handdator

Visa fullständig version : Träna efter kroppstyp?


pettan84
2007-07-18, 09:17
Hej,

Jag har läst en del artiklar och hört en del intressanta idéer om att äta och träna efter kroppstyp. (http://www.fitness-school.se/index.php?cat=articles&&m=show&id=64)

Om inte annat så har det ju gett sin förklaring till varför jag har svårt att hålla låg procent kroppsfett trots väldigt bra kost och träning.

Är detta något ni tänker på?

Är detta något man bör ta hänsyn till?

Vad sägs!?

DonAlonzo
2007-07-18, 09:25
Nej, jag planerar inte min träning efter vilken kroppstyp jag är.

Känn efter hur du reagerar på viss träning. Träna varierat, så hittar du det som passar dig bäst.

Lizard
2007-07-18, 09:45
http://www.cultv.co.uk/sein1.gif
En av varje av de uppräknade kroppstyperna. Elaine är inte inräknad.

Generell, relativt sann och ett sätt att beskriva ett psykofysiologiskt tillstånd.
Gissar, vis av erfarenhet, att kommentarerna i tråden kommer att hamna kring själva verkan, dvs tränings- och kostråden författarna kopplar med kroppstyperna.

Två faktorer som inte tas upp är dels den kroppsliga förändringen som inträder för många med stigande ålder, dels fetmaepedemin som slår så stort och brett att den berör alla tre grupperna.

Lizard

Hemi
2007-07-18, 09:51
På 80-talet då jag tävlade i lite olika saker var det inte mycket snack om sånt här så jag körde bara på. I dag filar jag på det jag är sämst byggd för. Jag är bortåt 1.90 så jag försöker vara så 'lätt och smidig' som möjligt och kör mycket gymnastik. Jag har högt ap-index (räckvidd) så jag kör mycket bänk. Jag har höjdskräck, så jag klättrar. Jag gillar inte hård blåst och blöt kyla, alls. Så jag befinner mig ofta på sjön och uppe på glaciärerna. Vad gott komma ut av det? Vet ej, komma förbi hinder och ta i tu med svåra situationer kanske?

birra_peroni
2007-07-18, 10:28
Att träning är inviduell bör vara ganska självklart, alla fungerar inte som varandra och behöver därför träna på olika sätt. Om du upplever att du har svårt att gå ner i BF tycker jag du bör räkna KCAL nogrant och försöka motionera mer och inte tänka så mycket på vilken kroppstyp du är. Tänk istället på hur du vill se ut och gå därefter.

pettan84
2007-07-18, 11:51
Att träning är inviduell bör vara ganska självklart, alla fungerar inte som varandra och behöver därför träna på olika sätt. Om du upplever att du har svårt att gå ner i BF tycker jag du bör räkna KCAL nogrant och försöka motionera mer och inte tänka så mycket på vilken kroppstyp du är. Tänk istället på hur du vill se ut och gå därefter.

När du menar att jag skall räkna kalorier, menar du då att jag ska räkna noggrant så att jag ligger på det jag ska för att inte öka i vikt eller menar du att jag skall äta mindre än jag behöver för att minska fettmängden? Eller mer än jag behöver eftersom jag vill bygga muskler?

Mitt mål är att bygga muskler och ligga på en relativt låg fettnivå.

Idag tränar jag enligt följande:

Mån: gym: ben,mage
Tis: gym: rygg,biceps
onsdag: HIIT
torsd: vila
fredag: gym: bröst,axlar,triceps
lördag: HIIT
söndag: vila

Tillskott: vitamin/mineral, fiskolja(allergisk mot fisk), wheyprotein och gainomax efter träning.

När jag styrketränar har jag som mål att hålla hög intensitet, vila max 1min mellan set och köra ca 10 reps. (i 5-6 veckor för att sedan köra 6reps, periodisera).

Jag äter dessutom mkt bra, 6-7 mål om dagen och inga kolhydrater efter middag.

Jag skulle bedöma mig vara, enligt den här klassificeringen, en blandning av meso- och endomorf.

Några kommentarer på detta upplägg? Finns det något jag bör ändra?

Tacksam för synpunkter.

Mvh Peter

birra_peroni
2007-07-18, 12:25
Vad jag menade var att du skulle gå efter hur du vill se ut. Dvs. om du vill gå upp i vikt menade jag att du skulle räkna kalorier så att du ligger på ett energiöverskott eller tvärtom. Att bygga muskler och gå ner i fett brukar vara ganska omtalat, de flesta brukar ju bulka först för att gå upp i vikt generellt och sedan därefter när de nått sin pik med muskelmassa deffa ner sig. Däremot finns det ju en omtalad teori med periodiskfasta och att man då ska gå ner i BF % och upp i muskelmassa. (men en orsak till bulk är att desto mer du väger desto mer vikter orkar du).

Mån: gym: ben,mage
Tis: gym: rygg,biceps
fredag: gym: bröst,axlar,triceps

Hm, övriga kommentarer på dina gympass kan vara att du tex. kör de muskelgrupperna som tränas sekundärt i muskelgrupp;1 direkt efter.
tex. Rygg - Biceps eller Bröst-axlar-triceps.
Vissa anser att ett sådant upplägg är bra eftersom att då tar man slut på muskeln det där lilla extra, själv föredrar jag ett rejält bicepspass utan att jag blivit trött efter rygg-träningen.
Men sen är ju alltid variation en av viktig del i träningen, dvs att en vecka kan du ju lägga biceps direkt efter rygg och nästa vecka lägga bröst+biceps samma dag för att få ett riktigt bicepspass.

leo1
2007-07-18, 18:09
Här finns lite mer läsning för den som är intresserad av Sheldons forskningar: http://www.bodybuilding.com/fun/fawnia14.htm


Väl mött!

Leo

Whistler
2007-07-18, 18:29
Hej,

Jag har läst en del artiklar och hört en del intressanta idéer om att äta och träna efter kroppstyp. (http://www.fitness-school.se/index.php?cat=articles&&m=show&id=64)

Om inte annat så har det ju gett sin förklaring till varför jag har svårt att hålla låg procent kroppsfett trots väldigt bra kost och träning.

Är detta något ni tänker på?

Är detta något man bör ta hänsyn till?

Vad sägs!?

Den där artikeln innehöll så mycket skitsnack att det var pinsamt. Att folk har olika kroppstyper betvivlar jag inte, men så som det är skrivet om kost och träning? Man kan ju tro att det är Anna Skipper som skrivit den... :smash: