handdator

Visa fullständig version : Stå på händer, bra, dåligt?


Emil_Larsson
2007-07-18, 16:16
Har en kompis som går på händer mycket. Han har stabila triceps och han har inte tränat på gym någonting, mer än högst 2-3 träningspass. Nu till frågan..

Kan man få muskler av att stå på händer tro? rätt intressant isånnafall för då borde man satsa mer på det

Sen undrar jag om det är väldigt skadligt att stå på händer mycket då jag själv har börjat känna av i armbågarna :(

foxx
2007-07-18, 16:57
Axlar, underarm och triceps får säkert en del träning, men gymträningen är antagligen ganska mycket mer effektiv.

Sålänge du inte får ont av att stå på händerna borde det inte vara något problem.

Dumleman
2007-07-18, 17:10
Jag har hört att man kan få problem med huvudvärk och näsblod eftersom blodkärlen är inte gjorda för att fungera upp och ner men det kan vara en "myt".

Torsk_ole
2007-07-18, 17:15
Din polare har antagligen bra anlag för stora triceps. Sen att han står på händerna hjälper säkert något. Gör han något mer än att bara stå på händerna, tricking och sånt?

Emil_Larsson
2007-07-18, 17:27
Din polare har antagligen bra anlag för stora triceps. Sen att han står på händerna hjälper säkert något. Gör han något mer än att bara stå på händerna, tricking och sånt?

Kom på att han även gör volter, och han kan göra 4 armhävningar på händer hehe :D.. tricking? vad är det?

Rahf
2007-07-18, 18:49
t0pGfssn6sI

Det där är tricking.

birra_peroni
2007-07-18, 18:58
Självklart kan du få muskler av att gå på händer. Men det är knappast så att du kan jämnföra handstående med ett rejäljt triceps/axelpass.

Hemi
2007-07-18, 19:14
Jag har aldrig känt av nåt. Jag har undrat om det kan vara skadligt på det sättet att blodkärl spricker i halsen och bitar fastnar i hjärnan, ni vet, diskuterat förut på kolo. Kommit fram till att det måste vara en viss del medfött invävt.

Man korrigerar mycket med fingrarna vilket kräver viss styrka där.

pony
2007-07-18, 22:35
Jag har hört att man kan få problem med huvudvärk och näsblod eftersom blodkärlen är inte gjorda för att fungera upp och ner men det kan vara en "myt".

Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara mycket sanning bakom det. Personligen har jag snarare upplevt det motsatta, jag står mycket på händer, hänger upp-och-ner, och har bara känt att jag blivit tåligare i skallen, får mindre huvudvärk och mindre obehagligt tryck i huvudet... med tiden.

Rambo
2007-07-18, 22:37
Ska man öka i styrka av att stå på händer måste man ju även äta mer så man går upp i vikt:thumbup:

Degpekka
2007-07-19, 00:44
har stått på händer i bra många år(dock inte i sträck ;)..), tränat gymnastik sen jag var liten knatte. Jag har verkligen stått/gått på händer till fail massvis med gånger och ändå gångerna jag fått ont i huvet är när man inte fixar fallet. ;)
Har fått en hel del gratis axlar från gymnastiken dock, möjligt en del gratis triceps... vad vet jag?! :)

mvh Peter från http://www.2vault.com

Tolkia
2007-07-19, 09:37
Personligen har jag snarare upplevt det motsatta, jag står mycket på händer, hänger upp-och-ner, och har bara känt att jag blivit tåligare i skallen, får mindre huvudvärk och mindre obehagligt tryck i huvudet... med tiden.
Jag håller på Pony (som borde vara något av en auktoritet på området). Det handlar ju om blodtrycksreglering, och en frisk kropp brukar vara bra på att anpassa sig till nya krav på den fronten. Att större blodkärl skulle gå sönder på ett sådant sätt att det är farligt tycker jag låter extremt osannolikt, om man inte har en svaghet redan från början.

Som svar på frågan i rubriken skulle jag säga "stå på händer = bra". Bra koordination och kroppskontroll är alltid bra, både i vardagen och på gymmet.

Emil_Larsson
2007-07-19, 10:22
Ok.

nubbe
2007-07-19, 16:21
Tja, står man på händerna emot en vägg och gör "armhävningar" blir det ju som att göra militärpress med sin kroppsvikt. En bra axelövning att göra hemma alltså ;) (Dvs om man klarar av det, jag provade det och dog efter 2 st från rak till huvud och upp igen)

Crille666
2007-07-19, 20:10
Tja, står man på händerna emot en vägg och gör "armhävningar" blir det ju som att göra militärpress med sin kroppsvikt. En bra axelövning att göra hemma alltså ;) (Dvs om man klarar av det, jag provade det och dog efter 2 st från rak till huvud och upp igen)

Så teoretiskt sett så borde man ju kunna göra såna armhävningar om man klarar sin egna Kv i militärpress eller?

nubbe
2007-07-19, 20:36
Så teoretiskt sett så borde man ju kunna göra såna armhävningar om man klarar sin egna Kv i militärpress eller?

Jao skulle väl vara ungefär så. Nu har jag aldrig testat 2 rep på 75kg (min vikt) i militärpress men men.