tyvärr.

Englund
2007-07-20, 23:04
Brad Pitt / Schenkenberg är inte nämnvärt grova.

Bulk 2 månader och deff 1 månad kommer inte ge dig några resultat alls, tyvärr.
Varför? Gimme en fysiologisk förklaring på det hela så att jag också får lite perspektiv i frågan.

Deceiver85
2007-07-20, 23:13
Varför? Gimme en fysiologisk förklaring på det hela så att jag också får lite perspektiv i frågan.

Förutsatt att du inte preppar, utan bara tränar hårt och ligger på kalori-plus, hur mycket tror du att genomsnittsmänniskan hinner gå upp i muskler eller lägga på sig kvalitetsmassa på bara två månader? Och den massa du hinner lägga på dig, hur mycket av den tror du stannar när du sen ska deffa en månad?

Om man sen bara ska "deffa" ner 2kg, varför ens deffa överhuvudtaget? 2kg är ingenting, två rejäla toalettbesök kan nästan ge samma effekt för en annan.

Del_Piero
2007-07-21, 00:44
Förutsatt att du inte preppar, utan bara tränar hårt och ligger på kalori-plus, hur mycket tror du att genomsnittsmänniskan hinner gå upp i muskler eller lägga på sig kvalitetsmassa på bara två månader? Och den massa du hinner lägga på dig, hur mycket av den tror du stannar när du sen ska deffa en månad?

Om man sen bara ska "deffa" ner 2kg, varför ens deffa överhuvudtaget? 2kg är ingenting, två rejäla toalettbesök kan nästan ge samma effekt för en annan.


deff på 1 månad var mer tänkt att man inte allt för mycket skulle se ut som en köttbulle. Men alltså så en bulk på en längre tid är alltså det enda som funkar ? . Finns det inget annat sätt än bulk på tex 8 månader , deff 4 månader systemet?

Jag hade tänkt en "tidplan" på ungefär 3 år att skaffa "brad pitt/schenkenberg" fitnessen. inte något 4 månaders pump eller liknande. finns det inget annat system än detta ? , eller måste man bli tjock för att skaffa musklerna *grr* *gah!*

Pez
2007-07-21, 01:21
deff på 1 månad var mer tänkt att man inte allt för mycket skulle se ut som en köttbulle. Men alltså så en bulk på en längre tid är alltså det enda som funkar ? . Finns det inget annat sätt än bulk på tex 8 månader , deff 4 månader systemet?

Jag hade tänkt en "tidplan" på ungefär 3 år att skaffa "brad pitt/schenkenberg" fitnessen. inte något 4 månaders pump eller liknande. finns det inget annat system än detta ? , eller måste man bli tjock för att skaffa musklerna *grr* *gah!*

Newsflash! This just in - there is no system!

Som sagt..varför så besatt av att det ska finnas en yellow brick road till en bra fysik?
Ok, jag ska avslöja en hemlighet - att träna hårt, äta bra, vila när det behövs och..här kommer kruxet - ha tålamod är motsvarigheten till "abrakadabra". ;)

Degpekka
2007-07-21, 03:27
håller med pez.
Har du inga speciella planer på tävling(och det antar jag att du inte har eftersom du berättat vilken kroppstyp du är ute efter) så kör på med en långsam(!) viktuppgång, så kommer det ta lång tid att bli slät. När du känner att du har något där under fettet så är det bara att locka fram det med en diet. 2 månaders bulk och 1 månads deff låter bara galet. :)

Del_Piero
2007-07-21, 15:53
hmm ok =) , blev lite förvirrad och antog att 2månader, 1 månad deff gånger fyra hade samma motsvarighet som 8månaders bulkande och 4 månaders deff :/

FAN OCKSÅ ! x)

Musselbank
2007-07-21, 16:04
Inte så konstigt att du tänkte så, hittills har ingen lyckats förklara* varför det inte fungerar (men alla är överens om att det inte gör det). Det finns så vitt jag vet inget sätt att logiskt sluta sig till det.

*Dvs, jag har inte begripit :-/

JohnRick
2007-07-21, 16:23
Av samma anledning kan du dra det till sin spets och fråga varför det inte funkar att bulka en dag och deffa nästa, i en aldrig sinande cykel.
Det blir bara en tömning och påfyllning av glykogen och vatten. Man måste ge kroppen en chans att fatta att den har råd att bygga, och få den att begripa att den nu måste ta av reserver. Det hinns inte på en kafferast.

Jonny_88
2007-07-21, 16:57
Jag tror det fungerar bra med kortare bulk och deff perioder. Jag deffar då jag känner att jag börjar få för mycket fett.

Det finns t o m fördelar med att inte bli så fet. Man slipper tänja ut huden så mycket (Lös hud är ju inte så kul). Man har mindre tillväxt hormoner ju fetare man är. Och feta personer har ju tendens att ha få fler fettceller. Och framförallt ser man bättre ut och åtminstone jag mår bättre av det.