Visa fullständig version : Lugnare träning - minskad proteinbehov?
Fat Mike
2007-07-18, 23:26
Kära experter!
Jag har länge funderat kring denna fråga. Om en person drar ner på sin träning, betyder det att denne inte behöver lika mycket protein som vid 100% ig träning?
Jag har kommit till den punkten av min "karriär" då jag är nöjd med nästan allt. Styrka, utseende etc. Men vissa saker irriterar mig, som släpande muskelgrupper. Biceps för att vara exakt. Jag tänkte därför, skamligt nog, satsa på discoträning i några månader framöver.
Det är nu min fråga kommer in i bilden. På sistone hade jag ganska svårt att tillföra min kropp den rekommenderade proteinmängden / kg, särskilt via vanlig kost. Därför undrar jag om jag kan sluta oroa mig för maten när jag endast satser på få muskelgrupper?
Tack på förhand!
Det är möjligt att det blir lite mindre. Hur mycket protein får du i dig idag, och vad beror det på att du har svårt att nå rekommenderat intag?
Ställer samma fråga som ovanstående inlägg;
På vilket sätt har du svårt att nå ditt proteinbehov?
Mycket vanligt att personer som tränar både överskattar sitt proteinbehov och/eller behov av proteintilskott alternativt inte vet hur man räknar ut hur mycket protein man får i sig med den vanliga maten.
Proteinbehovet för en tränande brukar sägas vara ca. 2g/kg, och det med viss marginal.
Gällande att räkna protein är ett vanligt fel att man enbart räknar proteinet i rena proteinkällor (kött, tonfisk, tillskott etc.), men glömmer det protein som finns i överiga livsmedel som t.ex. pasta, mjölk och bröd. Du ska räkna allt protein.
Inte för att jag vet om du missar något av detta, men det är i alla fall vanliga misstag.
überstarken
2007-07-19, 01:49
En vis man sade att proteinbehovet minskar vid hårdare träning.
Eddie Vedder
2007-07-19, 05:43
Om du skär ner på träningen och enbart "discotränar" så krävs ju överhuvudtaget mindre energi till att börja med.
En blandkost ger i regel tillräckligt mycket protein utan att man behöver fundera på det då 2g/kg kroppsvikt som sagt är en väl tilltagen siffra och troligtvis betydligt mer än vad som egentligen behövs. Mest en siffra som kan vara ett bra riktvärde för att minimera risken till för dåligt proteinintag. Om du äter väldigt lite mat och snålt med animalier kan det ju vara ett litet problem med proteinintaget kanske.
Men som Überstarken säger så är faktiskt proteinbehovet lägre vid styrketräning, det beror på att din träning i sig stimulerar proteinsyntesen mer än i vila. Så med andra ord stimuleras det via yttre påverkan och inte bara genom kosten.
Tyvärr är inte jag den vise mannen som Ûberstarken syftar på.:D
Du får helt eneklt redovisa din kost så man kan uppskatta om du har en proteinsnål kost eller ej.:)
Anders The Peak
2007-07-19, 09:14
Problemet hos elitidrottarna är inte proteinet utan problemet är att klara av att äta tillräckligt med energi för att klara av träningstillvaron.
Fat Mike
2007-07-19, 12:54
Problemet hos elitidrottarna är inte proteinet utan problemet är att klara av att äta tillräckligt med energi för att klara av träningstillvaron.
Det är ungefär samma problem jag har. Därför tänkte jag på att det automatiskt borde leda till för lågt proteinintag.
Nu är jag visserligen ingen bjässe på 100 kg så jag borde egentligen inte behöva mer än max 200g protein per dag. Men på sistone äter jag ganska dåligt. Det beror på flera faktorer, men mestadels för att jag går upp klockan 3 på dagarna och äter endast några mackor innan passet. Det händer allt oftare att jag inte äter något överhuvudtaget direkt efter träningen, vilket är egentligen oerhört viktigt. Så ungefär äter jag 3 måltider om dagen, inkluse någon varmrätt.
Efter att ha studerat en del kostchema har jag svårt att tro på att mina matvanor täcker den rekommenderade intaget. :) Dock så har jag inte svårt för att träna, känner mig frisk och pigg, men det är svårt att hålla kosten när man sover 12 timmar om dagarna.
Fat Mike
2007-07-19, 13:00
För att specifiera mitt kostschema lite:
- 4 mackor (smör, ost, skinka)
- 3-4 liknande mackor efter träningen
- Kanske någon varmrätt (Ibland är det bara ett glas mjölk innan jag lägger mig)
Handcuff
2007-07-19, 13:30
- Kanske någon varmrätt (Ibland är det bara ett glas mjölk innan jag lägger mig)
Det är knappast ditt proteinintag du behöver vara orolig över...
the_matsson
2007-07-19, 15:04
Det har inte slagit dig att du behöver käka rätt mycket mer, även om du bara ska discobygga?
Ett tips om du är osäker på hur du ligger till med energiintaget är att du tar en vanlig dag och skriver ner allt du äter, sen använder nån av näringsdatabaserna här på kolozzeum och lite grovt räknar ut ungefär hur mycket energi du får i dig, så får du en uppfattning.
Med den där kosten kommer du ha svårt att behålla den kropp du nu är nöjd med. Gör om gör rätt.
Fat Mike
2007-07-19, 21:41
Tack för era svar!
För att börja med så är jag ingen hardcore byggare som tvingar i sig mat bara för att få muskler, även om jag har fått bra resultat genom åren. Jag mår bra med den mängden mat jag käkar just nu, trots att jag vet att det blir svårt att bygga mer massa baserat på 4 mackor om dagen. Jag har en gräns och tänker inte tvinga i mig en massa mat.
Min fråga var dock inte det, utan om proteinbehovet blir lägre vid minskad/lugnare träning? Ett konkret svar, ja eller nej. :)
Tack!
Eddie Vedder
2007-07-19, 23:04
Min fråga var dock inte det, utan om proteinbehovet blir lägre vid minskad/lugnare träning? Ett konkret svar, ja eller nej. :)
Du har ju visserligen redan fått svar att ta till dig, proteinbehovet blir ju högre om energinivån är för låg.
Men om vi säger såhär: Du ligger på överskott och du väljer att discoträna, kommer det innebära en skillnad i praktiken med några extra gram hit eller några färre gram dit varje dag? Nej.
Så sluta oroa dig över just den lilla detaljen och skärp till kosten överhuvudtaget.*grr27*
TylerDurden84
2007-07-19, 23:17
Om du VERKLIGEN följt detta kostschemat under en längre tid borde efter alla konstens regler vara väldigt smal om vi inte snackar baguette-mackor. Dricker du mycke läsk, mjölk eller alkohol vid sidan av eller är detta helt enkelt något du bara följt i ett par dagar?
Fat Mike
2007-07-19, 23:43
Okey, I see. Jag förstår att ni är oroliga för mig, men det är ingen fara. Jag ska byta livsstil snart. :)
Om du VERKLIGEN följt detta kostschemat under en längre tid borde efter alla konstens regler vara väldigt smal om vi inte snackar baguette-mackor. Dricker du mycke läsk, mjölk eller alkohol vid sidan av eller är detta helt enkelt något du bara följt i ett par dagar?
Jag har ungefär käkat på det sättet i lite mer än en månad och tränat vid sidan om. Märker i princip ingen skillnad, förutom att min motivation påverkas eftersom det sitter i baktanken hela tiden att jag käkar dåligt. På tal om vätska så dricker jag en hel del. Ingen läsk eller alkohol dock, mest juice, te och vatten.
Det handlar (i mitt fall) inte om oro. Det handlar om att du vill ha hjälp när du silar mygg och sväljer kameler. Jag skulle svara ungefär lika om det var en 14-årig nybörjare som undrade hur Coleman tränar, eller vilken annan fråga som helst som visar att trådskaparen prioriterar uppåt väggarna tokigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.