handdator

Visa fullständig version : Tankar kring erfarenhet!


stora_starka_jätten
2007-07-19, 10:44
Man upplever ju saker hela tiden. Både positiva och negativa.

Jobbar man skaffar man sig arbetslivserfarenhet och så vidare.

Blir något inte som man tänkt sig kan man ju analysera vad det berodde på och inte göra om misstaget nästa gång.

Men om man inte analyserar sina erfarenheter lär man sig ändå av sina misstag undermedvetet. eller måste man analysera och reflektera över sina erfarenheter för att de skall vara till någon nytta?

Detta är säkert väldigt individuellt.! Men vad tror ni rent generellt?

MVH

mini
2007-07-19, 10:51
Jag tror inte att man måste analysera som i vrida och vända och älta, men om man gör en mental notering att X inte fungerade, troligen pga Y så tror jag att man minskar risken att göra samma misstag igen.

stora_starka_jätten
2007-07-20, 16:19
Inga fler förslag?

Purren
2007-07-20, 16:28
Det beror på hur mycket du vill utvecklas inom det. Du kan nog krama ur rätt mycket ur varje erfarenhet om du lägger manken till, men det kräver ju en del energi, och i slutändan är ju frågan om du är vill lägga ner den energin på det området.

skaparn
2007-07-20, 16:29
Det mesta man tänker sker nog undermedvetet. Jag kan inte påminna mig en enda gång jag satt mig ner och "dragit erfarenhet av något" eller funderat fram en enda åsikt. Det är nästan lustigt när jag hör mig själv öppna munnen hur jag verkar ha bildat en uppfattning i frågor, och även då lärt mig av misstag som frågeställnigen handlade om, utan att det skett medvetet. Oftast håller jag med mig själv.

bubbe
2007-07-20, 16:56
beror ju på vilket plan det ligger, vissa saker lär man sig och detta ploppar upp vid behov andra saker kanske ligger mer undermedvetet vilket kan ge en känsla av lämpligt val vid senare tillfällen.

I jobbet är det väldigt tydligt där erfarenhet ger mycket fördelar. I övrigt tycker jag erfarenhet ofta ger en känsla av trygghet, tror också erfarna personer utstrålar mer trygghet till sin omgivning.