handdator

Visa fullständig version : Drivrutiner till högtalare?


Allan
2007-07-19, 09:47
Ni läste rätt. Jag har fått ett par gamla ALC 90-högtalare, och hej och hå - de funkar inte utan drivrutiner. Som inte heller funkar. Har prövat på ett par andra ställen men inga svar. Hoppet står som vanligt till Kolo. Jag har Vista på den burken och funderar på om det kan vara det som ställer till det (eftersom t ex min Ericssonapplikation för att flytta bilder och musik inte än har uppdaterats för att funka med Vista) eller om det är nåt annat.
Så,,, friska tips om hur grejorna ska funka mottages tacksamt

Skjaves
2007-07-19, 09:51
Högtalare som behöver drivrutiner? Borde väl vara ljudkortet?

bertbert
2007-07-19, 09:58
Jag skulle tro, precis som tidigare inlägg, att ljudkortet behöver drivrutiner, inte högtalarna.

Hur ansluts de till datorn?

hasse36
2007-07-19, 11:21
Datorhögtalare som man kopplar till den gröna uttaget på ljudkortet är inte vanliga högtalare. Det är en förstärkare och högtalare. Förstärkaren sitter i den ena högtalaren - den du kopplar till datorn och till strömuttaget i väggen.

Koppla in ett par hörlurar i det gröna uttaget på ljudkortet. Får du ljud då är det inget fel på drivrutinen.

Är det en gammal burk som har hottats upp med Vista kan det bli problem med drivrutiner. Särskilt trådlösa nätverkskort.


Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha installerat Vista på 4 halvgamla datorer.

Allan
2007-07-19, 11:36
tack hasse - nope det är en ny dator med Vista. Och det skrapar och har sig i den. Varje gång jag startar datorn vill den leta efter drivrutiner. jag tror knappast det är ljudkortet - andra både äldre och nyare grejor funkar

AcidSleeper
2007-07-19, 11:59
Hej, ett tag sen man postade något här men nu är man tillbaka efter en stunds uppehåll! =)

Det du kan göra för att se vad som är fel med burken är att högerklicka på "Den här datorn/Dator" och välja "Egenskaper" och därefter klicka på Enhetshanteraren!

Då är det bara att leta upp vad det är som strular, dvs det som orsakar problemet ska ha en gul ikon med ett utropstecken i mitten.
Därefter är det bara att välja egenskaper för just den och se vad det är för hårdvara Vista säger att den vill ha drivrutiner till....

Sen kommer problemet... att hitta rätt drivrutiner!
Men nu vet du iaf vad det är som strular och har därmed en bra utgångspunkt.

Allan
2007-07-19, 12:31
Fixat. Enhetshanteraren som stökade till det

Edit//såg acidsleepers inlägg nu!

AcidSleeper
2007-07-19, 14:17
Skrämmande duktig man är ibland! ;)