handdator

Visa fullständig version : Rent vassle spelat ut sin roll?


Xerxex
2007-07-18, 09:45
I dessa tider då det går att köpa rena aminosyror på burk till ett lågt pris samt kassein som inte är dyrt som guld, finns det något utrymmer för rent vassle pulver längre?

Om man tar EAA innan och efter träningspass och så kassein som mellanmål var kommer då vassle in i bilden? iof oftast så är de kasein tillskotten även berikade med vassle( tex protec ). Dock borde ju effekten av vasslet "förstöras" lite då det blandas med ett långsamt protein. Eller ger fortfarande den lilla mängd vassle som finns i kesein tillskotten tillräckligt av vasslets goda egenskaper att man totalt kan strunta i det?

Kul att höra hur ni ser på saken

EiseltUK
2007-07-18, 13:44
I dessa tider då det går att köpa rena aminosyror på burk till ett lågt pris samt kassein som inte är dyrt som guld, finns det något utrymmer för rent vassle pulver längre?

Jag tror vassle kommer fortsätta att sälja bra, dels för att de som känner till EAA-rönen fortfarande är en liten andel av alla tränande och dels för att de flesta företag inte har någon prisvärd EAA-produkt att erbjuda sina kunder.

Om man tar EAA innan och efter träningspass och så kassein som mellanmål var kommer då vassle in i bilden? iof oftast så är de kasein tillskotten även berikade med vassle( tex protec ). Dock borde ju effekten av vasslet "förstöras" lite då det blandas med ett långsamt protein. Eller ger fortfarande den lilla mängd vassle som finns i kesein tillskotten tillräckligt av vasslets goda egenskaper att man totalt kan strunta i det?

Kul att höra hur ni ser på saken

Det finns inget som tyder på att du skulle få sämre effekt av att blanda kasein och vassle, snarare tvärtom:

Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise.
Am J Clin Nutr. 2006 Nov;84(5):1070-9.

CONCLUSIONS: Our results confirm the major role of kinetics in dietary nitrogen postprandial utilization and highlight the paradox of MSPI, which, despite its high Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score, ensures a rate of amino acid delivery that is too rapid to sustain the anabolic requirement during the postprandial period. Milk proteins had the best nutritional quality, which suggested a synergistic effect between soluble proteins and caseins.

Sen måste man ju tänka på att studier utförs under förhållanden som inte alltid är tillämpbara i verkligheten. Det är inte säkert att olika proteiner under verkliga förhållanden skiljer sig nämnvärt. Jag tror inte det men man vill ju gärna vara optimal om man kan.

King Grub
2007-07-18, 13:47
Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise.
Am J Clin Nutr. 2006 Nov;84(5):1070-9.

CONCLUSIONS: Our results confirm the major role of kinetics in dietary nitrogen postprandial utilization and highlight the paradox of MSPI, which, despite its high Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score, ensures a rate of amino acid delivery that is too rapid to sustain the anabolic requirement during the postprandial period. [B]Milk proteins had the best nutritional quality, which suggested a synergistic effect between soluble proteins and caseins.


Din "Conclusion"-text är klippt från en helt annan studie än Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise. Am J Clin Nutr. 2006 Nov;84(5):1070-9.

Du använder ett citat från Am J Clin Nutr. 2006 Nov;84(5):1070-9. Den studien har inget med styrketräning eller Tipton och Wolfes studie Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise att göra. Den studien publicerades i Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.

EiseltUK
2007-07-18, 13:58
Ops... miss. Titeln ska vara Compared with casein or total milk protein, digestion of milk soluble proteins is too rapid to sustain the anabolic postprandial amino acid requirement.

Xerxex
2007-07-18, 14:06
Kom iof på ett fall då det kanske är vettigt. :smash:
Om man dricker en drink till frukosten som innehåller tex kasein och 4 timmar senare ska träna och man häller i sig lite EEA(tex esapro) kommer kanske magen inte vara tillräckligt tom för att optimalt ta upp EEA. Däremot har man drickit vassle 4 timmar tidigare borde det vara long gone vid det laget.

Rätta mig om jag har fel.

EiseltUK
2007-07-18, 14:10
Kom iof på ett fall då det kanske är vettigt. :smash:
Om man dricker en drink till frukosten som innehåller tex kasein och 4 timmar senare ska träna och man häller i sig lite EEA(tex esapro) kommer kanske magen inte vara tillräckligt tom för att optimalt ta upp EEA. Däremot har man drickit vassle 4 timmar tidigare borde det vara long gone vid det laget.

Rätta mig om jag har fel.


Det kan nog stämma. Inte nödvändigtvis att det ligger i magen och slöar ned upptaget men plasmakoncentrationen av EAA kommer vara föhöjd och då störa effekten av EAA. Ett alternativ till vasslet är att du bara håller dig till EsaPro timmarna innan träning. Teoretiskt kan du ta en dos ungfär varje timme.

Xerxex
2007-07-18, 14:18
Så länge man tar EEA innan man äter iaf så inte maten blir en stor propp för då tas inte det upp effektivt heller.;) Kanske är lite Esapro och sen ca 15 min senare frukost det bästa om man tränar kring lunch. Förutsatt att man klarar av att dricka det först på morgonen, sen 4 timmar senare och sen ytterligare en gång direkt efter man tränat. *spy* Fast man har väl inte direkt råd att vara kräsen med smaken. Håll käften o käka principen får tillämpas även för EEA drinkar.

Simson
2007-07-19, 00:26
Hur stor skillnad gör det vilket protein man tar förutsatt att man får i sig samtliga essentiella aminosyror i tillräcklig mängd? Håller man bara tillräckliga nivåer skulle jag tippa på att kroppen är rätt bra på att metabolisera i ordning proteinet.

Tror inte man ska hänga upp sig för mycket på enskiljda primära studier, de flesta av de studier som görs inom området är notoriskt dåligt underbyggda med väldigt få test subjekt. Kollade bara in en av de studier som nämndes ovan som använde 7+7+9 personer, inte speciellt bombsäker statistik. Det framgår inte om studien är dubbelblind eller kompenserad för flervariabel testning etc.

Jag tror det är viktigt att ha klart för sig att mycket som publiceras är gissningar och sekulationer även om det underbyggs med vissa data. Att okritiskt läsa primärlitteratur är inte speciellt givande även om det kan kännas coolt att flasha med lite referenser på ett forum, (inte menat som specifik kritik mot någon i tråden).

Xerxex
2007-07-19, 08:02
Om det skulle vara som jag påtod och som EiseltUK i princip bekräftade skulle det innebära dolkstöten för protein som tex milk&whey, protec, double pro osv då man inte skulle kunna ta dessa tillskott som tex mellanmål de dagar man tränar för att de skulle förstöra effekten av esapro eller annat EAA.

Kan man ej dricka något kaseinbaserat protein 4-5 timmar innan man tar esapro kommer dessa inte kunna tas annat än vid typ sänggående de dagar man tränar. Då blir det ju vassle och något annat som mellanmål som gäller.

Hur man än vrider och vänder på det blir det alltid snett någonstans. *gah!*

Man får nog ta det mesta med en nypa salt som sagt.

Anders The Peak
2007-07-19, 09:10
Ät vanlig bra mat ca 15-20 E% Protein, 50-60 E% Kolhydrater och runt 20-30E%
fördelat på 3 måltider. Inta EAA 12 gr /BCAA 4-6 gr eller L-Leucin 4-6 gr ca 15 minuter före träningen helst i en tom/tömd magsäck.

EAA höjer (triggar) även upptaget/(proteinsyntesen) av proteiner intaget i en normal måltid

Anders The Peak
2007-07-19, 09:16
Ät vanlig bra mat ca 15-20 E% Protein, 50-60 E% Kolhydrater och runt 20-30E% Fett.
fördelat på 3 måltider. Inta EAA 12 gr /BCAA 4-6 gr eller L-Leucin 4-6 gr ca 15 minuter före träningen helst i en tom/tömd magsäck.

EAA höjer (triggar) även upptaget/(proteinsyntesen) av proteiner intaget i en normal måltid
Missade FETT fett