handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är protein för styrkan?


Johan86
2007-07-18, 20:38
Jag har lagt om min träning och tränar endast styrkan och mitt välbefinnande. Hur viktigt är det att få i sin proteiner om man inte bryr sig om massan utan satsar på styrkan? Brukar styrkelyftare äta mycket proteiner eller äter dom mer kolhydrater för att få mer energi?

Rahf
2007-07-18, 20:48
Du behöver fortfarande protein för att hålla dina befintliga muskler färska med aminosyror.

Protein är även en livsviktig makronutrient.

Gällande SL-kost så vet jag ej, antar att stahlberg, Timme eller nån av de grabbarna/gräbborna sitter på mer info.

King Grub
2007-07-18, 20:50
Det är detsamma för styrkeatleter. Säg 1.6-2 gram per kilo kroppsvikt och dygn, så är det med marginal. Överdrivna mängder kolhydrat däremot fyller ingen speciell funktion för någon som tränar styrketräning utan mycken fysisk aktivitet i övrigt. Det är inte speciellt energikrävande med belastningsträning med få repetitioner och rejält med vila mellan setten.

Johan86
2007-07-20, 03:32
Du behöver fortfarande protein för att hålla dina befintliga muskler färska med aminosyror.

Protein är även en livsviktig makronutrient.

Gällande SL-kost så vet jag ej, antar att stahlberg, Timme eller nån av de grabbarna/gräbborna sitter på mer info.


Om jag inte bryr mig så mycket om mina befintliga muskler utan bara vill bli starkare. Är det verkligen nödvändigt med ett högt proteinintag? dvs 1,6-2

Exhale_
2007-07-20, 03:35
Om jag inte bryr mig så mycket om mina befintliga muskler utan bara vill bli starkare. Är det verkligen nödvändigt med ett högt proteinintag? dvs 1,6-2

Det är detsamma för styrkeatleter. Säg 1.6-2 gram per kilo kroppsvikt och dygn, så är det med marginal. Överdrivna mängder kolhydrat däremot fyller ingen speciell funktion för någon som tränar styrketräning utan mycken fysisk aktivitet i övrigt. Det är inte speciellt energikrävande med belastningsträning med få repetitioner och rejält med vila mellan setten.

*whistle*

blekfet2
2007-07-20, 06:46
Om jag inte bryr mig så mycket om mina befintliga muskler utan bara vill bli starkare. Är det verkligen nödvändigt med ett högt proteinintag? dvs 1,6-2

Med ökad styrka kommer ökad muskelmassa.

überstarken
2007-07-20, 06:50
Om jag inte bryr mig så mycket om mina befintliga muskler utan bara vill bli starkare. Är det verkligen nödvändigt med ett högt proteinintag? dvs 1,6-2

Har du problem med att få i dig den mängden?

Rahf
2007-07-20, 08:50
Om jag inte bryr mig så mycket om mina befintliga muskler utan bara vill bli starkare. Är det verkligen nödvändigt med ett högt proteinintag? dvs 1,6-2

Dina befintliga muskler är det som kommer att bli starkare. Tappar du muskler blir du svagare så den ekvationen går inte ihop.

Alfred Nobel
2007-07-20, 10:59
Med ökad styrka kommer ökad muskelmassa.

Om jag står still på samma vikter men ökar mitt kcal intag så byggs inge mer muskelmassa, finns det någon spärr/limit, eller? Men om jag däremot ökar vikterna succesivt med diverse kilo/månad byggs mer massa än tidigare?*screwy*

Jag trodde den markerande faktorn låg i kaloriöverskott och att man sliter ner musklerna, oavsett vilken tygnd på vikterna. Vad är skillnaden om jag exempelvis tränar 20set bröst med låga vikter istället för 10reps med nästan dubbla vikter i veckan? Samtidigt käkar fortfarande samma mängd och ligger på ett marginellt överskott i kcal. Eller är variation av båda sätten bäst?

Sniggel
2007-07-20, 11:11
1.2-1.5 går säkert bra att bli starkare på. Om du vill bli starkare utan att få muskelmassa så är det framförallt nervsystemet som ska tränas och för det funkar det säkert med 1.2-1.5g också. Normalt sett tror jag det inte ska vara några problem att få i sig såna mängder med en normal svensk kost.
Säg att du äter nån typ av köttbit till middag på 100-150g får du 20g protein där, käkar du ris eller pasta till 200g får du 20g till. Tillsammans med ett glas mjölk blir det ytterligare 6g protein. 46g protein bara till middag.
100g bröd till frukost med ost på och ett glas mjölk till frukost vilket är en klen frukost, ger säkert minst 20g protein. Så där har du 66g protein på 2 mål mat. Enbart 40g protein till på alla andra mål och du är uppe i 106g protein, vilket är 1.5g/kg om du väger 70 kg.
Det ska väl inte vara speciellt svårt?

Eddie Vedder
2007-07-20, 11:32
Om jag står still på samma vikter men ökar mitt kcal intag så byggs inge mer muskelmassa, finns det någon spärr/limit, eller? Men om jag däremot ökar vikterna succesivt med diverse kilo/månad byggs mer massa än tidigare?*screwy*?
Jag trodde den markerande faktorn låg i kaloriöverskott och att man sliter ner musklerna, oavsett vilken tygnd på vikterna. Vad är skillnaden om jag exempelvis tränar 20set bröst med låga vikter istället för 10reps med nästan dubbla vikter i veckan? Samtidigt käkar fortfarande samma mängd och ligger på ett marginellt överskott i kcal. Eller är variation av båda sätten bäst?

Klart du kan bygga mer massa om du fortsätter träna och liger på ett överskott. Överätning i sig stimulerar till nybildning av fettfri massa t.o.m. om man inte tränar alls (total inaktivitet är troligtvis enbart nedbrytande men det är lite av ett extremt exempel).

Men om du hela tiden blir starkare utan att öka påfresteningen kommer det ju inte innebära lika mycket belastning och inte lika mycket stimulering av muskelmassan.

Så att träna utan att öka vikterna lär ju inte vara 100% bortkastat om du äter tillräckligt med mat, men fortfarande betydligt sämre effekt än om du pressar dig tillräckligt hårt varje gång.

Bara mina egna funderingar, inget som jag har belägg för.

Sniggel
2007-07-20, 12:36
Instömmer med Eddie.
Att öka vikterna succesivt är ju självklart det allra viktigaste för ökad styrka, med kaloriöverskott blir det lättare, men "risken" är ju att musklerna växer då också.

Johan86
2007-07-20, 19:13
Jag går fruktansvärt lätt upp i vikt. Och jag vill gärna stanna eller tom gå ner lite i vikt för att minska lite på fettet på kroppen. Och eftersom jag inte bryr mig om massar undrar jag om man kan ligga på kaloriunderskott eller kanske + - Ooch fortfarande bli starkare

King Grub
2007-07-20, 19:14
Ja, åtminstone initialt. Men det kommer en gräns där kroppsvikten blir en begränsande faktor, om den inte tillåts att öka i takt med styrkan.

Johan86
2007-07-20, 19:16
Om jag ändå ligger på kaloriunderskott och ökar i styrka. Spelar det någon roll om jag äter 100 eller 200gram protein per dag? Eftersom man inte kan bygga muskler på kaloriunderskott så känns mkt protein onödigt

GymTT
2007-07-20, 19:17
Om jag ändå ligger på kaloriunderskott och ökar i styrka. Spelar det någon roll om jag äter 100 eller 200gram protein per dag? Eftersom man inte kan bygga muskler på kaloriunderskott så känns mkt protein onödigt

1.5-2g protein per kg kroppsvikt för att BIBEHÅLLA maximalt då istället.

Johan86
2007-07-21, 21:16
Ja, åtminstone initialt. Men det kommer en gräns där kroppsvikten blir en begränsande faktor, om den inte tillåts att öka i takt med styrkan.

Eftersom jag väger 85-90kg, hur vet man när jag nått den där gränsen? Det finns många lätta lyftare som som är ruskigt starka. Så det borde ju kunna gå ganska långt

Eddie Vedder
2007-07-21, 21:29
Eftersom jag väger 85-90kg, hur vet man när jag nått den där gränsen? Det finns många lätta lyftare som som är ruskigt starka. Så det borde ju kunna gå ganska långt

det vet du såklart inte innan, du lär nog märka det dock. Inte så svårt, den dagen du inte ökat styrka på länge och legat still på en viss vikt.

loverius
2007-07-22, 16:30
käka rena BCAA syror istället, så kan du fokusera på att äta rätt mängd fett, kolhydrat istället. Kombinera med rotfrukter och sallader. Viktigaste här är att äta var 3-4 timme (och äta rätt). Ta en koffeintabbe innan träning så blir det nog bra, ska du se.

Eddie Vedder
2007-07-22, 18:28
Viktigaste här är att äta var 3-4 timme (och äta rätt).

Att äta "rätt" stämmer ju förstås, vad nu det är? Att man måste äta var tredje-fjärde timme är förstås skitsnack men det vet du ju.

HomerJSimpson
2007-07-22, 18:55
Om jag inte bryr mig så mycket om mina befintliga muskler utan bara vill bli starkare. Är det verkligen nödvändigt med ett högt proteinintag? dvs 1,6-2

Men att skita i dina befintliga muskler gör dig väl inte starkare ? Det är ju musklerna som lyfter, så du borde ju vara intresserad av att hålla dem starka

ramagoen
2007-07-22, 20:00
många lyftare är starka tack vare utomordentligt vacker teknik(samt i styrkelyft utrustningen). :)

Man kan öka i styrka i det mesta genom ändrad teknik trots underskott/kaloribalans.

Om det inte redan sagts :)