handdator

Visa fullständig version : Gammal fantasyfilm - hjälp mig att komma på vad den heter!


StrongVoice
2007-07-18, 19:27
Jag försöker komma på vad en film heter som jag haft i huvudet senaste 10 åren. Den lär vara 15-20 år gammal. Stor eloge till den personen som kan komma på vad filmen heter *cupid*

Det jag kommer ihåg är följande:

-Det finns en stor magisk fågel med i filmen och den är ungefär lika stor som en vuxen människa. Tror fågeln är åt orange/gul/röd-hållet. Jag tror att man fick önska sig något av fågeln, typ som en ande.
-I en scen i filmen så finns det ett stort utdukat bord (ungefär som i Indiana Jones med ögonsoppan och aphjärnorna), där det finns antingen mandelpotatis eller typ friterade potatisar men i dom fanns levande ormar.

Ringer det någon klocka? *whistle*

När jag läser igenom min tråd så förstår jag hur konstig den är, men jag vill så gärna veta vilken film det är *cry*

StrongVoice
2007-07-18, 19:45
Kom på en sak till. Jag tror fågeln tappade en fjäder som någon hittade, och kanske kunde önska sig något då... eller så kom fågeln och tog emot önskningar live :laugh:

Jompan
2007-07-18, 20:05
Jag kommer smått att tänka på Sagor för stora barn aka The Storyteller.


"The Luck Child - Lucky survives 3 attempts on his life by the wicked king (thrown over a cliff, sent to the castle with a letter instructing the queen to kill him, and being sent to the Griffin's lair)."

The Luck Child måste få tag på en gyllene fjäder från gripen, som är orange/röd/gul förövrigt. :)

Just den scenen när han får fjädern ska gripen sätta sig att äta vid ett långt uppdukat bord, minns dock inget om ormar i potatisar. :D

Genom att ta fjädern så får han gifta sig med en prinsessa till slut.

Minns du möjligtvis om det var med något om en färgekarl som rodde över honom till ön där gripen bodde också?

Detta var visserligen inte en film, utan en serie som gick på svt för länge sedan. Sagor för stora barn är inspelad 1988, så tidsmässigt känns det som det skulle kunna passa in på filmen du söker.

StrongVoice
2007-07-18, 20:54
Tack Jompan! *cupid*

Det måste vara den! Jag minns inte så jättemycket för jag var kanske 7-8 år eller nåt. Måste försöka hitta den på något sätt :)

Rhino
2007-07-18, 21:22
Måste försöka hitta den på något sätt :)

Kolla här:

http://www.amazon.com/Storyteller-Sapsorrow-Luck-Child/dp/B00000JQAA/ref=sr_1_2/103-9273616-8004615?ie=UTF8&s=video&qid=1184789968&sr=8-2

Tolkia
2007-07-18, 21:26
Åh, den serien minns jag; den var ju sååååå bra (tyckte jag i alla fall då)!

Mago
2007-07-18, 22:39
Vilket jävla sammanträffande. Pratade precis om den serien idag. Sjukt bra var den då iaf.

Lät lite som Willow först med en fågel/människa osv. men sen vek det väl av lite.

Wennerberg
2007-07-19, 10:14
Jim Henson äger. Personligen älskar jag Labyrinth och The Dark Crystal. F.ö Är muppen på omslaget samma som dansar/sjunger och kastar huvuden i Labyrinth med Jennifer Connely!

petah
2007-07-19, 12:24
Sagor för stora barn, grymt bra serie! Tyckte jag då när det gick på tv iaf. :) Hade ett VHS band med de flesta avsnitten som jag nötte om och om igen.

Jompan
2007-07-19, 16:00
http://www.sfbok.se/

På science fiction bokhandeln kan man få tag på The Storyteller för 119 kr, Kwon tipsade mig.

Wennerberg
2007-07-19, 16:21
http://www.sfbok.se/

På science fiction bokhandeln kan man få tag på The Storyteller för 119 kr, Kwon tipsade mig.

TACK!!!!