Visa fullständig version : Finnar + träning + kost.
Vet ej var denna ska ligga men lägger den här.
Har inte tränat på 1½ månad pga semester och ALLA mina finnar har försvunnit trots jävligt dålig kost (Alkohol, feta bakelser). Vågar inte träna igen för jag är rädd att alla finnar kommer tillbaka :/ vad ska jag göra?
JohnRick
2007-07-19, 21:27
Har inte tränat på 1½ månad pga semester och ALLA mina finnar har försvunnit trots jävligt dålig kost (Alkohol, feta bakelser). Vågar inte träna igen för jag är rädd att alla finnar kommer tillbaka :/ vad ska jag göra?
Bara att välja. Låt bli att träna, eller så tränar du och kan räkna med att de kommer tillbaka. Styrketräning är i sig starkt hormonfrisättande, men som andra trådar på det här forumet gör gällande så behöver det inte vara så att ökad träning som i sin tur utlöser hormonbad är negativt för hyn om kosthållningen är bättre. Det varierar. Snabba kolhydrater är en trigger för många, inklusive mig, (även om jag är äldre) när det gäller akne i allmänhet, varför jag väljer att äta väldigt rent - alltid. Styrketräning+"dålig" kost är ingen bra kombination. Om du däremot äter väldigt bra under tiden kan det dämpas avsevärt, eller förhoppningsvis helt och hållet. Det är en balansgång.
Alternativet är att du börjar knapra roaccutan i ett halvår. Utskrives av hudläkare.
Ja det är fördjävla tråkigt att det är så, men jag upplever samma sak...
Nithian: Har du vistats mycket i solen under din semester?
Fat Mike
2007-07-19, 22:12
Precis vad jag tänkte på. Får själv också en massa jävla finnar på ryggen när jag tränar. Säkert p.g.a allt svettande och hormonförändringarna i kroppen. Efter lite solande under sommaren försvinner de dock ganska snabbt.
MEDiAHORAN
2007-07-19, 22:15
Frågan är bara hur man skall äta för att minimera riskerna? Fågel / fisk / rött kött och fullkornspasta / fullkornsris samt potatis?
För mig har det varit att undvika mjölkfett och laktos och raffinerade livsmedel som innehåller stora mängder av dessa. Kör även på något "renare" proteintillskott. Undvik även kreatin om du märker att det försämras.
Prova med de tips du har fått så får du se.
JohnRick
2007-07-19, 22:37
Precis vad jag tänkte på. Får själv också en massa jävla finnar på ryggen när jag tränar. Säkert p.g.a allt svettande och hormonförändringarna i kroppen. Efter lite solande under sommaren försvinner de dock ganska snabbt.
Hormonförändringarna ja. Svettningarna nej. Vad är svett? 99% vatten och salt. Får du finnar av att bada i havet också? Kanske dumt att duscha för då får man vatten i porerna.
Ja väldigt mycket i sol och utomhus i svala vindar, har varit på Island :).
Dessutom drack jag väldigt mycket vatten väldigt ofta. Kombinerat med att tvätta ansiktet med vanlig handtvätt morgon / kväll + återfuktning. Det gjorde helt sjukt bra för huden tydligen, ska försöka hålla det :).
Men jag ska träna och rapportera hur huden blir! :thumbup:
Fat Mike
2007-07-19, 23:35
Hormonförändringarna ja. Svettningarna nej. Vad är svett? 99% vatten och salt. Får du finnar av att bada i havet också? Kanske dumt att duscha för då får man vatten i porerna.
Så kan man också resonera. Men varför luktar det illa när man svettas då? Det borde innehålla mer än endast salt. Havsvatten luktar inte precis som mina gympakläder efter ett hårt pass. Därför tänkte jag att om man länge sitter i svettiga och illaluktande kläder borde det påverka huden negativt. Men det kan absolut vara en gammal myt som min morsa har lärt mig...
Så kan man också resonera. Men varför luktar det illa när man svettas då? Det borde innehålla mer än endast salt. Havsvatten luktar inte precis som mina gympakläder efter ett hårt pass. Därför tänkte jag att om man länge sitter i svettiga och illaluktande kläder borde det påverka huden negativt. Men det kan absolut vara en gammal myt som min morsa har lärt mig...
Det finns två olika svettkörtlar. Ena avsöndrar bara en vattnig, luktlös lösning. Den andra avsöndrar svett med andra sammansättningar, därav lukten.
NiklasAhlqvist
2007-07-20, 00:31
Förstår inte att du oroar dig så mycket över finnar. Dem försvinner. Det är bara att träna på och hålla hygienen samtidigt ju:D
k4l_2007
2007-07-20, 01:15
Om du hade väldigt många finnar, så kanske du kan prova med att träna mindre om veckan än vad du gjorde tidigare, eller så kan du använda dom där ansiktskrämerna, som tex clearasil osv
Förlåt om jag lånar tråden lite, men jag undrar bara, eftersom styrketräning är hormonfrisättande, borde det inte vara så att man växer mer av det?? jag vet att man inte kan påverka sin växt, men varför blir man inte längre om man tränar??
det KAN ju vara så att finnarna försvinner av sig själv bara för att du blir äldre med?? du är väl 17 bast? mina började försvinna av sig själv i den åldern med.. tycker att du ska testa att träna på ändå.
JohnRick
2007-07-20, 09:20
Men det kan absolut vara en gammal myt som min morsa har lärt mig...
Ja, mammor, och en jävla massa andra, över hela världen är de som fortsätter att hålla liv i allahanda myter, och de är många vad gäller akneproblem. Främst den om att det "måste vara hygien". Rent generellt gäller att de som aldrig har haft problemhy många ggr tror sig veta varför andra har det. Det finns de facto inga andra som har så perfekt hygien som de som har, eller har haft, akne, av den anledningen att de är de som fått leva med det och se sin nuna varje dag. De vet vad som fungerar och vad som inte gör det. De som aldrig konfronterats med ihållande akne kan slarva hit eller dit med allt möjligt, det gör ingen skillnad ändå och därför kommer de undan med det.
MEDiAHORAN
2007-07-20, 11:12
Förstår inte att du oroar dig så mycket över finnar. Dem försvinner. Det är bara att träna på och hålla hygienen samtidigt ju:DFör vissa lyckligt lottade ja, jag själv får ibland cysts som bildar djupa ärr, ibland får jag såkallade "icepicks" och dessa sitter i ansiktet tills dagen du dör. Inte särskilt kul IMO.
JohnRick
2007-07-20, 11:37
Frågan är bara hur man skall äta för att minimera riskerna? Fågel / fisk / rött kött och fullkornspasta / fullkornsris samt potatis?
Till att börja med så ska du definitivt ligga lågt med snabba kolhydrater. Så allt socker, vitt bröd, standardpasta och standardris ryker.
MEDiAHORAN
2007-07-20, 12:24
Till att börja med så ska du definitivt ligga lågt med snabba kolhydrater. Så allt socker, vitt bröd, standardpasta och standardris ryker.Mjo körde så när jag tränade innan, fick lite "acneutbrott" då och då. Men drack ca ~1 liter mjölk om dagen+whey80 och maltodextrin. Så man kanske skall skippa whey och malto nästa gång man börjar med styrketräningen? Jaja får väl testa lite innan jag målar fan på väggen :P
Här var ett bra inlägg tycker jag http://www.acne.org/messageboard/index.php?s=&showtopic=162861&view=findpost&p=1959506
Summa summarum enligt det inlägget är att snabba kolhydrater inte påverkar jättemycket utan snarare kaloriintaget och den fysiska aktiviteten under dagen.
King Grub
2007-07-20, 12:29
Här var ett bra inlägg tycker jag
Tyvärr är det struntprat. Hög/låg glykemisk belastning har stor påverkan.
Hur ska man då äta för att minska akneutbrotten? Faktiskt en mer intressant fråga en vad man inte ska äta tycker jag...
King Grub
2007-07-20, 13:06
Det finns mängder av trådar om saken, som lätt hittas med hjälp av sökfunktionen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66446&highlight=akne
Hur ska man då äta för att minska akneutbrotten? Faktiskt en mer intressant fråga en vad man inte ska äta tycker jag...
Paleolitisk kost är bäst för min hy *flex*
MEDiAHORAN
2007-07-20, 13:34
Hur ska man då äta för att minska akneutbrotten? Faktiskt en mer intressant fråga en vad man inte ska äta tycker jag...Hmm läste igenom final acne article pdf, grub länkat till ett antal gånger och detta står under rekommendationer: "Although there is no single nonwesternized diet, there are certain universal char-
acteristics that have a theoretical basis for testing.These diets
are free of processed foods, cereal grains, dairy products,
refined sugars, and refined oils and almost entirely comprise
unprocessed fresh, fruits, vegetables, and lean meats, fish,
and seafood." Så om man följer dessa rekommendationer får jag skippa min havregrynsgröt med mjölk (mejeriprodukter) och fortsätta äta min kycklingfilé med fullkornsris. Men kallpressad rapsolja (Zetas) räknas inte som refined oils va? Knäckebröden faller väl på GI-värdet, så jag är lite kluven.
King Grub
2007-07-20, 13:36
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2362524&postcount=31
Hmm läste igenom final acne article pdf, grub länkat till ett antal gånger och detta står under rekommendationer: "Although there is no single nonwesternized diet, there are certain universal char-
acteristics that have a theoretical basis for testing.These diets
are free of processed foods, cereal grains, dairy products,
refined sugars, and refined oils and almost entirely comprise
unprocessed fresh, fruits, vegetables, and lean meats, fish,
and seafood." Så om man följer dessa rekommendationer får jag skippa min havregrynsgröt med mjölk (mejeriprodukter) och fortsätta äta min kycklingfilé med fullkornsris. Men kallpressad rapsolja (Zetas) räknas inte som refined oils va? Knäckebröden faller väl på GI-värdet, så jag är lite kluven.
Rapsolja är en bra olja... lite mättat fett och rik på omega-3.
GI-värdet är ointressant... den totala glykemiska belastningen har större betydelse. Ju mer kolhydrater desto mer testosteron och tillväxt av Propionibacterium acnes.
MEDiAHORAN
2007-07-20, 16:23
Rapsolja är en bra olja... lite mättat fett och rik på omega-3.
GI-värdet är ointressant... den totala glykemiska belastningen har större betydelse. Ju mer kolhydrater desto mer testosteron och tillväxt av Propionibacterium acnes.Okej, kanske bättre om man skulle byta ut havregrynsgröten mot råg istället? Har du någon lista över glykemiska belastningen på många olika livsmedel? Jag hittade denna lista iaf: http://www.mendosa.com/gilists.htm
"The glycemic load (GL) is a relatively new way to assess the impact of carbohydrate consumption that takes the glycemic index into account, but gives a fuller picture than does glycemic index alone. A GI value tells you only how rapidly a particular carbohydrate turns into sugar. It doesn't tell you how much of that carbohydrate is in a serving of a particular food. You need to know both things to understand a food's effect on blood sugar. That is where glycemic load comes in. The carbohydrate in watermelon, for example, has a high GI. But there isn't a lot of it, so watermelon's glycemic load is relatively low. A GL of 20 or more is high, a GL of 11 to 19 inclusive is medium, and a GL of 10 or less is low.
Foods that have a low GL almost always have a low GI. Foods with an intermediate or high GL range from very low to very high GI."
Intressant, vattenmelon som har högt GI får låg GI-belastning :)
"Because a recent study demonstrated that an leuko 4 triene B
blocker led to a 70% reduction in inflammatory
acne lesions, similar beneficial effects would be expected with dietary increases in -3PUFA along with reductions in-6 PUFAs."
Är det omega3 de snackar om att man skall öka på då?
Okej, kanske bättre om man skulle byta ut havregrynsgröten mot råg istället? Har du någon lista över glykemiska belastningen på många olika livsmedel? Jag hittade denna lista iaf: http://www.mendosa.com/gilists.htm
"The glycemic load (GL) is a relatively new way to assess the impact of carbohydrate consumption that takes the glycemic index into account, but gives a fuller picture than does glycemic index alone. A GI value tells you only how rapidly a particular carbohydrate turns into sugar. It doesn't tell you how much of that carbohydrate is in a serving of a particular food. You need to know both things to understand a food's effect on blood sugar. That is where glycemic load comes in. The carbohydrate in watermelon, for example, has a high GI. But there isn't a lot of it, so watermelon's glycemic load is relatively low. A GL of 20 or more is high, a GL of 11 to 19 inclusive is medium, and a GL of 10 or less is low.
Foods that have a low GL almost always have a low GI. Foods with an intermediate or high GL range from very low to very high GI."
Intressant, vattenmelon som har högt GI får låg GI-belastning :)
"Because a recent study demonstrated that an leuko 4 triene B
blocker led to a 70% reduction in inflammatory
acne lesions, similar beneficial effects would be expected with dietary increases in -3PUFA along with reductions in-6 PUFAs."
Är det omega3 de snackar om att man skall öka på då?
Enklast är att titta på det totala intaget av kolhydrater. Begreppen GI och GL kan vara rätt förvirrande. Om du byter havregröt mot råggröt har ingen större betydelse på kolhydratintaget. Byt hellre ut gröten mot lite frukt, yogurt och nötter.
Enklaste sättet att minska sitt intag av kolhydrater är att skippa socker och sädesslag.
Just det... n-3 PUFA = omega-3 polyunsaturated fatty acids
MEDiAHORAN
2007-07-20, 17:18
Enklast är att titta på det totala intaget av kolhydrater. Begreppen GI och GL kan vara rätt förvirrande. Om du byter havregröt mot råggröt har ingen större betydelse på kolhydratintaget. Byt hellre ut gröten mot lite frukt, yogurt och nötter.
Enklaste sättet att minska sitt intag av kolhydrater är att skippa socker och sädesslag.
Just det... n-3 PUFA = omega-3 polyunsaturated fatty acidsTackar för informationen! Tror jag fortsätter äta min gröt ändå eftersom jag bara konditionstränar just nu. Yoghurt tillhör väl kategorin mejeriprodukt och ger högt insulinpåslag? (Beror kanske på hur mycket man äter iofs.)
Men när jag börjar styrketräna får jag kanske öka på omega3 tabletterna från en till två, tre om dagen och kolla om det blir någon skillnad (förutsatt att man får mer acne då) också gör jag nog en tråd för bulkar-mat-med-låg-GL-utan-mycket-kolhydrater-och-mycket-protein *whistle*
Tackar för informationen! Tror jag fortsätter äta min gröt ändå eftersom jag bara konditionstränar just nu. Yoghurt tillhör väl kategorin mejeriprodukt och ger högt insulinpåslag? (Beror kanske på hur mycket man äter iofs.)
Exakt... yogurt har högt insulin index.
Fat Mike
2007-07-21, 15:00
Ni utesluter svettet helt och hållet som orsaken till finnar. Men jag tänker inte ge upp än. Tänk att man svettas en hel del och man inte går och duschar direkt efter passet. Svettet torkar på ens kropp och täpper till porerna. Borde det då inte vara en indirekt orsak till finnar?
King Grub
2007-07-21, 15:15
Ni utesluter svettet helt och hållet som orsaken till finnar. Men jag tänker inte ge upp än. Tänk att man svettas en hel del och man inte går och duschar direkt efter passet. Svettet torkar på ens kropp och täpper till porerna. Borde det då inte vara en indirekt orsak till finnar?
Exercise and the resultant sweating that occurs do not increase outbreaks of acne in athletes, contrary to popular myth, according to Stanford University School of Medicine researchers.
Their single-blinded study found that changes in the participants' acne did not correlate with the days exercised, time spent exercising, time sweating during exercise, or the time between exercise and showering, the researchers reported. The study was presented here at the 63rd annual meeting of the American Academy of Dermatology.
"There is no statistically significant difference between the groups of men who exercised and those who didn't," said Alexa Kimball, MD, PhD, director of clinical trials at Massachusetts General Hospital in Boston. "It's okay for people with acne to go ahead and exercise and take a shower within the hour." Dr. Kimball, who is now at Harvard Medical School, conducted the study while at Stanford.
The study dispels a long-held myth among patients and some physicians that strenuous exercise producing sweat can actually worsen acne, Dr. Kimball said. "Even though this is a pilot study, it dispels that myth."
In an earlier study of football players, researchers coined the phrase "acne mechanica" after discovering a variant of acne vulgaris that occurred in the areas where the helmet or uniform padding rubbed the body. That study left many patients and physicians with the perception that exercise producing sweat could worsen acne, said Dr. Kimball.
"Looking at football, the sport did worsen acne, but mainly from a frictional component from mechanical forces on the skin," she said. "There were concerns that the athletes' acne would worsen when they were sweating and dirty."
On the flip side, many believe that strenuous exercise and the subsequent sweating rids the body of toxins, said Dr. Kimball.
The pilot study included 30 physically active adolescent or adult men (mean age, 23 years). One group was asked not to exercise for two weeks, one group was to exercise five times a week and shower within an hour, and a third group exercised five times a week and showered four or more hours after exercising. The men exercised for an average of an hour a day and sweated for more than 30 minutes per day. All were given 100% cotton T shirts to wear during and after exercise. All of the men had at least 10 inflammatory acne lesions on the chest or back at the start of the study. Twenty-three subjects completed the study.
Subjective stress levels were assessed with the 14-item Perceived Stress Scale questionnaire both at baseline and the end of the study. Inflammatory acne lesions were counted by blinded investigators.
There were no statistically significant changes in acne among the three groups of men. Changes in acne did not correlate to the number of days exercised, time spent exercising, time of sweating during exercise, nor the time interval between exercising and taking a shower.
The nonexercising men had 60 acne lesions at study start and 52 lesions at the end of two weeks. The group of exercising men who showered within an hour had 44 at baseline and 95 at the close of the study, and those who showered after four hours had 40 acne lesions at baseline and 48 at study end. Stress levels were similar among the three groups of men. Dr. Kimball said that while the men who showered within an hour of exercising had many more lesions than men who delayed showering "this was not statistically significant."
Guy Webster, MD, moderator of the acne poster discussion session and vice chairman of dermatology at Jefferson Medical College in Philadelphia, Pennsylvania, said the study did not address acne mechanica, which can seriously disrupt the skin with athletic equipment. But he agreed with Dr. Kimball's premise about misinformation and acne. "There are a zillion different misconceptions about acne," he said.
Two of those misconceptions are that both diet and dirt have something to do with acne outbreaks, Dr. Webster said. "This study shows that the dirt you generate yourself — the dirt and grease on the skin — doesn't have much to do with acne."
AAD 63rd Annual Meeting: Poster 18. Presented Feb. 20, 2005. Medscape Medical News 2005, "Exercise Does Not Appear to Increase Risk of Acne".
Maten är det primära. Men jag har erfarit att nyttjande av samma sängkläder under längre tid kan ge lite acne (usch vad äcklig jag känner mig). Så ett visst mått av renlighet är att rekommendera. Att gå omkring blöt och svettig med kläder på lär också påverka. Att svettas i sängkläderna är definitivt dåligt för hyn. Att hålla sig torr är bäst för hyn och behagligast i största allmänhet.
Dagen efter första träningen så kom 10 finnar som brev på posten.. jävla skit
MEDiAHORAN
2007-07-22, 17:56
Dagen efter första träningen så kom 10 finnar som brev på posten.. jävla skitÄr lite nyfiken på om du åt mer nu än när du inte tränade? T.ex. whey och malto eller något i den stilen, eller mer mjölkprodukter?
Är också jäkligt rädd för att börja igen när det kommer nya hela tiden. Aja får vara konditionstångräka istället :D
Eddie Vedder
2007-07-22, 18:22
Är också jäkligt rädd för att börja igen när det kommer nya hela tiden. Aja får vara konditionstångräka istället :D
Så ska det låta! Kom över till den mörka sidan där vi springer muskelkatabola distanspass och äter livsfarliga sojabönor.:D
Är lite nyfiken på om du åt mer nu än när du inte tränade? T.ex. whey och malto eller något i den stilen, eller mer mjölkprodukter?
Äter exakt likadant då som nu, men lite mer mat. Men nu äter jag frukt/grönt även. Btw idag kom mer finnar ;D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.