handdator

Visa fullständig version : telefonskräck


sissa
2007-07-18, 13:14
Det finns ju en hel del som inte gillar att prata i telefon. Främst med främlingar antar jag, men även de man känner också kanske (?)

Vadan detta? Varför "skrämmer" telefonpratande?

Jag förstår inte.

Pudzianovski
2007-07-18, 13:24
Gillar verkligen inte att prata om ingenting. Kortfattat och koncist är min melodi.

-squat-
2007-07-18, 13:32
Det är en form av social fobi (http://www.sps.nu/socialfobi/).

Nimille
2007-07-18, 13:32
Hade det förut.
Don't know why really, dock gick det över som tur är ^_^

NiXPhoenix
2007-07-18, 13:40
Prata i telefon går, men det är jobbigt att ringa någon okänd.
Mitt problem just nu är att Siba inte har någon mailadress utan man måste ringa dem, visserligen får man svar på en gång men ett mail vore så mycket enklare.
ska fråga om en telefon finns kvar i lager i några butiker eller inte, den är borttagen från hemsidan.

kharon
2007-07-18, 14:07
Jag har definitivt telefonfobi om jag ska ringa okända eller folk som jag inte känner så bra.

Har ingen aning om vad orsaken är, men jag gillar inte att inte kunna ha koll och kunna se den andra personen; kroppsspråk etc. Jag kan t.ex. inte vara säker på att personen förstår vad jag menar, att jag förstår vad han menar, kan inte undvika missförstånd, man kommunicerar inte på samma nivå om man inte kan läsa ansiktsdrag/kroppspråk.

Man får ingen kontakt med den andra personen, jag vet inte om han/hon överhuvudtaget är intresserad av det jag vill föra fram. Jag vet inte om personen är upptagen med nåt annat och sitter helt ointresserad av det jag har att säga o.s.v.

Jävligt svårt att förklara...

Att "på riktigt" gå och träffa människor etc. har jag inga som helst problem med utan snarare tvärt om så tycker jag det är kul. Jag har inga problem med att besöka myndigheter, knacka på hos nya grannen, eller vem som helst. Men ringa gör jag inte gärna.

Mental
2007-07-18, 14:10
Har jobbat som marknadsförare, kundbokare, telefonsupport, och telefonsäljare, jag hatar telefonen av helt andra själ än att det skulle vara obehagligt att ringa upp någon. :D

Lexidos
2007-07-18, 14:17
Jag har definitivt telefonfobi om jag ska ringa okända eller folk som jag inte känner så bra.

Har ingen aning om vad orsaken är, men jag gillar inte att inte kunna ha koll och kunna se den andra personen; kroppsspråk etc. Jag kan t.ex. inte vara säker på att personen förstår vad jag menar, att jag förstår vad han menar, kan inte undvika missförstånd, man kommunicerar inte på samma nivå om man inte kan läsa ansiktsdrag/kroppspråk.

Man får ingen kontakt med den andra personen, jag vet inte om han/hon överhuvudtaget är intresserad av det jag vill föra fram. Jag vet inte om personen är upptagen med nåt annat och sitter helt ointresserad av det jag har att säga o.s.v.

Jävligt svårt att förklara...

Att "på riktigt" gå och träffa människor etc. har jag inga som helst problem med utan snarare tvärt om så tycker jag det är kul. Jag har inga problem med att besöka myndigheter, knacka på hos nya grannen, eller vem som helst. Men ringa gör jag inte gärna.

Exakt så tycker jag oxå. Ringa till folk man känner är inga problem.

Slartibartfast
2007-07-18, 14:27
Jag hatar att svara i telefon på jobbet.

kharon
2007-07-18, 14:45
Jag hatar att svara i telefon på jobbet.

Jag brukar ofta missa samtal, och naturligtvis har jag aldrig tid att ringa upp.

Mail/IM svarar jag dock på ögonblickligen. :D


Tycker det är lika jobbigt om inte jobbigare att svara i telefon då okända nummer ringer.

Stoltz
2007-07-18, 14:53
Jag ogillar telefonen om jag inte måste använda den eller känner personen bra. Bl. a för att jag föredrar att se personen i ögonen och se kroppsspråket - Nästan oavsätt situation.

Pepparkakssmurfen
2007-07-18, 14:56
Prata i telefon går, men det är jobbigt att ringa någon okänd.
Mitt problem just nu är att Siba inte har någon mailadress utan man måste ringa dem, visserligen får man svar på en gång men ett mail vore så mycket enklare.
ska fråga om en telefon finns kvar i lager i några butiker eller inte, den är borttagen från hemsidan.

LOL på att du vill fråga om en telefon men inte gillar att tala i telefon. :)

paragon
2007-07-18, 15:08
jag är rädd för telefonräkningar

Fed up
2007-07-18, 15:14
Är detta en pik, Sissa?! Jäkla påhopp, tycker jag!! *cry*




:D

Kebab-Arne
2007-07-18, 15:15
Gillar inte heller telefoner. Ska jag exempelvis boka en klipptid så går jag hellre till frisören än ringer.

Muskelbyggaren
2007-07-18, 15:15
Jag har inte telefonskräck, men mobiltelefonskräck. Det handlar inte om strålning eller själva konverserandet, utan dess intåg i den personliga sfären. Det ses av många som en självklarhet att vara näst intill ständigt nåbar.

NiXPhoenix
2007-07-18, 15:39
LOL på att du vill fråga om en telefon men inte gillar att tala i telefon. :)


Heh, tänkte jag inte på själv faktiskt. Jag använder uppenbarligen telefon lite grann och tror mig ha ett fortsatt behov av det. :D


Jag har inte telefonskräck, men mobiltelefonskräck. Det handlar inte om strålning eller själva konverserandet, utan dess intåg i den personliga sfären. Det ses av många som en självklarhet att vara näst intill ständigt nåbar.



Va, är väl bara att stänga av den innan man går och lägger sig? Eller direkt när du kommer hem om du vill det. Vanliga telefonen kan man ju nå folk på dygnet runt i princip, lär inte vara många som kopplar ur den.
Mobilen är ju lättare, och för mig, självklarare att stänga av.

NiXPhoenix
2007-07-18, 15:46
Prata i telefon går, men det är jobbigt att ringa någon okänd.
Mitt problem just nu är att Siba inte har någon mailadress utan man måste ringa dem, visserligen får man svar på en gång men ett mail vore så mycket enklare.
ska fråga om en telefon finns kvar i lager i några butiker eller inte, den är borttagen från hemsidan.


Nu tog jag mod till mig och ringde! Var inte så farligt trots allt. Lite kletig om händerna och torr i halsen bara. Skönt att det är över ändå, nu återstår bara att försöka köpa telefonen. Fick reda på att den fanns hos Siba-butiken i stan. Jag har även problem att vistas ute bland människor så jag ska försöka få en kompis som jobbar inne i stan att köpa den åt mig. :D

Dnepr
2007-07-18, 15:51
Prata i telefon går, men det är jobbigt att ringa någon okänd.
Mitt problem just nu är att Siba inte har någon mailadress utan man måste ringa dem, visserligen får man svar på en gång men ett mail vore så mycket enklare.
ska fråga om en telefon finns kvar i lager i några butiker eller inte, den är borttagen från hemsidan.


Detta inlägget var roligt. Jaså du pratade i telefon igår. Och sen säger du att man får svar direkt om man ringer, men du tycker ändå att ett mail vore enklare. Själv hade jag föredragit ett snabbt svar istället för att behöva vänta på det.

Edit: Såg sen att du ringde och det var ju bra. Nu vet du att det inte är farligt. Lite handsvett är det ju värt.

Själv har jag inte problem med att prata i telefon - med en främling spelar det verkligen ingen roll, för han kommer jag ju aldrig att prata med igen. Och med vänner är det ju bara trevligt.

nakaza
2007-07-18, 16:51
jag är rädd för att behöva köpa ny mobil snart när man använder den 1 minut per vecka....

Herkulez
2007-07-18, 17:11
http://hata.blogg.se/images/phone.gif

jenny
2007-07-18, 18:17
Jag tycker det är obehagligt att prata med folk jag inte känner eftersom mina telefonsamtal oftast blir väldigt förvirrande efterom jag alltid pratar fort och otydligt vilket bara blir ändå värre när jag är nervös (eftersom jag pratar med någon okänd).

Wayfaerer
2007-07-18, 19:29
Detta inlägget var roligt. Jaså du pratade i telefon igår. Och sen säger du att man får svar direkt om man ringer, men du tycker ändå att ett mail vore enklare. Själv hade jag föredragit ett snabbt svar istället för att behöva vänta på det.

Edit: Såg sen att du ringde och det var ju bra. Nu vet du att det inte är farligt. Lite handsvett är det ju värt.

Själv har jag inte problem med att prata i telefon - med en främling spelar det verkligen ingen roll, för han kommer jag ju aldrig att prata med igen. Och med vänner är det ju bara trevligt.

Det roliga är väl snarare att han ska köpa just en telefon :D

Guybrush
2007-07-18, 19:40
Jag har lite telefonfobi. Jag vill hellre prata med personen öga mot öga istället! Så nåt socialt vetefan om det är. Jag tycker bla att det är svårt att presentera sig utan att det låter krystat (om det är nån okänd man ringer till). Jag svarar ytterst sällan på okända nummer! Egentligen är nummerpresentatören bara av ondo!!!

sissa
2007-07-18, 21:06
Är detta en pik, Sissa?! Jäkla påhopp, tycker jag!! *cry*




:D

Visste inte ens att du inte gillade telefoner:)
Jag föredrar telefon framför sms iaf, som du kanske märkte. Jag har inte haft mobiltelefon så länge och det tar hundra år för mig att smsa. Det är ju skitdrygt

/tanten

Snabel
2007-07-18, 21:07
Jag gillar inte att prata i telefon...

Den jobbigaste delen är att starta samtalet, vad ska man egentligen säga? det är alltid jobbigt! Jag har annars inga problem att prata med människor öga mot öga så att säga.

sissa
2007-07-18, 21:10
Förresten så kom jag på mig själv med att jag oftast går upp till frisören och bokar tid ist för att ringa. Nu är jag i stan ofta och kan lika gärna gå upp, men det finns nog en ovilja att ringa. Vet faktiskt inte riktigt varför.
Jag gillar inte att prata med henne i telefon.

sissa
2007-07-18, 21:11
Tror det är för att jag känner att jag stör då på ett annat sätt.

sissa
2007-07-18, 21:14
Jag har definitivt telefonfobi om jag ska ringa okända eller folk som jag inte känner så bra.

Har ingen aning om vad orsaken är, men jag gillar inte att inte kunna ha koll och kunna se den andra personen; kroppsspråk etc. Jag kan t.ex. inte vara säker på att personen förstår vad jag menar, att jag förstår vad han menar, kan inte undvika missförstånd, man kommunicerar inte på samma nivå om man inte kan läsa ansiktsdrag/kroppspråk.

Man får ingen kontakt med den andra personen, jag vet inte om han/hon överhuvudtaget är intresserad av det jag vill föra fram. Jag vet inte om personen är upptagen med nåt annat och sitter helt ointresserad av det jag har att säga o.s.v.

Jävligt svårt att förklara...

Att "på riktigt" gå och träffa människor etc. har jag inga som helst problem med utan snarare tvärt om så tycker jag det är kul. Jag har inga problem med att besöka myndigheter, knacka på hos nya grannen, eller vem som helst. Men ringa gör jag inte gärna.


Det där kan jag känna igen mig i. Jag har nog en liten släng av ovilja att tala i telefon ibland jag med.

Fed up
2007-07-18, 21:19
Visste inte ens att du inte gillade telefoner:)
Jag föredrar telefon framför sms iaf, som du kanske märkte. Jag har inte haft mobiltelefon så länge och det tar hundra år för mig att smsa. Det är ju skitdrygt

/tanten

Du fick ju ringa till resturangen för jag fick för mycket ångest. SMS och email är mina bästa vänner. Så skönt att hinna tänka igenom ordentligt vad man ska säga och ja...slippa direktkontakt.

Sonny.
2007-07-18, 21:20
Prestationsångest. Ångest i allmänhet.

sissa
2007-07-18, 21:22
Du fick ju ringa till resturangen för jag fick för mycket ångest. SMS och email är mina bästa vänner. Så skönt att hinna tänka igenom ordentligt vad man ska säga och ja...slippa direktkontakt.

ja just det! jag e tant som sagt,minnet e inte det bästa*whistle*

Lellan
2007-07-18, 23:11
felpost

Scratch89
2007-07-18, 23:50
Det jobbiga med telefonsamtal är avslutandet. "Ja, ok, men, ja, då säger vi så. Ja, men vi ses sen då, eftersom vi sagt så..." osv osv. På TV ser det mycket lättare ut, då lägger de bara på utan att säga hej då. :D