handdator

Visa fullständig version : Nån här som tränar innan frukost?


Slartibartfast
2007-07-18, 14:46
Är det nån här som bara tar EAA med lite malto och drar igång världens mördarpass på tom mage direkt på morgonen? Hur funkar det för er i förhållande till alternativet?

Är det dåligt att göra så?

King Grub
2007-07-18, 14:51
Är det dåligt att göra så?

Nej, det går utmärkt. Bara du har lagrat tillräckligt med kolhydrat i musklerna (det töms inte över natten).

Jag tränar alltid före frukost, och prestationsförmågan är mycket, mycket bättre än med mat i magen. Jag tyckte tvärtom för kanske 10 år sedan, men i dag, som sagt, är före frukost överlägset. Jag vet att Robban tycker likadant (vi tränar båda före frukost, och han är i alla fall hyggligt grov :D ).

RassK
2007-07-18, 14:53
Innan frukost, absolut.
Underbart.

King Grub
2007-07-18, 14:59
Risken att skada ryggraden vid ansträngning är i o f s större timmarna efter sängläge, men det har inte med tom mage eller frukost att göra.

Slartibartfast
2007-07-18, 15:09
Damn. Jag borde kanske testa. Vore nice att ha träningen undan resten av dagen.

Men är ni inte vrålhungriga på morgonen? Vad gör ni för att stilla hungern i så fall?

Barca
2007-07-18, 15:11
Damn. Jag borde kanske testa. Vore nice att ha träningen undan resten av dagen.

Men är ni inte vrålhungriga på morgonen? Vad gör ni för att stilla hungern i så fall?

Ta en riskaka ihop med ditt EAA! :)


Det saktar väl inte ner upptaget av EAA, eller?

King Grub
2007-07-18, 15:14
Men är ni inte vrålhungriga på morgonen?

Och?

Slartibartfast
2007-07-18, 15:25
Och?

Är man inte väldigt orkeslös och har lätt för att börja grina när man är hungrig?

King Grub
2007-07-18, 15:27
Tvärtom tycker jag. Pigg och alert innan man ätit, seg och trött efter.

RassK
2007-07-18, 15:27
Är man inte väldigt orkeslös och har lätt för att börja grina när man är hungrig?

När man kommer igång med träningen så glömmer jag all hunger ,9
Jag är ganska seg med mat i magen, frisk å pigg utan. (+koffein ofc)

Slartibartfast
2007-07-18, 15:30
En bifråga: Är det ok att dricka te och andra flytande saker innan man tar EAA utan att det påverkar upptaget?

Hett te verkar dämpa hunger ganska effektivt för mig.

King Grub
2007-07-18, 15:34
Det påverkar inte.

Barca
2007-07-18, 15:40
Det påverkar inte.

Påverkar t.e.x riskakor det snabba upptaget av EAA och Vassle exempelvis?

King Grub
2007-07-18, 16:00
Ja.

machine gun
2007-07-18, 16:45
Jag har försökt träna innan frukost och jag höll bokstavligt talat på att svimma (och då snackar vi ändå en lätt joggingrunda). Möjligen att det skulle gå med lite malto eller liknande för att få upp blodsockret. Skulle verkligen vilja kunna träna på morgonen, det skulle vara så otroligt mkt mer tidseffektivt. Går det att vänja sig eller är det bara att inse att alla är olika?

Whistler
2007-07-18, 16:53
Numera kör jag alltid innan frukost. Brukar se ut så här:

13:00 Vaknar, sveper kreatinpyruvat + Beta-alanin.
13:45 Sticker till gymmet.
14:00 Sveper EsaPro och påbörjar första övningen.
15:10 Klar med träningen. Sveper min gainer.
15:45 Klar med stretchingen.
16:00 Hemma, sveper en EsaPro till.
17:00 Käkar stor middag.

På ett exakt ungefär.

När jag tränade thaiboxning som mest så klarade jag inte alls träna på morgonen om jag inte ätit. Vet inte om jag åt för dåligt på kvällarna kanske, men jag bokstavligt talat svimmade när jag tog ut mig på mittsträningen. Gick över till att äta frukost, sen köra styrka på morgnarna istället och köra thai på kvällen. Funkade mycket bättre.

Scratch89
2007-07-18, 17:01
Fast... att träna klockan 14 är väl inte på morgonen, om du inte har skumma arbetstider?

King Grub
2007-07-18, 17:05
Fast... att träna klockan 14 är väl inte på morgonen, om du inte har skumma arbetstider?

Vad har klockans visare med saken att göra? Han sov ju till 13.

King Grub
2007-07-18, 17:07
Jag har försökt träna innan frukost och jag höll bokstavligt talat på att svimma (och då snackar vi ändå en lätt joggingrunda). Möjligen att det skulle gå med lite malto eller liknande för att få upp blodsockret. Skulle verkligen vilja kunna träna på morgonen, det skulle vara så otroligt mkt mer tidseffektivt. Går det att vänja sig eller är det bara att inse att alla är olika?

Leverglykogenet töms under natten för att upprätthålla blodglukosnivåer. Muskelglykogenet är det inget problem med om man ätit tillräckligt med kolhydrat, men att träna helt fastande kan innebära blodsockerproblem just därför att levern kanske inte har så mycket kvar att ge. Som du säger, är då kolhydrattillförsel av lättillgängliga källor före/under passet en god idé. Dessa kan då användas direkt utan att behöva lagras som glykogen.

Scratch89
2007-07-18, 17:09
Vad har klockans visare med saken att göra? Han sov ju till 13.

Jag tänkte mest på att han reflekterade över att han inte klarade att träna på morgonen förut. Det kanske han inte gör nu heller, eftersom han sover betydligt längre nu.
Men ja, mina morgnar börjar vid 12-13 nu på sommaren med. :D

Raggis
2007-07-18, 17:11
Jag tänkte mest på att han reflekterade över att han inte klarade att träna på morgonen förut. Det kanske han inte gör nu heller, eftersom han sover betydligt längre nu.
Men ja, mina morgnar börjar vid 12-13 nu på sommaren med. :D

Blir inte längre. Han lägger sig runt 04-05.

Torsk_ole
2007-07-18, 17:27
Jag tänkte mest på att han reflekterade över att han inte klarade att träna på morgonen förut. Det kanske han inte gör nu heller, eftersom han sover betydligt längre nu.
Men ja, mina morgnar börjar vid 12-13 nu på sommaren med. :D

Har för mig att han jobbar inom resturang/krog/nattklubb eller nåt sånt. Då blir det att man sover länge. Fast det blir fortfarande på morgonen för honom.

Slartibartfast
2007-07-18, 17:28
Har för mig att han jobbar inom resturang/krog/nattklubb eller nåt sånt. Då blir det att man sover länge. Fast det blir fortfarande på morgonen för honom.

Nothing beats getting up at the crack of noon! :thumbup:

Cilia
2007-07-18, 20:40
Jag har försökt träna innan frukost och jag höll bokstavligt talat på att svimma (och då snackar vi ändå en lätt joggingrunda). Möjligen att det skulle gå med lite malto eller liknande för att få upp blodsockret. Skulle verkligen vilja kunna träna på morgonen, det skulle vara så otroligt mkt mer tidseffektivt. Går det att vänja sig eller är det bara att inse att alla är olika?
Jag springer alltid på morgonen innan frukost.
Jag tar 2 koffeintabletter och dricker ca 1 liter vatten sen beger jag mig ut.
Jag är som Grubb känner mig piggare och lättare innan jag har ätit.

Men jag har svårt att se mig styrketräna på morgonen.
Har iofs inte provat men känner mig seg på det viset.
Springa eller cykla är monotont, jag behöver inte tänka direkt bara mala på.


Jag tror helt enkelt det är en vanesak

och jag vaknar aldrig hungrig så det problemet har jag inte

Guybrush
2007-07-18, 20:55
Nej, det går utmärkt. Bara du har lagrat tillräckligt med kolhydrat i musklerna (det töms inte över natten).

Jag tränar alltid före frukost, och prestationsförmågan är mycket, mycket bättre än med mat i magen. Jag tyckte tvärtom för kanske 10 år sedan, men i dag, som sagt, är före frukost överlägset. Jag vet att Robban tycker likadant (vi tränar båda före frukost, och han är i alla fall hyggligt grov :D ).

Har för mig att du också äter ditt största mål innan sängdags (eller har gjort). Läste det i en annan tråd. Är inte det nästan ett måste om man ska orka med tung träning innan frukost?

Sen är det ju väldigt individuellt hur man är på morgonen! Min sambo är gnällig som fan så fort det kurrar i magen lite, vilket driver mig till vansinne. Jag har däremot inga problem med att ignorera hungerskänslor.

Ska nog fan prova morgonträning!

MrBulk
2007-07-18, 21:50
Ja innan frukost är super, tyvärr är jag aningen seg på mornarna fast det kan man vara efter en dag på jobbet oxå. För två år sen kunde jag inte förstå dom som träna på mornarna.


400mg Koffein
Maltodextrin
Rapid Hydro Blend
Mct

Sen pumpar jag järnet och efter det blir det en rejäl frukost på *flex*

Exhale_
2007-07-19, 01:14
Jag har länge tränat direkt efter det att jag vaknat (innan frukost) och tycker det är helt överlägset. Lite kaffe direkt när jag stigit upp och sen på med skorna för att cykla iväg till gymmet. Efter uppvärmningen trycker jag Malto + EAA och känner mig fräsch som en idisslat havreflarn!

Sen tycker jag personligen det är ett stort plus att kunna se fram emot att käka en dunderfrukost när jag kommer hem. Det är riktigt skönt till exempel under en deff!

Har för mig att du också äter ditt största mål innan sängdags (eller har gjort). Läste det i en annan tråd. Är inte det nästan ett måste om man ska orka med tung träning innan frukost?

Sen är det ju väldigt individuellt hur man är på morgonen! Min sambo är gnällig som fan så fort det kurrar i magen lite, vilket driver mig till vansinne. Jag har däremot inga problem med att ignorera hungerskänslor.

Ska nog fan prova morgonträning!

Jag har för mig att det är dagens kolhydratsrikaste mål som med fördel ska käkas innan sängdags om du ska styrketräna morgonen efter. Det är iaf så jag tror Gruben brukar göra.

Jag har testat båda varianterna och tycker det blir bättre om jag käkat en massa kolhydrater innan sängdags. Man får en aning bättre ork under träningspasset helt enkelt. Men visst funkar det att träna även om man missat det.

Guybrush
2007-07-19, 11:19
Jag har för mig att det är dagens kolhydratsrikaste mål som med fördel ska käkas innan sängdags om du ska styrketräna morgonen efter. Det är iaf så jag tror Gruben brukar göra.

Jag har testat båda varianterna och tycker det blir bättre om jag käkat en massa kolhydrater innan sängdags. Man får en aning bättre ork under träningspasset helt enkelt. Men visst funkar det att träna även om man missat det.

Så är det säkert. Men det tar fortfarande emot för mig att äta för mycket innan sängdags. Fredrik Paulún var min husgud för några år sedan och vissa saker sitter fortfarande kvar i bakhuvudet. Jag ser framför mig hur jag vaknar med dubbla bilringen mot när jag somnade :D

Barca
2007-07-19, 11:24
Så är det säkert. Men det tar fortfarande emot för mig att äta för mycket innan sängdags. Fredrik Paulún var min husgud för några år sedan och vissa saker sitter fortfarande kvar i bakhuvudet. Jag ser framför mig hur jag vaknar med dubbla bilringen mot när jag somnade :D

Det enda sättet att få bekräftat att det INTE är så är helt enkelt att äta ditt största mål innan läggdags.

Du kommer märka att det inte kommer påverka din form och sen har du kommit ifrån myten :)

Fatalist
2007-07-19, 15:03
Är det nån här som bara tar EAA med lite malto och drar igång världens mördarpass på tom mage direkt på morgonen? Hur funkar det för er i förhållande till alternativet?

Är det dåligt att göra så?

Jag gör, funkar skitbra. En skön start på dagen dessutom. Ett stadigt mål kvällen innan gör underverk!

"fusk"frukosten bestod innan av
400mg koffein
80g malto
40g vassle

Men nu nöjer jag mig med

200mg koffein (för att komma ur sängen)
80g malto
40g vassle
10g kreatin

machine gun
2007-07-19, 18:50
Leverglykogenet töms under natten för att upprätthålla blodglukosnivåer. Muskelglykogenet är det inget problem med om man ätit tillräckligt med kolhydrat, men att träna helt fastande kan innebära blodsockerproblem just därför att levern kanske inte har så mycket kvar att ge. Som du säger, är då kolhydrattillförsel av lättillgängliga källor före/under passet en god idé. Dessa kan då användas direkt utan att behöva lagras som glykogen.

Ska testa med malto eller liknande ett par ggr innan jag helt ger upp tanken på morgonträning. Förhoppningsvis fungerar det.

Jag springer alltid på morgonen innan frukost.
Jag tar 2 koffeintabletter och dricker ca 1 liter vatten sen beger jag mig ut.
Jag är som Grubb känner mig piggare och lättare innan jag har ätit.

Men jag har svårt att se mig styrketräna på morgonen.
Har iofs inte provat men känner mig seg på det viset.
Springa eller cykla är monotont, jag behöver inte tänka direkt bara mala på.


Jag tror helt enkelt det är en vanesak

och jag vaknar aldrig hungrig så det problemet har jag inte

1 liter vatten!? Det måste ju skvalpa runt rätt bra i magen när du springer?

Jag är alltid hungrig när jag vaknar, trots att jag ofta äter tätt inpå sänggåendet. Men så äter jag varannan- var tredje timme i princip hela min vakna tid också, så det är ju inte så konstigt att man är hungrig efter flera timmars nattfasta.

King Grub
2007-07-19, 19:19
1 liter vatten!? Det måste ju skvalpa runt rätt bra i magen när du springer?

Det är ett exponentiellt förhållande mellan mängden vatten och magsäckens tömningshastighet. Ju mer vatten, ju större volym, desto snabbare magsäckstömning, inte tvärtom.

Jay-Z
2007-07-19, 19:35
Töms allt leverglykogen under natten?

joriice
2007-07-19, 20:02
jag sprang en gång en rätt lång sträcka (jämfört med min vanliga runda) och det gick förvånansvärt bra, jag var pigg (konstigt nog kl. 4 på morgonen) och när jag kom hem var det rump-skönt att käka något och bara chilla. :D

King Grub
2007-07-19, 20:07
Töms allt leverglykogen under natten?

4-5 gram per timme, ungefär, används för att hålla blodglukosnivåerna stabila. Om levern töms eller inte beror, hör och häpna, på hur fylld den är. ;)

skratt
2007-07-19, 20:10
Jag tror att man kan vänja kroppen. Min första joggingrunda innan frukost var inte kul..
Men jag gav inte upp och testade några gånger, och nu går det nästan lika smärtfritt som "vanliga" rundor :).

Meen.. man kanske skulle ta en halv banan eller nåt innan för mer ork? Eller gör det varken eller? Har svårt att äta tätt inpå och det är nog max min mage skulle palla så tätt innan..

Spinning innan frukost går också fint. Underbart efteråt!

machine gun
2007-07-20, 19:21
Det är ett exponentiellt förhållande mellan mängden vatten och magsäckens tömningshastighet. Ju mer vatten, ju större volym, desto snabbare magsäckstömning, inte tvärtom.

Jag tänkte mest på hur det borde kännas att svepa 1 liter vatten och sedan ge sig ut och springa. Min spontana reaktion är att det inte borde kännas så bra. Men alla är vi ju olika, som redan konstaterats :)

Apropå koffein innan morgonträningen: Jag har för mig att jag läst att det tar ca en timme innan koffein ger full effekt (undantaget placeboeffekten då), stämmer det?

machine gun
2007-07-20, 19:24
Jag tror att man kan vänja kroppen. Min första joggingrunda innan frukost var inte kul..
Men jag gav inte upp och testade några gånger, och nu går det nästan lika smärtfritt som "vanliga" rundor :).

Meen.. man kanske skulle ta en halv banan eller nåt innan för mer ork? Eller gör det varken eller? Har svårt att äta tätt inpå och det är nog max min mage skulle palla så tätt innan..

Spinning innan frukost går också fint. Underbart efteråt!

Jag är övertygad om att jag skulle avlida om jag körde ett spinningpass innan frukost, men man hör ju om folk som gör såna galna saker hela tiden, så det borde ju rimligtvis gå att vänja sig. Jag är dock i princip svimfärdig innan frukost och har närmast problem med att duscha och klä på mig innan jag får i mig nåt ätbart.

Jag tror att kolhydrater i lätttillgängligt format är att föredra om det handlar om direkt innan eller under ett pass. T.ex. malto, dextro, gel eller liknande.

Cilia
2007-07-20, 19:42
Jag tänkte mest på hur det borde kännas att svepa 1 liter vatten och sedan ge sig ut och springa. Min spontana reaktion är att det inte borde kännas så bra. Men alla är vi ju olika, som redan konstaterats :)
Det är en vanesak.
Jag sveper det inte direkt
Jag har en flaska som rymmer 0,75 l, den brukar jag tömma innan. Börjar med att ta några klunkar direkt när jag går upp och sen tar jag några klunkar då och då och när jag är klar så brukar den vara nästan slut.

Det är nog en vanesak med men jag dricker inte medan jag springer så jag började en sommar när det var varmt (kanske förra) och dricka mer innan för jag var rädd att drabbas av vätskebrist.

Lite går ändå åt under natten

Cilia
2007-07-20, 19:43
Jag är övertygad om att jag skulle avlida om jag körde ett spinningpass innan frukost, men man hör ju om folk som gör såna galna saker hela tiden, så det borde ju rimligtvis gå att vänja sig. Jag är dock i princip svimfärdig innan frukost och har närmast problem med att duscha och klä på mig innan jag får i mig nåt ätbart.
Jag har också svårt att föreställa mig köra ett spinningpass
Däremot kan jag cykla och ganska intensivt men för mig handlar det om att göra saker där jag inte behöver tänka och bara kan gå in i mina tankar. Monotona övningar.

Fed up
2007-07-20, 20:04
Hur kommer det sig att somliga vaknar vrålhungriga nästan jämt, oavsett om man ätit sent, och somliga kan gå flera timmar utan problem utan mat i magen?

Jag är som Machine gun, jag vaknar nästan alltid hungrig och förut försökte jag mig på morgonpromenader men kände mig illamående och svimfärdig inom kort trots idoga försök. Nu när jag har hund så blir det morgonrastning innan frulle och då går vi ungefär 20 min i mycket lugnt tempo, många små stopp och är vi ute en ynka stund längre än så så kommer samma illamående och svimkänsla.

Jag har helt lagt ner tanken på träning innan frukost, skulle kanske kunna testa att springa på bara en shake (vilket jag inte skulle kalla "ingen frukost" utan en mycket lätt frukost eller nåt) men vågar mig inte på gymmet, tror jag skulle få vredesutbrott på första bästa, tappa vikterna i huvudet och kräkas. Jag brukar gå en timme efter frukost ibland och det är tungt nock, känner mig så svag i kroppen (vilket jag inte gör om jag går en timme efter annat mål)

regus
2007-07-20, 20:12
Hur kommer det sig att somliga vaknar vrålhungriga nästan jämt, oavsett om man ätit sent, och somliga kan gå flera timmar utan problem utan mat i magen?


Vanesak tror jag.
Edit: Jag vaknade nästan alltid hungrig, nu kan det gå flera timmar utan första målet och mellan andra/tredje-osv. målet utan speciella hungerkänslor,

Olof
2007-07-21, 13:12
Jag tränar gillar också att träna före frukost dock måste jag värma upp ordentligt. Däremot kan jag inte träna särskilt hårt under någon längre tid, min kropp klar inte mer än 45-60 minuter såvida jag inte kör väldigt lågintensivt.

En kul bieffekt av att träna på morgonen är att mina dymaniska flexibilitet har blivit avsevärt mycket bättre.

Slartibartfast
2007-07-23, 09:51
Kan man dricka typ en dl mjölk typ en timme innan man tar esapro utan att det påverkar upptaget negativt? Eller segar det ner magsäckstömningen? Undrar mest annars bara.